کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی کتاب

کوچه نقاش ها

نویسنده:راحله صبوری

9 خرداد 1389 ساعت 12:21

« کوچه نقاش ها » در برگيرنده زندگي‌نامه و خاطرات سيد ابوالفضل كاظمي از دوران كودكي تا پايان سال 1367 و با تمركز بيشتر بر سال‌هاي حضور وي در جبهه‌هاي دفاع مقدس است.



از «کوچه نقاش ها» تا جبهه های جنگ 

سال گذشته و امسال کتاب « دا » در نمایشگاه کتاب تهران بازار کتاب را آنچنان داغ کرد که داغی آن هنوز هم احساس می شود. این کتاب از آنجا بسیار مورد توجه قرار گرفت که روایتی واقعی و متفاوت از مقاومت مردمی ایرانیان در جنگ تحمیلی بعثی ها علیه ایران ارائه می کند. 
اما گویا اینگونه روایت های متفاوت از جنگ با یک کتاب تمام نمی شود، چه که امسال هم کتاب دیگری از این دست کتاب ها ( دارای روایت متفاوت از دفاع مقدس ) ارائه شده که در آینده نزدیک بیشتر در مورد آنها خواهیم شنید.
« کوچه نقاش ها » یکی از آن کتاب هاست.این کتاب زندگي‌نامه و خاطرات سيد ابوالفضل كاظمي است که با مصاحبه و تدوین راحله صبوری آماده شده و در نمایشگاه کتاب تهران هم ارائه شد. 

ابوالفضل کاظمی، از رزمندگانی است که در کنار شهید دکتر مصطفی چمران و در گروه شهید اصغر وصالی با عنوان «دستمال سرخ‌ها» در کردستان فعال بوده است.
 او با شروع فعالیت‌ ضدانقلاب در کردستان، همراه شهید قاسم دهباشی و شهید محمد بروجردی به کردستان رفت. آنان به گروه شهید چمران در درگیری‌های سنندج و پاوه پیوستند و بعد از آن در گروه «دستمال ‌سرخ‌ها» با شهید اصغر وصالی همکاری داشتند.

او همچنین در فعالیت‌های انقلابی شرکت داشته و عضو کمیته استقبال از امام‌‌ خمینی(ره) در زمان ورود ایشان به کشور بوده است. 

ابوالفضل کاظمی تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت و بارها در عملیات مختلف مجروح شد. وی سال 1365 فرماندهی گردان میثم لشکر 27 محمد‌رسول‌ الله (ص) را برعهده گرفت و همراه شهید اصغر ارسنجانی در عملیات‌های کربلای 5 و 8 حضوری فعال داشتند.
 
او در دوره‌های مختلف زندگی، تجربه‌های متعدد و متنوعی داشت.
ابوالفضل كاظمي متولد سال 1335 در تهران و از خانواده‌اي سنتي و پدر محور بوده كه هنگام مصاحبه با لحني ساده و صميمي و به تعبيري ادبيات پهلواني صحبت كرده است. همچنين حضورش در سال‌هاي قبل از انقلاب و توانايي در بيان تفاوت‌هاي سال‌هاي قبل و پس از انقلاب از نقاط قوت گفت‌وگو با وي بوده است. 

« کوچه نقاش ها » در برگيرنده زندگي‌نامه و خاطرات سيد ابوالفضل كاظمي از دوران كودكي تا پايان سال 1367 و با تمركز بيشتر بر سال‌هاي حضور وي در جبهه‌هاي دفاع مقدس است. 

كتاب «كوچه نقاش‌ها» در 16 فصل و بر اساس تاريخ وقايع و مكان آن‌ها تدوين و به دليل تمركز بر حوادث جنگ، رخدادهاي انقلاب خلاصه شده است.
اين كتاب براساس 3 ماه مصاحبه و در مدت 2 سال با هدف حفظ شكل و لحن راوي در قالب روايي، تدوين شده است. من سعی کردم در نوشتن خاطرات ایشان به واژه‌ها، تکیه کلام‌ها و اصطلاحات خاصشان وفادار باشم.» 

عنوان «كوچه نقاش‌ها» برای این کتاب برگرفته از نام كوچه‌اي است كه كاظمي كودكي‌اش را با بسياري از همرزمانش در آن گذرانده است.
مرتضی سرهنگی؛ نویسنده و مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، درباره این کتاب می‌گوید: «کوچه نقاش‌ها کتاب بسیار متفاوتی در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. روایتش شیرین، بدیع و جذاب است و اصل مهم در جذابیت آن مربوط به اصطلاحات و بیاناتی است که نویسنده در روایت به آنها توجه داشته و حفظشان کرده‌است.»


کد مطلب: 117033

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/117033/کوچه-نقاش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com