کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پيروزی درویش اروغلو در انتخابات قبرس

30 فروردين 1389 ساعت 10:19


درویش اروغلو پس از حتمی شدن پیروزی خود در انتخابات بود با بیان این مطلب که کسی انتظار نداشته باشد از سر میز مذاکره فرار کنم، نشان داد که خواهان ادامه مذاکرات و حل مسئله میان دو بخش جزیره است.

 رهبر حزب «وحدت ملی» به ریاست‌جمهوری بخش ترک‌نشین قبرس برگزیده شد.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، «درویش اروغلو» که با شش نامزد دیگر برای احراز مقام ریاست‌جمهوری بخش ترک‌نشین قبرس رقابت مي‌كرد، با کسب بیش از 50 درصد کل آرا موفق شد در همان دور نخست به‌عنوان سومین رئیس‌جمهوري این بخش از جزیره قبرس انتخاب شود.
مردم قبرس از صبح يكشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهوري جدید خود به پای صندوق‌های رای رفتند و نتایج آرا پس از پایان مهلت رای‌گیری به تدریج اعلام شد.
درویش اروغلو پس از حتمی شدن پیروزی خود در انتخابات پس از تشکر از رای‌دهندگان، درباره روند مذاکرات با بخش یونانی‌نشین قبرس که تعیین‌کننده‌ترین موضوع در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری بود با بیان این مطلب که کسی انتظار نداشته باشد از سر میز مذاکره فرار کنم، نشان داد که خواهان ادامه مذاکرات و حل مسئله میان دو بخش جزیره است.
این در حالی است که «محمدعلی طلعت»، رئیس‌جمهوري فعلی بخش ترک‌نشین در روند مذاکرات با بخش یونانی‌نشین از موضع نسبتا انعطاف‌پذیرتری برخوردار بود اما درویش اروغلو در روند مذاکرات حاضر به دادن امتیاز زیاد به طرف مقابل نیست و می‌توان پیش‌بینی کرد که همین مسئله باعث کندی روند مذاکرات شود.
از سوي ديگر، نخست‌وزیر ترکیه گفت كه این کشور به حمایت از گفت‌وگوهای صلح بین بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس ادامه خواهد داد.
«رجب طیب اردوغان»، افزود: «صرف‌نظر از این‌که چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهوري بخش ترک‌نشین قبرس انتخاب شد، ما از گفت‌وگوها بین ترک‌ها و یونانی‌های قبرس حمایت خواهیم کرد.»
پیروزی درویش اروغلو که رویکرد ملی‌گرایانه دارد در انتخابات شمال قبرس نگرانی‌هایی را درباره امکان حل کشمکش بین دو بخش قبرس به‌وجود آورده است. یکی از شروط اروپا برای عضویت ترکیه در این اتحادیه حل مسئله میان دو بخش قبرس است.


کد مطلب: 107838

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/107838/پيروزی-درویش-اروغلو-انتخابات-قبرس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com