جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵۷
از انتشار اين عكس ها در ماه مبارك رمضان عذرخواهي مي كنيم

برگزاری نمایشی با حرکات ناشایست در تئاتر شهر

چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 133492
اخیرا نمایشی با عنوان "اتللو" به کارگردانی عاطفه تهرانی به صورت به سبک فیزیکال و پرفورمنس که بر مبنای حرکات بدن است در تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

به گزارش جهان خبرنامه دانشجويان ايران نوشت، نمایش « اتللو» که در تالار قشقایی تئاترشهر در حال اجراست نمایشي است كه بر مبنای حرکات موزون صورت می‌گیرد و عده‌ای آن را در ردیف رقص‌های باله تعریف می‌کنند.

 
سبک فیزیکال و پرفورمنس سبكي است كه دیالوگی در نمایش وجود ندارد و بازیگر مجبور به استفاده از تمام توان حرکتی در صورت و بدن خود است تا حس خود را منتقل کند و جالب‌تر اینجاست که نمایش‌های شکسپیر همگی بر مبنای دیالوگ‌های سنگین و طولانی است و حذف دیالوگ و تأکید خانم تهرانی بر بیان داستان اتللو – تأکیدی که اکثر کارگردانان این‌گونه نمایش از آن امتناع می‌کنند- حرکات فیزیکی خاصی را پدید آورده است كه بي شباهت با رقص هاي عاشقانه نيست.

    
اين اثر در حالي جايزه بهترين كارگرداني تئاتر را از جشنواره تئاتر فجر دريافت كرده است كه اين نمايش بيشتر به آثار توليدي پيش از انقلاب شباهت دارد.
 
 
تهرانی درباره ویژگی‌های اثر گفته است: این نمایش بدون کلام است و تاکید ما بیشتر بر حس‌های پنهان در نمایشنامه و شخصیت‌ها بوده است.

 
از نام این نوع از تئاترها و ديدن تصاوير منتشر شده از اين اثر می‌توان نوع اجرا را نیز کاملاً درک کرد، نمایش‌هایی که بر مبنای حرکات موزون صورت می‌گیرد و جدای از مشکل اصلی آن در اختلاط زن و مرد، پوشش‌های نامتعارفی را هم ترویج می‌کنند.

 
جالب اينكه سحر افتخار زاده طراح لباس اين اثر نيز از سوي منتقدان جهانی تئاتر جایزه بهترين طراحي لباس را نيز دريافت كرده است.

 
به نظر مي رسد عده اي سعي دارند تا با اجراي اين نوع از سبك براي اجراي آثار عاشقانه به صورت بي كلام و تنها بهره گيري از حركات بدن نوعي ابتذال را در هنر تئاتر ترويج كنند در صورتي كه بن مايه هنر متعالي و پاك است.

 
بحث چالشی هنر امروز چیزی جز فیلم و سینما و موسيقي نیست و هرآنچه که از سروصدای رسانه‌ها به‌گوش می‌رسد و اعتراض مسئولان در آن بیشتر به چشم می‌آید مربوط به این شاخه از هنر است؛ بگذریم که بخشنامه‌ها و قوانینی هم که تصویب می‌شود همه و همه از این هیاهوها تأثیر می‌گیرد.

 
پیش از اين در ضیافت افطار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی، یکی از دانشجويان اعتراضی را نسبت به وضعیت نظارت بر تئاتر در ایران مطرح کرد و پاسخی که از دکتر حسینی شنیده شد ابراز تأسف از این کم‌کاری‌ها و اطلاع‌رسانی نسبت به برنامه‌ای بود که از اوایل مهرماه در سطح کشور و در حوزه تئاتر انجام خواهد شد اما اجرای این دستورالعمل چه بازخوردهایی خواهد داشت؟!
 
و جالب آنكه اعتراض اهالی تئاتر نسبت به قوانین سرسختانه! و ناجوانمردانه! شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی موضوع تازه‌ای نیست اما روی کار آمدن دولت دهم که داعیه‌دار انجام کار فرهنگی گسترده در همه حوزه‌ها است موضع‌گیری‌های جدیدی را بوجود آورد؛ اعتراضاتی چون عدم شفافیت در قوانین، مشخص نبودن اعضای شورای ناظران، عدم توقیف کتبی نمایشنامه‌ها و بسنده‌کردن به توقیفات شفاهی و مواردی از این دست که فعلا با صحت آن‌ها کاری نداریم.

 
تقریبا 10 روز پیش بود که سجادپور مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينما در تماسی که با برنامه هفت شبکه سوم سیما داشت از بخشنامه‌ای با موضوع حجاب بازیگران سینما گفت و از عدم ابلاغ آن اما در همین برنامه درست یک هفته بعد صحت چنین بخشنامه‌ای رد شد؛ و البته سجادپور نيز این بخشنامه را مسئله‌ای قدیمی و مربوط به چند سال قبل دانست ولي به نظر مي رسد مشکل جای دیگری است.

 
سجادپور رعایت حجاب بازیگران را راه‌حلی برای پخش تلویزیونی! آثار سینمایی معرفی کرد و این کار را به نفع سینماداران دانست اما آیا مسئله ابتذال در سینما با وعده آنکه فیلم شما در تلویزیون هم نمایش داده خواهد شد برطرف می‌شود؟ آیا کارگردان با وجود شبکه نمایش خانگی که نظارت بر آن هم تفاوتی با سینما ندارد مشکلی برای فروش فیلم خود حس می‌کند؟ اصلاً تهیه‌کننده و کارگردان چه اهمیتی به نمایش فیلم خود در تلویزیون می‌دهند!

 
جالب آنكه در بحث تئاتر نظارت‌ها به‌گونه‌ای دیگر است! در سال گذشته در بحبوحه حوادث پس از انتخابات در حالي كه متهمين اين حوادث در دادگاه انقلاب به دروغ تقلب اعتراف كردند، تئاتر گالیله به‌روی صحنه رفت؛ تئاتری که دقیقاً به محاکمه‌ی گالیله اشاره می‌کند و در آن تلويحا دادگاه هاي انقلاب به سخره كشيده شد و جالب تر اينكه پخش فیلم گالیله از تلویزیون سبب اخراج مدیر مربوطه شد و در حوزه تئاتر برخوردی از مسئولین صورت نگرفت.

مسئله اي كه در حوزه تئاتر دردآور است اينكه اولا در چند سال اخیر پیشرفت خاصی در این حوزه دیده نمی‌شود و عمده نمايش ها با هزينه دولت،‌عليه دولت ساخته و اجرا مي شوند و البته در حوزه سينما هم به همين شكل است.

بیشتر تئاترها یا اجرای نمایشنامه‌هایی چون هملت، اتللو، مکبث و... هستند -که بارها و بارها در طول سال اجرا می‌شوند- و یا آنکه اقتباسی از همین نمایشنامه‌ها هستند. البته هستند کسانی که نمایشنامه‌های جدیدی را به‌روی صحنه ببرند اما متأسفانه موضوع خیلی از تئاترهای ما بر اساس یأس و ناامیدی است.

جدای از این داستان‌های عجیب و غریب، مشکل دیگری نیز در کارهای پرفروش وجود دارد و آن بازیگر چهره و خصوصاً بازیگر سینمایی است؛ سود سرشار سینما کارگردان تئاتر را هم وسوسه کرده است که از بازیگر سینمایی برای فروش کارهای خود استفاده کند؛ انتخاب نابه‌جایی که مثلاً در «منهای دو» داوود رشیدی شاهد آن بودیم و بازی بسیار ضعیف پگاه آهنگرانی و باران کوثری از ارزش کل کار نیز کاسته بود و بر صحت گیشه‌ای بودن این نمایش تاکید می‌کرد.

البته مشکل بدست آوردن گیشه تنها با بازیگر ستاره حل نمی‌شود! بلکه بیان موضوعات غیر اخلاقی، لباس‌های نامتعارف و غیر اسلامی، دیالوگ‌های سطحی و گاهاً رکیک ابزاری برای جذب مخاطب شده است.

به‌نظر می‌رسد وقتی که هنری مخصوص قشری خاص شود نوع نظارت مسئولان هم تغییر می‌کند و آن‌ها احساس آرامش بیشتری می‌کنند؛ همان آرامشی که در سینما بدلیل عام بودن آن نمی‌بینیم! نکته بسیار خنده‌دار اینجاست که عده‌ای از کارگردانان و بازیگران همواره بر نظارت‌های سرسختانه خرده می‌گیرند! آیا عدم نظارت دقیق مسئولان و سهل‌انگاری برخی از آن‌ها، حداقل‌های ارزش ما را تغییر داده است؟! آیا دیدن صحنه‌های رقص زنان، رقص زنان و مردان و رقص مردان در حد شرع و عرف ما بوده است؟! اگر حداقل‌های ما اینجاست که مسائل حادتر و غیراخلاقی دیگری را نیز خواهیم دید و آن روز زیاد دور نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فیلم هندی بود یا تئاتر جمهوری اسلامی ...خب ناتوی فرهنگی تا اینجا پیش اومده و باید گفت واسفا
Iran, Islamic Republic of
چشم آقايان ... روشن ! آيا اگر چنين نمايش مبتذلي در ....... اينچنين ساكت مي نشستند..........
به نام خدا
معلوم که فردا همینها می ریزند تو خیابون و شعار جمهوری ایرانی و نه غزه نه لبنان سر می دهند و به ولایت فقیه توهین میکنند
یا علی
Iran, Islamic Republic of
اين مدل نمايش -پرفورمانس- بدرد همان خارجيان مي خورد خداوند همه ما را از شر وسايس شيطان برهاند. آمين
Iran, Islamic Republic of
آقای م ... تجلیل نمیکنند از این هنرمندان عارف؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا سر زیر برف کرده اند... کدام ارشاد کدام فرهنگ... بد تیشه به ریشه خود می زنیم... تا کی سکوت...خون دل باید خورد...
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما اين نوع نمايش حتي در وهابي ترين كشور ها هم اجازه اجرا پيدا مي كنه !
به نظر شما اين عكسها از كشوري كه مدعي اسلام ناب است و از پايتخت آن كه هزاران شهيد تقديم اسلام كرده و در ماه مبارك رمضان به سر مي برد به دنيا مخابره مي شود ...
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما اين نوع نمايش حتي در وهابي ترين كشور ها هم اجازه اجرا پيدا مي كنه !
به نظر شما اين عكسها از كشوري كه مدعي اسلام ناب است و از پايتخت آن كه هزاران شهيد تقديم اسلام كرده و در ماه مبارك رمضان به سر مي برد به دنيا مخابره مي شود ...
Iran, Islamic Republic of
البته در يكي از شهرهاي كشورهاي همسايه (مثلا در افغانستان) چنين اتفاقي افتاده نه در ايران خودمان
Iran, Islamic Republic of
... من هم به نوبه خودم از تمام ایرانی های مسلمان معذرت می خواهم.
Iran, Islamic Republic of
چه الگویی شایسته ای برای حجاب در ایران ! در ماه مبارک رمضان!
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که برای جشن ایران زمین سکوت کردن فکر اینجا رو میکردن!
Iran, Islamic Republic of
واقعا مشمئز کننده است..چقدرم جایزه بهش دادن..شبیه رقص های آیینی هست
وزارت ارشاد کجاست؟
اینها تو تئاتر هر غلطی که دلشون میخواد میکنن.
زیباست و شاد کننده
Iran, Islamic Republic of
شاید این نظر من هیچ ربطی به اصل ماجرا نداشته باشه ولی خیلی دلم می خواهد بدونم خانواده های این بازیگرا اومدن این نمایش رو دیدن یا نه وبعد این نمایش کلاهشونو بالاتر گذاشتن یانه
Iran, Islamic Republic of
من نمی‌دونم چرا آقایان تکلیف خودشون را نمی‌دونن؟!
یا بی خیال حجاب و عفاف بشن یا به این بدبختای خیابان گیر ندن!
معرفت حجاب را باید اول از اماکن دولتی شروع کرد و بعد بیفتیم به جون چند جوان خیابان؛ کاری که از پیش نمی‌رود؛ چون جوانان معنای حجاب را نمی‌دونن و آقایان با گشت ارشاد و زور می‌خواهند آن‌ها را باحجاب کنند(!)
United States
خواهش می کنم بر اثر تیتری که زده میشه از طرف نویسنده این مطلب جو گیر نشوید . پوشش این افراد مشکلی ندارد و در ثانی برجستگیهایی که در عکس نشان داده شده توسط دوربین گرفته شده که زوم کرده و تماشاچی از فاصله دورتر به تماشا می نشیند . در ثانی این نمایش خود یک نوع بیان هست . بابا چرا نمی خواهیم قبول کنیم اگر جوانان و ... بروند این برنامه هارا ببینند هزاران بار بهتر از فارسی وان و فرحزاد رفتن و .... می باشد . کمی بازتر مسائل را برای خود و دیگران تشریح کنیم .
Iran, Islamic Republic of
بيشتر از اين نمايش ها برگزار شود عادي مي شود شلوغش نكنيد پشت صحنه سينما و تلويزيون بدتر از اين است.
Iran, Islamic Republic of
بعد از شهدا چه کردیم؟؟
جز رقص و آواز!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
باسلا م واقعا وزارت فرهنگ وارشاد مابه کجامیرود بهترنیست این خبر یا حداقل عکس ها ازسایت برداشته شود.
Iran, Islamic Republic of
به خاطر پخش این تصاویر خدا خیرتون بده
روحمو به وجد آورد
چند وقتی بود افسرده شده بودم...
Iran, Islamic Republic of
سلام
بهتر است نام وزارت فرهنگ و ارشاد را تغيير دهيم به ....
لازم شد بریم ببینیم
Canada
من كه متوجه نشدم كدومشون مرده كدومشون زنه.اون بند كفشها چيه به سرشون بستن.حالا واقعا جايزه هم بردند؟؟؟؟؟؟؟
من از دیدن این عکس ها خجالت کشیدم ؟ این ها دل رهبر میرنجانند. دل امت شهید پرور را به درد آوردند. ...
Iran, Islamic Republic of
حجاب زن علاوه بر موی سر شامل گردن و گوش ها نیز می شود که از پوشش آن غفلت شده است مانند سریال حضرت یوسف
فاجعه است که به اسم هنر ابتذال را اشاعه می دهند. هم به هنر ظلم میشود و هم توهین به جامعه اسلامی است.
Iran, Islamic Republic of
بهتر فیلم ابتظال در دانشگاه تهران که در سایت برنا لینک گذاشته شده را ببینید بعد متوجه می شید که دانشکده هنر و رشته های مرتبط دارای چه ابتظالی هستند و با چه وضعی آزادانه هر نوع حرمت شکنی ای انجام می دهند.
Iran, Islamic Republic of
با این کاری که شما کردید عملا" با این عکس ها تبلیغ برای این نمایشنامه کردید و مطمئن باشید که از امشب به بعد این نمایشنامه سخیف فروشی بیش از این خواهد بود و البته باید این نمایشنامه ها را کلا" جمع کرد اما نه با تبلیغ منفی
Iran, Islamic Republic of
می خوام به اون کسی که نظر گذاشته "این عکس ها دل رهبر رو میرنجاند"بگویم که قبل از اینکه دل رهبر به رنج بیاد دل امام زمان به رنج میاد هیچ کس هم نیست حرفی بزنه چون اگه حرفی بزنه میگن با نظام مشکل داره یا ضد انقلابه .امام زمان معذرت میخواهیم. ببخش مارا
Iran, Islamic Republic of
چیزتوپی بودمشکل خاصی هم نداشت این مسلمان هاهستندکه پیازداغش رازیادمی کنندواقعامتاسفم
پناه بر خدا
درجمهوري اسلامي؟
اللهم عجل لوليك الفرج
Iran, Islamic Republic of
شوخی با مزه ای بود حالا کدام کشوره
Iran, Islamic Republic of
یه بار گفتم دوباره می گم
در دولت نهم فرهنگ مظلوم واقع شد
در دولت دهم در حال ذبح شدن هست!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا برا همتون متاسفم
همین نظر ها رو میدید که به ما میگن عقب افتاده دیگه
نه میخواستید گونی سرشون کنن بیان تئاتر بازی کنن
هر کی این حرفا رو میزنه هیچی از هنر و تئاتر نمیفهمه
فقط براتون متاسفم
تمام
Iran, Islamic Republic of
خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه
Iran, Islamic Republic of
خدا ازتون نگذره که بهاسم هنر هر کار خلاف شرع رو توجیه می کنید
حمزه باقری از اصفهان:
... ای بی دین ها
Iran, Islamic Republic of
بسیار سخیف بود
Slovenia
هوالشاهد
این نوع تئاتر از ... بنام آوانگارد به ارث مانده پس هرچه فریاد دارید بر سر آنان بزنید که بسیار منکر از دست را نهادینه کردند!
Iran, Islamic Republic of
کلاً بازیگری حرفه مشتبهی است و مثل راه رفتن روی لبه تیز شمسیر میمونه. توو احکام و روایات اسلامی هم چیزی مبنی بر حلال بودنش نداریم. پس اگه خوشبینانه نگاه کنیم مباحه. . البته روایت داریم که مومن اهل بازی نیست. چون بازی از اعمال شیطانه. هنر بازیگری با دروغ و دغل و حتی امروزه بیش از پیش با ابتذال و فساد همراهه و معمولا اهلش هم زیاد متدین نیستن وظواهر رو حفظ میکنن. حتی آگاهی هم ندارن . که این ثابت میکنه که این هنر هنر شیطونه که نهایت به تباه شدن آخرتشون میشه.
Iran, Islamic Republic of
در این که وزارت ارشاد ...، اما اگر قدرت این را هم ندارند که بر حجاب حتی در سطح تئاتر و سینما که حوزه ی مستقیم مسؤولیت آنها محسوب می شود نظارت کنند، با چه منطقی به خود اجازه باقی ماندن در این مسؤولیت را می دهند؟ و چطور ... خود را اصولگرا معرفی می کنند؟
وزیر ارشاد اگر نمی توانی استعفا بده. معاونت سینمایی اگر نمی توانی استعفا بده.
Iran, Islamic Republic of
من از جهان نیوز به خاطر انتشار چنین گزارشهایی تشکر می کنم. امید که این گزارش ها اولاً باعث آگاه شدن مسؤولین و ثانیاً موجب به خودآمدن آنها و جبران کوتاهی هایشان باشد.
Iran, Islamic Republic of
فاین تذهبون؟؟
این دیگر چه وضع است؟
تو رو خدا یکی به داد این مملکت برسد
Iran, Islamic Republic of
بدبختهاي بيچاره ، كشوري مثل امارات چشم به خاك شما دارد و شما فكرتان دنبال چه چيزهايي است ، شما كي ميخواهيد درست شويد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شما رابه خون شهدا قسم میدهم جلوی اینها رابگیرید
Iran, Islamic Republic of
واقعا شورش کردید تا تونستید هم آب و تابش دادین ، ببخشید این خانم ها لباسشون پوشیده بود ، تازه فکر می کنم این لباسا بدتر از لباس اغلب زنان و دختران در خیابان نباشه !!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ظهور نزدیک است و شرایط بد تر از این خواهد شد پس مواظب ایمان خود باشید
Iran, Islamic Republic of
وا اسفا
Iran, Islamic Republic of
پوشش های حرام و اعمال حرام -روی صحنه این غلط هارو میکنن پشت صحنه چه افتضاحی میتونه باشه؟!
Iran, Islamic Republic of
به جای این همه فقط فتنه فتنه گفتن برن از زیر بنا این مسائل را درست کنند این خود رقص باله با مخلفاتش است
Iran, Islamic Republic of
خدا هدايتشون كنه
اگه هدايت نميشن لعنتشون كنه
چون اين فاسدها جامعه رو هم به فساد مي كشن
ممكنه تو تمرين از اين هم بدتر باشه ولي اين صحنه ها گناه علنيه
خدا لعنتشون كنه
Iran, Islamic Republic of
كاش به صورت غيرمستقيم انتقاد ميكردين و نامي از اين نمايش نميبردين!
شما با اين كارتون براي اين نمايش تبليغ كردين و مشتريهاشو زياد كردين!
واقعاً متاسفم!!!
Iran, Islamic Republic of
اين وصيت نامه بت شكن خمين نبود.بميرم براي دل سيد علي.الهم عجل لوليك الفرج
Iran, Islamic Republic of
شرم آوره واقعا ...
Iran, Islamic Republic of
فقط متاسفم
یاعلی
Romania
کاش جوری تربیت می‌شدید که فقط اونی که مدنظر خودتونه نبینید. ...