دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
۱۶
مشکلات فرهنگی کشور ناشی از نحوه اجرا است نه ضعف قانون

سخنان مهم آیت الله مصباح یزدی در خصوص وضعیت فرهنگی

شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 115085
سخنان مهم آیت الله مصباح یزدی در خصوص وضعیت فرهنگی



" بخش عمده مردم ما از لحاظ مفاسد اخلاقي و اجتماعي از ده سال قبل تا حالا بسيار تنزل كرده‌اند؛  فسادهايي كه امروز در داخل هر صندوق خانه‌اي پيدا مي‌شود، ارتباط دختر و پسري كه در برخي از مقدس‌ترين خانه‌ها وجود دارد و چيزهايي از اين قبيل، مثل شب‌نشيني‌ها و مجالس كذايي و رواج عملي چيزهايي كه اسمش براي ما چندش آور است، در حالي گسترش پيدا كرده است که هيچ وقت اينگونه نبود. اين‌ها اثر همان ضعف فرهنگي است اما چون آرام آرام پيش مي‌رود، مردم حساسيتي پيدا نمي‌كنند." 

به گزارش سرویس فرهنگی جهان آيت الله مصباح يزدي مدتی پیش در جمع تعدادي از تلاش‌گران عرصه جنگ نرم و فعالان فرهنگی سخنانی در باب وضعیت فرهنگی کشور و وظائف دلسوزان فرهنگی داشتند که بخش هایی از آن در ادامه می آید.

-اصلي‌ترين عنصري كه مي‌شود به عنوان مقوله جديدي در مقابل علم، صنعت و تجارت، به عنوان «فرهنگ» معرفي كرد، «باورها و ارزشهاست». به دلايلي اين بُعد انقلاب ما كه اصلي‌ترين بُعد آن است، مظلوم بوده و هست و آنطور كه بايد و شايد به آن پرداخته و رويش كار نشده است.

- خسارت‌هايي كه ما از ضعف اين بعد برده‌ايم فراوان است و به يك معنا مي‌توان گفت همه «خسارت‌ها» به نوعي به «ريشه فرهنگ» بر مي‌گردد. اعتقادات ضعيف، اراده ضعيف در تعهد و پايبندي به ارزش‌ها و يا خيلي خوشبينانه، «جهل به مباني ارزش‌هاي اسلامي و انقلاب» دلايل اين مظلوميت فرهنگ مي‌تواند باشد.


- الان هم هرجا كه نگاه مي‌كنيم از جمله در دانشگاه‌ها و فرهنگ عمومي مردم و حتي در سازمان‌هاي دولتي و نيمه دولتي آفت‌هايي كه مشاهده مي‌كنيم نهايتاً به اين موضوع يعني «آفت‌هاي فرهنگي» بر مي‌گردد و باز عليرغم هشدارهايي كه نمي‌دانم به چه تعبير كنم، مستمر و مؤكد از 20 سال پيش تا به حال از طرف مقام معظم رهبري - كه صحبت امروز و فردا نيست – بيان شده است. عليرغم اين همه تأكيدات براي «مقابله با تهاجم فرهنگي» كه در مقابلش «مبارزه مثبت ايجابي» براي «احياي فرهنگ ديني» و اسلامي را مطرح فرموده‌اند، ولي متأسفانه باز شاهد اين هستيم كه كاري در خور، انجام نگرفته است.

- مشكل فرهنگی جامعه در نداشتن طرح نيست كه ما بنشينيم و بگرديم طرحي پيدا كنيم، منتها مشكل در «ضعف اراده براي اجرا» و پياده‌كردن است. حالا غير از طرح كلي فرهنگي براي كشور به عنوان يك «طرح كلان و جامع و فراگير» در بخش‌هاي خاص هم طرح‌هايي داده شده كه در هر حال به نظر بنده درستي و اهميت آن مثل آفتاب روشن است، ولي متصديان علي رغم اينكه در مقام بحث و نظر تصديق مي‌كنند و مي‌گويند بله بسيار خوب بايد اين كار را كرد، اما در عمل تقريباً نزديك به صفر است! مشكل چيست؟

- حالا امام (ره) در ميان ما حضور ندارند اما جانشين صالح و شايسته ايشان هستند، اما بالاخره بازوهايي كه بازوي اجرايي رهبر باشند كم هستند. امروز كه ما مي‌خواهيم براي يك جمعيت هفتاد و چند ميليوني و بعد هم براي گسترش اين فرهنگ در منطقه و بعد در سطح جهان تلاش كنيم، حتي به تعداد ياران آن زمان امام (ره) «يار فعال» نداريم و اين يك مشكل كار است.لذا عده كساني كه بينش كافي نسبت به فرهنگ اسلامي داشته باشند و هم «بصيرت كافي» در كيفيت اجرا و تعامل با اقشار گوناگون مردم و كيفيت پياده كردن طرح‌ها را داشته و واجد اين شرايط باشند و بالاخره «اخلاص در عمل» داشته باشند و واقعاً دلشان بخواهد به هر قيمتي كه هست اين كار انجام بگيرد، خيلي كم است.

- بعضي‌ها هستند كه واقعاً دوست دارند و به اسلام و تشيع معتقدند اما بالاخره شرايط زندگيشان ايجاب نكرده كه درست اسلام را بشناسند و يك شعارهاي كلي از اسلام بلدند مثل عدالت، مبارزه با ظلم و امثالهم، راست هم مي‌گويند و حاضر هستند آنقدري كه مي‌فهمند كار كنند، اما همه ابعاد «فرهنگ اسلامي» را ياد نگرفته‌اند؛ عمرشان، تحصيلاتشان و مسئوليت و اشتغالات آنها اقتضا نمي‌كرده است.

- از آن طرف كساني هستند كه در اين زمينه كمابيش آشنايي‌هايي دارند اما آن «اراده و تعهد» را ندارند، وقتي پاي «منافع شخصي» و بعضي مسائل ديگر در كار مي‌آيد، يادشان مي‌رود به دنبال چه بودند و هدف چه بوده و چه كار مي‌خواستيم بكنيم. حتي گاهي همين «تحولات فرهنگي و لوازمش» بهانه‌اي مي‌شود براي منافع شخصي يا فريبي براي ديگران.

به هر حال يك مشكل جدي اين است كه ما نيروي كافي براي اجراي يك طرح فرهنگي كلي نداريم.

- بخش عمده مردم ما از لحاظ مفاسد اخلاقي و اجتماعي از ده سال قبل تا حالا بسيار تنزل كرده‌اند؛ عمومي شده است. فسادهايي كه امروز در داخل هر صندوق خانه‌اي پيدا مي‌شود، ارتباط دختر و پسري كه در برخي از مقدس‌ترين خانه‌ها وجود دارد و چيزهايي از اين قبيل، مثل شب‌نشيني‌ها و مجالس كذايي و رواج عملي چيزهايي كه اسمش براي ما چندش آور است، در حالي گسترش پيدا كرده است که هيچ وقت اينگونه نبود. اين‌ها اثر همان ضعف فرهنگي است اما چون آرام آرام پيش مي‌رود، مردم حساسيتي پيدا نمي‌كنند.

- اين كه از مجلس يا شوراي عالي انقلاب فرهنگي قانوني بگذرد و بالاخره تكليف و مسئوليتي براي بعضي از مسئولين ايجاد شود و آنها را در يك «حركت همگاني» جدي و فعال براي مبارزه با تهاجم فرهنگي و فعاليت فرهنگي مثبت وارد نمايد، اين كار كمابيش صورت گرفته است، ولي آزمايش عملي نشان مي‌دهد كه اين طرح جواب نداده است؛ يعني خيلي‌ها كه ته‌دلشان اين است و ما هم اين را در طي 30 سال تماس نزديك با مسئولين و مردم احساس كرده‌ايم، كه باور ندارند و دچار يك نوع «سكولاريسم تعريف نشده» و يا حتي تعريف شده هستند و معتقدند دين كاري به دولت ندارد و همان وقت‌هايي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شده بود كه شش نفر عضو داشت و ما را به مناسبتي براي مشورت به آنجا دعوت كرده بودند، يكي از آنها - كه الان ديگر بايد اسمش را تئوريسين الحاد گذاشت - مي‌گفت اين كارها كار حوزه است و ربطي به دولت ندارد.


- در نظر بنده در موضوع جهاد فرهنگي بايد طرحي را پيش‌بيني كرد. ما زمان جنگ با يك حمله نظامي دشمن مواجه بوديم و اين تدبير از حضرت امام و ياران ايشان انديشيده شد و الهام الهي بود. امروز نيز كه در صحنه نبرد فرهنگي هستيم بايد طرحي مثل طرح حضرت امام پياده كنيم، يعني تنها نمي‌توان به نيروي دولت اكتفا كرد، اما نبايد دولت را هم كنار گذاشت؛ بگوييم تو هيچ، ما خودمان در مقابل تو يك رقيبيم و كار مي‌كنيم. با عده‌اي محدود و امكاناتي محدود چقدر مي‌توان روي اين موضوع كار كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بذر این بی بند باری اجتماع امروز ایران در زمان دولت سازندگی پاشیده شد آن دولت سرگرم ساختن زیر ساخت های اساسی مملکت شد و از مسائل فرهنگی و فساد اقتصادی غافل ماندو بعد که دولت اصلاح طلبان معلوم الحال آمدند با سیاست های غربزده شان توانستند آن بذر های پاشیده شده دوران سازنندگی را تقویت کنند و میوه تلخ آن نصیب دولت نهم و دهم شده ولی ماهی را هر موقع از اب بگیرند تازه است.
چند سازمان هستند که باید درشان یک خانه تکانی اساسی صورت بگیرد و عده ای که فاقد تعهد اسلامی و انقلابی هستند و یا در اثر گذر زمان تعهد و انقلابی بودنشان را از دست دادند باید جایشان را به یک نیروهای جدید و انقلابی با تقوا داده شود " من 3 نمونه آنرا مثال می زنم ولی بیشتر از سه سازمان است" این سه سازمان از اینقرار است" مجمع تشخیص مصلحت نظام "2- خانه سینما و سازمان های وابسته و 3 فدرا سیون فوتبال و..... والسلام
Iran, Islamic Republic of
فعالیتهای فرهنگی در ابتدا لازم است از رسانه های ما آغاز شود بخصوص صدا و سیما و سینما در درجه بعد متاسفانه برخی از کارها باتغییر اسم از قباحت آنها میکاهند مثلا ربا مشود کارمزد و زنا مشود رفتار پر خطر!!!
Iran, Islamic Republic of
باید قدر آیت الله مصباح را دانست.
اگر همین قوانین موجود فرهنگی در صدا و سیما و سینماها اجرا شود، وضعیتمان خیلی بهتر می شود.
حیف که از یک طرف با پول بیت المال این ها را تغذیه می کنیم و از طرف دیگر باز هم با پول بیت المال می خواهیم، نتیجه طبیعی صدا و سیما و سینماها را خنثی کنیم!
Iran, Islamic Republic of
به این می گن نقد فوق منصفانه و به دور از دخالت حب و بغضها
حب به جمهوری اسلامی مانع از ان نشد که کژیها و انحرافات فاحش را نادیده بگیرند و حب به دکتر احمدی نژاد هم مانع نشد که ایشان دولت را هم نقد نکنند
به این مرد می گویند یک ازاد اندیش حقیقی و روز به روز بهتر می فهمم چرا این همه حجمه علیه این بزرگوار راه انداختند
Iran, Islamic Republic of
قَالَ المعصوم علیه السلام: لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَ لاَ يُضَارِعُ وَ لاَ يَتَّبِعُ اَلْمَطَامِعَ
فرمان خدا را بر پاى ندارد مگر آنكه، در اجراى حق مدارا نكند و در برابر باطل فروتنى ننمايد و از پى مطامع خود نرود.
این افراد با خصوصیات ذکر شده شیعیان حقیقی امیر المومنین علیه السلام هستند که در باره آنها فرموده اند : كم ذا و أين؟ اولئك واللّهِ الاقلّون عدداً و الاعظمون عنداللّه قدراً يحفظُ اللّه بهم حُججه و بيّناته... اولئك خلفاء اللّه فى ارضهِ و الدعاةِ الى دينهِ
اما اينكه ايشان چند نفرند و كجايند؟ به خدا سوگند از نظر تعداد آن‏ها بسيار كم هستند ولى از جهت منزلت و بلندمرتبه‏گى در نزد خداوند بسيار بزرگوارند. خداوند به وسيله ايشان حجّت‏ها و دليل‏هاى روشن خود را حفظ مى‏كند... آنان خلفا و نمايندگان خدا در روى زمين هستند و مردم را به سوى دين و احكام و مقررات او دعوت مى‏كنند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم دانشجوی دکتری است و بیشتر وقت او صرف نگارش پایان نامه خود در دانشگاه تربیت مدرس می شود و وقتی برای رسیدگی به امور فرهنگی دانشگاهها ندارد و از طرف دیگر تاکنون تجربه مدیریتی نداشته و فقط به خاطر اینکه شاگرد معاون فرهنگی وزیر علوم بوده به این سمت مهم منصوب شده آیا میتوان انتظار بهبود وضعیت دانشگاهها را داشت؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر مطهری زمان
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم آقای دکتر احمدی نزاد رئیس جمهور محترممان که انصافاعلاقه زیادی نیز به آیت الله مصباح دارند، این دغدغه ایشان را که دغدغه فرهنگی است، جدی بگیرند و در صدد تعیین شخصی کاردان تر از مشایی برای مدیریت فرهنگی کشور باشند.
Iran, Islamic Republic of
خدایا ایشان را برای ما حفظ بفرما
Iran, Islamic Republic of
اين حرفهاكجايش مهم است ؟؟؟؟ مگرحرف ازخشونت و سختگيري زدن مهم است ؟؟؟ اسلام دين مدارا و مهرباني و عطوفت است نه خشونت و افراط و سختگيري .
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا مصباح . بنده شخصا بدلیل توانمدیهای علمی شما . حضرتعا لی را بسیار دوست دارم ولی به نظر می رسد از سیر تحولی که جبرا بر اجتماع عارض می شود آگاهی ندارید یا باید زور باشد یامنطق قانع کننده باشد وآیا این دو مسئله همیشه می تواند وجود داشته باشد ؟ و.....
Iran, Islamic Republic of

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز!
Iran, Islamic Republic of
برادران و خواهران گرامی، این وظیفه دینی و انسانی ماست که به شرایط فرهنگی کشورمان اهمیت فوق العاده ای قائل شویم. بیایید هر یک از ما سفیر انسانیت با مفهوم اسلامی آن باید باشیم، تا خودمان بر نفس خودمان غلبه نکرده ایم و به قول آقا (آیت ا... مصباح عزیز و درد آشنا) بصیرت و اخلاص در عمل نداشته باشیم نمیتوانیم حرکت اثرگذاری در مقولات فرهنگی و مقابله با "شبیخون فرهنگی" دشمن داشته باشیم. وا اسفا که بسیاری از یاران نیز دچار خواب غفلت شده اند. کژی و ناراستی را می بینند و یا نمی فهمند یا خود را به نفهمی میزنند. عزیزان، اگر امروز به فکر چاره نباشیم دور زمانی نخواهد گذشت که شاهد بر باد رفتن تمام ارزشهای انسانی و اعتقادی خود باشیم. آگر حرکتی نکنیم زمانی را درک خواهیم کرد که به خاطر اعتقادات اسلامی خود باید یا کنج عزلت بگیریم یا مورد شماتت و خشم ملحدان خوش ظاهر و خوش بیان شیطان صفت و گمراه قرار گیریم. ای مسلمانان واقعی، ای شیعیان حسین (ع)، ای تمجیدکنندگان آزادگی و آزادمردی، ای منتظران ابا صالح المهدی (عج) بیایید از همین امروز به وظیفه خود اول در حفظ خود از پلیدی ها و ناپاکی ها و دوم در حفظ جامعه با امر بمعروف و نهی از منکر البته با شیوه صحیح و با رعایت اصول انسانی و اسلامی عمل کنیم.
ای راه گم کردگان و ای غافلین فریب این دنیا را نخورید، ارزش انسانی خود و خلیفه خدا بودنتان را بدانید، بازیچه مشتی هوسران از خدا بیخبر نشوید، بدانید بی حجابی، چشم چرانی، به سخره گرفتن ارزشهای اسلامی، غرق در تفکرات دنیایی و لذایذ مادی شدن، هوسرانی و ... جز برای کوتاه زمانی پایدار نخواهد بود. ببینید چه از دست میدهید و چه بدست می آورید. این ظاهر و بدن شاداب ما روزی به تلی از خاک تبدیل خواهد و آنچه برایمان باقی خواهد ماند همین چهره واقعی اعمالمان خواهد بود.
بار الها چهره و ظاهر باطنی و برزخی همه بندگانت را زیبا گردان و آنها را از پلیدی و زشتیهای باطنی پاک فرما. آمین یا رب العالمین.
Iran, Islamic Republic of
درود بر علامه طباطبايي و مطهري زمان
Iran, Islamic Republic of
به آن خواننده ی محترمی که نوشته اند(( اسلام دين مدارا و مهرباني و عطوفت است نه خشونت و افراط و سختگيري))عرض می کنم آری درست می گویی دراسلام اصل برمهربانی است خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر (ص)می فرماید اگر خشن و بدخو بودی مردم ازاطرافت پراکنده می شدند.ولی دوستان عزیز بایدبه این نکته توجه داشته باشندهمیشه بایدحواسمان جمع باشد که دچار یک بعدی نگری نشویم اسلام (به تعبیر بنده )99درصدش مهرومحبت است ولی بپذیریم که که هرسیستم حکومتی اگربخواهد جامعه را اداره وامنیت فیزیکی وفرهنگی جامعه راتامین
کنددربعضی جاهانیاز به اقتدار داردهمان قرآن در آیه ی دیگری می فرماید((پیامبران رافرستادیم تامردم راتزکیه اخلاقی نموده وکتاب خدا وحکمت به آنان بیاموزند ))وبلافاصله در ادامه می فرماید ((و ما آهن رافرستادیم که درآن شدت وسختی وهمچنین منافعی برای مردم است ))یعنی همه رانمی توان بازبان پند واندرز ومحبت به اطاعت از قانون واداشت همیشه درهرجامعه ای قلیل افرادی هستند که به خاطر امیال نفسانی زیاده خواه هستند حال چه در زمینه های اقتصادی چه سیاسی چه درزمینه ی امیال جنسی .
امثال شهرام جزایری هادربعداقتصادی امثال عبدالمالک ریگی هاورجوی هادربعدسیاسی وامنیتی وامثال بیجه درزمینه ی انحرافات جنسی مثال های روشنی هستند که درهرجامعه ای بعضی افراد جز زبان زور نمی فهمند .
نتیجه .99درصدازافرادخطاکار ازروی ناآگاهی دست به خطا می زنندکه بایدچون پدری دلسوز آنهاراآگاه کرد ولی یک در صدآنهانیزآگاهانه اقدام می کنند که باآنها بایدبرخوردسخت وپشیمان کننده داشت
Iran, Islamic Republic of
ايشان نفرمودند مقصر كيه كه جوونا به اين حال و روز افتتدند؟!!