کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در راستای نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها؛

دروازه ورود به شکوفایی اقتصاد ملی

22 آذر 1389 ساعت 8:44

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به زودی در کشور اجرایی می‌شود و ایران گام در مسیر اصلاح ساختار اقتصادی می گذارد.



سرویس اقتصادی جهان نیوز - اگر چه سالهای سال در کشور برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لحظه شماری می‌شد؛ اما هیچ گاه فرصت اجرای آن در کشور فراهم نشده بود. ورود کشور برای اجرای این قانون به معنای آغاز برهه‌ای از تاریخ به عنوان نقطه عطف و سرنوشت سازترین ایام تاریخ اقتصادی ایران محسوب خواهد شد.

بدیهی است چنین جراحی بزرگی در اقتصاد ایران، دردهایی را نیز به همراه خواهد داشت. اما بهبودی کامل از مزایای آن است؛ که بعد از گذشت مدتی، اقتصادی سالم را به مردم این مرز و بوم هدیه می کند.

مدت‌های طولانی است، که کشور در دو راهی تغییر مسیر اقتصادی قرار گرفته است و ادامه این راه بدون هدفمندی یارانه ها بدان معناست، که در سال‌های آینده از واردکنندگان اصلی حامل‌های انرژی محسوب خواهیم شد.

اجرای صحیح این قانون از سویی سبب شفاف‌سازی و تنظیم بازار می‌شود؛ که این امر می‌تواند دروازه‌ای برای ورود ایران به سازمات تجارت جهانی «WTO» باشد.

در همین راستا عضو پژوهشکده تحقیقات مجلس گفته است: اجرای صحیح این قانون تحول اساسی در سیستم بازار ایجاد می کند. توانمندسازي بخش توزيع و اعمال کنترل مناسب بر فعاليت اين بخش علاوه بر کاهش فاصله بين توليدکننده و مصرف‌کننده، سبب کاهش هزينه‌هاي پخش، به لحاظ مبارزه با کالاهاي قاچاق و توليدات زير پله اي نیز می‌شود.

در ایران پایین بودن قیمت یارانه‌ای سوخت و کالاهای اساسی و مصرفی از قیمت واقعی متأسفانه موجب شده الگوی مصرف صحیحی نداشته باشیم. این امر سبب شده امروزه میزان اسراف منابع وضعیت فجیعی را به بار بیاورد، که با اجرای صحیح این قانون می توان مانع از هدر رفتن منابع طبیعی کشور شد.

از سوی دیگر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سبب به کارگیری صحیح منابع و امکانات کشور می‌شود. ثابت نگه داشتن قیمت ها، جلوگیری از نوسانات زیاد قیمت ها و توزیع مناسب و عادلانه درآمدها از جمله اقداماتی است که در کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه نقش مؤثری خواهد داشت.

در حال حاضر یارانه‌ ها بیشتر به مصرف اقشار مرفه جامعه می رسد، و آنها به علت تمکن مالی از کالاها به قیمت یارانه ای بیشتر استفاده می کنند؛ که این امر نوعی بی عدالتی در جامعه ایجاد میکند.

کارشناس اقتصادی دیگری با بیان اینکه هدفمندكردن يارانه ها از ضروريات كشور براي دسترسي به منابع بيشتر در روند توسعه ايران اسلامي است، افزود: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گردنه ای است برای دستیابی به قله تحول اقتصادی، عدالت اجتماعی و رفاه. از سوی دیگر رسیدن به بهره وری دارای موانع و مشکلاتی است که ملت ایران مانند گذشته با قدرت و استقامت آنها را پشت سر خواهند گذاشت.

وابستگی ایران به نفت در حال حاضر سبب کاهش سرمایه گذاری داخلی و صادارت غیر نفتی شده است که این امر خسارات جبران ناپذیری برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.

علیرضا پور فرج در این خصوص گفته است: اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها سبب کاهش وابستگی ایران به نفت می شود. حذف یارانه ها از انرژی و سوخت سبب افزایش میزان صادرات غیر نفتی و ایجاد خلاقیت و نوآوری در تولیدات کشور نیز می شود.

افزایش تورم در ایران سال هاست که گریبان گیر مردم شده است و روز به روز با رشد آن خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد می گردد.
به گفته بسیاری از کارشناسان اگر چه هدفمند کردن یارانه ها ممکن است در یکی دو سال نخست آن باعث جهش قیمت شود، اما با نظارت و اجرای صحیح آن فاصله و شکاف طبقاتی میان افراد جامعه از بین می رود، و شرایط اقتصادی کشور در بعد کلان تر حالت منطقی به خود می گیرد.

اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها سبب مقابله با ویروس هزینه ها که مدت های طولانی وارد اقتصاد کشور شده است می شود، و این طرح با مدیریت و کاهش هزینه ها، رشد و تعالی اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش ایجاد اشتغال، بهبود فضای سرمایه‌گذاری و خصوصی سازی اثربخش، اصلاح قانون نظام بانکی، قوانین گمرکی، نظام مالیات، اصلاح قیمت حامل های انرژی و در نهایت حفظ ارزش پول ملی، از مزایای بی شمار این طرح محسوب می شود.

اجراي صحيح قانون هدفمندكردن يارانه‌ها در راستای سند چشم انداز 20 ساله کشور و با حمایت از اقشار محروم جامعه، سبب حرکت کشور به سمت اقتصاد آرمانی و شکوفایی نظام کشور می شود.


کد مطلب: 148412

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/148412/دروازه-ورود-شکوفایی-اقتصاد-ملی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com