چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

روند مرمت ارگ بم ضعیف است+تصاویر

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 238402
نماینده بم در مجلس شوراس اسلامی می‌گوید روند بازسازی و مرمت ارگ بم بسیار ضعیف پیش می‌رود و رضایت بخش نیست. او معتقد است پس از زلزله سرعت مرمت خوب بود اما امروز بسیار کند شده و اعتبار خوبی برای ارگ بم در سازمان میراث فرهنگی دیده نشده‌است.
به گزارش جهان به نقل ازخبرگزاری میراث فرهنگی، موسی غضنفر آبادی، نماینده مردم بم در مجلس نهم در گفت و گو با خبرگزاری CHN با اشاره به آخرین وضعیت ارگ بم، می گوید: «در ماه‌ها و سال‌های گذشته کارهایی برای بازسازی و مرمت ارگ قدیم انجام شده‌است. در حال حاضر هم اعتباراتی به این موضوع اختصاص یافته، اما این اعتبارها کافی نیستند و به روند مرمت ارگ سرعت چندانی نمی‌دهند.»
 


او وضعیت بازسازی و مرمت ارگ بم را ضعیف می‌داند و تاکید می‌کند: «فعالیت‌هایی که برای مرمت ارگ بم صورت گرفته راضی کننده نیست و ما قطعاً از روند کار راضی نیستیم. البته رایزنی و پیگیری‌های بسیاری در این رابطه انجام داده‌ایم و تلاش کردیم وضعیت بهتر شود، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید.»
 
مدت‌هاست که دیوارها با همین پایه‌های چوبی نگهداری می‌شوند
نماینده بم در مجلس با بیان این که «اعتباراتی از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای مرمت ارگ اختصاص داده شده»، می‌گوید: «اعتباراتی که برای بم در نظر گرفته می‌شود باید دارای ردیف بودجه مستقل باشد تا بتوان به پیشرفت وضعیت بم امید داشت؛ اما این موضوع تاکنون محقق نشده‌است.»
 


غضنفرآبادی به ماه‌های بعد از زلزله بم اشاره می‌کند و می‌گوید که در روزهای بعد از زلزله  قسمتی از بودجه ستاد بازسازی بم، به بازسازی ارگ قدیم اختصاص می‌یافت و روند بازسازی سرعت بیشتری داشت، اما از وقتی کار ستاد متوقف شده، ارگ بم به فراموشی سپرده شده‌است.
 
بعد از زلزله این داربست‌های فلزی به ارگ آمد تا باقی‌مانده این اثر جهانی فرونریزد
سال گذشته در جریان بازدید بازرسان سازمان یونسکو از روند بازسازی ارگ بم مشخص شد که مدیریت غیر اصولی در روند مرمت و بازسازی شهر بم باعث شده ساخت‌وسازهای غیرمجازی در حریم ارگ تاریخی بم صورت بگیرد که طی آن برخی ضوابط یونسکو زیر پا گذاشته شده‌است.
 


احداث ساختمان‌های غیرمجاز روی گسل بم که در محدوده ارگ قرار دارد، احداث پمپ بنزین در 200 متری عمارت چهارطاقی روی یک محوطه باستانی، نبود آواربرداری و بازسازی دیگر بناهای تاریخی شهر بم همانند قیصریه زرتشتیان و مسجد وکیل، قطع ده‌ها اصله درخت چندین ساله در برخی معابر و خیابان‌های شهر به بهانه تعریض خیابان همه از جمله اقدامات غیر اصولی صورت گرفته‌ای بودند که کاملا مغایر ضوابط یونسکو پس از ثبت جهانی ارگ و شهر بم به عنوان میراث جهانی است.
 


آوارها هنوز یادآور روزهای پس از زلزله سال 1382 است
از آنجایی که مسوولان شهر بم دلیل ساخت و ساز غیر اصولی در حریم ارگ بم را ابلاغ نشدن ضوابط منظر فرهنگی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور و اطلاع نداشتن آنها از مفاد این ضوابط عنوان کردند، به نظر می‌رسد مسئولان سازمان میراث فرهنگی حساسیت‌های میراثی خود درباره ارگ تاریخی بم را از از دست داده‌اند و تلاش جدیدی برای حفظ این میراث جهانی در خطر نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *