کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درخواست نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی از دولت؛

شیعیان را به خاک و خون کشیدند؛ جشن نوروز را برگزار نکنید

26 اسفند 1389 ساعت 7:59


کشتار شیعیان بحرین و مردم لیبی در آستانه نوروز باستانی در شرایطی صورت می گیرد که برخی نزدیکان دولت در تدارک برگزاری جشن جهانی نوروز هستند. 

به گزارش جهان، جشن جهانی نوروز که بی شباهت با جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی نیست در شرایطی قرار است برگزار شود که در آنسوی مرزها کشتار شیعیان در دستور کار دیکتاتورهای عرب قرار گرفته است.



بنابراین گزارش، همزمانی جشن جهانی نوروز! با کشتار شیعیان بحرین موجبات اعتراض برخی نمایندگان را نیز فراهم کرده است.
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اعتراض به برگزاری چنین جشنی همزمان با شیعیان بحرین می گوید: در برگزاری جشن نوروز به توقعات ملتهای ستم ‌دیده منطقه توجه شود. باید توجه داشت مردم مسلمان، ستمدیده و عزا دار منطقه از ما توقع دارند.


اما برخی معتقدند خیزش مردمی در منطقه که با کشتار شیعیان بحرین هم به منزله موج بیداری اسلامی و صدور انقلاب اسلامی است. 

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در همین زمینه و درباره همزمانی برگزاری جشن نوروز با این وقایع می گوید:در شرایط فعلی به دلیل کشتار عظیم مردم منطقه و موج بیداری اسلامی، برگزاری جشن نوروز مطلوب نیست. 


سالک همچنین در ادامه ضمن اعتراض شدید نسبت به ترویج مکتب ایرانی در جشن نوروز می گوید: عید نوروز با هدایت های اولیاء الهی سامان پیدا می کند ولی اینکه عده ای قصد دارند با خرج پول های سنگین و برگزاری جشن جهانی و حضور در کشور آمریکا به ترویج مکتب ایرانی بپردازند امر بسیار غلطی است و لذا در همین زمینه برخی مسئولان قصد داشتند پادشاه اردن را به تهران دعوت کنند که اگر این حضور صورت می گرفت مایه نکبت و بدبختی بود. 

بنابر این گزارش، برخی معتقدند برگزاری جشن نوروز همزمان با کشتار و قتل عام مسلمانان موجب تقویت روحی دیکتاتورها و آزردگی مسلمانان منطقه می شود.

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه و در بیان ارزیابی خود از جشن نوروز و همزمانی آن با انقلاب کشورهای منطقه گفت: به نظر می رسد به دلیل آنکه شاهد قتل عام مسلمانا ن به دست حاکمان دیکتاتور برگزاری جشن نوروز نه تنها قلب مسلمانان را آزار می دهد بلکه باعث تقویت روحیه این دیکتاتورها می شود
.
وی با تاکید بر اینکه جشن نوروز روحیه حاکمان بحرین ، لیبی ، مصر و تونس را تقویت می کند گفت: کشورهای مسلمان به امید حمایت مردمی از سوی ایران قیام کردند و اگر ما زمانی که آنان درگیر انقلاب هستند مشغول جشن و سرور باشیم ضربه روحی سختی به آنها وارد می شود..بنابراین گزارش، بسیاری نیز معتقدند برپایی جشن و سرور در چنین شرایطی می تواند بسیاری از دوستان مسلمان را از ایران بگیرد؛آنهم در شرایطی که چشمان بسیاری از مسلمانان در غیاب جامعه جهانی به ایران دوخته شده است. . نماینده مردم شازند در این زمینه می گوید: با جلوگیری از برپایی جشن نوروز از طرفی دیگر در مجامع جهانی تلاش کنیم تا از انقلابیون منطقه حمایت کنیم.
با بیان این که لغو این جشن می تواند تاثیر خوبی بر روی کشورهای منطقه بگذارد افزود: مردم انقلابی این کشورها با
شنیدن خبر جشن نوروز از این موضوع خرسند خواهند شد.


.
احمدی بیغش تاکید کرد: من جشن نوروز را واقع بیجا می دانم بویژه از اینکه از میهمانان خارجی دعوت شده است و این اقدام نوعی بدسلیقگی و تحمیل هزینه های بیخود است.

برگزاری جشن نوروز در شرایط کشتار شیعیان بحرین با اعتراض تشکل های دانشجویی نیز مواجه شده است.تشکل های دانشجویی معتقدند در شرایطی که شیعیان قتل عام می شوند قرار گرفتن جشن و سرور در اولویت مسائل کشور، چندان اقدام شایسته ای نیست.

مسعود براتی دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی معتقد است: برگزاری این چنین جشنها با توجه به کشتار عظیم مردم منطقه نباید در اولویت کشور ما قرار بگیرد و در شرایطی که نیاز است تا نهادهای کشورمان صدای مردم بحرین و لیبی را به گوش جهانیان برسانند اولویت اصلی کشورمان باید مسائل منطقه باشد و هرکاری که این موضوع را خدشه دار کند خطای استراتژیک است و باید جلوی آن گرفته شود.

اما جدای از اتفاقات منطقه، پیش بینی می شود این جشن هزینه بسیار زیاد مالی برای دولت به همراه داشته باشد؛آنهم در شرایطی که با توجه به اجرایی شده بحث هدفمندی یارانه ها، دولت به عنوان الگو می بایستی از هرگونه هزینه اضافی اجتناب کند.

غلامرضا مصباحی مقدم دیگر نماینده مجلس هم در روزهای اخیر نسبت به برگزاری این جشن همزمان با قتل عام شیعیان معترض شده و چنین گفته است:
هزینه کردن برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای ایران قابل ‏قبول نیست.‏

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است: فارغ از حوادثی که ‏منطقه شاهد آن است، برپا کردن جشن نوروز و دعوت از سران سایر کشورها تداعی کننده جشن های دوران ‏شاهنشاهی است.‏

نماینده مردم تهران اظهار داشت: باتوجه به وقوع انقلاب های منطقه، ما باید از برگزاری چنین جشن هایی حذر ‏کنیم.‏


کد مطلب: 160382

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/160382/شیعیان-خاک-خون-کشیدند-جشن-نوروز-برگزار-نکنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com