کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارگردان سریال "زیر هشت ":

باید بروم یک سریال دختر پسری بسازم خودم را خلاص کنم!

18 مرداد 1389 ساعت 11:39

سيروس مقدم كه تا به حال كارگرداني مجموعه‌هاي تلويزيوني «نرگس»، «پليس جوان»، «اغماء»، «رستگاران»، «پيامك از ديار باقي»، «چارديواري» و «زير هشت» را برعهده داشته است در مورد حواشی پیش آمده برای سریال "زیر هشت" پاسخ داد.


به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، سیروس مقدم در رابطه با این حواشی گفته است:مثل اينكه كار خوب نبايد كرد، كار بي خاصيت، بي‌بو، يك دختر، يك پسر، يك كافي شاپ، يك خانه شيك و ملودرام آبكي، اگر چنين چيزي بسازي، نه كسي با تو كاري دارد و نه مشكلي پيش مي‌آيد.

به محض اينكه يك كار اجتماعي مي‌سازي، همه مي‌گويند كه اوه... چرا داريم خاصيت پيدا مي‌كنيم و با اين وضعيت بايد به جنگ شبكه‌هايي نظير فارسي وان هم برويم و آنها را هم تعطيل كنيم.


مقدم همچینین با بيان اينكه سريال «زير هشت» خشونتي نداشته است، گفت: ما نمي‌توانيم شترگاوپلنگ باشيم. بايد تكليفمان روشن شود. ما در «زير هشت» بايد با همين ساختار جلو مي‌رفتيم و نشان مي‌داديم لحظات خشونت را كه به نظر من طبيعت زندگي يك آدمي است كه مثلا دستش قطع مي‌شود.


نمي‌توان برخي صحنه‌ها را به خاطر خشن بودن حذف كرد. اين ذات «زير هشت» است تا بتواند تاثير خودش را بگذارد. براي اينكه عطا خان‌عمو سرش به سنگ بخورد، ما آن را از چاله و چوله‌هاي بسياري رد كرديم. اگر رنج عطا مي‌شد مثل كباب نپخته، كفشي كه برايش تنگ است، مسواكي كه برسش ريخته، ديگر توبه چه تاثيري مي‌توانست داشته باشد؟


/با نگاه 20 سال پيش نمي‌توان سريال‌سازي كرد/

وي درباره اين مطلب كه رويه شتر گاو پلنگي تا به حال در سيستم سريال‌سازي ما وجود داشته و بسياري از مفاهيم از طريق غير مستقيم به خورد مخاطب داده شده است، اين بار شما سنت شكني كرده و به بسياري مسائل پرداخته‌ايد، اين نوآوري چطور شكل گرفت؟ افزود:

ما براي جنگ با رسانه‌هاي قدرتمندي كه با اهداف شوم سريال مي‌سازند، دوبله مي‌كنند و در بهترين ساعت از شب پخش مي‌كنند، نمي‌توانيم با نگاه 20 سال پيش به جنگ يك دشمن تا دندان مسلح برويم. خودمان هم بكشيم نمي‌توانيم.


وي ادامه داد: ما بايد از عوامل جذاب، تعليق و همه آن چيزهايي كه در چارچوب قوانين اساسي ما، شرع و عرف ما به ما اجازه مي‌دهد، استفاده كنيم. هيچ جاي قانون اساسي ما و در شرع و عرف نديده و نشنيده و نخوانده‌ام كه نشان دادن انگشتي كه قطع مي‌شود زشت و ناپسند است.

ما آزادي‌هاي بي‌بندوبار آن طرفي‌ها را كه نداريم. آيا ما مي‌توانيم تصاوير و يا روابط جنسي كه آنها نشان مي‌دهند، نشان بدهيم؟

مي‌توانيم از پوشش‌هاي آنچناني آنها براي ايجاد جذابيت استفاده كنيم؟‌ مي‌توانيم كنار استخر، دريا، بارها و مراكز فساد و فحشا را نشان بدهيم؟ نمي‌توانيم.

آيا مي‌توانيم صحنه‌ها و ديالوگ‌هايي را كه در خلوت با يكديگر رد و بدل مي‌كنند داشته باشيم؟ نمي‌توانيم. ما همين ابزار اندك را داريم كه اگر خودمان هم بخواهيم دوباره از آنها حذف كنيم ديگر با چه عنصري مي‌خواهيم به جنگ با آنها برويم؟ با چه خاصيتي؟


وي در ادامه و در گفتگو با فارس، با بيان اينكه به خدا دل من پر است، تصريح كرد: فكر مي‌كنم كه بايد بروم يك سريال با حضور يك دختر و يك پسر، يك خانه و كافي شاپ بسازم و از اين مسائل هم خودم را خلاص كنم.

براي مقابله كردن بايد ابزارت را بشناسي، تعليق و جذابيت هم در محدوده‌اي كه داري به كار ببري. ما كه از نشان دادن حتي يك تخت دو نفره در سريال‌هايمان معذوريم. چكار بايد بكنيم كه سريال‌هايمان بيننده داشته باشد؟ همه چيز را كه نبايد نشان بدهيم، پس من چطور بايد به مقابله با كارهاي شبكه‌هايي نظير فارسي وان بروم؟


کد مطلب: 128600

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/128600/باید-بروم-یک-سریال-دختر-پسری-بسازم-خودم-خلاص-کنم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com