جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

بودجه میلیاردی جریان انحرافی باز هم خبرساز شد

يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 164771
بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی جریان انحرافی در سال ۸۹ و تلاش این جریان برای کسب بودجه کلان دیگری در سال 90، صبح امروز در مجلس شورای اسلامی خبرساز شد.
به گزارش جهان، بخشی از نمایندگان مجلس که خود از منتقدان رویکرد فرهنگی جریان انحرافی در دولت بوده و نسبت به اهداف و نتیجه چنین رویه ای هشدار داده اند، امروز موضوع تفحص از بودجه کلانی را مطرح کردند که سال ۸۹ به اسم "توسعه شاخص‌های فرهنگی" به صندوق جریان انحرافی ریخته شده است.
جریان انحرافی که سال گذشته بودجه کلانی را هم برای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور دریافت کرده، تاکنون هیچ هزینه کردی درباره بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی مذکور را به نهادهای نظارتی ارائه نکرده است.
درخواست تحقیق و تفحص پس از این بودجه مطرح شده که در بودجه سال ۹۰ هم جریان انحرافی خواستار اختصاص بودجه کلان دیگری به صندوق خود باز هم به اسم توسعه شاخص های فرهنگی شده است.
به همین دلیل، حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس که همواره نسبت به هزینه های بدون برنامه ریزی حساسیت نشان داده است، با اشاره به اینکه جریان انحرافی می خواهد تا این بودجه را به اسم توسعه شاخصهای فرهنگی در دست بگیرد، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق به این مساله رای ندادیم و برای این مبلغ هزینه های دیگری در نظر گرفته شد. چرا که اصلا مشخص نشد که این بودجه در سال گذشته صرف چه کاری در دولت شده است.
وی با انتقاد از اینکه پیشنهادات مصوب کمیسیون تلفیق برای توزیع این هزینه چاپ نشده است، خطاب به لاریجانی گفت: شما مدام می گویید که باید با جریانات انحرافی مقابله کرد پس چرا ابزار آن را در مجلس فراهم نمی کنید؟ چه کاسه ای زیر نیم کاسه است که حتی دستور شما برای چاپ این پیشنهاد اجرا نمی شود. این چه بساطی است که برخی راه انداخته اند؟
رئیس مجلس در این باره از جهانبخش محبی نیا، عضو هیات رئیسه توضیح خواست و او هم گفت که پیشنهادات نمایندگان برای توزیع این بودجه در موارد دیگری به جز آنچه که در لایحه بودجه ۹۰ امده است، چاپ شده اما هنوز توزیع نشده است.
لزوم تحقیق و تفحص
پس از انکه حسن کامران از بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی در اختیار جریان انحرافی در دولت سخن گفت، علی عباسپور هم از لزوم تحقیق و تفحص درباره آن حرف زد.
به گزارش خبرآنلاین، این نماینده تهران با بیان اینکه معلوم نیست که این بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه سال ۸۹ که به عنوان توسعه شاخصهای فرهنگی به دولت داده شد، صرف چه چیزی شده است؟، گفت: این وضع فیلم های ما در سینماهاست و این هم وضع نامناسب فرهنگ در جامعه! پس این بودجه صرف چه چیزی شده که حتی یک گزارش هم از هزینه کرد آن به مجلس نداده اند؟
او که روز گذشته نیز خواستار تخصیص بخشی از این بودجه به امر پژوهش شده بود و لاله افتخاری هم پیشنهاد تخصیص بخشی از آن را به توسعه فرهنگ قرآنی مطرح کرده بود، اظهار داشت: این بودجه باید صرف اموری از این دست شود و یا به امر پرورش دانش آموزان تخصیص یابد.
عباسپور بر این اساس ادامه داد: میتوان پیشنهاد تحقیق و تفحص از این بودجه را مطرح کرد تا مشخص شود که در دولت صرف چه کاری میشود؟ چون اگر انتظار فرهنگ اسلامی در جامعه داریم، باید آن را صرف امور اسلامی و فرهنگی کنیم نه مواردی نامشخص.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات پیشنهاد تخصیص ۲۰۰ میلیارد از این مبلغ را برای امر پرورش در مداری ارائه داد که ۲۰ درصد آن نیز صرف جلوگیری از افت تحصیلی شود.
ماجرای شورای ایرانیان خارج از کشور
گفتنی است، هزینه های بدون حساب و کتاب جریان انحرافی به اسم توسعه فرهنگی و رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور در سال گذشته هم خبرساز بوده است.
این جریان در مرداد ماه سال ۸۹ دومین همایش ایرانیان خارج از کشور را به صورتی برگزار کرد که این شورا را در معرض انتقادات گسترده ای قرار داد.
منتقدان از دعوت جمعی از ضدانقلابیون خارج از کشور به اسم هنرمند و فرهیخته و نیز ریخت و پاش های میلیاردی در همایش شاکی بودند.
اگرچه ملک زاده، دبیر شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور میزان هزینه دومین همایش ایرانیان خارج از کشور یک تا یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرد اما برخی منتقدان میزان آن را بسیار بیشتر و حتی تا ده ها میلیارد برآورد کردند.
شاید در نتیجه این عملکرد نادرست بود که مجلس موضوع تحقیق و تفحص از شورای ایرانیان خارج از کشور مطرح کرد و در بودجه سال ۹۰ هم سهمی برای این شورا در نظر نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بگذار بخورند شايد سير شوند ولي جهان اينها راننويسد موجب وهن انقلاب اسلامي است واقعا تصور ميليارد براي ما سخت است چه برسد به هزارميليارد.... يك دانشجو براي 200هزارتومان وام بايد ضامن بياورد ومحضر هم تعهد دهد آخر بار هم بگويند بودجه نيست ويا نصف آن راصندوق بردارد همين است كه در اغتشاش ها 80 درصد جوان ودانشجو بودند مسولان بودجه هارابا فكر وهدفمند خرج كنند نه براي عده اي خاص .
ما مردم کجا دست بذاریم که سالم مونده باشه و خیالمون راحت باشه بی چشم داشت و منت از ما مردم حمایت می کنند غیر از رهبری !!!!؟