کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موسوی و همسرش:بیانیه تهران همان قرارداد ترکمانچای است

3 خرداد 1389 ساعت 6:32


 زهرا رهنورد و ميرحسين موسوي همسر وي بيانيه اخير تهران را با قرارداد تركمانچاي و گلستان تشبيه كردند. 
به گزارش جهان براساس موسوي و رهنورد در ديداري كه به بهانه سالگرد فتح خرمشهر انجام گرفت ادعا كردند بيانيه تهران بدتر از قراردادهاي تركمانچاي و گلستان است. 
موسوي خطاب به ملاقات كنندگان گفت «علي رغم كمك نظامي كشورهاي منطقه به رژيم صدام و حمايت صريح آمريكا و شوروي از وي، ملت از اين آزمايش بزرگ پيروز بيرون آمد». موسوي همچنین گفت «نتيجه اين تصور كه آمريكا آمده در عراق تا جلوي ظهور امام زمان(ع) را بگيرد همين وادادگي و قراردادهاي تركمانچاي است كه بايد از آن بترسيم.»
زهرا رهنورد هم در اين ملاقات گفت: بر تارك تماميت ارضي ما فتح خرمشهر و آبادان مي درخشد. وقتي بيشتر درخشش اين پيروزي ها درك خواهد شد كه آن را با برخي از توافقنامه هاي امروزي مقايسه كنيم. توافقنامه هايي كه از قراردادهاي ننگين تركمانچاي و گلستان بدتر است و آخرين نمونه اش همين معاهده هسته اي هفته گذشته است.
وي با يادآوري اين كه در زمان قاجار هم ما با اين معاهدات روبه رو بوديم، گفت: فقط شايد فرق آن قراردادها با الان اين باشد كه قاجارها وقتي اين شكست ها را خوردند شخصي مثل عباس ميرزا بود كه تمام دلايل شكست را احصا كرد و اقداماتي براي نوسازي كشور انجام داد.
رهنورد ادامه داد: شايد اگر حيات پربركت اميركبير ادامه مي يافت، نوسازي اي كه در زمان عباس ميرزا آغاز شد، خوب پيش مي رفت و كار به اينجا نمي رسيد كه بعد از 200سال يك تركمانچاي ديگر امضا كنيم و آن را فتح الفتوح و فتح المبين بگوييم.
اما کیهان هم در رابطه با اظهارات این دو نوشت:این اظهارات در حالي است كه هر دو آنها در برابر تعليق مطلق همه فعاليت هاي غني سازي و حتي مراحل قبل از آن در دولت خاتمي سكوت كردند و بعدها موسوي از انفعال هاي آن دوره به عنوان تدبير و موفقيت ياد كرده بود.


کد مطلب: 115600

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/115600/موسوی-همسرش-بیانیه-تهران-همان-قرارداد-ترکمانچای

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com