سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

سخنراني مهم نصرالله درباره حكم‌دادگاه‌حريري

جمعه ۱۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 173865
سيد'حسن نصرالله' دبيركل حزب الله لبنان شنبه شب درخصوص كيفرخواست دادگاه حريري سخنان مهمي را ايراد خواهد كرد.
يك منبع حزب الله لبنان در گفتگو با ايرنا در بيروت با اعلام اين خبر گفت: به دنبال صدور كيفرخواست دادگاه حريري و قرار بازداشت ۴ تن از نزديكان مقاومت، دبيركل حزب الله درخصوص اين كيفرخواست و عوامل پشت پرده آن سخنان مهمي را بيان كرده و موضع رسمي حزب الله را بيان خواهد كرد.

وي گفت: اين سخنان ساعت ۲۰:۳۰ به وقت بيروت خواهد بود و از طريق شبكه المنار به طور زنده پخش مي شود.

پيش از اين سيدحسن نصرالله با تاكيد بر اينكه دادگاه بين‌المللي ترور رفيق حريري يك دادگاه آمريكايي - اسرائيلي و حكم آن هم حكمي آمريكايي - اسرائيلي است اعلام كرده بود كه ديگر نمي‌توان به جريان حريري براي رهبري كشور اعتماد كرد.

در همين حال 'عبدالامير قبلان' مسئول مجلس اعلاي شيعي لبنان با صدور بيانيه اي مردم اين كشور را به سعه صدر در برخورد با راي دادگاه حريري فراخواند و گفت: اين راي از مدتها پيش صادر شده بود.

'سعد حريري' نخست وزير بركنار شده لبنان كه در پاريس به سر مي برد، در بيانيه اي اعلام كرد كه بر دولت جديد واجب است كه با دادگاه حريري همكاري كند و متهمان را تحويل دهد.

هيات دولت لبنان در پايان جلسه پنجشنبه خود تصويب كرد كه احترام گذاشتن به دادگاه رفيق حريري مشروط به عدم سياسي كاري و انتقام گيري اين دادگاه و ضرر نرساندن حكم صادره به وحدت و ثبات لبنان باشد.

بيانيه كاري هيات دولت لبنان در جلسه امروز تصويب شد و براي تصويب نهايي و راي اعتماد نهايي به كابينه جديد و بيانيه كاري، تقديم مجلس خواهد شد تا در اسرع وقت در صحن مجلس بررسي شود.

اين اقدام دولت لبنان در حالي صورت گرفت كه همزمان با جلسه هيات دولت، هيات سه نفره از دادگاه بين المللي بررسي ترور رفيق حريري (نخست وزير اسبق لبنان) نسخه اي از كيفرخواست اين دادگاه شامل حكم بازداشت چهار لبناني را به قاضي 'سعيد ميرزا' دادستان كل لبنان تحويل دادند.

همچنين نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان اعلام كرد: بيانيه هيات دولت بر احترام به قطعنامه هاي بين المللي ضمن حفظ استقلال و سيادت لبنان تاكيد دارد.

رسانه هاي لبنان نوشتند كه در اين كيفرخواست اسامي 'حسن عيسي'، 'مصطفي بدر الدين'، 'اسد صبرا' و 'سليم عياش' ذكر شده است.

رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ميلادي ( ۱۳۸۴ ) براثر انفجار يك بمب بسيار قوي در مسير خودروي حامل وي در شهر بيروت كشته شد.

دادگاه ويژه حريري در ماه مه ۲۰۰۷( ۱۳۸۶ ) رسيدگي به اين پرونده را آغاز كرد.

احزابي كه از حمايت غرب در لبنان برخوردار هستند، اين ترور را به سوريه و جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان نسبت داده‌اند، درحالي كه دمشق و حزب‌الله به شدت اين ادعاها را رد كرده‌اند.

سعد حريري، نخست وزير لبنان در ماه سپتامبر۲۰۱۰ ( ۱۳۸۹ ) به اشتباه سوريه را از عوامل پشت پرده ترور پدرش خواند اما سپس اذعان كرد كه اين اتهام جنبه سياسي داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند از سرتقصیرات این خانواده حریری نگذره که زنده و مرده شون فقط دردسر ساز است