شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۵
کشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

کاهش دغدغه؛ افزایش سود

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 149260
این تحول بزرگ اقتصادی بر بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. چرا که با شفاف‌سازی اقتصاد و مشخص‌شدن رابطه تولید، درآمد و کار، میزان بهره‌وری افزایش می‌یابد.
کاهش دغدغه؛ افزایش سود

سرویس اقتصادی جهان - افزایش درآمد کشاورزان، ارتقای وضعیت معیشتی آنها و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، می‌تواند از نتایج ارزشمند قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

حسین باقدمی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی جهان نيوز با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را در بخش کشاورزی سیاستی قابل احترام از سوی دولت است افزود: بخش کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی مهم در تولید، امنیت غذایی، تحقق شاخص‌های توسعه، ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات غیر نفتی و ایجاد اشتغال در کشور، ایفای نقش می‌کند و بدون‌شک این بخش نیز از آثار و نتایج مثبت قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بهره‌مند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری، تحقق عدالت اجتماعی و توزیع بهینه منابع و یارانه‌ها را از مهم‌ترین اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است افزود: افزایش درآمد کشاورزان، ارتقای وضعیت معیشتی آنها و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، می‌تواند از نتایج ارزشمند این قانون باشد.

باقدمی تصریح کرد: در رابطه با مواردی چون ارتقای بهره‌وری آب، بهینه‌سازی مصرف آب، اصلاح روش‌های مصرف نهاده‌های کشاورزی و اصلاح مصرف حامل‌های انرژی، پیش‌بینی‌های خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

این کارشناس کشاورزی خاطر نشان کرد: به طور مثال دولت در رابطه با بهینه‌سازی مصرف آب، اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، که از آن جمله می‌توان به تصویب تخصیص اعتباری معادل هزار و 350 میلیارد تومان جهت بهینه سازی مصرف آب واصلاح روش های آبیاری اشاره کرد.

باقدمی با اشاره به ارتقای دانش فنی در بخش کشاورزی و آموزش‌های ترویجی، گفت: توسعه و بهینه‌سازی صنایع تبدیلی، گسترش مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی، استفاده از تجهیزات بهینه و مکانیزه و ماشینی‌ کردن فعالیت‌های کشاورزی از جمله اقدامات دولت در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

وی در پایان توضیح داد: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نه تنها سبب کاهش تولید در این بخش نمی شود بلکه کشاورزان با تلاش بیشترو مصرف بهینه و هدفمند باید میزان هزینه ها را کاهش دهند و از سوی دیگر با بالا بردن میزان بهره وری سبب رونق بخش کشاورزی و افزایش میزان صادرات شوند.

همچنین کیانوش پیر محمدی کارشناس کشاورزی  با بیان اینکه با اجراي قانون هدفمندی یارانه ها ، ضمن ايجاد يک فضاي رقابتي، قيمت ها براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود و کيفيت کالاها ارتقا مي يابد افزود: دولت با در نظر گرفتن یک بسته حمایتی در بخش کشاورزی و با اصلاح شیوه آبیاری و حفاظتی زمینه برای افزایش بهره وری حوزه کشاورزی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این تحول بزرگ اقتصادی بر بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. چرا که با شفاف‌سازی اقتصاد و مشخص‌شدن رابطه تولید، درآمد و کار، میزان بهره‌وری افزایش می یابد. بنابراین با انجام بهتر هر کاری نتیجه بهتری دریافت خواهیم کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به آثار کوتاه مدت افزایش قیمت های حامل های انرژی گفت: نهاده‌های کشاورزی شامل این قانون نیست ولی حامل‌های انرژی که در کشاورزی هم نقش دارند، تاثیر خود را در این بخش بر جای خواهند گذاشت.

پیر محمدی با بیان اینکه ازجمله مزایای اجرای این قانون پرداخت نقدی یارانه‌ها و تعلق30 درصد از ناحیه درآمد حاصل ازهدفمند کردن یارانه‌ها به بخش تولید است توضیح داد: تولید کنند‌گان خصوصا بخش کشاورزی و صنعت ومعدن از این مسئله سود خواهند برد، چنانچه در این قانون آمده است دولت با دراختیار گرفتن این بودجه وظیفه دارد با حمایت از تولیدکنندگان میزان فشار حاصل از این قانون را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: تاثیری که قانون هدفمندی یارانه ها بر روی قیمت تمام شده خواهد گذاشت بعد از آزاد سازی، موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه و مدیرت صحیح می‌شود.

این کارشناس کشاورزی یادآور شد: برای اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه ها در بخش کشاورزی نیاز به نوسازی ماشین آلات کشاورزی است که دولت با شناسایی دقیق آن سعی در اجرای هرچه بهتر این قانون خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه اين حرفا درسته ولي به شرطی كه نظارت دولت در اين زمينه كامل باشه
Iran, Islamic Republic of
درود بر احمدي نژاد
Iran, Islamic Republic of
خدا كنه در اين طرح كسي اسيب نبينه ولي من فكر كنم اگر اين طرح خوب اجرا نشه بيشترين فشار به قشر متوسط شهري ميرسه
Iran, Islamic Republic of
چه اشکالی داره شهری ها یه مقدار کمتر و بهینه تر مصرف کنن عوضش روستاییان زحمتکش یه مقدار به سطح رفاه مطلوب نزدیک بشن ؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی میتونیم به این طرح بگیم موفق که تولید مملکت ضربه نخوره من که خیلی نگرانم