پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱

پرده خانه خدا اينجا بافته مي شود

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 386596
يازدهم مهرماه مصادف با روز عرفه در عربستان پَرده كعبه تعويض شد. نخستين پَرده كعبه چه رنگي بوده است؟ هم اكنون پَرده زيرين كعبه چه رنگي دارد؟
به گزارش جهان به نقل از حج، پرده كعبه عبارت است از پوششي سياه رنگ كه ساختمان كعبه با آن پوشيده مي‌شود و به آن پيراهن كعبه و جامه كعبه نيز گفته مي‌شود.

پيامبر اسلام در سال هشتم هجري، پوششي از پارچه‌هاي يمني براي كعبه تهيه كرد و از آن پس، خليفه‌ها كارش را ادامه دادند و‌گاه جامه‌اي از پارچه‌هاي يمني و‌گاه از پارچه‌هاي سفيد مصري بر خانه كعبه پوشاندند. خليفه‌ها و پادشاهان مسلمان، در دوره‌هاي مختلف، اين كار را وظيفه و افتخاري بزرگ تلقي مي‌كردند.

طبق گزارش تاريخ از عصر عباسيان، نخستين پوشش كعبه، به زمان مأمون مربوط مي‌شود در زمان او كعبه را هر سال سه بار مي‌پوشانيدند، يك بار در روز ترويه با ديباج سرخ، بار دوم در اول رجب با قباطي و مرتبه سوم در بيست و هفتم رمضان با ديباج سفيد.

در عهد متوكل عباسي نيز به‌‌ همان سنت رفتار مي‌شد و گاهي هر دو ماه يكبار كعبه پوشانيده مي‌شد.

در عهد عباسيان گاهي پرده كعبه در بغداد بافته مي‌شد و همين امر باعث رونق پارچه بافي در عراق شده بود و نقش مهمي در مرغوبيت و شهرت منسوجات عراقي داشت. گاهي هم از قريه تنيس مصر تهيه مي‌شد كه از جمله آن‌ها در سال ۱۶۲ در عهد خلافت مهدي عباسي بود.

تا سال ۶۶۱ كه پوشش كعبه به انحصار حاكمان مصر در آمد، پوشش همواره از طرف خلفاي عباسي تهيه مي‌شد و پرده را گاهي از مصر و گاهي از يمن و گاهي از خراسان تهيه مي‌كردند.

پوشش كعبه با پرده‌اي از ايران
در سال ۸۴۸ شاهرخ ميرزا فرزند امير تيمور گوركان، پس از تلاش بسيار موفق شد كه پرده را از ايران براي كعبه بفرستد.
ماجرا از اين قرار بود كه چون شاهرخ ميرزا در سال ۸۰۷ در خراسان به سلطنت رسيد، يكي از آرزوهاي او اين بود كه پرده كعبه را تهيه كند ولي تهيه و ارسال پوشش كعبه در انحصار پادشاهان مصر بود. شاهرخ طي نامه‌اي به «الملك الاشرف» تقاضاهايي از او كرد كه مهم‌ترين آن‌ها اين بود كه اجازه دهد پوشش كعبه را او تهيه كند.
سلطان مصر نپذيرفت و نامه‌هاي متعددي ميان آن‌ها رد و بدل شد و سرانجام در سال ۸۴۳ «الملك الاشرف» درگذشت و پسر او بنام «الملك الظاهر» در جاي او نشست و موافقت خود را با درخواست شاهرخ ميرزا اعلام كرد و شاهرخ با خوشحالي تمام پرده‌اي را كه در شهر يزد بافته و به هرات انتقال داده شده بود، همراه با صد نفر در سال ۸۴۸ به مصر فرستاد و پادشاه مصر ضمن استقبال شايسته از ايرانيان، آن‌ها را در‌‌ همان سال همراه با حاجيان مصر به مكه اعزام كرد و در آن سال پرده ايراني بر قامت كعبه افراشته شد.
از زماني كه عثماني‌ها بر حجاز و مصر مسلط شدند، تهيه پوشش كعبه در انحصار آنان بود آن‌ها پرده كعبه را از مصر از محل اوقافي كه براي اين منظور بود، آماده و ارسال مي‌كردند. در عهد سليمان شاه بن سليمان خان اوقاف كعبه در مصر، مخارج پرده را تأمين نكرد و لذا سليمان شاه ۱۰ قريه ديگر در مصر خريداري كرد و بر اوقاف كعبه افزود.


آغاز بافت پرده كعبه در مكه
در سال ۱۳۴۵ روابط ميان مصر و حجاز تيره شد و پرده از مصر نيامد و عبدالعزيز پرده را تهيه كرد و در سال ۱۳۴۶ وي مؤسسه‌اي جهت بافت پرده در محله اجياد مكه تأسيس و از هند بافندگاني آورد تا اينكه كساني از خود مكه اين صنعت را ياد گرفتند.
بدينگونه اولين پوششي كه در خود مكه بافته شد، در سال ۱۳۴۶ بود. اين پوشش از حرير طبيعي بود و رنگ مشكي داشت.
تا سال ۱۳۵۸ پوشش كعبه در‌‌ همان كارگاهي كه عبدالعزيز ساخته بود تهيه مي‌شد تا اينكه دولت مصر از عبدالعزيز خواست اجازه دهد كسوه مجدداً از مصر حمل شود و عبدالعزيز اين اجازه را داد و كارگاه مزبور تعطيل و بار ديگر پرده از مصر آمد و اين كار تا سال ۱۳۸۲ ادامه داشت.
در اين سال پرده كعبه از مصر تا بندر جده حمل شد ولي بدليل اختلاف ميان مقامات سعودي و فرمانده كشتي مصري، اين كشتي كه حامل پرده و حجاج مصري بود به مصر بازگشت. در آن سال سعودي‌ها در تلاش براي تهيه پرده كعبه به هند، پاكستان، سوريه و ژاپن سفر كردند ولي موفق نشدند اما وقتي به كارگاه تعطيل شده عبدالعزيز مراجعه كردند قطعه‌هايي را يافتند و از تنظيم آن‌ها پرده كاملي آماده كردند و در دهم ذيحجه ۱۳۸۲ كعبه را با آن پوشانيدند.
از آن زمان تا كنون پرده كعبه در خود مكه تهيه مي‌شود و محلي كه اكنون براي بافت كسوه در نظر گرفته شده، در مدخل مكه در زميني به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد و مشتمل بر آلات نساجي و بافندگي دستي و هم ماشين آلات جديد است.

مشخصات پرده خانه خدا
كارخانه‌اي كه پوشش خانه خدا را تهيه مي‌كند از بافتهاي دستي و ماشيني همچنين افراد متخصص در اين مورد خاص بهره مي‌برد، بر روي اين پوشش آيات قرآن مجيد با خط زيبا و به شكل جالبي با نخهاي طلا و نقره بافته مي‌شود.
جنس آن از حرير طبيعي و خالص و به رنگ مشكي است. ارتفاع آن به ۱۴ متر مي‌رسد و نوار دور اين پوشش كه به عرض ۹۵ سانتي‌متر و طول ۴۵۰۰ سانتي متر است از ۱۶ قطعه به شكل مربع از تزئينات اسلامي پوشيده شده است.
بر روي اين نوار آيات قرآني نوشته شده است كه در فواصل معين عباراتي چون «يا حي يا قيوم»، «يا رحمن يا رحيم» و «الحمدالله رب العاليمن» با رنگ طلايي نوشته شده است.
پوشش «در» كعبه نيز از حريري است به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر و بر روي آن آيات قرآني و تزئينات اسلامي با طلا و نقره پوشيده شده است.
پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشكيل شده است كه هر قسمت يك طرف كعبه را مي‌پوشاند و قطعه پنجم هم در كعبه را در بر مي‌گيرد بطوريكه هنگام نصب، وزن آن نزديك به دو تن مي‌رسد.
اين پرده با همكاري كارخانه‌هاي داخل و خارج عربستان تهيه مي‌شود؛ پارچه حرير اين پرده را هر سال يكي از كشور‌ها هديه مي‌كند و پرده قبلي نيز به رؤسا و سران كشورهاي اسلامي اهدا مي‌شود.
بطور تقريب ۷۰۰ كيلوگرم حرير، ۱۲۰ كيلوگرم طلا و ۲۵ كيلوگرم نقره در بافت پرده كعبه مورد استفاده قرار مي‌گيرند.























































نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
صورت زیبای ظاهر شرط نیست،
ای برادر سیرت نیکو بیار.