کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشائی: باید "مکتب ایران" را معرفی کنیم نه "مکتب اسلام" را

13 مرداد 1389 ساعت 10:24

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، گفت: از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.



به گزارش جهان به نقل از فارس، «رحيم مشايي» رئيس دفتر رئيس‌جمهور كه در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور سخن مي‌گفت، با بيان اينكه در ايران اختتاميه وجود ندارد،‌ گفت: براي ايران همه اختتاميه‌ها، ‌افتتاحيه و آغاز است. چرا كه اكنون موج بزرگي از انرژي در سرزمين ايران جاري است و هر كجا كه نام ايران باشد در آنجا باور و عشق انسان به خدا را مي‌رويد.

وي با بيان اينكه ايران جلوه عشق،‌ مهرباني و محبت است‌، ‌خطاب به ايرانيان مقيم خارج از كشور افزود: نه تنها به شما بلكه به همه ايرانيان سراسر جهان مي‌گويم و به اين گفته خود باور عميق دارم كه دوره بسيار بزرگي براي ايران آغاز شده است. ايران در فصل جديدي از حيات تاريخي خود قرار دارد و همه شواهد و قرائن بر اين نكته گواهي مي‌دهند.

مشايي با بيان اينكه شب سياهي در ايران به پايان رسيده است، گفت: اكنون ايرانيان بيدار شدند و مهمترين علامت اين بيداري به خود آمدن ايراني‌هاست. امروز ايرانيان از اينكه ايراني هستند، احساس عزت مي‌كنند.

عضو كميسيون اقتصادي دولت در ادامه گفت: هيچ كس بر اساس تصادف احساس عزت نمي‌كند، عزت محصول يك برآيند و درك است و البته بايد گفت كه احساس عزت ايراني‌ها از جنس ناشي از سلطه و قدرت نيست، چون قدرت و سلطه ممكن است غرور بياورد. اين احساس عزت به علت عزت مكتب ايران است و قاطبه ملت ايران اين مسئله را درك كرده‌اند. ما از اينكه سرزميني را به زير سلطه خود آورده باشيم احساس عزت نمي‌كنيم.

وي افزود: ما بايد فرصتي ايجاد كنيم تا نسل‌هاي نوي ايراني با درك عالمانه عزت،‌ فلسفه ايران را بفهمند، مكتب ايران را بفهمند. من بر مكتب ايران اصرار دارم.

* از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد و من بر مكتب ايران اصرار دارم

مشايي با بيان اينكه برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، متذكر شد از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد، اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.

* باور دارم واژه ايران ذكر است

رئيس شوراي هماهنگي مناطق آزاد ويژه اقتصادي، بابيان اينكه باور دارم واژه ايران ذكر است، در بيان چرايي اين گفته خود تأكيد كرد: شما در ذكر دنبال چه چيزي هستيد. ذكر واژه مرتبط با روح مؤمن است و به جهان درون باور كردن ارزش‌هاي متعالي انسان مرتبط است.

وي با ذكر اين بيت شعر كه «از ذكر چه مي‌جويند شاعران، همان را بجويند از ايران» گفت: ايران ذكر است و تاريخ ايران آكنده از ايمان است.

مگر مي‌شود ايمان را در جايي جست‌وجو كنيم كه علم و معرفت در آنجا نباشد، چرا كه حقيقت ايمان منوط به علم و معرفت است.

مشايي با بيان اينكه هر كجا زيبايي باشد آنجا گوهر ايران است، گفت: انديشه ايراني جوهر دارد و گوهر است. همه بروز و ظهور انديشه ايراني زيبايي است.

وي با بيان اينكه در دين خاك با خاك فرق مي‌كند و در منطق ديني محل دفن ظالمان با مشهد شهيدان فرق مي‌كند، گفت: ويژگي‌هاي ايران متعدد است. اگر مكتب ايران را بشناسيم شناخت جلوه‌هاي آن آسانتر خواهد شد. ايران محل تلاقي ارزش‌هاي آسمان و زمين است خداوند و انسان هر دو در ايران تعظيم شده‌اند.

* اگر يافتيد جايي را كه خدا تكريم شده اما انسان تكريم نشد،بدانيد آن خدا همان خدا نيست

جانشين رئيس‌جمهور در شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور، در ادامه گفت: اگر يافتيد جايي را كه خدا تكريم شده اما انسان تكريم نشد، بدانيد آن خدا همان خدا نيست و به اين مسئله يقين داشته باشيد و ترديد نكنيد؛ اگر ديديد جايي انسان تكريم شده است و خداوند پيدا نيست، يقين بدانيد كه آنچه كه تكريم شده،‌ انسان نيست.

مشايي گفت: وقتي من مي‌گويم انسان، مي‌گويند مشايي اومانيسم است. اي كاش اين آقايان مي‌خواندند و حداقل اومانيسم را مي‌شناختند. آنها مي‌گويند من مثل فلان آقا هستم در حالي كه اينها حتي آن آقا را هم نمي‌شناسند كه مي‌گويند من مثل آنها هستم.

وي با بيان اينكه اگر كسي قدر آسمان را بشناسد بايد قدر انسان را بشناسد، گفت: اگر قدر انسان شناخته نشود، قدر خداوند شناخته نخواهد شد. اگر مي‌خواهيد خدا را معرفي كنيد، انسان را معرفي كنيد. چرا كه راه ديگري براي معرفي خدا وجود ندارد.

دبير كميسيون فرهنگي دولت با تأكيد بر اينكه ايران به اين جهت مهم است كه قدر انسان را مي‌شناسد به چالش‌هاي ايران با غرب اشاره كرد و گفت كه چالش ما با غرب مقوله‌اي ديگري است و هر چقدر كه غرب نسبت به شرق امروز بر انسان اهميت بيشتري قائل شده است، بايد در عمل از او بپذيريم. اگر جامعه‌اي منضبط است به اين دليل انضباط پيدا كرده كه به انسان اهميت داده چرا كه اهميت به انسان، جامعه را منضبط مي‌كند.

مشايي دفاع ايران از عشق، ‌مهرباني و محبت را ضروري و مهم توصيف كرد و افزود: هر كجا كه از عشق، محبت و مهرباني سخن گفته شده، ما دفاع مي‌كنيم. چون حقيقت ايران عشق است و چالش ما با غرب اين است كه همه حقيقت انسان در غرب عرضه نمي‌شود؛ سياستي كه بايد در خدمت انسان باشد، انسان در خدمت سياست است. اقتصادي كه بايد در خدمت انسان باشد انسان براي اقتصاد است و اين ماهيت يك بحران است.

* نفي انسان براي خدا غلط و نادرست بوده و در مكتب ايران وجود ندارد

وي نفي انسان را براي انسان و حتي نفي انسان را براي خدا غلط و نادرست دانست و افزود: در برخي جاها انسان براي خدا نفي مي‌شود كه به نظر من اين انحراف است و در مكتب ايران وجود دارد چرا كه در مكتب ايران انسان براي خدا هضم نمي‌شود.

رئيس كارگروه زيارت و فرهنگ رضوي، با بيان اينكه بسياري‌ها در غرب هوشيارند، گفت: منظور ما از غرب بايد تبيين شود. چرا كه غرب فرهنگ مصطلحي دارد كه حكمرانان آن از آن سخن مي‌گويند.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با اشاره به اعتقاد رئيس‌جمهور مبني بر حذف رژيم صهيونيستي از نقشه جغرافيايي گفت: انديشه آقاي احمدي‌نژاد حذف رژيم صهيونيستي از نقشه جغرافيايي نيست، بلكه ما معتقديم آمدن اسرائيل مبنا ندارد. اين رژيم زوركي آمده و موقت است.

مشايي افزود: آقاي احمدي‌نژاد بحث هولوكاست را مطرح كردند، اما به يك باره همه قدرت‌هاي سياسي برآشفتند و مدافع مظلومان شده‌اند كه سؤال من از آنها اين است كه چرا حادثه‌اي كه 60 سال پيش رخ داده است و اكنون مطرح مي‌شود، شما از آن احساس خطر مي‌كنيد و همچون انسان داغدار هستيد.

وي با تأكيد بر اينكه در غرب انسان در مظهر انديشه‌هاي انسان‌هاي جامعه غربي پيشقراول نظم جديد اجتماعي شده است، گفت: مشكل امروز غرب در اين است كه آنها حقيقت انسان را درنيافتند. 


کد مطلب: 127811

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/127811/مشائی-باید-مکتب-ایران-معرفی-کنیم-نه-اسلام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com