دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 10 Jun 2024
 
۰

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی خرداد

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 880570
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به تشریح جزئیات طراحی و برگزاری امتحانات نهایی خرداد پرداخت.
جزئیات برگزاری امتحانات نهایی خرداد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش از مدارس تا دانشگاه فرهنگیان و سالن‌های ورزشی برای برگزاری امتحانات نهایی استفاده می‌شود، اظهار کرد: راهنمای عمل برای دانش‌آموزان همراه با توصیه‌ها درباره امتحانات نهایی منتشر شده و در اختیار مدرس قرار گرفته است و یک راهنمای عمل هم برای معلمان تدوین و ارائه کردیم.

وی ادامه داد: چارچوب طراحی سؤالات در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار گرفته است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران نباشند؛ طراحی سؤالات بر اساس کتاب‌های درسی است و معلمانی مانند معلم خودشان، براساس خزانه سؤالاتی که موجود است، سؤالات امتحانات را طراحی می‌کنند.

قرار نیست سختگیری بی‌مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم
زارعی با تأکید بر اینکه قرار نیست سختگیری بی‌مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم، گفت: در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است، از دانش‌آموزان آزمون خواهیم گرفت و دانش‌آموزانی که به خوبی مطالعه کرده و دروس را یاد گرفته‌اند، موفق می شوند بنابراین نباید مطالعه برای امتحانات نهایی را به شب امتحان موکول کنند.

وی با اشاره به اینکه لو رفتن سؤالات را نداریم، گفت: ممکن است در حین آزمون افرادی از صفحه امتحان عکس بگیرند که این انتشار سؤالات است و با لو رفتن متفاوت است و تدابیری را برای این کار اتخاذ کردیم و اگر در پاسخ‌نامه فردی هم دچار تشکیک شویم، مجدد به آزمون دعوت می‌شوند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: دغدغه دانش‌آموزان فقط درس خواندن باشد و به اخبار کذب درباره لو رفتن سؤالات توجه نکنند.

سازمان ملی سنجش هنوز مستقر نشده است
زارعی درباره برگزاری امتحانات نهایی توسط سازمان ملی سنجش از سال آینده گفت: سال‌ها تابلوی سازمان سنجش با عنوان سازمان سنجش آموزش کشور بود اما مشغول برگزاری آزمون بود و این کار را انجام نمی‌داد.

وی افزود: مرجع واحدی باید جریان آموزش در کشور را رصد کند و اگر انحرافی ایجاد شده است، هشدار بدهد.رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سازمان ملی سنجش با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رصد جریان آموزش کشور ایجاد شد و موضوع برگزاری آزمون‌ها، هدف این سازمان نیست‌.

وی ادامه داد: سازمان ملی سنجش هنوز مستقر نشده و فعلا سرپرست برای آن تعیین شده است و سازمان سنجش باید تمام امکانات خود را در اختیار این سازمان قرار دهد و انتخاب آقای پورعباس به معنای ارتقای سازمان سنجش نیست، این سازمان کار خود را به درستی انجام نداده است که سازمان ملی ایجاد شد.زارعی ادامه داد: ما در خدمت تصمیم سیاست گذاران برای اجرای اهداف سازمان ملی سنجش و تشکیل آن هستیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۰ درصد سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم دشوار است، اظهار کرد: برخی سؤالات مفهومی هستند و درصد سؤالات دشوار در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف 20 درصد و برای پایه‌های دهم و یازدهم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در طراحی سؤالات از تمام مناطق کشور دبیر دعوت می‌کنیم، افزود: دانش‌آموزان چارچوب طراحی سؤالات امتحانات نهایی که در سایت سازمان پژوهش منتشر شده است را  حتما مورد توجه قرار دهند.

زارعی بیان کرد: در حوزه‌های اجرای آزمون نیاز به اینترنت نداریم چون سؤالات روز قبل به حوزه ارسال می‌شود و رئیس حوزه دریافت و در سیستم بارگذاری می‌کند ولی در حوزه‌های تصحیح به ثبات اینترنت نیاز داریم. همچنین برای برگزاری امتحانات نهایی درخواست قطع اینترنت را مطرح نکردیم چون این کار امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: شناسایی شبکه‌هایی که مشغول اغواگری دانش‌آموزان درباره فروش سؤالات هستند توسط دستگاه‌های امنیتی رصد و با آنها برخورد می‌شود.
https://jahannews.com/vdcfexdcxw6dcta.igiw.html
jahannews.com/vdcfexdcxw6dcta.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *