دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
۲۹
متن کامل سخنان جنجالی در مجلس:

علی مطهری: این مجلس نمی تواند اشکالات دولت را اصلاح کند

پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 133593
علي مطهري نماينده تهران در نطق ميان دستور امروز خود با بيان اينكه مجلس براي جلوگيري از انحراف دولت‌هاست، دولت دهم را دولتي جسور خواند و گفت: مجلس نجيب و ملاحظه كار و ...

به گزارش جهان به نقل از ايلنا، متن كامل نطق وي به اين شرح است:
در اين نطق مي‌خواهم مقداري از خودمان به‌عنوان مجلس انتقاد كنم. بايد قبول كنيم كه مجلس هشتم در جايگاه لايق و شايسته خود قرارندارد. اين امر به عملكرد ما نمايندگان و هيات رئيسه محترم باز مي‌گردد در كجاي قانون اساسي يا آيين‌نامه داخلي مجلس آمده است كه اگر دولت از اجراي قانون سرباز زد و بر موضع خود پافشاري كرد يا درخواست استرداد لايحه‌اي را نمود، نايب رئيس مجلس فورا كارگروه ”گفت‌وگو“ و در واقع كارگروه ”التماس“ تشكيل دهد و موجب تحقير مجلس گردد؟
در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، دولت با پافشاري بر چهل هزار ميليارد تومان به جاي بيست هزار ميليارد تومان مصوب مجلس، از همين طريق و نه از طريق ارائه لايحه جديد، حرف خود را به كرسي نشاند. در قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها، دولت به صراحت اعلام كرد كه من اين مصوبه را قانوني نمي‌دانم و اجرا نمي‌كنم. مجلس هم به جاي استفاده از ابزارهاي قانوني خود به خواهش و تمنا مي‌پردازد.
دولت با يك مصاحبه تلويزيوني، قانون عفاف و حجاب را از حيز انتفاع ساقط مي‌كند و مجلس فقط ”آه“ مي‌كشد. وقتي ميدان براي تك‌روي باز مي‌شود، پنج نماينده ويژه رئيس‌جمهور براي تنظيم روابط سياسي با خاورميانه، ‌آسيا، افغانستان حوزه خزر و مسائل مربوط به ترانزيت منصوب مي‌شوند. در حالي كه تعيين نماينده ويژه رئيس‌جمهور بدون تصويب در هيات وزيران و راسا توسط رئيس‌جمهور و براي موارد عام، مغاير نص صريح اصل يكصد و بيست و هفتم قانون اساسي است. بالاتر اينكه با وجود توصيه رهبر انقلاب به پرهيز از كارهاي موازي در سياست خارجي، هيچ كدام از اين احكام پس گرفته نشد؛ بلكه يكي از معاونان رئيس‌جمهور اعلام كرد كه دو نماينده ويژه ديگر براي آفريقا و آمريكاي جنوبي معرفي خواهند شد. در اين صورت وزارت امور خارجه مسووليتي نخواهد داشت و مجلس نمي‌تواند وزير امور خارجه را مورد سوال قرار دهد.
اين درحالي است كه رهبر انقلاب در ديدار هيات دولت با ايشان بر اعتماد به وزيران در چارچوب اختيارات و وظايفشان و بر مسووليت وزارت امور خارجه در هدايت منسجم و برنامه‌ريزي شده بر مسائلي كه به نوعي با سياست خارجي و روابط با ديگر كشورها مربوط مي‌شود تاكيد ورزيدند.
وزير امور خارجه به حق از انتصاب نمايندگان ويژه انتقاد نمود و البته مجلس در اين خصوص از او حمايت خواهد كرد. اما افسوس كه آقاي وزير دير عكس‌العمل نشان دادند. اگر همان زماني كه ستاد امور ايرانيان خارج از كشور مستقر دروزارت امور خارجه به نهاد رياست جمهور منتقل شد و در يك اقدام غير قانوني تبديل به شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گرديد و براي آن بودجه هنگفت در نظر گرفتند و به اين ترتيب نهادي موازي با وزارت امور خارجه پديد آمد، وزير محترم فرياد مي‌زد و زير بار نمي‌رفت؛ اكنون شاهد انتصاب نمايندگان ويژه نبوديم. همچنان كه اگر مجلس در آن موضوع عكس العمل مناسب نشان مي‌داد امروز شاهد اين پديده نبوديم.
مجلس منظر حاكميت مردم و جلوگيري از استبداد است. اگر مجلس اين ويژگي خود را از دست بدهد، ديگر مجلس نيست و به ملت خود خيانت كرده است. حتي در يك دولت صالح و مردمي مانند دولت كنوني نماينده مجلس، نماينده ملت است نه نماينده دولت. اشتباه مي‌كنند برخي نمايندگان كه مي‌گويند چون دولت مردمي است، ما وكيل الدوله هستيم و به آن افتخار مي‌كنيم. زيرا مجلس براي جلوگيري از انحراف دولت‌هاست. دولت‌هاي صالح نيز دچار انحراف مي‌شوند. چرا كه اساسا قدرت فساد آور است و تمايل به استبداد را در حاكمان زنده مي‌كند.
رهبر گرانقدرمان نيز خطاب به ما نمايندگان فرمودند با دولت مماشات و همراهي كنيد، اما در مقابل خطاهاي آن نيز بايستيد. ما نمايندگان، شهيد مدرس را الگوي خود مي‌دانيم، اگر امروز مدرس در مجلس بود آيا نسبت به بي‌اعتنايي به قانون و تضييع حقوق مردم بي‌تفاوت مي‌ماند؟ مدرس مي‌گفت من آنجا كه احساس تكليف مي‌كنم نگاه نمي‌كنم كه چند نفر پشت سر من هستند و آيا حامي دارم يا ندارم. آري بايد ملاحظات را كه بيشتر به منافع مشخص برمي‌گردد كنار گذاشت و به وظيفه وكالت مردم در دفاع از حقوق آنها وارد ميدان‌هاي سخت شد.
عجيب است كه برخي توصيه‌هاي رهبر گرانقدر به حفظ وحدت را بهانه‌اي براي سكوت خود و شانه خالي كردن از زير بار مسووليت‌هاي نمايندگي قرار مي‌دهند. در حالي كه اولا رهبر انقلاب تصريح كرده‌اند كه مقصود از وحدت، وحدت با حفظ اصول است نه هر وحدتي. ثانيا به بيان امام خميني رحمت‌الله‌عليه، ولايت‌فقيه ضد استبداد است و هرگز راضي به سركشي مسوولان اجرايي از قانون نيست.
به دوستان اصولگراي موسوم به حامي دولت عرض مي‌كنم؛ شما كه امروز در مقابل بي‌توجهي دولت به اجراي برخي قوانين سكوت مي‌كنيد، اگر در آينده دولتي اصلاح‌طلب روي كار بيايد و بگويد من اين قانون را قانون نمي‌دانم و اجرا نمي‌كنم محكوم به سكوت هستيد! زيرا امروز سكوت كرديد.
دولت دهم يك دولت جسور است و البته اين جسارت در برخي حوزه‌ها مانند سياست خارجي و پيشبرد فناوري هسته‌اي در كشور امري مبارك است. اما دولت جسور مجلس جسور مي‌خواهد مجلس نجيب و ملاحظه كار و منفعل نمي‌تواند راست‌كننده كژي‌هاي چنين دولتي باشد. امروز ما در مقابل تاريخ مسووليم و اگر در مقابل برخي قانون گريزي‌‌ها سكوت كنيم، پاسخي در مقابل تاريخ نخواهيم داشت. سكوت در چنين شرايطي يعني هموار كردن راه تك‌روي و استبداد. مساله دولت دهم و مجلس هشتم، مساله اشخاص نيست؛ مساله آينده انقلاب اسلامي است كه اگر امروز اين زاويه را ببنديم، فردا با استبدادي خشن روبه‌رو خواهيم بود و انقلاب اسلامي به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار خواهد شد.
خدايا تو شاهد باشد كه من به‌عنوان فرزند شهيد آيت الله مطهري در مجلس هشتم در مقابل اين پديده، سكوت نكردم.
از چند سال پيش بارها گفتم كه اين دولت دچار ليبراليسم فرهنگي است. برخي بر مي‌آشفتند و درصدد پاسخگويي بر مي‌آمدند. امروز آفتاب آمد دليل آفتاب و همان معترضان سخن را تكرار مي‌كنند.
از حدود دو سال پيش بارها گفته‌ام توجه غير طبيعي برخي مقامات دولتي به ايران باستان و شخصيت‌هاي آن دوره سوال برانگيز است. باز مورد تعجب عده‌اي بود. اما امروز ديديم كه اين واقعيت به صورت ”مكتب ايران“ به جاي ”مكتب اسلام“ و به صورت يك نظريه مطرح شد و باز همان معترضان هشدار مرا تكرار كردند و همه يكصدا فرياد مي‌زنند ”وعلي الاسلام والسلام اذ قد بليت الامه بداع مثل اسفنديار“ ! بايد فاتحه اسلام را خواند. چنانچه افرادي مانند صاحب نظريه ”مكتب ايران“ بخواهند نظريه‌پرداز و ايدئولوگ ما باشند.
باز در نطقي در همين مجلس گفتم آقاي احمدي‌نژاد بايد از ميان ولايت فقيه جامع الشرايط و ولايت مشائي يكي را انتخاب كنيد! باز عده‌اي بر آشفته اما همان افراد امروز به اين واقعيت اذعان دادند.
با توجه به صدق آن هشدارها كه همه آنها ناشي از انس اينجانب با آثار شهيد آيت‌الله مطهري است، عقل سليم حكم مي‌كند كه به هشدار امروز اينجانب گوش فرا داده شود كه در مقابل قانون شكني سكوت نكنيم. راه استبداد را باز نكنيم. مجلس از ابزارهاي قانوني خود براي جلوگيري از اين پديده استفاده كند.
مطلب ديگر اينكه از مجلس محترم مي‌خواهم كه در تصويب مواد 22 و 23 لايحه حمايت از خانواده تحت تاثير روشنفكران غرب‌زده قرار نگيرد و دچار تزلزل نگردد.
و سخن آخر اينكه رهبر انقلاب فرمودند ما اهل مذاكره هستيم اما نه با آمريكا، ولي مي‌بينيم رئيس‌جمهور محترم بار ديگر پيشنهاد مناظره با اوباما را دادند پيشنهاد مذاكره يا مناظره در چنين شرايطي به اثرگذاري تحريم‌ها به ايران تعبير مي‌شود و اين به صلاح كشور نيست.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زنده باد فرزند خلف شهید مطهری عزیز، الحق تاریخ در موردت خوب قضاوت خواهد کرد ، در این راه همه مردم پشتیبانت هستند استوار باش مرد بزرگ
Iran, Islamic Republic of
وقتي در مقابل مسائل جزئي مانند افزايش تعطيلات عيد فطر و از اين قبيل مسائل ايستادگي مي كنيد و در مواردي هم كه طرحي به نفع مردم ارائه مي شود با تنگ نظري به آن مي نگريد انتظار نداشته باشيد دولت نيز به راحتي از خواسته ي خود عقب نشيني بكند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت.الحق که حق کلام را گقتی و در دل مردم را در مجلس فریاد زدی.
Iran, Islamic Republic of
مجلسیان در برابر مردم مسئولند مردم به آنها رای ندادند که به خاطر حامی دولت بودن در برابر خطاهای دولت سکوت کنند.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا حرف رهبری هم این بود که قانو ن باید اجرا شود نه اینکه بی قانونی اجرا شود.
Iran, Islamic Republic of
با اینکه تصور می کردیم این دوره قوی ترین مجلس را داریم اما متاسفانه ضعیف ترین مجلس بعد از انقلاب را داریم.
Iran, Islamic Republic of
تنها کسی که درست و به جا در مقابل بی قانونی های دولت موضع گرفت همین مطهری بود که بنده خدا کم در این راه ضربه نخورد اما نشان داد که فرزند خلف شهید مطهری است.
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به کامنت گذار محترم باید گفت مجلس خوب کرد که در مقابل تعطیلات عید فطر مقاومت کرد چون جان کلام رهبری در مورد سال کار و همت مضاعف را درک کرده بود.شما از آنجایی ناراحتی که عیشت را نوش کردند.در ضمن این مقاومت چه دخلی به دولت دارد .دولت باید قانون را اجرا کند.
Iran, Islamic Republic of
حاجی برو جلو ما پشتتیم.حرف حق را بزن.
Iran, Islamic Republic of
دولت وقتی خواسته اجرای بی قانونی را دارد باید به هر نحو که شده جلویش ایستاد این به معنای عدم وحدت نیست هر کس باید در جایگاه خود قرار بگیرد.مجلس هم نباید اجازه تخطی از قانون را بدهد.
درود بر احمدی نژاد..........مشکات
Iran, Islamic Republic of
جدا اینبار دمت گرم! خوب اومدی رحمت بر اون شیر پاکی که خورده ای! تا م..... در این مملکت ترکتازی میکنه امید اصلاح وجود نداره.
Iran, Islamic Republic of
حقا که دل شیر داری
حرف حق و می گی و از هیچ کس نمی ترسی
مخلصتیم به مولی
Iran, Islamic Republic of
از علي مطهري بعيد نبود كه بياد و تو اين زمينه صحبت كنه
بعد از اين همه حرف بي ربط زدن و كوبيدن ها بي خودي دولت اين بار يه ذره حرفاش بهتر بود و جاي بررسي داره.
Iran, Islamic Republic of
من قبلا از مطهري خوشم نمي آمد.اما حالا نظرم عوض شد.درود بر مطهري
Iran, Islamic Republic of
الحق که سر سفره پدر بزرگ شذی. درود بر مطهری.
Iran, Islamic Republic of
فقط هرچه نظر مخالف احمدي نزاد را مي گذاريد

مشخصه كه شما هم از احمدي نزاد باج مي خواستيد ولي او بهتون نداد

حالا هم مي سوزيد
Iran, Islamic Republic of
کم کم دارم به صحبت های مطهری معتقد که این دولت ، دولت ...
Iran, Islamic Republic of
راستی به چای احسنت و آفرین گفتن به مطهری که سلف فتنه گران است و سخنان وی در خصوص عدم لزوم رجوع به رهبری در وقتی که خودما چیزی را تشخیص می دهیم به این بپردازید که ایشان دارد رئیس جمهور را به استبداد و انقلاب را ناکام معرفی می کند!! راستی اعلام خطر برای انقلاب و آینده کشور و استبداد وظیفه نماینده مجلس است؟؟ یعنی این نماینده مجلس که در زمانی که رهبری صراحتا جرم بزرگ و مجرمین بزرگ را معرفی می کرد صم و بکم نشسته بود و به تایید م... و فتنه گران می پرداخت الان حامی رهبری شده است!!!! راستی این نماینده مجلس می گوید انتخاب نمایندگان ویژه مغایر اصل 127 قانون اساسی است چه کسی گفته ؟؟ مرکز پژوهشهای مجلس وت...؟؟؟ مفسر قانون اساسی در این کشور شورای نگهبان است نه ت... و مرکز پژوهشها، در این اصل آمده است که رئیس جمهور می تواند با تصویب هیات وزیران نماینده ویژ] تعیین کند و رئیس جمهور هم این کار را کرده است کجایش مغایر قانون اساسی است؟؟ اینکه نمایندگان منتخب ملت هستند مگر رئیس جمهور منتخب ملت نیست؟؟ آیا استبداد تنها استبداد اجرایی است؟؟ آیا استبداد رای مجلس ششم را یادمان رفته ؟؟ در همه هشدارهای مقام معظم رهبری مماشات دولت صراحتا تاکید شده است این آقای مطهری کدام را اجراء کرده است که الان مدافع رهبری شده است ؟؟ مگر رهبری اظهار نداشتند که من حرفهایم را صریح می زنم مگر غیر از این است که از دولت همیشه حمایت کرده و می کند این مجلس کدام را اجرایی کرده است دائم این آقا و دوستانش از جمله ت... و ن... و بقیه در صدد تخریب شاکله اصلی دولت هستند حالا مدافع رهبری شده اند؟؟ در موضوع کردان مگر رهبری بعد از آن صراحتا نقد کردند رفتار مجلس را در مورد مشائی مگر اولویت ها را نگفتند؟؟ خوب حالا اولویت مجلس با کدام اولویت رهبری همسو است؟؟ البته می دانم اینها را منتشر نمی کنید زیرا نان شما هم در تنور تخریب دولت پخته می شود و هر چه و هر که این تخریب را انجام دهد شما هم استقبال می کنید
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام و ارادت خدمت فرزند صالح كه گلي از گلهاي بهشت هست مطهري ، حقا كه با نون حلال و سر سفره پدر بزرگ شده اي
احسنت و دست مريزاد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد دوستت داریم ولی این تذکرات بحق است
لازم است یک باز نگری بکنید
مخصوصا در خصوص آقای م...
Iran, Islamic Republic of
سخنان علی اقا تا جایی که موازی بیانات مقام معظم رهبری است خیلی هم خوبه اما اون جاهایی که خودش رو تطهیر کرده و مثل یک پیشگو خواسته تا فحاشیهایش در صحن علنی به...و لشکر عمرسعد خواندن مردم ...توهینهای بی پایه اش به دولت با هر تق و توقی رو تطهیر کنه که البته با خاکمال کردن هم نمیشه !..
Iran, Islamic Republic of
حق با مطهری است شاید دولت دارد این کارا رو میکنه که درخیلی موارد جوابگو نباشد مثلا اگه مشکلی تو حوزه سیاست خارجی پیش بیاد امثال ب... که جوابگو نیستن وزیر هم که عملا کاره ای نیست چون تو حوزه اختیاراتش نیست واین یعنی مملکت کشک........
Iran, Islamic Republic of
می خوام از آقای مطهری درخواست کنم کمی هم درباره ی حقوق و مزایای آنچنانی نمایندگان محترم مجلس و نیز تعطیلات تابستانی و زمستانی و بهاری و پاییزی و ... نمایندگان خدوم و زحمتکش و هیاهو های نمایندگان در هنگام سخنرانی همکاران خود و غیبت های مکرر آنان و قانون شکنی قانون گذاران هم نطق بفرمایند و ما را از سخنان بلیغ و شیوای خود مستفیض فرمایند.
Iran, Islamic Republic of
از دوست ايرناييمون كه در نظر قبلشان به توكلي و مطهري حمله كرده و كلي غيبتشون رو كردند سپاسگذاريم !!!
دوست داشتم يك متن به همين اندازه براي جواب دادن به ايشان بنويسم اما حيف كه من آن قدر ها كه اين آقا راحت حرف مي زند حرف نمي زنم
Iran, Islamic Republic of
الآن گروه های راه افتاده اند و صحبت رهبری مبنی بر وحدت را مخدوش می کنندو نمونه اش همین مطهری است که به کارگروه های هماهنگی دولت و مجلس، کارگروه التماس می گوید!
این ها فکر می کنند که ... هستند و هر دستوری بدهند باید بقیه اجرا کنند و اگر دولت نقدی وارد کرد، مستبد است!
چرا مجلس خودش را از نظر کارشناسان دولت معاف می بیند و فکر می کند که باید تک صدایی در کشور حکم فرما شود؟
این استبداد مجلس به دیگران درس قانون شکنی می آموزد، همان طور که قانون شکنی های مکرر رئیس مجلس در قضیه دانشگاه آزاد و حق کتاب های مطهری و ... لاریجانی را به نماد قانون شکنی در کشور تبدیل کرده است.
25 میلیون نفر از ملت به احمدی نژاد رای ندادند تا کسانی که دانشگاه آزاد را خصوصی می کنند و قانون حق تالیف را به نفع خودشان تغییر می دهند، به مردم دستور بدهند!
دولت آمده تا جلوی همین باندبازی ها را بگیرد و ...
اگر قانون درست اجرا نمی شود و مطهری به جای پاسخگویی به توهین هایش، مرتبا توهین جدید می کند ودر قوه قضاییه کاری نمی کنند، مردم خودشان می فهمند. ضمن اینکه از دادگاه عدل الهی راه فراری نیست.
Iran, Islamic Republic of
خوب طبیعیه گزینه ایده آل ایشون در انتخابات قالیباف بود، پس میشه روحیات ایشون رو درک کرد ...
Latvia
درود بر مطهری.
Iran, Islamic Republic of
خیلی نامردی که کامنهای من رو نمی ذاری. برای چی آی پی من رو فیلتر کردی؟؟؟