جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۵

تل زینبیه و خیمه گاه + تصویر

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 148721
تل زینبیه و خیمه گاه ابا عبدالله الحسین دو جایگاه با اهمیت در حادثه عاشورا هستند که هر کدام در دل خود ناگفته های بسیار از واقعه عاشورا دارند.

به گزارش سرویس زنان جهان؛ نقش حضرت زینب کبری در کاروان کربلائیان و تاثیر شگرف این بانوی بزرگ اسلام در انتقال آن چه در کربلا به وقوع پیوسته بود و آگاه سازی مردم دل به دنیا فروخته موضوعی است که همچنان مورد پرسش و گفتگوست.

در حال حاضر در کنار حرم شریق امام حسین علیه السلام مکان اندک مرتعی قرار دارد به نام تل زینبیه که در واقعه عاشورا جایگاه عقیله بنی هاشم جهت اشراف بر ان چه در میدان نبرد می گذرد بود.و اکنون زیارتگاه عشاق الحسین است.


و اما درباره تل زینبیه، براي رسيدن به تل زينبيه، حرم ابو الفضل(ع) را دور مي‏زنيم و آنگاه در طرف راست قبله حرم امام حسين(ع) به سالني کوچک‏مي‏رسيم که بر فرازش گنبدي کاشي‏کاري‏شده و آبي‏رنگ سر برآسمان مي‏سايد.

براي ورود به اين سالن که تقريبا از تمامي‏ ساختمان‏هاي اطراف بلندتر است، بايد چند پله را طي کرد و بالارفت. اينجا کجاست؟! اينجا رصدخانه کربلا و عاشورا است. آنجا که ‏زينب منظومه نور حسين(ع) در شط جاري شب ستم را رصد کرده است. 



اينجا ديده‏باني جبهه عاشوراست. آنجا که زينب(س) صف هاي حق و باطل را و نبرد نور و ظلمت را به نظاره نشسته است. 


موقعیت تل زینبیه نسبت به حرم

زينبيه روضه مجسم کربلاست. هر داغداری پس از ورود به این مکان، سيل ‏اشک هایش جاري شده و ناله‏هایش به آسمان خواهد رفت. شايد اين محل به دقت در طول تاريخ حفظ شده باشد; زيرا موقعيت جغرافيايي آن با رويدادهاي تاريخي و گفته‏هاي مورخان دقيقا تطبيق مي‏کند. حرم‏مطهر حسيني(ع) در گودي واقع شده است و تل زينبيه بلنديي مشرف‏بر حرم مطهر و قتلگاه ست ‏با فاصله تقريبي سيصد متر.

اين بلندي حدود همين مقدار نيز با خيمه‏گاه فاصله دارد. پس به‏خوبي مي‏تواند حلقه وصل اين دو پايگاه عاشورا (خيمه‏گاه وقتلگاه) باشد. 

در سمت راست اين سالن، رو به حرم مطهر حسيني، تصويري از نوع‏نقاشي‏هاي پرده‏هاي تعزيه‏خواني نصب شده است که بيانگر حادثه‏عاشورا و نقش تل زينبيه است. 


خيمه‏گاه در مقايسه با تل زينبيه بسيار گودتر است; حتي در مقايسه با حرم مطهر نيز گودتر به نظر مي‏رسد و در قسمت قبله ‏حرم مطهر قرار دارد.

خيمه‏گاه اکنون خود به صورت حرمي جداگانه در آمده است. از در که وارد مي‏شويم، خادم، محلي را نشان مي‏دهد و مي‏گويد: اينجا محل خيمه حضرت ابو الفضل العباس(ع) است که اکنون ساختمان شده ‏است.

از اين مکان که مي‏گذريم، دو رديف طاق هاي هلالي کوچک مشاهده ‏مي‏شود که بياد جهازهاي شتران بر زمين مانده قافله کربلا ساخته ‏شده است. پس از عبور از ميان اين هلال هاي کوچک، به سالن‏ سرپوشيده و مدوري مي‏رسيم که اتاق هاي کوچکي گرداگردش ساخته شده‏ است. اين سالن به تمامي اين اتاق ها راه دارد. ساختمان وسيع ‏وسط را خيمه حضرت ابا عبد الله (ع) معرفي مي‏کنند و ساختمان هاي ‏اطراف را به عنوان خيمه‏هاي اصحاب مي‏شناسند. در درون سالن مدور وسط، دو محراب به نام هاي محراب امام حسين(ع) و محراب حضرت زين‏العابدين(ع) وجود دارد.

خيمه‏گاه، يعني محل نماز جماعت‏ حسين(ع). در اقامت هشت‏ روزه‏اش‏ در اين سرزمين، خيمه‏گاه، يعني محل مناجات و نماز شب امام‏حسين(ع) و يارانش در شبهاي محرم سال شصت و يک و در شب به يادماندني و فراموش ‏نشدني عاشورا.

اينجا محل سخنراني ابا عبد الله(ع) است و محل نجوا و رازگويي‏ او با امام سجاد(ع) و زينب کبري(س).

اينجا درياي خاطره است و پيام. انديشه برمي‏آشوبد و حافظه زيرو رو مي‏شود و خاطرات و حوادث و تاريخ کربلا جان مي‏گيرد; بويژه‏اگر هنگام غروب خون‏رنگ کربلا در اين مکان حضور داشته باشي.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید بروی بالای تل زینبیه و س به سوی حرم بچرخانی تا بفهمی زینب چه کشید
Iran, Islamic Republic of
میون همه دلها ؛ امون از دل زینب (س)

امون از دل زینب (س)

السلام علیک یا عقیلة العرب (س)
Iran, Islamic Republic of
سلام بر خانوم زینب (س)
تل زینبیه نشان می دهد که زن مسلمان ولایتی و با غیرت چگونه با لحاظ کردن همه حدود شرعی خود را در صحنه حق و باطل زمانش تعریف می کند و چگونه با دقت و حساسیت و بصیرت حوادث مهم و تعیین کننده را در کارزار دو جبهه رصد می نماید و چگونه جایگاه خودش را در سخت ترین و خطرناک ترین شرایط برای دفاع از حق و اثبات و تثبیت جایگاه حق پیدا می کند.
سلام بر زینب(س) الگوی تکرار ناپذیر پیام رسانی حق و افشاگری باطل.
قربان زینبی که نشدناتمام حجش/
هفت قربانی بداد و شدکمان قدش/
میان تلّ و خیم شمردم راه/
کمتر ز مروه و صفا نبود حدش

التماس دعا