نظر رئيس جمهور درخصوص كروات و تراشيدن ريش+فتواي مراجع
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 124673
سرويس سياسي جهان-رئيس جمهور با بيان اينكه هيچ مرجع تقليدي نگفته است كروات زدن حرام است گفت: ما كراوات زدن را مسخره ميكرديم و حتي كار كفرآميز شد، در حالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده بود. اساتيد مسلمان و انقلابيمان از اساتيدي كه مثلا ريششان را تراشيده بودند فاصله ميگرفتند، در حالي كه برخي از مراجع تراشيدن ريش را فاقد اشكال ميدانند. (پایگاه اطلاع رسانی دولت-سخنرانی دکتر محمود احمدینژاد در همایش مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاهها20 تیر 89)
نظر مراجع درخصوص كروات زدن:
آیتالله خامنه ای: علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود.
آیتالله سیستانی: استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است.
آیتالله وحید خراسانی: آنچه که تشبه به کفار باشد، جایز نیست.
آیتالله مکارم شیرازی: بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد.
آیتالله فاضل لنکرانی (ره):بهتر آن است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند.
آیتالله صافی گلپایگانی: سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است.
آیتالله بهجت: جایز نیست.
برگرفته از: (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج1)
نظر مراجع درخصوص تراشيدن ريش:
تراشيدن ريش تمام صورت با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ همه (به جز حضرات آیات بهجت (ره) و صافى): تراشيدن ريش خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است.(امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 79؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 750 و 753؛ تبريزى، استفتاءات، س 1089 و 1096؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 957 و 955؛ سيستانى، سايت، ريش تراشى، س 1 و 3؛ خامنهاى، اجوبة، س 1421 و 1416؛ دفتر: وحيد.) صافى و بهجت: تراشيدن ريش حرام است.(صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1740 و 1742؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 4.)
رييس جمهور آقاي احمدي نژاد بين دو گروه حاميان باندي موسوي و انواع فتاوي مراجع و اعتراضات گسترده اصولگرايان در حال گذارند! اما 25 ميليون ايراني بي طرف حامي پروپاقرص و بي منت او هستند و هر روز بر طرفدارانش افزوده مي شود. فتنه گران بدانند ملت برنده واقعي است.
چرا حرف دکتر احمدی نژاد را به طور کامل منتشر نمی کنید، در سخنان ایشان، همین نکته ها است:
درباره کراوات زدن در ادامه همین جملاتی که سانسور کرده اید، گفته اند : "نميگويم كارخوبي است. نبايد مشابه بيگانه بود "
که همان حرف مراجع است.
درباره زدن ریش هم، شما حکم "تراشيدن ريش تمام صورت با ماشين يا تيغ " را بیان کرده اید، در حالی که ایشان عموم زدن ریش را گفته اند که بعضی مراجع، نظیر مرحوم فاضل، آن را به شکل خاصی قبول داشتند.
بینی و بین اللهی مسئولیت دارید که این توضیحات کامل کننده را به خبر قیچی شده خودتان اضافه نکنید.
چرا سعی می کنید، مردم را بیخودی نگران کنید؟
آیا این وحدت مدنظر رهبری است؟!
چرا برخی رفقا چشماشون را می بندند.چرا حق را با آدم ها می سنجیم.آقای احمدی نژاد که معصوم نیست.اون هم خطا دارد.بابا به خدا قسم دین مهم تر از احمدی نژاد است.این آدم هم مثل خیلی های دیگه میاد و میرود.من و شما می مانیم و دینمان.اصولگرا باشید و غیرتی.بازی سیاست را نخورید.آقای احمدی نژاد باید بگیو یا این سخنان را نگفته ام یا عذرخواهی کند.
ظاهرا" بد سلیقگی در انتقال خبر باعث شد تا به زحمت افتاده و فتاوای مراجع را مورد استناد قرار دهید!
اشاره دکتر احمدی نژاد به گذشته است و بدیهی است فتاوای مورد اشاره شما در چند سال اخیر صادر شده است. لذا ایشان فقط به خاطره اشاره داشته و سخنشان ناظر به نقض فتوا و یا اجتهاد جدید نیست .
ما كراوات زدن را مسخره ميكرديم و حتي كار كفرآميز شد، در حالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده بود.
زمانش کیه؟ شما نظرات مراجع حاضر و اونم مسایل جدید رو گفتید. آیا نظر مراجع قبلی که در آن زمان کروات رواج داشت هم همین بوده؟
این جمله ای که گفتن اشاره به گذشته داره. خلاصه درک این مطلب اونقدرها هم مشکل نبود.
دوست عزیری که خیلی زرنگ تشریف دارند و فرمودند که فهم سخنان رئیس جمهور خیلی سخت نبود؛ لطف کنند بفرمایند که کدام مرجع به گفته ایشان کروات را حلال دانسته است.آن مرجع را معرفی کنید.برای هر زمانی که بود عیبی ندارد.
رفیق قصه چرا می گی.قدیم تر ها که کروات زدن بیشتر حرمت داشته است.علت هم روشن است.کروات امروزه عرفی تر شده است.ممکن است برخی بگویند که کمتر تشبه به کفار است.قدم تر ها اصلا کسی کروات می زد می گفتند خود کفار است.
این حرفها چیه؟کروات یک مثال است از یک موضوع.حکم حرمت مربوط به تشبه به کفار است.یکی توضیح بده ببینم که چطوری امروز کروات تشبه به کفار است ولی مثلا اول انقلاب نبوده است.
کروات چون تشبه به کفار است حرام است.امروز و دیروز ندارد
مقام معظم رهبرى مىفرمايند: به طور كلى پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايى كه پوشش و لباس غيرمسلمانان محسوب مىشوند به طورى كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط غربى شود جايز نيست, (و فرقي بين شب عروسي و غير آن نيست) (ترجمه اجوبه الاستفتاءات مقام معظم رهبري چاپ وزيري ص 503 س 1379)
چه نظر با مزه ای.شاید این عزیز فکر می کند قدیمتر ها زدن کروات تشبه به مسلمین بوده است؟شاید اول مسلمین کروات می زدند و غربی با زدن کروات تشبه به مسلمین پیدا می کردند اما بعد از مدتی غربی ها بیشتر کروات زدند و مسلمین تشبه به کفار پیدا کردند
به این آقا یا خانم که گفته است هیچ مرجعی نگفته است کروات زدن حرام است، باید گفت یا نمی دانی حرام چیست یا معنوی لغوی فتاوی را اطلاع نداری.جهت اطلاع جایز نیست اشکال دارد اجتناب کردن و غیره همه به معنای این است که حرام است.
درسته ولي به نظر شما هر چيزي رو بايد گفت
چرا براي جلب مخاطب از هر روشي استفاده ميكنيد
كاري نكنيد كه جهان نيوز هم به بلايي كه تابناك گرفتار شده و در بين بسياري به رسانه غوغا سالار مشهوره گرفتار بشه
این راه را ادامه بده باز هم بنویس ملاک دین امیر المومنین است نه این آدم ها.اصولگرائی یعنی حفاظت و رهروی از اسلام ناب محمدی همان که امام می گفت نه اسلام مشائی و دوستان
ما كراوات زدن را مسخره ميكرديم و حتي كار كفرآميز شد، در حالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده بود.
یعنی شما جهان نیوز ها فکر می کنند مراجع فرق حرام با جایز نیست را نمی دانند چرا بی خودی همه چیز را به هم می بافید اگر حرام بود یعنی مراجع نمی توانستند بگویند
جهت اطلاع تان عرض می کنم جایز نیست با حرام است ویا حلال است خیلی فرق دارد
قبول ندارید با یکی از علمای صاحب فن در این خصوص مصاحبه ای ترتیب دهید
ضمنا سعی کنید راه .... ها را در در به هم بافتن بیهوده کلمات ادامه ندید!
سلام....مرحوم دکتر شریعتی هم ریشش را میزد و هم کروات داشت و بیشترین اگاهی به نسل جوان و دانشگاهی را در خصوص مسائل اسلامی در زمان حیات خود داشتند . ایا این نظرات در مورد ایشان هم صدق میکند .ارزش ایشان برای مردم ما از کدام یک از افراد مکلای حاضر مسئول که دارای ریش و بدون کروات هستند - کمتر است ؟
چرا برخی اظهار نظر کننده ها عصبانی هستند.مگر شما دینتان را از احمد نژادی گرفتید.من البته نفهمیدم مقصود جهان از انتشار این مطلب چیست ولی این عصبانیت کامنت گذارها برای اینکه آسمان و ریسمون ببافند تا از رئیس جمهور حمایت کنند را هم نمی فهمم
چه خبره اینجا بحث سیاسی با طعم فقه و طلبگی.همتون سرکارید ما که گفتیم به موسوی رای بدید.اگر رای داده بودید الان حداقل با هم، هم نظر بودید و تو سروکله هم نمی زدید.
آن آقائی که گفته بین حرام است با جایز نیست فرقی نیست میشه بفرمایند اجازه اجتهاد شان را از کدام فقیه دریافت نموده اند که به این شدت این نظر را می دهند
ضمنا برای پایان این جنجال بیهوده
جهان نیوز می تونه خیلی راحت با یک عالم مصاحبه ای ترتیب بده تا بساط این مطلب برچیده بشه به همین راحتی!
راست مي گوييد نظر من را نشان دهيد هرچند مي دانم آنقدر بي انصاف شده ايد كه جرئت اين كار را نداريد...
انصافا كدام يك از اين مراجع حكم كرده اند كه كراوات حرام است؟فقط آیتالله سیستانی كراوات زدن را با قيد به اينكه اگر باعث مفسده شود حرام مي دانند كه اين حتي براي يك روسري هم صدق مي كند،كلّا هرچه با عث مفسده شود حرام است
علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود
يا "اگر" مستلزم مفسده باشد، حرام است
يا جایز نيست بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد
يا بهتر است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند
احتیاط ترک استفاده از آن است ؛
كداميك به معني حرام بودن كراوات است؟؟؟؟كه اينگونه مي تازانيد؟
چرا جرئت نكرديد نظر همه مراجع در مورد ريش را مثل كراوات بگذاريد؟
يكي از همين مراجع يعني آيت الله مكارم شيرازي تراشيدن ريش را جايز مي دانند فقط مي گويند مثلا به شكل پرفسوري باشد
اصلا چرا نظر امام خميني را نگذاشتيد خود امام خميني اگر با كراوات و تراشيدن ريش مخالف بودند اول از همه به صادق طباطبايي يه چيزي مي گفتند كه هم ريش هاشو مي زد و هم كراوات ميزد اصلا خيلي از انقلابيون ما آن دوران كراوات مي زدند و كراوات زدن مثل كت پوشيدن رسم بوده.
حق را بگوييد اگرچه به ضررتان باشد
آقاي احمدي نژاد براي چه بايد به خاطر حرف هاي شرعي اش عذر خواهي كند؟
این سخنان آقای احمدی نژاد آغازگر حرکت جدیدی است که مایل به بی اعتبار کردن نظر ... است. متاسفانه آقای پرزیدنت در تفکرات مشایی غرق شده است. واقعاً از ته قلب متاسفم.
دوستان و آقای احمدی نژاد اگر به تاریخ ویل دورانت مراجعه کنند متوجه خواهند شد که کراوات و پاپیون در رنسانس جایگزین صلیبی شد که مسیحیان شکل آن را با رنگ بر تن خو حک کردند.با دقت در ساختار کراوات و پاپیون رسیدن به این مطلب چندان سخت نیست
کروات زدن و تراشیدن ریش هیچ گناهی نداره. چون یک مسئله شخصیه که نه به کسی ضرر میزنه و نه حق کسی و میخوره و نه فساد ایجاد میکنه. تازه اگر هم گناه باشه جزو کوچکترین گناهان که حتما خدا میبخشه. ولی وای به حال دزدی از بیت المال و دروغگویی و ریا کاری و زنا و قتل و تهمت و غیبت. کارایی که برای همه انگار عادی شده. یه آدم که ریش زده باشه و کروات زده باشه و به حق کسی تجاوز نکنه و دل کسی و نسوزونه خیلی بهتر و مومن تراز کسی هست که نماز میخونه و ریش میزاره و دل همه رو میسوزونه و حق و ناحق میکنه.یادمون باشه خدا ممکنه از حق خودش بگذره ولی از حق بندش نمیگذره
واقعا مشکل ما کراوات زدن و ریش تراشیدنه؟ الان چند درصد مردم ریش دارن؟ اما هنوز که هنوزه هرجا که لازم باشه حاضرند در راه دینشون و رهبرشون جانشونو فدا کنند.
مگه هرکس هم کراوات زد میشه کافر؟ وقتی آقایانی مثل کروبی و خاتمی و سردستشون هاشمی لباس روحانی تن میکنند آدم چی بگه!
تمام افعال استفاده شده احمدی نژاد زمان ماضی است یعنی مراجع تقلید آن زمان نه الان این همه آسمان ریسمان کردن نداره عزیزم اونوقت ها برخی مراجع ریش تراشیدن را حلال می دانستند
هیچ کدام از مراجع ذات کراوات زدن را حرام ندانستند. تنها آیت الله سیستانی گفتند حرام است،آنهم اگر مستلزم مفسده باشد. ضمنا دیگر مراجع نیز با شروطی آنرا غیر جایز دانستند. وگرنه صرف کراوات زدن را به تناهایی حرام ندانستند. البته بنده خودم اصلا میانه با کراوات ندارم واز آن بدم می آید. ولی نباید بگونه ای احکام فقهی مطرح شود که بسیاری از افراد جامعه به بی تقوایی محکوم گردند.
تراشیدن ریش را کاملا راست گفته ، برخی ها ایراد نمی گیرند حتی شنیده ام مجری ای در تلویزیون اوایل انقلاب ریش تراشیده داشت و به امام گفتند و امام گفتند شاید مرجعشان منع نکرده باشد
ولی احمدی نژاد در مورد کراوات اشتباه کرد
بابا جان كراوات يا زدن ريش چه اشكالي دارد؟ ايا ريش مثل طالباني صحيح است .كراوات سبب منظم شدن لباس ميگردد.ترا بخدا سر مردم را با اين چيزها گرم نكنيد تا مردم مشكلات و بدبختيهايشان را فراموش كنند
به نظرمن اگرچه ایشان دربعضی مواردلغزش داشته انداما مانندبعضیه ابیت المال را ارث خود و دوستانشان نمی دانند و با سعیی فراوان بدنبال خدمت رسانی به مردم هستند.
ملاك انسان بودن است چه با كراوات چه بي كراوات چه با ريش و چه بي ريش. به قول جناب حافظ
حكم مستوري و مستي همه در عاقبت است
كس ندانست كه آخر به چه حالت برود
و به قول عماد خراساني
این همه جنگ و جدل حاصل کوته نظری است
گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکی است
آنچه مسلم است ما همه مسلمانیم،چه باریش،چه بی ریش،چه با کروات،چه بی کروات.ظواهر نشان دهنده باطن آدمی نیست(گرچه یکی از نشانه های مسلمان بودن حفظ ظاهر است) ولی مطابق دستور بزرگان دینی نیز از روی ظاهر نمی توان در مورد فردی قضاوت نمود.
بابا جان چرا یه عده از رفقا بال بال می زنند.کسی نمی گه کروات بد است یا خوب.آقای رئیس جمهور می گویند مراجع نگفتند کروات زدن حرام است ، اما حالا می بینیم که گفتند.
برخي مسائل وجود دارد كه نياز به باز شدن موضوع و رفع مشكل دارند.مثل حجاب ، كراوات و ريش . اين واژه هاي به ظاهر ساده ريشه بسياري از مشكلات جوامعي مثل ايران است. چه بسا از بحث حجاب و كراوات و ريش استفاده هاي ابزاري كه نشد؟ چه حرمتها كه شكسته نشد ؟ چه تسويه حسابها و طرد و جذبها كه نشد؟ چه خط كشها كه ساخته نشد و چه دايره ها با شعاعهاي مختلف با همين خط كشها ساخته نشد؟ چه جوانهاي عزيز و متخصصي كه به جرم بدحجابي و تراشيدن ريش و زدن كراوات از دايره بهره مندي از منافع ملي و شغل و ارتقاء محروم نشدند؟ و ...؟ شايد خيلي از مخالفين آقاي احمدي نژاد طرح اين موضوعات توسط او را نمايشي و در جهت انحراف افكار عمومي از سوءمديريتشان در زمينه اقتصادي وسياسي قلمداد كنند اما بعنوان يك منتقدبسيار جدي ايشان عرض مي كنم كه يكي از چندين حسن بزرگ انتخاب آقاي احمدي نژاد(نظير شكستن تابوي هاشمي رفسنجاني) اين بود كه با تابو شكني جسورانه، اين خط كشها و دايره ها و استفاده ابزاري از واژه هايي چون حجاب را زير سوال برد! كه واقعا لازم بود.چرا كه بسياري از تصميم گيراني كه تصميمات غلط و غير كارشناسي شان ريشه اصلي تورم و بيكاري و انواع بدبختيهاي جامعه است از طرف كساني است كه با سوء استفاده از حجاب و ظواهر مذهبي به مراجع بزرگ تصميم سازي راه يافتند و جامعه را به اين روز سياه انداختند.بله شايد در نگاه اوليه و سطحي موضوعي مثل حجاب و كراوات و ريش موضوع و مشكل امروز ما نباشند اما قطعا ريشه و علت بخش مهمي از مشكلات امروز ما هستند كه بايد تكليف شان مشخص شود.درود بر آقاي احمدي نژاد با همه ايراداتش كه بر خلاف آقايان موسوي و خاتمي جرات تابو شكني دارد و مسائلي را به چالش مي كشد كه عمرا از امثال آقاي موسوي و خاتمي با تمام احترامي كه برايشان قائلم جرات طرح آن را در فضاي كنوني كشور نداشته و ندارند.لطفا بدون سانسور و عليرغم طولاني بودن چاپ فرماييد.
نام خدا و با سلام
نکته اي که در پاسخ استفتائات مورد غفلت قرار گرفته است،عدم استعمال " حرام بودن" فعل کروات زدن است.عزيزان توجه دارند که در فقه شيعي بين احتياط کردن و جايز ندانستن با حرام دانستي تفاوت هست.مديريت سايت نيز به زعم خود خواسته ثابت کند جائز نيست يعني حرام است!!!
اکراه شديد در انجام يک فعل با حرام دانستن آن متفاوت است.و تبعا بر فعل حرام از نظر شارع مقدس ،کيفر متصور است.
رئيس جمهور محترم درست فرموده اند.واقعا هيچ مرجع محترم تقليدي نصب کروات را حرام نداسته است. حکم حضرت آيت الله سيستاني نيز منوط به مفسده بودن استفاده از کروات است.يعني حکمي که صغري آن بايد اتفاق بيفتد.
در چند باب و در مسائلي چون موسيقي ،بازي شطرنج ،شرط بندي در مسابقات،آداب معاشرت ،اذن ولي براي ازدواج دختران باکره و.... اختلافات جدي بين برخي مراجع وجود دارد که معمولا و به جهت ممانعت از ايجاد افتراق معمولا به آن پرداخته نمي شود.
حتي در باب عرفان و فلسفه ،برخي فقها و مراجع عظام در حد حکم تکفير نظر فقهي دارند.بعنوان مثال شما مي توانيد در باب فلسفه و عرفان نظر آيت الله صافي را جويا و با نظر امام (ره)و آقا - رهبر معظم انقلاب- مقايسه بفرماييد تا از تعجب متحير شويد.همچنانکه برخي آقا زادگان روحاني را مي بينيد چون محسن هاشمي و مهدي هاشمي و فائزه هاشمي که به تقليداز پدر خود هم ريش ميتراشند و هم لباسهاي جين مثل فائزه مي پوشند منتها با سر کردن چادر به آن مشروعيت مي دهند!!!
رئيس جمهور هم بهتر است به مسائل مبتلا به در حوزه هاي اقتصادي و مديريتي و استراتژيک وقت و انرژي خود را مصروف بدارد.
يادمان باشد در اسلام احکامي است که اگر باز شود بسياري از مردم متعجب خواهند شد و از تساهل اسلام شگفت زده مي شوند اما چون زمينه هاي جذب آن کم است و ممکن است مورد سوء استفاده قرار گيرد معمولا خيلي بندرت به آنها پرداخته مي شود.
بین جایز نیست و حرام است هیچ فرقی نیست.دوستان در مواردی که اطلاع ندارند اظهار نظر نکنند.
در مقام عمل برای مکلف بین آنجایی که مرجع تقلید میفرماید مسأله محل اشکال است یا اشکال دارد یا آنجا که صریحا میفرماید حرام است یا جایز نیست فرقی نیست و مکلف تمام موارد یاد شده را باید ترک کند، و اختلاف تعبیرات در عبارات فقها، به خاطر ادلهای است که در مقام استنباط مجتهد با آنها برخورد میکند و لذا در هر جا تعبیر مناسب با آن را به کار میبرد. ولی در مواردی که میفرماید مسأله محل اشکال یا محل تأمل است مقلد میتواند در صورتی که نخواهد عمل کند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کند.
نظر آقا را از کجا آوردید.ایشان صراحتا می گویند جایز نیست:
مقام معظم رهبرى مىفرمايند: به طور كلى پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايى كه پوشش و لباس غيرمسلمانان محسوب مىشوند به طورى كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط غربى شود جايز نيست, (و فرقي بين شب عروسي و غير آن نيست) (ترجمه اجوبه الاستفتاءات مقام معظم رهبري چاپ وزيري ص 503 س 1379)
با عرض معذرت .یه چیری می خواهم بگویم ولی بعید می دانم سایت آنرا منتشر کند.
من با دیدن نظرات این خبر مطمئن شدم که همه رای دهندگان به رئیس جمهور اصولگرا و حزب اللهی و مذهبی نبودند.چون دارم می بینم موضوع کروات و ریش که یک زمانی برای بچه های مذهبی اهمیت داشت و مراجع هم نظر دین را درباره آن گفتند ، برای برخی از شخص رئیس جمهور کم اهمیت تر است.
مشائی راست می گفت که فقط 5 میلیون از رای دهنگان به احمدی نژاد حزب اللهی اند.
من به عنوان کسی که تا کنون سه بار اسم آقای احمدی نژاد را در سه مرحله رأی گیری درون صندوق انداخته ام و ارادت خاصی به ایشان دارم واقعا"از این صحبتهای آقای رئیس جمهور ناراحت و شرمنده شدم امیدوارم از این به بعد آقای احمدی نژاد در مورد مطالبی که اطلاع کافی ندارند اظهار نظر نکنند و بیش از این دشمنان خود و ملت را شاد نکنند.
مشکل بعضیهااین است که زیادحرف می زنندودرهرزمینه ای هم اظهارنظرمی کنند.من خیلی دوست دارم ریشم رابتراشم وکراوات بزنم ولی به خاطر حرمت آن اینکار رانمی کنم.کاش رئیس جمهوربگذارداین حرفهایش را سپربلا(مشایی )بزند.گاهی اوقات فکرمی کنم مشایی مظلوم واقع شده .
اگه کروات اشاعه فرهنگ غربه همین کت و شلوار هم از غرب آمده .. بس کنید این افکار قدیمی رو . من با اینکه با آقای احمدی نژاد زیاد موافق نیستم اما این نظرشون رو تایید میکنم .
كسي كه چنين نظري داده كه:"دوستان و آقای احمدی نژاد اگر به تاریخ ویل دورانت مراجعه کنند متوجه خواهند شد که کراوات و پاپیون در رنسانس جایگزین صلیبی شد که مسیحیان شکل آن را با رنگ بر تن خو حک کردند."
بدانند كه اتفاقا كراوات در تاريخ از پارچه اي كه مسلمانان به گردن مي بسته اند اقتباس شده است و در نهايت كراوات ريشه صفا غربي نيست
ايا مسئله مملكت ما اكنون تراشيدن ريش و زدن كراوات است .مسئله ما كودتاگران سبز صهيونيست مثلا ايرانيند و استكبار جهاني است كه فعلا خطري بلقوه اند و تاثير گذار در اوضاع كشور . هرچند اينجانب از 45 سال قبل هم ريش دارم و هم كراوات نميزنم
من از احمدی نژاد خوشم نمی اومد ولی الان چند وقته وقتی نظراتش رو در مورد حجاب اجباری و مسایل فرهنگی وریش و...اینها دیدم. بد جوری ازش خوشم اومده وطرفدارش شدم. اگه الان بود بهش رای می دادم.
.........
من به ایشون رای ندادم ...اما با بعضی از صحبتها ی ایشون مثل همین مساله کروات موافقم.
.........
اگه کروات اشاعه فرهنگ غربه همین کت و شلوار هم از غرب آمده .. بس کنید این افکار قدیمی رو . من با اینکه با آقای احمدی نژاد زیاد موافق نیستم اما این نظرشون رو تایید میکنم...
واقعا جاي تاسف داره به جاي توجه به افكار به لباس و ظاهر مردم كار داشته باشيم .
در طول تاريخ ملت ما را با اين گونه هجويات و تظاهر به دين داري عقب نگه داشتند تا تنور خودشان را داغ نگه دارند و بايد به احمدي نژاد درود فرستاد كه جرات گفتن اين حرفها را در مقابل ارتجاع ديني دارد.
آقای احمدی نژاد حرف خوبی زده اند و نیت خوبی دارند اما کلام بخوبی منعقد نشده است نیاز به توضیح دارد ببینید اسلام وانقلاب مثل عاشورا است متعلق به همه ملت است همه جور آدم در عاشورا می آیند در مورد انقلاب باید همین طور باشد رئیس جمهور این را می گویند
دوست عزیز شما که فرقش را می دانید به آقای احمدی تژاد بگویئد که این تعابیر از طرف مراجع برای مکلف تنها یک تکلیف دارد و آن اجتناب است.تعابیر مختلف در بین علما مربوط به اختلاف فهم در موضوع است و اگرنه از نظر مکلف همه علما می گویند زدن کروات حرام است
هیچ فرقی بین حرام است با احتیاط واجب و یا جایز نیست نمی باشد
دوستان عزیز اگه در نظر مراجع راجع به کراوات دقت کنید متوجه میشوید که آنها هم میگویند اگر کراوات ترویج فرهنگ کفار باشد حرام است ، ولی در زمان کنونی عرف و جامعه به سمتی داره پیش میره که زدن کراوات نمود فرهنگ بیگانه نیست ، پس حرف رئیس جمهور مشکلی نداره اما
درمورد تراشیدن ریش با ایشان مخالفم و نظرم همان نظر مراجع هست.
ازاطلاع رسانی خوب شما بسیارمتشکرم به نظربنده قبل اززدن هرحرفی اول بایددرمورد درست بودن یانبودن آن درست فکرکردوبعدآن راگفت درکل بایدگفت اسلام هرچیزراکه حرام کرده حتما دلیل علمی ومعنوی خودراداردوباید به دین خودایمان داشته باشیم اصل درهمه چیزرضای خداوندمتعال است نه مردم