کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داستان عزل ملکه عفیف ایران

15 فروردين 1389 ساعت 11:48

می گویند خشایارشاه را ملکه ای و شهربانویی بود عفیف و باحیا، به نام "وشتی" که در زیبایی نیز شهره بلاد بود.


شاه بلهوس ایران که در پایان جشنی طولانی از باده نوشی بدمست گردیده بود، در هنگام بدمستی ، شهربانو را می طلبد تا او را به اغیار بنمایاند. ملکه که بسیار عفیف بوده است این دستور غیر اخلاقی را نمی پذیرد از این دستور گستاخانه شاه سر باز می زند و شاه خشمگین، او را از شهربانویی ساقط می نماید.

در آن هنگام یهودیان که در سراسر ایران ، حضور فراوان داشتند، نسبت به حکومت ایران کاملا یاغی عمل می کردند و کار به جایی رسیده بود که از دادن مالیات و خراج استنکاف می نمودند و این استنکاف باعث شده بود که "هامان" صدراعظم خشایارشاه در برابر آنان قرار بگیرد و آنان را وادار به پیروی از حکومت مرکزی ایران نماید . بنا بر این وی دستور سخت گیری بر یهودیان را صادر می کند. البته یهودیان در برخی کتاب های خود می گویند: "مردخای" که پیشوای دینی یهودیان در عصر خشایارشاه بوده، وقتی حاضر به تعظیم در مقابل هامان نمی گردد، او و اتباعش مورد غضب هامان قرار گرفته و تهدید به مرگ می شوند.
در پی این شرایط یهودیان که به صورت غیررسمی در دربار شاه نفوذ داشتند چاره می اندیشند و از فرصت عدم حضور ملکه زیبا و عفیف ایران استفاده کرده و دخترکی یهودی به نام "استر" را به اشکال گوناگون می آرایند و در اختیار شاه قرار میدهند شاه سست عنصر نیز، در برابر زیبایی و رفتارهای دلفریب استر عنان از کف میدهدو او را به عنوان ملکه تمام ایرانیان برمی گزیند، بدون آنکه بداند او یهودی است و خواهرزاده "مردخای" رهبر مذهبی یهودیان ایران است . نقشه اول عملی می شود و اِستِر" ملکه ایران می شود و با نقشه ها و حیله های "مردخای" که گویا  دایی و یا عموی او بوده است "هامان" صدراعظم ایران را از تخت صدر اعظمی به زیر می کشد و این وزیر دانا را به همراه 10 پسرش به طرز فجیعی به قتل میرساند.
یهودیان به واسطه نفوذ استر بر خشایار شاه بر کشور ایران حاکم گشتند و از پادشاه، سه روز مهلت خواستند تا مخالفان پارسی و ایرانی یهودیان را بکشند و در این سه روز بیش از هفتاد و پنج هزار ایرانی توسط یهودیان قتل عام گشتند و در برخی نقل ها این تعداد تا پانصد هزار نفر نیز نقل شده است.

یهودیان از آن تاریخ، به یاد این رویداد ، هر سال در ماه عبری آدار جشن می‌گیرند و آن وقایع را «پوریم» می‌نامند.
ایرانیان؛ پس از سه روز قتل و غارت از سوی یهودیان از دست ستم آنان به کوهها و بلندی ها و دشت ها، پناه بردند تا ازدست آنان در امان باشند در تاریخ آورده اند که روز رهایی مردم بی گناه ایران از این قتل عام وحشیانه ، روز سیزده فروردین بوده است .
"لازم به توضیح است که اِستِر" نام آخرین دفتر از کتاب تورات است این کتاب در اواخر عصر هخامشنیان نوشته شده و احکام آن بسیار شگفت آور است.

در حال حاضر یهودیان در جشن پوریم دو بار کتاب "استر" را می خوانند، در برخی شهرها مراسم "هامان سوزی" برپا می دارند ، آنان مجسمه های "هامان" را می سازند و می سوزانند و به پایکوبی مشغول می شوند طبق نقل ها و نوشته های خودشان، آنان نانهایی به شکل گوش هامان و یا خود هامان می پزند و سر آنرا می برند و می خورند و اینچنین قتل عام ایرانیان و این روز نحس را بزرگ می دارند.آنان نجاتشان از دست ایرانیان را معجزه استر ملکه یهودی ایران می دانند.

قبر مردخای و استر در همدان واقع شده و در حال حاضر زیارتگاه کلیمیان است و این وقایع در تاریخ یهودیان نیز ذکر شده است.
منبع : تبیان


کد مطلب: 104442

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/104442/داستان-عزل-ملکه-عفیف-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com