چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱
۲۶

"مجسمه آریوبرزن را پایین بیاورید"

يکشنبه ۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 173162
دادستان یاسوج به شهرداری این شهر دستور داد مجسمه آریوبرزن را از میدانی به همین نام در شهر یاسوج پایین بیاورد.

به گزارش مهر، پس از آنکه فرمانده سپاه فتح استان نصب مجسمه آریوبرزن در ورودی شهر یاسوج را مورد انتقاد قرار داد، این دستور از طرف دادستان یاسوج صادر شده است.

سردار شهابی فر صبح پنجشنبه در کنگره سرداران و ۶۰۰ شهید شهرستان بویراحمد گفته بود:"امروز دم اسب آریو برزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد."

دادستان یاسوج در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سپاه نامه ای به دادستانی نوشته است که با توجه به اینکه ما ارزشهای متعددی داریم که می شود به عنوان نمادهای ارزشی استفاده شود، و در این نامه تقاضا کرده اند که به جای این مجسمه از نمادها و ارزشهای اصیل استفاده شود.

حجت الاسلام سید محمود موسوی پور افزود: براین اساس ما هم به شهرداری نامه ای نوشتیم که در این خصوص اقدام کنند.

وی بیان کرد: در حالی که رفتگرهای شهرداری به درب خانه های مردم مراجعه کرده و تقاضای کمک مالی می کنند و پارک های ما نیاز به توسعه دارد و فضای سبز ما مشکل دارد، اگر به جای این مجسمه های چند میلیونی و جشن های میلیونی به این ها پرداخته شود، بهتر است.

موسوی پور اظهار داشت: نمادهای ارزشی زیادی در جامعه داریم از جمله شهدا، علما و نقش مردم در صحنه های مختلف انقلاب که بهتر است به جای مجسمه هایی که فرهنگ نگهداری از آن را نداریم و فردا خراب می شوند، از این نمادها استفاده کنیم.

وی ساخت این مجسمه ها را اسراف دانست و گفت: به شهرداری اعلام کردیم که با توجه به درخواست سپاه و مردم این مجسمه پایین آورده شود.

دادستان یاسوج در خصوص مبنای حقوقی این دستور نیز گفت: هرکجا حقوق جامعه مورد تعرض قرار بگیرد دادستان می تواند تذکر دهد و اقدام کند.

موسوی پور بیان داشت: در صورتی که شهرداری یاسوج در موعد مقرر نسبت به برداشتن این مجسمه اقدام نکند برخورد قانونی صورت می گیرد.

آریو برزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در سال ۳۳۱ پیش از میلاد مسیح در یکی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت و نموداری از شجاعت و از جان گذشتگی در راه میهن رابرای آیندگان به یادگار گذاشت.

مجسمه آریوبرزن چند ماه پیش توسط شهرداری یاسوج در یکی از میادین این شهر نصب شد.
https://jahannews.com/vdch-xnzi23nqzd.tft2.html
jahannews.com/vdch-xnzi23nqzd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من يك شهروند ياسوجيم.بايد اين نكته رو خدمت دوستان عرض كنم آريوبرزن نماد اين ديار ميباشد وتمام شهروندان ياسوج موافق اين كار جهت تجليل از اين شخصيت ملي ميباشند.وبه نظرم گراميداشت شخصيت هاي ملي هيچ توهيني به شهداء وخانواده هاي شهداء نمي باشد.و اين طرز تفكر كه پاسداشت چهره هاي ملي باعث كمرنگ تر شدن ارزشهاي اسلامي در بين خانواده ها ميشه ناشي از سطحي نگري وتفكر سنگي است.واتفاقا اين تفكر براي چهره اسلام خيلي بدتره.وهمانطور كه نماينده محترم ولي فقيه در استان در مقابل اين حركت جاهلانه وغير مسئولانه ايستادگي كردند.
United States
گر می خواهیم آیندگان به قهرمانان امروز احترام بگذارند پس باید امروز به قهرمانان گذشته احترام بگداریم.ملتی که گذشته خود را به راحتی نادیده بگیرد برای آینده اش تضمینی نیست .اینان قسمتی از تاریخ ما هستند .گمان می رود این یک حرکت نادرست هماهنگ است.
Iran, Islamic Republic of
حالا این مجسمه که از قهرمانان ملی است ساخته شده و توده مردم هم راضی هستند و راهی است برای شناسائی شهر جذب توریست و غیره.که می تواند منشا خیر برای آن منطقه باشد.آیا تخریب آن باعث ایجاد حساسیت و تقابل نمی شود؟آیا باعث از بین رفتن بیت المال نمی شود؟چه ایرادی دارد نماد شهدا هم در جائی در خور باشد.و واقعا عجیب است اینگونه برخوردها و تصمیمات عجولانه از جانب مسولین.آنوقت به ساخت فیلمهائی مثل 300 اعتراض میکنیم که ضد ایرانی است.
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید برای مملکتی که همچین تفکراتی در مسئولین اون وجود داره متاسف و نگران بود.
United States
همه چیزمون شده سیاسی کاری
Europe
آریو برزن هم مثل همه کسانی است که با مهاجمان به این سرزمین جنگیده است. فقط مشکلش این است که سردار داریوش سوم هخامنشی بوده و قبل از اسلام. وگرنه چرا نصب مجسمه ی دیگران اشکالی ندارد. مسئولین کشور به جای اینکه این سرداران و مبارزان ایرانی را به مردم و خصوصا جوانان بشناسانند با تعصبات جاهلانه مردم را از گذشته تاریخی خود دور می کنند. رفتار برخی از این مسئولین آدم را به این فکر فرو می برد که آیا واقعا آن ها ایرانی هستند یا نه
Iran, Islamic Republic of
اين هم از اون تند رويهاييه كه اوايل انقلاب كرديم و متأسفانه نتيجش رو الان داريم ميبينيم.
Iran, Islamic Republic of
با سلام - جناب آقاي شهابي فرو دادستان محترم شهرستان ياسوج ،خواهش ميكنم نمادهاي ارزشي را در برابر ارزشهاي ملي قرار ندهيد ،اين هر دو مؤيد يكديگر هستند ،شما ديديد كه در دفاع مقدس ملي گرايي به تنهايي كم آورد و به ياد دارم نقل به مضمون امام فرمود اسلام گرايي عين ملي گرايي است چون مسلمان نميتواند از سرزمين پرورش يافته دفاع نكند.
Iran, Islamic Republic of
آريو برزن نقطه مقابل ماراتن است و جزو ارزشهاي ملي كه مقام معظم رهبري هم فرمودند توريستها را ببريد تا تصوير زانو زدن سردار رومي در مقابل سردار ايراني را در تخت جمشيد ببينند . پس بهتر است مشكل سمت و سوي نصب مجسمه را عوض كنند نه اينكه آنرا حذف كنند و يا اين كه تنديس يكي از رزمندگان را نيز در كنار اريو برزن نصب كنند
این چه دستوری است که می دهند اگر دادستان راست می گوید
بگوید این مجسمه چه مغایرتی با شهیدان جنگ تحمیلی دارد. آریو برزن که از ایران در مقابل یورش وحشیانه اسکندر دفاع کرده چه فرقی با شهیدان دفاع مقدس دارد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چقدر آدم ... تو این مملکت یافت میشه آخه مجسمه هم ترس داره که پایین می کشید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آریوبرزن شهید راه وطن است.مثل امیرکبیر و.....
Iran, Islamic Republic of
تا اونجایی که من میدونم اریوبرزن در یکی از کوه های شهرستان بهبهان به نام تنگ تکاب در نزدیکی شهر باستانی ارحان که در استان خوزستان قرار داره مقابل اسکندر مقدونی ایستاد نه کهگیلویه و بویراحمد
دادستان از طرف کدام مردم حرف می زند ما که در کامنت های مردم چیزی غیر از مخالفت مردم می بینیم و همه می گویند این مجسمه باید باشد؟
بگویید این مجسمه آریو برزن چه مغایرت و تضادی با شهیدان جنگ تحمیلی دارد. مگر این آریو برزن نبوده که از ایران در مقابل یورش وحشیانه اسکندر دفاع کرده و کشته شده این شخص چه فرقی با شهیدان دفاع مقدس دارد.
اقای دادستان به داد عدالت برسید! کی میخواهد اولویتها را تشخیص دهید؟!
Iran, Islamic Republic of
مردیم و با مردانگـــی ها آشــناییم

فرزند آریوبرزن از کوه دناییم



در کشمکش های زمانه مرد هستیم

داماد رنجیم و عروس درد هستیم



اسکندر یونان را ما راه بستیم

ما لشکر محمود افغان را شکستیم



ما مردمی دریا دل و شیر اوژن هستیم

ما صاحب اسطوره های بیژن هستیم



ما راه بر لشکر تیمور بستیم

تـــا از کمند حادثه بیرون جستیم



یاد نبرد ســخت تنگ تامرادی

دشمن گریخت از مهلکه با نامرادی



مهمان نوازی خصلت ممتازمان اســت

آهنگ برنو بانگ طبل وسازمان است



اهل صفا بودیم و دور از کینه هستیم

یکرنگ تر از آب چون آیینه هستیم



ما را میان دشت احساس آفریدند

ما را به شیر پاک مادر پروریدند



ما لا به لای بید مجنون تاب خوردیم

مـا از زلال آفرینش آب خوردیم



ما با صـدای پای اسبان خو گرفتیم

ما انس با رقصیدن آهو گـرفتیم



ما سرزمین خانه مان را دوست داریم

ما ساقی میخانه مان را دوسـت داریم



ما با بلوطِ ریشه در خاک آشناییم

با برف و باران صبح نمناک آشناییم



با مرثیه ، با شعر غمناک آشناییم

با کعبه دل زمزم پاک آشناییم



ما با طنین نـی لبک های شبانی

خواندیم شعر دلنواز زندگانی



در راه دین صد لاله ی نورسته دادیم

یک شاخ نه، یک برگ نه،گلدسته داریم



بر پهن دشت سینه ی هامون نوشتیم

از دجله و اروند تا کارون نوشتیم



خیبر گشا، بدر آفرین، چابک سواریم

دشمن ستیز و پـر دل و رستم تباریم



Iran, Islamic Republic of
متاسفانه همه چیز این مملکت کم کم داره با نظر شخصی افراد اداره می شه. والا به لحاظ قانونی و شرعی چه اشکالی داره که از بزرگان این سرزمین که در اعصار مختلف برای استقلال این سرزمین زحمت کشیدند قدردانی بشود . متاسفانه این افراد به جای اینکه به مشکلات امنیتی و قضایی رسیدگی کنند تا این همه ناامنی در جامعه نباشد دنبال برداشتن مجسمه هستند. مثل همان کاری که در ساری انجام شد و...
چند فرضيه:
1- سردار اصلا نميدونه اريوبرزن كيه
2- سردار شايد فكر ميكنه خارجي ها اومدن مجسمه را زمان شاه گذاشتن و اريوبرزن يه خارجيه
همين كارهاي خشك مقدس را كرديم كه با پنج هزار سال قدمت هنوز خيلي ها نميدونن ايران كجاست.
اريو برزن هم مثل برادر شهيد من در مقابل دشمن از خاك و وطنش دفاع كرده . دو سرباز ايراني كه جسدشان در يكي از روستاهاي فرانسه است حرمتشان بيشتر از اشخاصي كه داخل هستند پاس داري ميشه. افسوس كه سردار مملكت تاريخ نميداند.
Iran, Islamic Republic of
بايد متاسف بود كه چنين افكار متعصبانه و كوركورانه اي هنوز در جامعه ما وجود دارد كه حتي به اجداد و نياكان خود هم احترام نمي گذارند چنين افرادي مطمئن باشيد در آينده نيز براي شهداي خود ارزشي قائل نخواهند بود . آيا آريوبرزن جزيي از اجداد شما نيست
Iran, Islamic Republic of
آقای دادستان ، آقای محترم ، با این کار فقط به نظام دارید ظلم میکنید و مردم رو بدبین میکنید ... مشکل سمت و سو را با حذف کامل مجسمه حذف میکنید ؟ احسنت به این همه نبوغ و ذکاوت . مانده ایم از اینهمه تدبیر و هوشی که شما دارید ؟ امثال این حرکات بیشتر از امریکا به این نظام ضربه میزند . بابا ترا به خدا کمی تعقل کمی درایت ... شما که نمیتونی ایرانی بودن و پوست و خون خود را انکار کنی ، میتونی آقای سردار عزیز یا دادستان محترم یا هر کس دیگه ...
Iran, Islamic Republic of
در زمان هخامنشی اسلام ظهور نکرده بود و مردم ایران یکتا پرست بودند و رومیان بت پرست ، اریوبرزن سردار یکتا پرستی بود که برای دفاع از دین و وطنش جنگید و به شهادت رسید حال دادستان محترم باید به این سئوال پاسخ دهد که واژه شهید فقط برای افرادی است که بعد از ظهور اسلام به شهادت رسیده اند یا قبل از آن را هم شامل می شود ما تنها ملتی هستیم که در تاریخ خود همیشه یکتا پرست بوده است و با بت پرستی و بره داری مبارزه کرده است
من در تهران زندگی میکنم هم خانواده شهید، آزاده، خودم هم جانباز این تصمیم بسیار غیر عقلانی و انقلابی است با مردم یاسوج هم رای هستم و این اقدام زشت را محکوم میکنم بابا از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرید چه قدر هم به خواست مردم توجه عالمانه دارند هم مردم یاسوج را چقدر دوست دارند
درود به شیر پاکی که خوردی آخرین نظر جانم فدای رهبر فرزانه انقلاب معظم له انصافا به مردم کهگیلویه وبویر احمد علاقه ویژه دارد نظر این بیننده را تائید میکنم
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اینجانب بعنوان یک شهروند یاسوجی به آقای دادستان و سردار شهابی فر فقط میگویم.
واقعا براتون متاسفم
با خواندن این داستان یاد مجسمه های بودا در بامیان افغانستان و طالبان افتادم
Iran, Islamic Republic of
از نظر من به عنوان يك فرزند شهيد وجود تمثال آريوبرزن هيچ منافاتي با خون شهدا نداره
آريو برزن هم از ايران دفاع كرده با اين تفاوت كه اون موقع ايران كشور اسلامي نبود