جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

بازار مسکن در اولین روز بدون یارانه

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 149398
بازار مسكن در روز اول «اقتصاد بدون يارانه»، روز متفاوتي را تجربه كرد تا جايي‌كه علاوه بر متقاضيان خريد و فروشنده‌‌ها، افرادي كه قصد نقل و انتقال نداشتند نيز با بنگاه‌هاي مسكن تماس گرفتند و درباره قيمت مسكن پرس‌وجو كردند.
بازار مسکن در اولین روز بدون یارانه

سرويس اقتصادي جهان - به گزارش دنیای اقتصاد، تعدادي از بنگاه‌داران مسكن اعلام كردند که ديروز زنگ‌خورشان- تعداد مراجعه‌هاي تلفني به مشاوران املاك- فوق‌العاده بالا رفت، اما معامله‌اي انجام نشد. مراجعه‌هاي روز گذشته به بنگاه‌هاي املاك اغلب از طرف خريداران انجام شده و تعداد فروشنده‌ها خيلي محدود بوده است.

در برخي محله‌هاي تهران روز گذشته فروشنده‌ها دستور انصراف از فروش را براي بنگاه‌هايي كه مشخصات ملكشان را فايل كرده بودند، صادر كردند و برخي ديگر بدون كوچك‌ترين تغيير قيمت پيشنهادي، در تماس مجدد با مشاور بر فروش سريع ملكشان تاكيد كردند.

يكي از مشاوران املاك كه ديروز در آگهي روزنامه‌ها مشخصات ملكي در فرمانيه را براي فروش ارائه كرده بود، گفت: اول صبح با مشتريانم تماس گرفتم و نظر آنها را درباره قيمت‌هايي كه چند روز پيش براي فروش املاك‌شان اعلام كرده بودند پرسش كردم!

بنگاهدار ديگري نيز گفت: قانون يارانه‌ها چند ماهي است در بازار مسكن اجرايي شده و اثر خود را در بازار گذاشته است. وي افزود: اين روزها بايد منت فروشنده‌ها را كشيد. روايت‌هايي كه از «ديروز بازار مسكن» گفته شد نشان مي‌دهد فعالان بازار مسكن انتظار دارند با اجراي قانون يارانه‌ها اتفاق خاصي در بازار بيفتد. اين در حالي است كه پيش‌بيني‌هاي كارشناسي در اين باره حاكي از بي‌اثر بودن قانون يارانه‌ها بر روي بازار مسكن در كوتاه مدت است.

در اين ميان لازم است به خريداران مسكن توصيه شود فارغ از هيجانات كاذب در بازار جست‌وجو كنند به‌خصوص آنكه اين روزها گروهي از دلالان ملك و حتي فروشنده‌ها بدشان نمي‌آيد از اين فضاي تازه استفاده كنند و اگر شرايط مشتري را مطلوب ببينند و به انتظار احتمالي او براي تغيير قيمت پي ببرند، در اين مسير از هيچ تلاشي دريغ نخواهند كرد!

همچنین به گزارش ایسنا مصطفي قلي خسروي، رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك، درباره چگونگي وضعيت بخش مسكن با آغاز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها اظهار كرد: با توجه به هماهنگي وزارت بازرگاني و اتحاديه‌ها هيچ كالايي گران نمي‌شود.

رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در ادامه با اشاره به اين‌كه با نظارت دولت بر قيمت آهن، ميلگرد و ... هزينه ساخت مسكن بالا نمي‌رود، از كاهش پنج درصدي قيمت آهن خبر داد.

خسروي با تاكيد بر اين‌كه اجاره‌بها تابعي از قيمت خريد و فروش ملك است، تصريح كرد: با برنامه‌هاي وزارت مسكن و شهرسازي با افزايش قيمت اجاره‌بها نيز روبرو نمي‌شويم.

وي در ادامه از كاهش قيمت اجاره و خريد و فروش ملك از ارديبهشت ماه سال آينده خبر داد و درباره افزايش قيمت اجاره بها طي هفته‌هاي گذشته خاطرنشان كرد:‌ افزايش قيمت اجاره بها به دليل ايجاد جو رواني حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بوده است.

رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در پاسخ به اين سوال كه آيا هم اكنون زمان مناسبي براي خريد مسكن است؟ تصريح كرد: مصرف‌كننده‌هاي واقعي و كساني كه احتياج به مسكن دارند اقدام به خريد مي‌كنند اما با توجه به اين كه جلوي پرداخت وام‌هاي مسكن گرفته شده است و همچنين اجراي طرح مسكن مهر و ثبت نام 220 هزار نفر در طرح مسكن مهر ملكي، بخش مسكن ديگر جايي براي سرمايه گذاري و كسب سود نيست.

در عين حال با توجه به اين‌كه مسكن يكي از نياز‌هاي اساسي و اوليه خانواره است با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها جو رواني در بازار ايجاد شده كه مردم را نگران كرده‌ است به طوري كه بيم آن مي‌رود كه علاوه بر افزايش قيمت واحدهاي مسكوني موجود در بازار، هزينه ساخت واحدهاي جديد با واقعي شدن قيمت حامل‌هاي انرژي از رشد برخوردار شود.

همچنين دكتر محمود فاطمي عقدا - معاون وزير مسكن و شهرسازي - در اين‌باره افزود: بررسي‌ها نشان مي‌دهد به‌رغم افزايش قيمت‌ها در بخش مصالح و انرژي، قيمت تمام شده‌ي مسكن افزايش نمي‌يابد و همچنين راهكارها نشان مي‌دهد با استفاده از روش‌هاي نوين مي‌توانيم 30 درصد كاهش هزينه توليد داشته باشيم. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ميان مدت و درازمدت آزادسازي قيمت‌ حامل‌هاي انرژي آثار مثبتي را در بخش مسكن دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر لطفا نظارتی هم به بنگاه های ... معاملات ملک بزنید که پوست مردم را کنده اند