جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۳۴
سروش:

خمینی باسوادترین و مردمی ترین رهبر ایران از دوران هخامنشیان بود

جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 675269
سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده است.
خمینی باسوادترین و مردمی ترین رهبر ایران بود
به گزارش جهان نيوز، عبدالکریم سروش از اندیشمندان معاصر است که مطالعه سرگذشت او و سیر تطور نظریاتش از دوران پیش از انقلاب تا امروز، عبرت‌آموز است؛ از دورانی که نوشته‌های سروش مورد تأیید و تحسین بزرگانی چون شهید مطهری قرار می‌گرفت، وی به روزگاری دچار شد که وحی و نبوت را آنطور بازتعریف کرد که قرآن را ساخته و پرداخته ذهن پیامبر خواند و احکام قرآنی را نیز موقت می‌دانند و حکم به تعطیلی برخی از احکام مسلم می‌دهند.

سروش در سال ۸۸ و در بحبوحه حوادث پس از انتخابات هم در یک نامه سرگشاده به رهبر انقلاب، انواع تهمت‌ها و اهانت‌ها را نثار نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن کرد.
اما آقای سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده و برخی از خصوصیات امام را برمی‌شمرد که اعتراف به آن از زبان شخصی چون سروش که از قرآن و نبوت تا تشیع و ولایت فقیه را زیر سؤال برده، قابل توجه و تأمل است.
 

«اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیر کنند، کدامشان را می‌پذیرید، اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صد در صد آقای خمینی را انتخاب می کنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقه از او را وقتی که مُرد ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که اینطور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب اینجور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم بهرحال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچکس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید.
 
چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان ۲۰ ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. انقدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، این‌ها آدم‌های بافکری، با علمی و با سوادی نبودند. در تاریخ ما آقای خمینی واقعاً یک نمونه‌ی بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری. خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود. مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برمیخاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و میگفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟!»

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شیره را خورد و گفت شیرین است
نه تعریفش و نه ایراد گرفتنش قابل توجه نیست
Iran, Islamic Republic of
این آقا چه ایراد بگیرد و چه تعریف و تمجید کند قابل توجه نیست
Iran, Islamic Republic of
,..?
سلمان
Iran, Islamic Republic of
خوبه حداقل اینو فهمید!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
از اولشم می فهمید برای همین بود همیشه از مناظره با شاگردان امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرار می کرد و هنوزم که هنوز است در حال فرار است!
Mohamad
United States
...
United Kingdom
پراگماتیسم نقابدار!
Iran, Islamic Republic of
آقای سروش، شما که معتقدید جد بزرگوار امام، رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم، قرآنی را بر مردم عرضه کرده که از درک خودشان ناشی شده و مهمتر اینکه با درک یکی مثل شما متفاوت است! و به زعم خود، صد در صد درک شمای امروزی یعنی آخرالزمانی، از درک پیامبر اکرم بالا تر است! حالا به من بگو اگر بر فرض محال قرار بود یکی مثل شما را به سفری از جنس سفر معراح پیامبر اکرم ببرند، تا چند میکرومتر استعداد بالا رفتن را در خود می دیدی؟!
رضا
Iran, Islamic Republic of
خيلى بى انصافيد بابا ، دكتر سروش هميشه از امام تعريف كرده و منحصر به اين يك مورد نيست .
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
لابد میخاد بمیره چنین حرفای زده
دم مرگه
راد
Iran, Islamic Republic of
امید آنکه ایشان به دامان ایران اسلامی برگردد.
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
چرا دقت نکردید به سخنانش؟ او می گوید اگر گزینه ای جز این دو نفر نداشتید!! این جمله جفا و ستم به امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است چرا که اساسا مقایسه این دو نفر مقایسه غلطی است! همان گونه که مردم زمان علی علیه السلام او را با معاویه مقایسه می کردند!!!
حضرت علی علیه السلام فرمود: الدهر انزلنی ثم انزلنی حتی یقال علی و معاویه! یعنی روزگار(مردم روزگار) شأن مرا آن قدر پایین آورد تا این که مرا با معاویه مقایسه کنند!!!!!
جهان نیوز و مخاطبان هشیار باشید این تعریف از امام نیست که سروش به عمل آورده بلکه تکذیب است! به این می گویند ذم شبیه به مدح!!!
لطفا بصیرت داشته باشید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اینها دشمنان واقعی ملتند که هر دم به رنگی درمیان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبت همه ما رو بخیر کنه....
Iran, Islamic Republic of
این بنظر من معجزه الهی است که یک مخالف نظام دربلاد کفر علیرغم همه توطئه ها وهزینه ها اینطور از امام ره دفاع کند نباید بدبین بود البته ملاک فقط همین چند جمله نیست امید است این مقدمه ای برای تحول جدی و تغییر جهت ایشان و برخی مخالفان گردد. هرچند سروش اینقدر در حق نظام ظلم کرده که این چند کلمه لازم باعث کافی بودن ظلم گذشته و پاک شدن آنها نمیشود اما گاهی حریت باعث حر شدن در صحنه عاشورا میگردد. خدا ما رو هم عاقبت بخیر کند.
Iran, Islamic Republic of
...
Greece
...
واحد
Iran, Islamic Republic of
منصفانه صحبت کردن رو باید از سروش و مهاجرانی آموخت
Iran, Islamic Republic of
بردار سروش را نمی شناسی برو از دانشجویان ان زمان بپر س زمانی که در یک سالن سخنرانی می کرد دو ساعت اصلا زمان انگار دودقیقه است اگر حوزویان ما هم سخنرانیای تکراری وبی مبنا فقط
Iran, Islamic Republic of
سروش و زاهدی در پی قبری در بهشت زهرا هستند
Iran, Islamic Republic of
پلورالیسم
نحوه ورود سروش به پلورالیسم دینی متأثر از آموزه‌های عرفانی بود. وی تحت تأثیر مولانا و ابن عربی قرار داشت.[۱]

صورت‌بندی وی از پلورالیسم دینی مبتنی بر دو رویکرد است. در رویکرد اول، دینداری را به سه سنخ تقسیم می‌کند: دینداری معیشت‌اندیش، دینداری حقیقت‌اندیش، دینداری تجربت‌اندیش
Iran, Islamic Republic of
سروش از فهم دین به خود دین منتقل شد و گفت خود تحقق وحی وجودی تدریجی و تاریخ‌مند دارد و لذا نه‌تنها فهم آن امروزه برای ما مشکل‌ساز است و هیچ فهم قطعی نمی‌توانیم از دین ارائه دهیم، حتی کسانی که در صدر اسلام هم می‌زیسته‌اند با توجه به تاریخ‌مندی تحقق وحی، نباید همه آموزه‌های آن را حکم قطعی دین بگیرند بلکه باید فقط ذاتیات آن را ملتزم شوند. بر همین اساس وی مدعی شد که 99درصد احکام اسلام که در ‌قرآن بیان شده، عرضی است و ذاتی دین نیست و لذا نه اعتقاد به آن‌ها لازم است و نه عمل به آن‌ها. این را به‌عنوان مقدمه اشاره کردم. موضوع بحث فعلی ما، رؤیاانگاری وحی است. تفصیل سخن در باب ذاتی و عرضی دین از نظر دکتر سروش و نقد حقیر، در فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» شماره 67 مقاله «ذاتی و عرضی در دین» آمده است
Iran, Islamic Republic of
بسط تجربه نبوی چیست؟
در بررسی چیستی وحی، آقای سروش وحی را تجربه دینی خواند و این نظریه را بیان کرد که مقوم اصلی وحی همان تجربه‌ای است که تمام افراد در آن شریک هستند و برخی افراد همانند پیامبر از توانایی بیشتری در کسب این تجربه برخوردارند؛ از این رو وحی از نوع تجربه بوده که برای همه ممکن است و این تجربه پیامبر(ص) نیز خطاپذیر است و این تجربه را می‌توان و بلکه باید در دوره‌ها و زمان‌های دیگر بسط داد؛ ازاین‌رو ایشان مقاله و کتاب «بسط تجربه نبوی» را منتشر کرد.
آقای سروش به‌تدریج وحی را از نوع الهام‌های شاعران دانسته، گفتند همان‌گونه که شاعر به ذوق می‌آید و شعری را می‌سراید، پیامبر نیز به ذوق آمده و مطالبی را به‌عنوان وحی و ‌قرآن مطرح کرده‌است نه این‌که خداوند به او وحیی نازل کرده باشد. تفصیل سخن در باب تجربه نبوی از نظر دکتر سروش و نقد اینجانب، در فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» شماره 47 مقاله «وحی‌شناسی مسیحی با گذری بر وحی ‌قرآنی» و شماره 48 مقاله «‌قرآن کلام الهی یا بشری» آمده است.
Iran, Islamic Republic of
نگاهی به فصل‌ها و مطالب کتاب «رؤیاانگاری وحی»
موضوع فعلی این جلسه بررسی دیدگاه دکتر سروش در تلقی رؤیا از وحی است. ما در کتاب «رؤیاانگاری وحی» به این موضوع پرداخته‌ایم. این کتاب در چهار فصل ارائه شده است که در فصل اول، مقدمه و کلیات، و در فصل دوم و سوم و چهارم به نظریه آقای سروش در سه بخش پاسخ داده شده است.
درواقع فرضیه ‌آقای سروش دربردارنده سه گام اساسی است. گام اول اینکه، وحی نازل‌شده بر پیامبر از نوع مشاهده است نه مخاطبه؛ گام دوم اینکه این مشاهده‌ها در این عالم رؤیا اتفاق افتاده و هیچ‌کدام از آن‌ها در عالم بیداری نبوده است؛ گام سوم اینکه برای فهمیدن مشاهده‌ها در عالم باید آن‌ها را تعبیر کنیم نه اینکه تفسیر شود؛ اما وی برای تعبیر این رؤیاها راهکار و روش‌شناسی مشخصی را بیان نکرده است. هریک از فصول کتاب به یکی از این سه گام ‌می‌پردازد و در هریک شواهد آقای سروش، مطرح و رد شده است
Iran, Islamic Republic of
تفاوت دیدگاه وی با سخن فلاسفه
هرچند در فلسفه و عرفان اسلامی امکان ارتباط عالم رؤیا با عالم ملکوت مطرح شده؛ اما سخنی که آن‌ها می‌گویند با نظریه سروش متفاوت است؛ وجه مشترکی میان آن دو مسأله وجود دارد و آن اینکه در عالم رؤیا ارتباط نفس انسان با عالم ماده ضعیف‌تر می‌شود و استعداد نفس برای برقراری با عالم ملکوت قوی‌تر است و همین امر منشأ رؤیای صادقه می‌شود؛ اما آقای سروش این دیدگاه را قبول ندارد که خداوند یا جبرئیل در عالم رؤیا مطلبی را به پیامبر منتقل کرده است و از نظر او رؤیای پیامبر نیز مانند خواب انسان‌های دیگر است که به‌دلیل روان‌شناختی مشاهده می‌کنند؛ بنابراین سخن او بسیار متفاوت از دیدگاه فلاسفه اسلامی است. آقای سروش سخنان آن‌ها را تحریف کرده و برداشت‌های خویش را استفاده کرده که مخالف سخنان آن‌هاست. علاوه بر اینکه فلاسفه و عرفا هرگز در تحلیل وحی رسالی انبیاء، آن را به عنوان رؤیا تلقی نکرده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
توجیه نابه‌جای ‌آقای سروش نسبت به عبارات خطابی خداوند به پیامبر‌(ص)
یکی از اشکالات به نظریه آقای سروش این است که بیش از 300 بار در ‌قرآن کلمه «قل» آمده است. همچنین «یا ایها النبی» و «یا ایها الرسول» در ‌قرآن بسیار آمده است؛ این‌ها همه حکایت از خطاب خداوند به پیامبر‌(ص) است. پس چگونه دکتر سروش این‌ها را تولید خود پیامبر‌(ص) ‌می‌داند؟ آقای سروش چگونه می‌تواند این آیات ‌قرآنی را توجیه کند؟!
وی در پاسخ به اشکال ‌می‌گوید: این کلمات از نوع خطاب فرد به خویش هستند همانند شاعران که گاه مجازی خطاب به خود سخن می‌گویند؛ همانند سعدیا، حافظا؛ زیرا اینجا شاعر خودش را به‌جای فرد دیگری می‌گذارد و صحبت می‌کند و در اینجا نیز ذوق شعری پیامبر شکفته شده و ایشان خود به جای خداوند سخن گفته است!
در جواب به این اشکال باید گفت، اولاً، اگر این کلمات از نوع خطاب به خود در نظر گرفته شود، پس به‌هرحال از نوع مخاطبه است نه مشاهده، در حالی که شما وحی را از نوع مشاهده می‌دانید؛
Iran, Islamic Republic of
به روش توحید افعالی
دکتر سروش معتقد است که به روش توحید افعالی می‌توانیم ‌قرآن را کلام خداوند بدانیم؛ از این طریق که به دلیل توحید افعالی، هر کاری انسان انجام می‌دهد فعل خداوند هم تلقی ‌می‌شود. وقتی فردی کاری انجام دهد آن کار، کار اوست و به یک معنا هم کار خداست. انسان‌ها کاری مستقل از خداوند نمی‌توانند انجام دهند؛ بنابراین، زمانی که پیامبر کلامی را بیان می‌کند چون ایشان مخلوق و وابسته خداست، سخن او کلام خداوند نیز محسوب می‌شود.
جواب این روش پیشنهادی ایشان این است که طبق این نظریه سخنان تمام انسان‌ها باید وحی الهی تلقی شود حتی سخنان امثال صدام و هیتلر؛ به‌علاوه لازمه این توجیه این است که تمام کلام‌های پیامبر حتی سخنان معمولی پیامبر نیز باید وحی رسالی ‌قرآنی تلقی ‌شود در حالی که خود حضرت بین وحی ‌قرآنی و سایر سخنان خود تفکیک ‌می‌کردند.
Iran, Islamic Republic of
به روش وحدت وجود
وحدت وجود دومین راه‌حل وی برای این دیدگاه است؛ بدین‌گونه که بنابر وحدت وجود، وجود خدا و انسان وحدت دارد و به یک معنا، تنها یک موجود در عالم وجود دارد؛ بنابراین، وجود انسان عین وجود خدا و فعل انسان نیز فعل خداوند تلقی ‌می‌شود، بدین معنا سخنان پیامبر کلام خداوند محسوب می‌شود؛ جواب این راه‌حل هم روشن است؛ اشکالاتی که به روش قبلی وی بیان شد بر این روش هم وارد است. اگر به وحدت وجود قائل باشیم باید تمام صحبت‌های انسان‌ها را کلام خداوند بدانیم؛ در حالی که خداوند در آیه 93 سوره انعام چنین آورده است: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی عَلَی اللَّهِ کَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِیَ إِلَیَّ ...»؛ خداوند در این آیه می‌فرماید: ظالم‌ترین فرد کسی است که به خداوند نسبت دروغ دهد و چنین کسی روز قیامت سخت‌ترین عذاب را خواهد چشید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا حالا مسلمان و قابل اعتماد شد. هر وقت تعریف کند نظرش قابل قبول و هر وقت ایراد بگیرد مطرود و ملحد است.
حمید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حالا بالاخره سروش خوبه یا بده !!!! حتما بستگی به حال و قالش داره !!!!!!!