کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگوی متفاوت با علی فتح الله زاده

24 ارديبهشت 1390 ساعت 7:57

سرپرست باشگاه استقلال در این گفت‌وگوی متفاوت پرده از اتفاقات بسیاری پیرامون خود و باشگاه استقلال برداشت.


سرپرست باشگاه استقلال تهران را باید یکی از مدیران باسابقه در عرصه باشگاهداری دانست. علی فتح الله زاده خویی که روزگاری از خبرنگاران رسانه های ورزشی بود، یک دهه قبل با کمک ایروانی و میرولد بر صندلی مدیرعاملی باشگاه استقلال تهران تکیه زد تا امروز خیلی ها مدعی شوند وی محبوب ترین مدیرعامل تاریخ آبی پوشان پایتخت است.

سرپرست باشگاه استقلال تهران چهارشنبه هفته گذشته میهمان خبرگزاری برنا بود و در گفت و گویی متفاوت و پر از «تیتر» به بخشی از زوایای پنهان زندگی خود پرداخت.

حرفهای فتح الله زاده با برنا که خیلی از آنها را تا امروز بر زبان نیاورده بود در زیر می خوانید:

می خواستم قریب مدیرعامل شود
در ابتدای فصل از قریب و اولیایی خواستم مدیرعامل استقلال شوند اما قبول نکردند. وقتی دوستان نیامدند مجبور شدم مدیرعاملی را قبول کنم. من نمی خواستم به استقلال برگردم چون برنامه ام این بود که در سال ۹۰ از تز دکترایم دفاع کنم اما شرایط به گونه ای رقم خورد که باید می آمدم و تیم را جمع و جور می کردم.


قبل از من کمپ شبیه بیابان بود
کمپ استقلال که به نام حجازی نامگذاری شده است، قبل از حضور من شبیه صحرا و بیابان بود اما اگر امروز بروید کمپ واقعی را مشاهده خواهید کرد. فروشگاهی برای البسه تاسیس شده و ساختمان اداری هم احداث گردیده است. ساخت کمپ استقلال به تنهایی ارزش یک جام قهرمانی را دارد.


باشگاه هستیم، نه تیم فوتبال
باشگاه استقلال در رشته های غیرفوتبالی نیز فعال است. تیم جودوی ما قهرمان لیگ دسته اول شد، تیم پینگ پنگ مقام نخست تهران را بدست آورد. اسکی نیز به قهرمانی ایران رسید. تیم سپک تاکرا هم سوم شد. تیراندازی بانوان و آقایان استقلال هم قهرمان ایران شدند. بسکتبال ما نیز چهارم شد. جالب اینکه تمام این تیم ها امسال تاسیس شدند و پیش از حضور فتح الله زاده اثری از آنها نبود. با افتخار می گویم در حال حاضر استقلال باشگاه است، نه تنها یک تیم فوتبال!


برکنارم کنند، ناراحت نمی شوم
اگر می خواستم به عقل و منطق رجوع کنم، هرگز مدیرعامل استقلال نمی شدم اما قلبم اجازه نداد و وارد میدان شدم. همین جا هم اعلام می کنم تا زمانی که هستم وظایفم را به نحو احسن انجام می دهم و اگر برکنارم کنند هرگز ناراحت نمی شوم. دو سال قبل و زمانی که قلعه نویی سرمربی بود تیمی بستم که همه می گفتند بهترین استقلال ۵۰ سال گذشته بود اما در هفته پنجم برکنار شدم و اعتراضی هم نکردم.


سعیدلو دوست ندارد وزیر شود
سعیدلو دوست ندارد وزیر شود. این موضوع را صراحتا به بنده نگفته اما استنباط من از حرف های ایشان این است که تمایل ندارد وزیر ورزش شود. او معتقد است با وزارت خانه شدن ورزش، توفیقاتی بدست نمی آید.


موفقیت هایم بی نظیر است
رکورددار مدیرعاملی در استقلال هستم. موفقیت های من برابری می کند با موفقیت های ۵۰ سال گذشته ای استقلال. در ۵ قرن گذشته حدود ۴ قهرمانی داشتیم اما در ۶، ۷ سال که من مدیرعامل بودم به ۵ قهرمانی رسیدیم. البته فراموش نکنید که مدیران استقلال پیش از انقلاب بودجه ثابت داشتند اما زمان مدیرعاملی من از این خبرها نبود.


۴۰هزار متر زمین گرفتیم
با تلاش آقایان ایروانی، میرولد، آقامحمدی، قریب و اینجانب زمینی در منطقه تلو در شرق تهران گرفتیم که ۴۰ هزار متر مساحت دارد. قصد داریم مجموعه ای فرهنگی تفریحی استقلال تهران را در آنجا تاسیس کنیم.


من حجازی را برکنار نکردم
۱۳ سال قبل بنده حجازی را برکنار نکردم. شکست مقابل سایپا عامل برکناری حجازی نبود. بعد از نایب قهرمانی در آسیا وقتی ناصر خان از امکانات استقلال گلایه کرد، برخی مسوولان وقت ورزش از صحبت های او ناراحت شدند و از همان جا داستان برکناری ناصرخان کلید خورد. البته حجازی کماکان اعتقاد دارد با توطئه دو بازیکن از کار برکنار شد.


دنبال بهانه بودم
همیشه دنبال بهانه ای بودم که حجازی را به استقلال بیاورم. از نظر من حجازی بهترین مربی ایران است. اگر قرار باشد از بین حجازی، قلعه نویی، پورحیدری و مظلومی یکی را به عنوان محبوب ترین مربی انتخاب کنم، من به حجازی رای می دهم.


می خواهند بین من و حجازی اختلاف بیاندازند
یکی ، دو نفر هستند که از همکاری من و ناصر حجازی وحشت دارند و همیشه می خواهند با «لطایف الحیل» مانع همکاری ما شوند. من آنها را می شناسم، از روزنامه نگاران ورزشی هستند.


محبوب ترین مدیرعامل هستم
احساس می کنم محبوب ترین مدیرعامل باشگاه استقلال از دیدگاه هواداران هستم. آنها خیلی به بنده لطف دارند. استقلالی ها، فداکاری های من برای باشگاه را هرگز فراموش نمی کنند، هرچند که صداقتم دلیل دیگری برای ارتقای میزان محبوبیتم است. اعتقاد دارم نه تنها استقلالی ها بلکه پرسپولیسی ها هم مرا دوست دارند.


۶ پادشاه را دور هم جمع کردم
یکی از موفقیت های ما در سال گذشته این بود که بزرگانی مقل حجازی، پورحیدری، مظلومی، بیانی، فکری و ... را زیر یک سقف جمع کردیم. دوستان می گفتند دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجد اما من ۵، ۶ پادشاه را در یک اقلیم جای دادم.


دوست دارم جباری و روشن برگردند
آرزویم است شرایطی را فراهم آورم که از تمام پیشکسوتان استقلال استفاده کنم. خدا کند روزی بتوانم امثال جباری ها و روشن ها را در استقلال دور هم جمع کنم.


یک ماه قبل با قلعه نویی صحبت کردم
آخرین باری که با قلعه نویی صحبت کردم ، یک ماه قبل بود. علیرغم تمام جو سازی های که صورت گرفته رسما اعلام می کنم که برای فصل آینده از قلعه نویی استفاده نمی کنیم چون می خواهد در اصفهان بماند. حتی اگر امیر در سپاهان هم نمی ماند او را به استقلال برنمی گرداندم چون قرارداد مظلومی دو ساله است و باید فصل آینده سرمربی استقلال بماند.


مظلومی به من اعتماد ندارد
مظلومی فکر می کند دوستش ندارم؛ او هنوز به من اعتماد نکرده است. اطراف مظلومی آدم هایی هستند که به صندلی او چشم دوخته اند و سعی می کنند پرویز را مقابل من قرار دهند. این افراد که بعضا در میان آنها استقلالی هم وجود دارد به من پیغام داده اند که حاضرند با نصف پولی که مظلومی می گیرد ، سرمربی استقلال شوند.

انگشت کوچک هدایتی هم نیستم
در میان مدیران ایران از من پولدار تر هم هست. بنده انگشت کوچک هدایتی و پرهام هم نمی شوم. از آنجا که آدم دست و دلبازی هستم، هرچه پول درمی آورم خرج می کنم. روی همین حساب است که در حال حاضر چیزی ندارم.


تمام دارایی من دو ساختمان در پیروزی و لارستان است
کل دارایی من یک ساختمان ۳۰۰ متری در خیابان پیروزی و ساختمانی در لارستان است. البته یک آپارتمان هم در بابلسر پیش خرید کرده ام که هنوز تحویل نگرفته ام. دروغ نگویم یک دستگاه ماشین لکسوس هم دارم. این نکته را هم بگویم که ساختمان خیابان پیروزی ام به نام همسرم است. اگر غیر از اینها هر کسی مدرکی نشان داد که فتح الله زاده اموال دیگری هم دارد، درجا آن را به نامش می کنم.


مقابل استقلال به میدان رفتم
من بازیکن پرسپولیس خوی بودم، آن هم در ۱۲ سالگی. بعد از اینکه استقلال خوی تاسیس شد به این تیم رفتم. فتح الله زاده اولین بمب خبری فوتبال ایران بود! البته این اعتراف را می کنم که یک بار حتی مقابل استقلال هم به میدان رفتم.

اولین تیمم پرسپولیس بود
صراحتا می گویم از بچگی استقلالی نبودم. اولین تیم من پرسپولیس خوی بود. آنقدر فوتبالم خوب بود که با ۱۲ سال سن در رده بزرگسالان هم بازی می کردم! حتی در یک مقطعی که مهاجرانی سرمربی جوانان ایران بودند من، باغ آبادی و شیخ لاری را به تیم جوانان دعوت کرد.

سرعتی تر از برهانی بودم
پستم مهاجم بود. آنقدر سرعتم زیاد بود که همبازی هایم می گفتند که همیشه از توپ جلوترهستی. در سرعتی بودن من همین بس که قهرمان دوی صد متر غرب کشور هم بودم. فوتبالم تقریبا شبیه برهانی بود با این تفاصیل که سرعتی تر از او بودم!


ماشین باز هستم
تنها تفریح من ماشین بازی است. همیشه سعی می کنم بهترین ماشین را سوارشوم. البته اهل لایی بازی و تخطی از قوانین نیستم. تنها خلافم سرعت زیاد است. در اتوبان نمی توانم زیر ۱۲۰ کیلیومتر در ساعت رانندگی کنم.


شغلم واردات کاغذ است
بنده یک روزنامه ورزشی و دو مجله دارم. درآمدم از مجله و روزنامه نیست. کار اصلی من واردات کاغذ است و به شخصه کاغذ بسیاری را از روزنامه ها را تامین می کنم.


ماهی ۱۰۰ میلیون حقوق می دهم
نزدیک به ۲۰۰ کارمند شخصی دارم و در ماه حدود ۱۰۰ میلیون حقوق می دهم. البته شاید در میان کارمندانم نفرات اضافی هم داشته باشم اما اعتقاد دارم در سیستم ما آدم هایی هستند که با خودشان برکت می آورند.


برای کیهان مطلب می نوشتم
افتخاراین را دارم که از سال ۶۱ در روزنامه اطلاعات شاگرد حاج آقا دعایی بودم. بالغ بر ۱۵ سال سرمقاله مجله جوانان را می نوشتم. یکسری مقالات سیاسی بنده نیز در روزنامه های کیهان و اطلاعات به چاپ رسیده است. آن زمان جنگ بود و مسایل جنگ را به خوبی تحلیل می کردم.


خوسبخت ترین آدم رسانه های ورزشی هستم
من خوشبخت ترین آدم رسانه های ورزشی هستم. دلیل خوشبختی ام تلاش بیش از اندازه است. تیراژ مجلات من نشان می دهد که یک آدم حرفه ای هستم . تیراژ مجله روزهای زندگی عالی است. موفقیت این مجله نیز به واسطه حضور دوست عزیزم جناب آقای مهدیزاده است که جا دارد از او هم تشکر کنم.


مولف ۱۰ کتاب هستم
کارفرهنگی من تنها مربوط به روزنامه نگاری نیست، بنده بالغ بر ۱۰ کتاب به چاپ رسانده ام و کتاب دانشنامه فوتبالم در کلاس های مربیگری سری B تدریس می شود.


محصص می تواند از کتاب های من استفاده کند
کتاب دانشنامه فوتبال را من ننوشته ام اما کار گردآوری اش با بنده بوده است. این کتاب را از زبان ترکی ترجمه کردم. کتاب دیگرم که که هم اکنون زیر چاپ است ، مربوط به کلاس های سری A آسیاست و به زودی توزیع می شود. امیدوارم این کتاب به درد آقای محصص و همکاران او در کمیته آموزش بخورد.


روی دیگرم را کمتر کسی دیده است
من همیشه خندان و شوخ نیستم. یک روی دیگر هم دارم که کمتر کسی دیده است. تا به حال مربیانی که با من کار کرده اند آن روی مرا ندیده اند اما برخی بازیکنان مشاهده کرده اند.


دو بار گریه کردم
بعد از آنکه به جوبیلو ایواتا باختیم و نایب قهرمان آسیا شدیم، بیرون ورزشگاه ماشین را کنار زدم و زار زار گریه کردم. یک بار هم وقتی الاتحاد را با گل نیکبخت درورزشگاه آزادی شکست دادیم از خوشحالی اشک ریختم.


همسرم دوست ندارد ریش هایم را بزنم
قبلا ریش می گذاشتم اما الان سعی می کنم ریش هایم را کوتاه کنم. از آنجا که تمام ریش هایم سفید است احساس می کردم وقتی ریش می گذارم روحیه خانواده را پائین می آورم ، به همین علت دیگر کمتر ریش می گذارم. البته همسر علاقه دارد که ریش بگذارم و همان ظاهر قدیم را داشته باشم. حاج خانوم به چهره امروزی من خیلی معترض هستند!البته خودش می داند که با ۵۱ سال سن وقتی ریش می گذارم سنم بیشتر از ۱۰۰ سال می شود.


روی سینی بامیه می فروختم
ما ۴ خواهر و ۲ برادر هستیم. در زمان کودکی وضع مالی خوبی نداشتیم و به همین علت از کلاس پنجم ابتدایی سر کار می رفتم. اولین شغل من کارگری ساختمان بود. البته وقتی اول راهنمایی بودم روی سینی بامیه می ریختم و در کوچه و خیابان می فروختم .


۴سال سابقه جبهه
۴ سال سابقه جبهه دارم. از جمع ورزشی ها یادم نمی آید کسی در جبهه هم دوره من بوده باشد.


سالی ۴ دست کت و شلوار می خرم
معمولا سالی ۴ دست کت و شلوار می خرم. دو دست از این چهار دست را از ایران و دو دست دیگر را از ترکیه خریداری می کنم. گران ترین کت و شلواری که تا به امروز خریده ام ۳۰۰ هزار تومان بوده است.


آقامحمدی از من حمایت نکرد
آقای « آقا محمدی » دایی خانومم است اما صراحتا می گویم که ایشان تا به امروز هیچ حمایتی از من نکرده اند. حاج آقا برای برادر و خواهر خودش هم کاری نمی کند، چه برسد به من! خیلی ها فکر می کنند آقا محمدی مرا مدیرعامل استقلال کرد اما باید بگویم میرولد و ایروانی بیشترین نقش را در مدیرعاملی من داشتند.


استاندار همدان نشدم
چند سال قبل به من پیشنهاد شد که استاندار همدان شوم اما به خاطر آقامحمدی آن را قبول نکردم. رسما اعلام می کنم که تا به امروز پست دولتی نداشته ام.


روی مایلی کهن نظر داشتم
در مقطعی می خواستم مایلی کهن را به دلیل سلامت کاری اش به عنوان سرمربی استقلال معرفی کنم اما در نهایت از انجام این کارمنصرف شدم. خود مایلی کهن هم این احساس را داشت که روی او نظر دارم.


موبایلم زنگ بخورد، دلم می ارزد
من دو خط موبایل دارم. یک خط برای ایران است و دیگری برای دانشگاهم در باکوست. هر وقت موبایل آذربایجانی من زنگ می خورد دلم می لرزد چون متوجه می وشم باید برای امتحانات به باکو بروم. تقریبا هر ۴۵ روز یکبار به باکو می روم.


۲۶ هزار پیامک دارم
موبایلم شاید روزی ۶۰۰ بار زنگ بخورد. روزی حداقل ۲۰۰ پیامک هم به من می رسد. اگر به کامپیوتر شخصی ام مراجعه کنید متوجه می شویدکه ۲۶ هزار پیامک دارم. یکبار تلفنم را، روی دفتر دایورت کردم اما آنقدر زنگ خورد که منشی دفتر فردایش استعفا کرد.


بدهکار همسرم هستم
خیلی کم فرصت می کنم با خانواده به بیرون بروم. اگر در آن دنیا به یک نفر بدهکار باشم و نتوانم زحماتش را جبران کنم، آن یک نفر همسرم باشد.


دوست دارم قلعه نویی برگردد
صراحتا اعلام می کنم که دوست دارم روزی قلعه نویی مجددا سرمربی استقلال شود اما درحال حاضر سرمربی تیم من پرویز مظلومی است.


توقع داشتم مظلومی استقلال را چهارم کند
امسال حداکثر توقع من از مظلومی این بود که استقلال را چهارم کند اما برای سال آینده باید قهرمان لیگ شویم و در آسیا هم به جمع چهار تیم برتر برسیم . مظلومی اگر این کار را نکند از استقلال می رود.


می توانم از سپاهان بازیکن بخرم
سپاهانی ها مدعی هستند که نمی توان از این تیم بازیکن گرفت اما به آنها می گویم که جوجه را آخر پائیز می شمارند! البته خدا شاهد است که تا به امروز کوچکترین مذاکره ای با بازیکنان این تیم نداشته ام.


مجیدی را دوست دارم
دوست داشتنی ترین بازیکن برای من فرهاد مجیدی است. این درست که با هم اختلافاتی داشته ایم اما رابطه ما پدر و فرزندی است. مجیدی سال آینده قطعا در استقلال می ماند چون به یکدیگر عادت کرده ایم.


مذاکره با جباری سخت است
مذاکره با مجتبی جباری خیلی سخت است هر چند اذیت کردن هایش را دوست دارم. می دانم که جباری هم مرا خیلی قبول دارد و فصل آینده نیز به خاطر من در استقلال می ماند.


۳۰سال پیش به پاریس رفتم
نزدیک به ۱۰۰ سفر خارجی رفته ام. تقریبا همه جای دنیا را دیده ام غیر از آمریکا. ان شا الله که قسمت نشود به امریکا بروم چون این کشور را دوست ندارم. جالب است بگویم قبل از اینکه مدیرعامل استقلال شوم نزدیک به ۴۰ سفر خارجی رفته بودم. ۳۰ سال قبل ۳ بار فرانسه رفتم. یک بار برای آوردن تجهیزات هوا فضا به فرانسه رفتم و دو بار هم برای کارهای هنری در پاریس حاضر شدم.


فیلم گوزنها و سینمای خوی
عاشق تئاتر هستم اما روزگاری به سینما هم رفت و آمد داشتم. پیش از انقلاب فیلم گوزنها را در سینمای خوی دیدم، وقتی از سالن بیرون آمدم دیدم تمام تماشاگران با یک حالت خاصی در خیابان قدم می زنند!


هنرمند محبوبم مشایخی است
آقای جمشید مشایخی هنرمند محبوب من هستند؛ ایشان هنرمندی با توانایی های بالا هستند.


حسرت دیدار با آیت الله بهجت را می خورم
خیلی دوست داشتم به محضر حضرت آیت الله بهجت شرفیاب شوم اما فرصتش نصیبم نشد. باور کنید همین حالا هم حسرت روزهای گذشته را می خورم.



راز دیدار با شهریار
در روزگاری که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور بودند مثل امروز علاقه بسیاری به هنر داشتند . درهمان روزها بنده نیز مسوولیت اداره کل تئاتر را برعهده داشتم. ما از ایشان درخواست کردیم شرایطی را فراهم آورند که از استاد شهریار تجلیل شود که خوشبختانه مورد توجه ایشان قرار گرفت.

شب قبل از برگزاری مراسم به ما اطلاع دادند که شهریار قصد دارد با همان البسه سنتی در مراسم حاضر شود، این درحالی بود که آن مراسم رسمی بود و میهمانان خارجی نیز در آن حضور داشتند. بر همین اساس بنده خدمت استاد شهریار رسیدم تا از ایشان خواهش کنم که با کت و شلوار در مراسم حاضر شوند. شهریار درخواست مرا پذیرفت اما اعلام کرد که کلاهش را از سر برنمی دارد.

در همان دیدار که عکس اش نیز به دیوار دفترم چسبیده است، شهریار چند شعر برای من خواند. او حتی قطعه ای را هم تقدیم من کرد که برایم خیلی باارزش است.


اشک درمی آورم
طبع شعر ندارم اما مقالات احساسی را فوق العاده می نویسم. توانایی نوشتن مطالبی را دارم که اگر ۱۰ نفر آن را بخوانند، حداقل ۶ نفرشان گریه کنند!


پایم به کلانتری باز نشده است
تا به حال نشده به واسطه مشکلات اخلاقی بازیکنانم به کلانتری بروم. به خود آنها هم گفته ام اگر بر سر این مسایل به من زنگ بزنند، خودم هم شاکی شما می شوم.


هرگز با جادوگران همکاری نکردم
در این چند سالی که مدیرعامل استقلال بوده ام چندین بار جادوگران خواسته اند به سراغم بیایند اما هرگز حاضر نشدم با آنها همکاری کنم.


می خواهم از استقلال بروم
حقیقتا دوست دارم از استقلال بروم و جایم را به نیروهای جوان بدهم. در شرایط فعلی دوست دارم تنها یکی از اعضای هیات مدیره استقلال باشم و وقتم را بیشتر روی تدریس در دانشگاه بگذارم.


واعظ آشتیانی عضو هیات مدیره استقلال نبود!
ما مدتهاست کاری به کار واعظ آشتیانی نداریم اما ایشان نمی خواهد دست از سر استقلال بردارد. بنده صراحتا می گویم که نام واعظ آشتیانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نکرده ایم.

باید واقعیتی را نیز برای هواداران استقلال افشا کنم که تا به امروز اشاره ای به آن نداشته ام؛ نام واعظ آشتیانی هرگز به عنوان عضو هیات مدیره استقلال ثبت نشده و ایشان سمتی در هیات مدیره استقلال نداشته اند. با این تفاسیر بنده چگونه می توانستم نام ایشان را برای آسیا ارسال کنم؟!

همین جا هم اعلام می کنم؛ اگر واعظ متوجه شد نامش را برای آسیا ارسال کرده ایم، برود از ما شکایت کند.


کد مطلب: 166343

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/166343/گفتگوی-متفاوت-علی-فتح-الله-زاده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com