سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۴۵

آیا آیت‌الله هاشمی به دنبال احیای طرح خطرناک سال 88 است؟

چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 168636
آقای هاشمی رفسنجانی روز ۲۶ مهرماه در دیدار اعضای هیئت مدیره مجمع استانداران جمهوری اسلامی، از لزوم آنچه "ترمیم اعتماد مردم" خواند سخن گفت و افزود: اگر مدبرانه عمل کنیم، می‌توانیم ظرف دو سال و با برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها به‌ صورت آزاد و شفاف و همراه با نظارت و اجرای صحیح، مردم را همانند ابتدای انقلاب پشتیبان و همراه نظام و آرمان‌های آن نگه‌داریم.
آیا آیت‌الله هاشمی به دنبال احیای طرح خطرناک سال 88 است؟

به گزارش جهان، او حدود یک هفته بعد و در روز ۲ آبان ماه سخنان خود را درباره انتخابات مجلس نهم صریح تر کرد و در دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران گفت: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی کشور با شفافیت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند.

اما سخنرانی بی پرده آقای هاشمی و "تردید افکنی" او درباره انتخابات مجلس نهم در دیدار شورای مرکزی حزب اصلاح طلب مردم سالاری ایراد شد. او در این دیدار با اشاره به اینکه مردم چیزی جز این نمی‌خواهند که در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند، گفت : مردم می‌خواهند رأیشان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد.

درست در همین حال رسانه های اپوزیسیون نوشتند که محمد خاتمی گفته است نباید رای مردم "تزئینی" باشد. بر اساس این گزارش، خاتمی در دیدار با جمعی از مردم سیستان بلوچستان گفت که "می توانیم بگوییم جمهوری اسلامی داریم ولی رأی مردم در آن اثری ندارد و تزئینی است."

تطابق اظهارات و رویکرد آقای هاشمی و خاتمی این گمان را تقویت کرد که آنان در حال پیگیری یک "پروژه مشترک" جدید هستند؛ پروژه ای که به دلیل شباهت های آن با ادعای "تقلب" سال ۸۷ و ۸۸، یادآور عملکرد آقای هاشمی و اصلاح طلبان در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری است.

هرچند بخشی از فعالان سیاسی از تلاش های مخفی و مشکوک جریان انحرافی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس نهم سخن گفته و معتقدند سران این گروه منحرف درصدد فرستادن نیروهای خود به خانه ملت هستند اما رویه ای که آقای هاشمی و برخی از سران اپوزیسیون در پیش گرفته اند بی شک مخدوش کردن امانتداری و چهره نظام و زیر سوال بردن اصل انتخابات است؛ رویه ای که همگان پیامدهای ناگوار آن و اغتشاش جریان شکست خورده را پس از انتخابات خرداد ۸۸ به چشم دیدند.

در واقع به نظر می رسد که آقای هاشمی خلاف تاکیدش بر "ترمیم اعتماد مردم" در حال پیمودن مسیر اعتمادزدایی از نتیجه انتخابات و امانتداری نظام است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز آقای هاشمی از ماه ها پیش به میدان آمد و به صورت مکرر مشابه سخنان امروزش را درباره انتخابات مورد تاکید قرار می داد.

او درست شش ماه و ده روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در حرکتی تامل برانگیز "تردید افکنی" در نتیجه انتخابات را آغاز کرد؛ آنجا که در همایش جنجالی ۳۰ سال قانونگذاری گفت: اگر مردم احساس کنند رأی‌شان در سرنوشت آنان بی‌اثر است و متولیانی پیدا شوند که رأی آنها را هر جوری که می‌خواهند، بخوانند آنگاه دلسرد می‌شود، چون مردم مسلمانند و هیچ وقت به کشور خیانت نمی‌کنند.

با وجود هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره "متزلزل و خدشه‌دار" نکردن انتخابات ریاست جمهوری دهم که در نخستین روز سال ۸۸ در اجتماع پرشکوه زائران امام رضا مطرح شد، اصرار رئیس مجمع تشخیص بر طرح این موضوع آن هم چندین ماه پیش از انتخابات، بویژه در خطبه های نماز جمعه ادامه یافت.

تداوم این رویکرد خطر آفرین، رهبر انقلاب را بر آن داشت تا ۹ روز بعد البته این بار با لحنی صریح تر مانع از "تردید پراکنی" بین مردم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز نهم اردیبهشت، در جمع پرستاران، معلمان و کارگران، مخاطب سخنانشان را «برخی دوستان بی‌انصاف» نام گذاشتند و فرمودند: متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند با ناسپاسی علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برند.

با این حال، "تردید آفرینی" و "القای از دست رفتن اعتماد" مردم به نظام، همچنان ادامه یافت و پس از آغاز فتنه ۸۸ و در آخرین خطبه های نماز آقای هاشمی به اوج رسید.

در نتیجه این رویه و مواضع جنجال آفرین آقای هاشمی بود که وی از سوی افکار عمومی عمومی، فعالان دانشجویی و اصولگرا به مخدوش کردن اعتماد مردم، تردید افکنی میان آنان و حمایت از جریان فتنه متهم شد و در مناسبت های مختلف از جمله در حماسه ۹ دی ماه ۸۸ مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

البته اعتراضات مردمی هم باعث اصلاح مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نشده و او هرگز هراسی از ماندن در کانون انتقادات به خود راه نداده است به گونه ای که وی در آستانه دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم و نیز در هفته های اخیر بار دیگر رویکرد سابق خود را پی گرفته است. شاید در همین راستا بود که آقای هاشمی روز گذشته با مجمع محقیق و مدرسین حوزه علمیه قم، از گروه های حامی جریان فتنه، دیدار کرد.

اما آقای هاشمی که در سخنانی مکرر این روزها بر از دست رفتن اعتماد مردم و لزوم ترمیم آنان تاکید کرده است به این سوال پاسخ نداده است که چه کسی برای نخستین بار "بذر تردید" و "بی اعتمادی" را در دل مردم کاشت و پس از انتخابات به حمایت از جریان فتنه گر پرداخت؟ و آیا راهکار بهتر برای تقویت اعتماد مردم، عزم آقای هاشمی و خواص همسو به اصلاح رفتار و رویکرد خود در چند سال اخیر نیست؟

باتوجه به رویدادهای دو سال اخیر از جمله ماجرای تغییر رئیس مجلس خبرگان به نظر می رسد آنچه از دست رفته اعتماد مردم به برخی جریان ها و شخصیت هاست نه نظام؛ اعتمادی که به گفته خود آقای هاشمی ترمیم آن ضروری است.

البته شاید منظور آقای هاشمی از "مردم" حامیان جریان فتنه باشد که اگر اینگونه باشد نیازی به نوشتن درباره آن وجود ندارد.

در هر صورت روشن است که نباید از رویکرد این روزهای آقای هاشمی و دوستانش بسادگی گذشت زیرا اصرار رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر پیش کشیدن موضوع "تزئینی" بودن رای مردم و احیای رویکرد سال ۸۷ و ۸۸ از پروژه ای حساس حکایت دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان، فعالان سیاسی و دانشجویی و رسانه های در این باره است. حتی اگر مواضع او "سخنانی هرچند نادرست" از زبان یک دلسوز نظام توصیف شود نیازمند دادن تذکرات لازم است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی این هاشمی هنوز هم داره حرف خودشو می زنه یعنی هنوز با فتنه گرانه
Iran, Islamic Republic of
چقدر با او مماشات؟
United States
فتنه 88 بهش مزه كرده
بابا مگر اين بنده خدا باان همه حرفها
كوه /اتشفشان/دود/خون/كينه/طرفداران/ترديد/تاكيد/تهديد/سينه هاي../و....جه عايدش شد؟!حرف .برای ما حرف رهبراست/وارث پيغمراست
Iran, Islamic Republic of
اگه اين آقا بخواهد رويه سال 88 رو دنبال كنه ترديد نكنيد پاسخ رهبري و ملت به فتنه گران مانند سال 88 نخواهد بود...

اگه دوست دارند امتحان كنند...
Iran, Islamic Republic of
قبلا گفته ام حالا هم میگم همانطور که غرب و اروپا خودشان را جامعه جهانی خطاب میکنند و بقیه را بیخیالند این آقا و دارودسته اش هم خودشان را مردم ایران می دانند و بقیه را حساب نمی کنند اینها میگن فقط ما ، ما باید راضی باشیم ماباید اعتماد کنیم ما باید ...(البته بجای ما شما مردم بگذارید و بقیه را هم درست کنید)
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی اگر بقیه عمرشان را برای ترمیم اعتماد این مردم به خودشان بگذرانند این مردم دیگر ایشان را دوست ندارند.در ضمن این مردم به امام و رهبر خود آنچنان اعتمادی دارند که به هیچ طوفانی از دلشان کنده نمی شود .همین و والسلام
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی قربونت برم که:
1-حرف نمی زنی میگن چرا نمی زنه
2-حرف میزنی میگن چرا حرف میزنه
3-میخوای حرف بزنی میگن چرا می خوای بزنی
4-میخوای حرف نزنی میگن چرا می خوای نزنی
پس بدون شما هنوز اینقدر قدرت در این ممکلت دارد که حرف زدن و نزدنت اینقدر برا همه مهمه وای به روزی که عمل کنی
خدایا عاقبتومون رو ختم به خیر کن
خدایا کاری کن رضای خودت رو بر رضای فرزندان و آشنایانمون ترجیح بدیم
خدایا کاری کن که تا آخر عمر به جای اعتماد به سوابق مثبتمون حواسمون به دشمن قسم خورده مون باشه
Iran, Islamic Republic of
مي ترسم باز هم بعد از چند سال به نظر آيت الله هاشمي برسيد! گرچه اهل عبرت نيستيد و باز هم حرف خودتان را خواهيد زد.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل شما از سخنان آقای هاشمی بسیار مغرضانه و به دور از انصاف است، سوال من این است چطور وقتی چهره های شاخص اصولگرا مانند آقای جنتی صریحا در نماز جمعه تهران از تلاش عده ای برای تقلب در انتخابات پیش رو سخن می گویند شما و دیگر منتقدین آقای هاشمی این سخنان را نشانه بصیرت گوینده آن می دانید و آن را نه به عنوان تردیدافکنی بلکه به عنوان افشاگری در مورد جریان انحرافی تلقی می کنید اما اگر یک دهم این سخنان از سوی آقای هاشمی که از دلسوزترین چهره های این نظام و انقلاب است گفته شود اینگونه تحلیل می کنید؟
Iran, Islamic Republic of
‌از راس فتنه بیش از این انتظاری نیست
Iran, Islamic Republic of
از خدا بترس آقای هاشمی
Iran, Islamic Republic of
هنوز داغ نامه بدون سلام و تهدید آمیز این آقا به رهبری عزیز به دلمونه
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی فائزه و مهدی تان نمیخوان در دادگاه حاضر بشن؟
اینطوری نفرین مردم پشت و پناهشونه ها
Iran, Islamic Republic of
راست ميگويد چرا ناراحت ميشويم با عملكرد اقاي هاشمي وفرزندانش كسي ديگر به اينها اعتماد ندارد وچون اقاي هاشمي خودش وفرزندانش راكل نظام ميداند ميگويد مردم به نظام اعتماد ندارند بايد در جواب گفت اقاي هاشمي مردم به نظام اعتماد دارند به جنابعالي اعتماد ندارند
United States
آیت الله هاشمی را اتفاقا بعد از انتخابات 88 بیشتر دوست دارم چون تا قبل از آن ضمن ارادتی که به ایشان داشتم گمان میکردم در روزهای سخت و در شرایط دشوار پا پس بکشد اما او نشان داد در جایی که مصلحت نظام و اسلام و انقلاب است از هیچ چیز نمی هراسد و با اعتقاد به وعده های الهی وظیفه خود را انجام میدهد هرگونه توهین را میشنود ولی کوتاه نمی آید شما از مجلس خبرگان گفتید چه شد؟چه چیزی از ایشان کم شد ؟اینجور آدمها به پست هایشان اعتبار میدهند شما ایشان را بگذارید وزیر یک وزارتخانه آن وزارتخانه بهترین میشود دانشگاه آزاد به یمن حضور ایشان از یک دانشگاه معمولی به مهمترین دانشگاه جهان اسلام تبدیل شده و موجبات طمع دیگران را فراهم کرده آنرا از ایشان بگیرید دانشگاه پیام نور را به ایشان بدهید ظرف چند سال آنجا بهترین دانشگاه جهان اسلام میشود پس فکر نکنید که پست ومقام برای ایشان مهم است دیدید که براحتی آن را وامینهد نه مثل کسانی که برای حفظ قدرت حاضرند تمام اعتبار این مملکت هزینه بشود حضرت آیت الله هاشمی در جوانی از موثرترین عوامل نهضت بودند (به تصریح مقام عظمای ولایت در نماز جمعه 29 تیر 88) در میانسالی از موثرترین عوامل تثبیت نظام و حفظ آن که اگر امروز ما زیرساختی داریم وانرژی هسته ای و جاده و کارخانه و تجارت و صادرات همه به یمن تلاش این بزرگمرد و سردار بی بدیل سازندگیست و امروز هم در پیری برای حفظ نظام از همه چیزش هزینه میکند دشمنانش بدانند او در جوانی که دوره آرزوها و امیال انسانیت بر سر عقیده اش هزینه داد و شکنجه ها را تحمل کرد شک نکنید که در پیری دین خود را به دنیا نخواهد فروخت و برای خوشایند عده ای معدود راه مماشات را در پیش نخواهد گرفت و تا زمانی که به امامش برسد ذره ای از دفاع از آرمانهای او کوتاه نخواهد آمد والسلام
واقعا که ... شما خودتون از صبح تا شام میگین جریان انحرافی داره رای میخره ولی تا آقای هاشمی حرفی زد میگید تردیدافکنی هاشمی ؟
Iran, Islamic Republic of
حنای ایشان دیگر برای مردم رنگ ندارد
مثلا چکار میخواهند بکنند؟؟؟

فقط گناه و وبال بیشتر برای خودشان درست میکنند( این سنت خداست)
امام(ره): مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد از بیمارستان پیام داد: «به رضاخان بگویید من زنده‌هستم.» مدرس حالا هم زنده‌است مردان تاریخ تا آخر زنده هستند بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده‌است چون نهضت زنده‌است
به آقای هاشمی فرزند برومند اسلام تبریک می‌گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفت
سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم
یاربزرگ امام ومشاور رهبر
هاشمی باسیاست.
United States
باید هرروز چندین بار از خدا بخواهیم که به حال خودمان وانگذارد.این مواضع چقدر بامواضع ضدانقلاب هماهنگ است ؟آیا اگر شما جایگاه خودرا ازدست دادید باید همه چیز را به آتش بکشید؟
شما شک نکنید با وجود اشتباهاتی هنوز هم واقع گرا ترین سیاستمدار ایرانی است.
بزرگترین مشکل این کشور این است که به حرف این مرد بزرگ گوش نمی کنند. رفسنجانی مرد بزرگی است او مرد کوران حوادث است و بی انصافی است اگر قدر او دانسته نشود
Iran, Islamic Republic of
بیشترین بی اعتمادی مردم به مسؤلین در دوره آقای هاشمی بود
United Arab Emirates
هر کس بجای اقای هاشمی بود با این همه تهمت و افترا. خدا میداند چه عاقبتی داشت این انقلاب
Iran, Islamic Republic of
چطوریه که برخی مواضع آقای هاشمی با بی بی سی فارسی و ووآ یکی است و بعضی هاشمی را در خط انقلاب میدانند؟
Iran, Islamic Republic of
هاشمی بارها از مردم "نه" گرفته است اما هنوز تصور می کند مردمی است
Iran, Islamic Republic of
دقيقا" عين مواضعي كه قبل ازانتخابات رياست جمهوري اظهارداشته اندهمان راتكرارميكنند آنروز آن غائله رابپاكردند خدابة دادفردامان برسد|
United States
فرصت های هاشمی بهرمانی روبه پایان است توصیه دلسوزان به ایشان این است که قبل ازاین که دیر شودباخواست ملت همراه شود و ازاردوگاه اصحاب فتنه بیرون آیدکه فردادیراست مردم تاحدی مماشات میکنند
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی بیشتر مشاور خاتمی و باقی فتنه گران است نه مشاور رهبری
مشاور رهبری هیچ گاه مورد تایید و تشویق بی بی سی نیست
Latvia
عجيب است كه چرا با امثال آقاي هاشمي رفسنجاني با وجود كارنامه آنچناني در اداره كشور در 27 سال منتهي به سال84 و حتي تا 88 و اكنون ، هيچ برخوردي نمي شود و بجاي پاسخگويي هميشه طلبكارند؟
ببینید دوستان مشکل اصلی آقای هاشمی نوع نگرش ودیدگاهش نسبت به حکومتداری وشیوه اداره جامعه است الان موضوع احمدی نژاد ومشایی و...غیره است مشکل اصلی هاشمی سلیقه او با رهبری است که متفاوت است چرا نمی خواهیم باور کنیم متاسفانه شیطان هاشمی عزیزمان را از ما گرفته او صراحتا جلوی مدیریت رهبری ایستاده این یک واقعیت است جریان انحرافی ام کد اختلاف افکنی بین اصولگرایان بوده بدجوری هم گرفت ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تجربه نشان داده است که ایشان به چیزی که نباید در آن تردید کند، تردید می کند و آن حس تردید را پراکنده می کند، و به چیزی که باید در آن تردید کند، به چشم اعتماد نگاه می کند (مانند برخی اعضای خانواده و فرزند متواری اش که با آبروی سی ساله ی پدرش بازی کرد).
Iran, Islamic Republic of
میترسم برای هاشمی که عاقبتی مثل طلحه و زبیر داشته باشه
باعلی در بدر بودن شرط نیست
ای برادر نهروان در پیش روست
Iran, Islamic Republic of
درودبرآقای هاشمی .زمانی که آقای هاشمی برای پیروزی انقلاب میجنگیدبرخی ازاین آقایان مدعی امروز برای ساواک کارمیکردند .
درود بر مرد دانا واگاه
آقاي هاشمي مي دانند كه در انتخاباتهاي قبلي طي 32 سال همواره به مر قانون عمل شده اين بدان معني نيست كه تخلف نشده بلكه به قانون عمل شده يعني هركس پيروز انتخابات بوده مقبوليت ملي داشته و او نيز آحاد ملت را خدمتگذار بوده لذا اگر كسي هم اعتراضي داشته مرجع قانوني پاسخگو بوده واين بزرگواري مردم و مر قانون دو بار شامل حال آقاي هاشمي شده و حتماً آن آراء تزئيني نبوده حتي اگر آن باري كه بخاطر وجهه ايشان ،او را در رديف سي ام نمايندگان تهران قرار دادندحساب كنيم مي شود سه بار ولي چطور شده كه آقاي هاشمي قبل از انتخاباتهاي اخير دم از مر قانون و شفافيت و ترميم اعتماد مردم مي زنند. ما دلمان نمي خواهد كه منتظري ديگري عزل شود اما منتظري ها بايد بدانند كه صبر ملت هم حدي دارد و منتظري سازها هم بدانند كه تا اين ملت در صحنه است ساز ساخته آنها كوك بدي به گوش و مشام مي رساند.
هاشمی بخواد هم نمی تونه اون طرحو احیا کنه
حضور مردم کرمانشاه مشتی نمونه خروار بود که نشون داد قاطبه مردم با مسئولینی امثال خود اقای هاشمی مشکل دارن نه با نظام یا ولایت فقیه
Iran, Islamic Republic of
عشق است احمدی نژاد
Australia
خدا رحمت کند مرحوم پدرم می فرمودند این انقلاب غربال خداست، یکی با یک کوپن میوفتاد یکی با وام یک میلونی یکی هم با مقام و ریاست، وقتی حرکت های موسوی و کروبی و هاشمی را میبینم متوجه میشم که کلام زیبائی را ایشان فرمودند
خدا سایه رهبری عزیز را مستدام بدارد که یک تنه مثل شیر سپر این انقلاب شده است و ان شاءالله به دست صاحب اصلی اش حضرت ولی عصر (عج) تحویل خواهد داد.
Iran, Islamic Republic of
پاسخ سئوال جهان نیوز خیر می باشد ،آقای هاشمی بدنبال احیای فتنه 88 نیست بلکه هاشمی میخواهد نظام از گزند حوادث آینده در امان باشد و برنامه ای مدون برای مشکلات داشته باشد زیرا تا مشکل مطرح نشود راه حل بی معنی است .هاشمی جمهوری اسلامی را برای ایران ابدی می خواهد و دوست دارد آیندگان از این موهبت الهی بهره مند شوند ان شاالله. آقای هاشمی با هماهنگی بیشتر با مقام معظم رهبری دهان یاوه گویان تفرقه انگیز را ببندد زیرا حضرت امام خامنه ای نیز عزت و اقتدار و پایداری نظام را خواهان است ان شالله روزی را ببینیم این دو یار دیرین انقلاب که سرتاسر عمر پر برکتشان مجاهدت و از خودگذشتگی است در کنار هم باشند و آقای هاشمی نیز همچون احاد مردم از مقام معظم رهبری حمایت هایش را بیشتر کند
Bulgaria
امام(ره): مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد از بیمارستان پیام داد: «به رضاخان بگویید من زنده‌هستم.» مدرس حالا هم زنده‌است مردان تاریخ تا آخر زنده هستند بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده‌است چون نهضت زنده‌است
Iran, Islamic Republic of
1.تذکر هاشمی به دولت است و این بیشتر به نفع شماست .
2.ملت انقلاب را با هاشمی میشناسد و این را رهبری معظم هم میداند .
3.امروز رهبری در مقابل دولت منحرف نیاز به حمایت دارد و هاشمی دقیقا این دو کار را دارد میکند .
United States
اولا مردم انقلابو به امام میشناسن نه به هاشمی
ثانیا دولت منحرف نیست طبق فرمایش صریح رهبری معظم و اقای هاشمی خودش مطیع ولایت باشه نمیخواد جلوی دولت از امام خامنه ای حمایت کنه