کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت خاص علی مطهری از مشي رئیس دولت و نزدیکان ایشان

23 مرداد 1389 ساعت 7:29

اگر شما الان از مسئولان رده بالاي دولت انتقاد صريح كنيد چاپ نمي‌شود. هر روزنامه‌اي هم بخواهد اين انتقادات را بنويسد توقيف مي‌شود و يا اگر سايتي بخواهد اين حرف‌ها را منتشر كند، برايش دردسر درست مي‌كنند. الان چند ماهي است كه مصاحبه‌هايي كه با خود من انجام مي‌شود كامل چاپ نمي‌شود. هر جايي كه احتمال مي‌رود به رئيس‌جمهور يا دولت بربخورد حذف مي‌شود. مي‌گویيم چرا حذف كرديد؟ مي‌گويند اگر چاپ كنيم روزنامه‌مان را مي‌بندند. شما در اين وضعيت مي‌خواهيد نهي از منكر كنيم؟ متأسفانه فضا را بسته‌اند.


به گزارش جهان علی مطهری در آخرین گفت وگوی خود با هفته نامه سروش ضمن بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل سیاسی روز و تعامل اصولگرایان با دولت با نگاه انتقاد آميز تندي به بررسی نگاه فکری-فرهنگي و مشي اعتقادی رئیس دولت و نزدیکانشان پرداخته است.

*اینکه رئیس جمهور خیلی راحت بیاید بگوید من این قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم، پدیده بسیار زشت و نوظهوری است. این نشانه ... است. به علاوه من نماينده مجلس هستم و وظيفه دارم از حقوق مردم دفاع كنم.

*اگر يك دهم اظهارات و موضع‌گيري‌ها و اقدامات فرهنگي مسئولان در دوره فعلي، در دوره اصلاحات وجود داشت، آقايان اصولگرا اعتراض مي‌كردند، فرياد مي‌زدند و حتي كفن‌پوش به خيابان مي‌آمدند، اما الان برخي از آنها خيلي عادي از كنار آن مي‌گذرند و اين مسئله نشان مي‌دهد كه اين‌ها اصولگرا نيستند.

* پيروان آقاي احمدي‌نژاد و آقای مشايي در ميان اصولگرايان،‌ نگاه خاصي به آزادي‌هاي اجتماعي دارند كه البته اغلب اصولگرايان اين ديدگاه را قبول ندارند. حتي بسياري از طرفداران دولت نيز اين نگاه را قبول ندارند، اما به دليل تعصبات جناحي سكوت كرده‌اند.

*اگر شما الان از مسئولان رده بالاي دولت انتقاد صريح كنيد چاپ نمي‌شود. هر روزنامه‌اي هم بخواهد اين انتقادات را بنويسد توقيف مي‌شود و يا اگر سايتي بخواهد اين حرف‌ها را منتشر كند، برايش دردسر درست مي‌كنند. الان چند ماهي است كه مصاحبه‌هايي كه با خود من انجام مي‌شود كامل چاپ نمي‌شود. هر جايي كه احتمال مي‌رود به رئيس‌جمهور يا دولت بربخورد حذف مي‌شود. مي‌گویيم چرا حذف كرديد؟ مي‌گويند اگر چاپ كنيم روزنامه‌مان را مي‌بندند. شما در اين وضعيت مي‌خواهيد نهي از منكر كنيم؟ متأسفانه فضا را بسته‌اند. يك فضاي نيمه‌خفقاني حاكم شده است. تا يك‌سال پيش حرف‌ها راحت گفته مي‌شد، اما الان شرايط عوض شده است. در عين حال اين درست نيست كه به دليل متوقف ماندن برخي ارزش‌هاي ديگر، ما بيایيم و جلو اقدامات ديگر را بگيريم.

*شهید مطهری اگر امروز حضور داشتند، اين وضعيت آزادي بيان را نمي‌پذيرفتند و راجع به رهاسازي فرهنگي هم حساسيت‌ نشان مي‌دادند. البته من نمي‌توانم از جانب ايشان صحبت كنم، ولي كسي كه آثارشان را مطالعه كرده باشد، درمي‌يابد كه ايشان اين حساسيت‌ها را دارند.

*من قبلاً هم گفته‌ام كه احمدی نژاد و اطرافیانش  را اصولگرا نمي‌دانم؛ نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب. اين‌ها يك گروه خاصي هستند با مباني فكري خاص.

*اين‌ها نگاهی خاص به اسلام دارند؛ همين نگاهي كه به مسائل فرهنگي دارند، آن‌ها را از اصولگرايان جدا مي‌كند. مشكل ديگر، نگاه آن‌ها به روحانيت است و همچنين نگاهي كه به ولايت فقيه دارند. اين‌ها ظاهراً مقصودشان از ولايت، ولايت امام زمان (عج) است و كمتر به ولايت فقيه توجه دارند! تاكيد بيش از حد آنها بر مساله مهدويت، اين احتمال را تقويت مي كند.

*اين‌ها به نوعي خودكفايي در شناخت اسلام معتقدند، يعني ما خودمان بدون واسطه مي‌فهميم. به همين دليل اعتقاد چنداني به روحانيت و مراجع تقليد ندارند، لذا حرف مراجع براي آن‌ها اهميت چنداني ندارد. 

* دولتي كه برداشت خاصي از ولايت فقيه دارد و گاهي هم از دستورات ولي فقيه تمرد مي كند و احساس خودكفايي نسبت به شناخت اسلام دارد و در اين زمينه احساس نياز به روحانيت نمي كند. مصلحت كشور فعلا اقتضا مي كند كه رهبري از اين دولت حمايت كنند. البته ديگران مي توانند انتقاد كنند. 

* من در سال 85 نامه سرگشاده‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشتم و نسبت به نگاه فرهنگی ایشان انتقاد کردم. گفتم احساس می‌شود این نگاه باز فرهنگی با اصولگرایی سازگار نیست. آن موقع، این حرف برای خیلی‌ها عجیب بود. یا در مجلس گفتم رئیس جمهور در مسائل فرهنگی لیبرال است. خیلی‌ از اصولگرایان از حرف من ناراحت شدند. الان همین حرف را خود همان آقایان دارند می‌زنند. آقای سیداحمد خاتمی، یا آقای سیدمرتضی نبوی و بسیاری از ائمه جمعه و اكثر مراجع عظام تقليد به همین حرف رسیده‌اند و می‌گویند. یا درباره نگاه اين گروه به روحانیت، من چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفتم که این‌ها از حیث احساس خودکفایی در شناخت اسلام، به ... شباهت دارند، از نظر نادیده گرفتن روحانیت و احساس استغنا شبیه ايشان هستند. امروز می‌بینید که آقای مرتضی نبوی هم شبيه همین حرف‌ها را می‌زند، می‌گوید این‌ها گروه شبه اصولگرای منهای روحانیت هستند. 

* ما الان نیاز به بازنگری در اصولگرایی داریم. باید بگوییم مبانی ما به صورت ریز و جزئی چیست؟ اینکه بگوییم مبنای ما ولایت فقیه، قانون اساسی، خط امام و … است، کافی نیست. این‌ها الفاظ مشترکی است که هر کسی برای خودش معنایی از آن اراده می‌کند.

*بايد به طور دقيق روشن شود كه التزام به ولایت فقیه یعنی چه؟ مثلا اگر در زمان انتخابات، ما به این نتیجه رسیدیم که نظر ولی فقیه به یک نامزد است، آیا ما مجاز هستیم فرد دیگری را معرفی کنیم یا به او رأی دهیم؟ این مشکلی است که در انتخابات اخیر هم داشتیم. امثال ما می‌گفتیم آقای احمدی‌نژاد ایرادهایی دارد و باید فرد دیگری معرفی شود. آقای ولایتی را معرفی کردیم و تلاش کردیم نامزد شود، ولی نشد، چون همه می‌گفتند ما احساس می‌کنیم تمایل قلبی آقا به آقای احمدی‌نژاد است؛ با اینکه ایشان اصلاً به زبان نیاورده بودند.

جهان: البته هنوز احساس مي شود كه جناب آقاي مطهري در برخي نكات، غير منطقي و بوي‍ژه بي توجه به مصالح نظام سخن مي گويند و يكي دانستن نگاه ديني و اعتقادي رئيس جمهور با برخي نزديكان دائما هزينه سازشان چندان درست به نظر نرسد.


کد مطلب: 129247

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/129247/روایت-خاص-علی-مطهری-مشي-رئیس-دولت-نزدیکان-ایشان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com