کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه//

چه کسانی در داخل ایران پشت حادثه سایت نطنز هستند؟/ حادثه نطنز چه ربطی به برجام و مذاکرات هسته‌ای می تواند داشته باشد؟+فیلم

14 تير 1399 ساعت 18:14

علت حادثه برای ایران طبق اظهارات رسمی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاملا مشخص هست و بیان رسمی آن به دلایل امنیتی با کمی تاخیر در آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: صورت مساله اولیه حادثه در سایت هسته‌ای نطنز به این شکل است:

الف: حادثه در یکی از سوله‌های در حال تکمیل در محوطه باز سایت نطنز که احتمالا در آن تجهیزات فنی وجود داشته یا در حال ساخت بوده اتفاق افتاده است.

ب: علت حادثه برای ایران طبق اظهارات رسمی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاملا مشخص هست و بیان رسمی آن به دلایل امنیتی با کمی تاخیر در آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

ج:  هیچ کشور و رژیمی به صورت رسمی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است. برخی منابع آمریکایی و صهیونیستی البته مقداری از اطلاعات این حادثه را منتشر و عوامل خارجی را دلیل حادثه بیان کرده‌اند.

اطلاعات منابع غربی به نظر می‌رسد بیشتر از رصد و تجزیه و تحلیل داده های شبکه‌های ماهواره‌ای بیان شده است.

در این میان بی‌بی‌سی فارسی نیز بیانیه گروهی از داخل ایران را منتشر کرده که مدعیست این خرابکاری هسته‌ای را انجام داده است.

درصورتی که حادثه نطنز یک حادثه ضدامنیتی بوده باشد؛ ارزیابی‌ها و فرضیه‌های اطلاعاتی ذیل را می‌توان درباره آن بیان کرد:

یک: در حادثه نطنر هیچ علائمی از بمباران با هواپیما و یا موشک نظامی شلیک شده خارج از مرزهای ایران وجود ندارد. همچنین این حادثه در محیط و سوله‌ای اتفاق افتاده که در آن شکستن خط قرمزهای سخت هسته‌ای و نظامی اتفاق نیافتاده و عوامل احتمالی خرابکاری ظاهرا بیشتر به دنبال صدور پیام‌های صرفا سخت نظامی نبوده و القای محاسبات و اهداف دیگری را نیز در نظر داشته‌اند.

دو: مکان و ویژگی محل حادثه یک چیز را مشخص می‌کند و آن اینکه ضربه به رشد فنی هسته‌ای ایران مدنظر بوده است. توقف رشد فنی هسته‌ای ایران نیز در حالی که جمهوری اسلامی در ریل کاهش تعهدات هسته‌ای است، معنای آشکاری جز کند کردن روند خروج ایران از برجام و دور نشدن از ادامه مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند، داشته باشد. با این وجود با یک گزاره قطعی روبه رو هستیم : «هم در داخل و هم در خارج از کشور انگیزه سیاسی و امنیتی برای ایجاد خلل در تعهد کاهش تعهدات هسته‌ای وجود دارد.»

سه: عدم بیان علت حادثه امنیتی از طرف ایران؛ به معنای این است که باید علت حادثه را در فرضیه‌های دیگر ضدامنیتی نیز جستجو کرد که در آن پای اقدامات پنهان اطلاعاتی و خرابکاری در میان است. بدین معنا که در عملیات نیمه سخت نظنز، نقش عوامل انسانی و نفوذ جایگاه ویژه پیدا می‌کند.

چهار: حال اگر ماجرای نطنز یک حادثه ضدامنیتی باشد،چه کسانی این حادثه را بوجود آورده‌اند؟! در این صورت این حادثه بدون کمک عوامل داخلی صورت نمی‌گرفته است. البته سطح این عوامل داخلی به زودی مشخص خواهد شد که این افراد فقط افراد اجیر شده ضد امنیتی از طرف خارجی بوده اند یا با برخی از عوامل سطح سیاسی و امنیتی در داخل ایران نیز در ارتباط بوده اند.

پنج: پس از وقوع حادثه نطنز با یک عملیات روانی پیچیده نیز همراه بودیم؛ اینکه بلافاصله برخی منابع غربی از رژیم صهیونیستی و عوامل خارجی در خرابکاری هسته‌ای در نطنز گزارش منتشر کردند، می‌تواند یک عملیات فریب برای دور کردن ذهن‌ها از عوامل داخلی و تثیبت یک آدرس غلط در محیط امنیتی در ایران باشد. حتی وارد کردن به یکباره بیانیه یک گروه زیرزمینی و ناشناخته با نام "یوزپلنگان وطن" توسط بی‌بی‌سی فارسی در افکار عمومی به عنوان عامل حادثه نطنز خود یک آدرس غلط می‌تواند باشد.

شش: دستگاه امنیتی ایران اما در آرامش جالبی در حال طی کردن رمز گشایی امنیتی ماجرا است. هرچند مساله حتما قطعی است؛ اول اینکه ایران در تشخیص ابعاد حادثه بسیار زود موفق بوده؛ دوم نیز اینکه ایران طی چند سال اخیر ابایی از معرفی مجرم و مجرمان و تنبیه  داخلی و خارجی ماجراهای ضدامنیتی و نظامی خود ندارد. مساله بعدی نیز که احتمالا برای طرف مقابل گیج کننده خواهد بود، ابعاد پاسخ ایران است.

کافیست بدانیم برخلاف تصور بسیاری ایران به برخی اقدامات رژیم صهیونیستی پاسخ‌های دردآوری تاکنون داده که گرچه برخی تاکنون رسانه‌ای هم نشده ولی صهیونست‌ها خود می‌دانند از کجا خورده‌اند! در کنار همه فرضیه‌های گفته شده، دستگاه امنیتی ایران به زودی ابعاد حقیقی و تبعات این حادثه را برای دوست و دشمن مشخص خواهد کرد.

دانلود فیلم چه کسانی در داخل ایران پشت حادثه سایت نظنز هستند؟
 
*مدیر مسئول جهان نيوز
 


کد مطلب: 732705

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/video/732705/کسانی-داخل-ایران-پشت-حادثه-نطنز-هستند-ربطی-برجام-مذاکرات-هسته-ای-می-تواند-داشته-باشد-فیلم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com