تل زینبیه و خیمه گاه ابا عبدالله الحسین دو جایگاه با اهمیت در حادثه عاشورا هستند که هر کدام در دل خود ناگفته های بسیار از واقعه عاشورا دارند.
به گزارش سرویس زنان جهان؛ نقش حضرت زینب کبری در کاروان کربلائیان و تاثیر شگرف این بانوی بزرگ اسلام در انتقال آن چه در کربلا به وقوع پیوسته بود و آگاه سازی مردم دل به دنیا فروخته موضوعی است که همچنان مورد پرسش و گفتگوست.
در حال حاضر در کنار حرم شریق امام حسین علیه السلام مکان اندک مرتعی قرار دارد به نام تل زینبیه که در واقعه عاشورا جایگاه عقیله بنی هاشم جهت اشراف بر ان چه در میدان نبرد می گذرد بود.و اکنون زیارتگاه عشاق الحسین است.
و اما درباره تل زینبیه، براي رسيدن به تل زينبيه، حرم ابو الفضل(ع) را دور ميزنيم و آنگاه در طرف راست قبله حرم امام حسين(ع) به سالني کوچکميرسيم که بر فرازش گنبدي کاشيکاريشده و آبيرنگ سر برآسمان ميسايد.
براي ورود به اين سالن که تقريبا از تمامي ساختمانهاي اطراف بلندتر است، بايد چند پله را طي کرد و بالارفت. اينجا کجاست؟! اينجا رصدخانه کربلا و عاشورا است. آنجا که زينب منظومه نور حسين(ع) در شط جاري شب ستم را رصد کرده است.
اينجا ديدهباني جبهه عاشوراست. آنجا که زينب(س) صف هاي حق و باطل را و نبرد نور و ظلمت را به نظاره نشسته است.
موقعیت تل زینبیه نسبت به حرم
زينبيه روضه مجسم کربلاست. هر داغداری پس از ورود به این مکان، سيل اشک هایش جاري شده و نالههایش به آسمان خواهد رفت. شايد اين محل به دقت در طول تاريخ حفظ شده باشد; زيرا موقعيت جغرافيايي آن با رويدادهاي تاريخي و گفتههاي مورخان دقيقا تطبيق ميکند. حرممطهر حسيني(ع) در گودي واقع شده است و تل زينبيه بلنديي مشرفبر حرم مطهر و قتلگاه ست با فاصله تقريبي سيصد متر.
اين بلندي حدود همين مقدار نيز با خيمهگاه فاصله دارد. پس بهخوبي ميتواند حلقه وصل اين دو پايگاه عاشورا (خيمهگاه وقتلگاه) باشد.
در سمت راست اين سالن، رو به حرم مطهر حسيني، تصويري از نوعنقاشيهاي پردههاي تعزيهخواني نصب شده است که بيانگر حادثهعاشورا و نقش تل زينبيه است.
خيمهگاه در مقايسه با تل زينبيه بسيار گودتر است; حتي در مقايسه با حرم مطهر نيز گودتر به نظر ميرسد و در قسمت قبله حرم مطهر قرار دارد.
خيمهگاه اکنون خود به صورت حرمي جداگانه در آمده است. از در که وارد ميشويم، خادم، محلي را نشان ميدهد و ميگويد: اينجا محل خيمه حضرت ابو الفضل العباس(ع) است که اکنون ساختمان شده است.
از اين مکان که ميگذريم، دو رديف طاق هاي هلالي کوچک مشاهده ميشود که بياد جهازهاي شتران بر زمين مانده قافله کربلا ساخته شده است. پس از عبور از ميان اين هلال هاي کوچک، به سالن سرپوشيده و مدوري ميرسيم که اتاق هاي کوچکي گرداگردش ساخته شده است. اين سالن به تمامي اين اتاق ها راه دارد. ساختمان وسيع وسط را خيمه حضرت ابا عبد الله (ع) معرفي ميکنند و ساختمان هاي اطراف را به عنوان خيمههاي اصحاب ميشناسند. در درون سالن مدور وسط، دو محراب به نام هاي محراب امام حسين(ع) و محراب حضرت زينالعابدين(ع) وجود دارد.
خيمهگاه، يعني محل نماز جماعت حسين(ع). در اقامت هشت روزهاش در اين سرزمين، خيمهگاه، يعني محل مناجات و نماز شب امامحسين(ع) و يارانش در شبهاي محرم سال شصت و يک و در شب به يادماندني و فراموش نشدني عاشورا.
اينجا محل سخنراني ابا عبد الله(ع) است و محل نجوا و رازگويي او با امام سجاد(ع) و زينب کبري(س).
اينجا درياي خاطره است و پيام. انديشه برميآشوبد و حافظه زيرو رو ميشود و خاطرات و حوادث و تاريخ کربلا جان ميگيرد; بويژهاگر هنگام غروب خونرنگ کربلا در اين مکان حضور داشته باشي.
تل زینبیه نشان می دهد که زن مسلمان ولایتی و با غیرت چگونه با لحاظ کردن همه حدود شرعی خود را در صحنه حق و باطل زمانش تعریف می کند و چگونه با دقت و حساسیت و بصیرت حوادث مهم و تعیین کننده را در کارزار دو جبهه رصد می نماید و چگونه جایگاه خودش را در سخت ترین و خطرناک ترین شرایط برای دفاع از حق و اثبات و تثبیت جایگاه حق پیدا می کند.
سلام بر زینب(س) الگوی تکرار ناپذیر پیام رسانی حق و افشاگری باطل.