جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

رانندگی زنان عربستان؛ چالشی پایدار

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 323380
این روزها زنان در عربستان با چالش های بسیاری حتی برای دستیابی به حقوق اولیه خود مواجهند. اخیرا دولت عربستان اعلام کرده که در صدد بررسی مطالبات عمومی جامعه زنان این کشور برای اجازه ورود آنها به استادیوم است.
 اما این اعلام در حالی است که زنان این کشور درباره اجازه رانندگی که حقوقی پایه ای تر و مهمتر تلقی می شود با چالشی بزرگ با حاکمیت سنتی این کشور روبرو هستند. آنها برای دست یافتن به حقوق رانندگی اقدام به برگزاری کمپین هایی می کنند. ساعاتی پیش عده از زنان عربستانی بدون اعتنا به ممنوعیت های قانونی بار دیگر کمپین خود رآ آغاز و در پشت رل ها به خیابان ها آمده تصاویر آنرا در اینترنت منتشر کردند.
 
زنان از دیر باز حق رانندگی در عربستان را نداشته اند و تاکنون این معضل به قوت خود باقی مانده است.
 
برخی از زنان سوار شدن بر ماشین های عمومی را تهدیدی برای خود می دانند.
 
گاهی آنها با سوار شدن بر اتومبیل هایی که در یک نمایشگاه لوکس پارک شده اند و با گرفتن عکس یادگاری نیاز خود را اینگونه به مردان محافظه کار خود اعلام می کنند.

به هر حال این گروه از بیابانها و از پیست های اتومبیلرانی شخصی اعتراضات خود را آغاز کردند.
در شهرها جنبشی به راه انداخته و با اعلام اینکه "ما صندلی عقبی را دوست نداریم" وارد مبارزه ای علنی شدند.
  
سر انجام زنان کمی بی باک می شوند و در سایه نبود قانونی مدون برای برخورد با آنها ابراز وجود می کنند.
 
زمان که گذر می کند کمی آسوده تر می شوند. زیرا این حرکت با ارسال فیلمها به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سمپاتی هایی را در سطح جهانی بر می انگیزد.

ناگهان ورق بر می گردد. منال الشریف ، تصویر [سمت چپ] در ماه مه 2011 دستگیر و به اتهام رانندگی و قرار دادن ویدئویی از این جرم در فضای مجازی برای مدت 10 روز بازداشت می شود.
 
عرصه بر زنان بار دیگر تنگ شده و این قشر در تلاش است تا بار دیگر با نشستن بر پشت رل حاکمان خود را متقاعد کنند.

 
گرچه زنان در عربستان رانندگی را در راستای دست یافتن به حقوق مسلم خود تعریف می کنند اما آگاهان به مسائل این کشور معتقدند که دموکراسی "پشت رل" جامعه سنتی و خاندان حاکم در این کشور را تهدید می کند و این چالش را بی پایان می نمایاند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعودیا یه کار درست می کنن اونم ممنوعیت رانندگی زنانه.