پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آمار فانی از بازنشستگان امسال وزارتش

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 436504
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۳۸ هزار نیروی انسانی بازنشسته می‌شوند، گفت: دانشگاه فرهنگیان هیچ خروجی نخواهد داشت و اولین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مهر ۹۵ وارد آموزش و پرورش می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سی و دومین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور که در برج میلاد در حال برگزاری است، در سخنانی ضمن تبریک توافق هسته‌ای و پرونده ایران در دیپلماسی هسته‌ای اظهار داشت:‌ تأکید می‌کنم نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات، تمام تلاش خود را به کار بستند تا خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب، لحاظ شود.

وی ادامه داد: در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره، آموزش و پرورش مورد عنایت بزرگان کشور قرار نگرفته و این حمایت‌های بی‌نظیر، پشتوانه بزرگی برای آموزش و پرورش است.

فانی با بیان اینکه معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند، افزود: هر توفیقی که در آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های معلمان است و رؤسای آموزش و پرورش مناطق به عنوان لایه اجرایی مدیریتی در آموزش و پرورش نقش کلیدی دارند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امیدواریم در انتقال تجربیات، سیاست‌ها و جنگ و چالش‌ها بیش از پیش موفق باشیم و با همفکری، همدلی و همزبانی دولت و ملت و با تلاش‌های مجلس شورای اسلامی بتوانیم بخشی از تلاش‌های معلمان را پاسخگو باشیم و اعتقاد دارم در یک بازده زمانی معقول، «منزلت، هویت و معیشت معلمین مورد توجه، بازبینی و بازسازی» قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رأی مجدد نمایندگان در مجلس به این حقیر تکلیف مضاعفی برایم ایجاد کرد و در این فرصتی که هر روز در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته، کار و تلاش و پیگیری بیشتر به جامعه تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان و معلمان و اولیای آنها که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ۴۰ میلیون نفر از جامعه را تشکیل می‌دهند یعنی ۱۳ میلیون دانش‌آموز، ۲۶ میلیون اولیاء، یک میلیون فرهنگی که بزرگترین فصل مشترک حاکمیت است، مدنظر است.

* سالیانه ۱۰۰ فعالیت ذیل ۱۳۱ راهکار سند تحول در طول ۵ سال اجرایی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اولویت‌های پیش رو یادآور شد: یکی از اولویت‌ها برنامه ششم توسعه است که می‌تواند آموزش و پرورش را از سال ۹۵ تا ۹۹ به تعالی برساند به شرطی که در تدوین برنامه آن وقت‌گذاری شود.

فانی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه گفت: در این سند تأکید بر سند تحول شده و امروز نقشه راه آن را رونمایی کردیم و این آمادگی وجود دارد با اتکا به سند تحول و نقشه راه آن بتوانیم آموزش و پرورش بهتری در طول برنامه ششم توسعه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در نقشه راه به پیش‌نیازهای برنامه توجه شده است یعنی اینکه کدام بخش‌ها باید متکفل اجرای این برنامه باشد و نقطه عزیمت در نقشه راه، ۱۳۱ راهکار سند تحول است و در طول ۵ سال هر سال ۱۰۰ فعالیت ذیل ۱۳۱ راهکار در نقشه راه پیش‌بینی شده است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه، احکام و تکالیف را ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: فراهم نمودن زیرساخت‌ها برای اجرای سند تحول، همدلی در درون سازمان بزرگ آموزش و پرورش و همکاری در بیرون آن و نهادهای ذیربط را طلب کرده و از لوازم اجرای سند تحول است و بدون همدلی، هم‌رأیی و فراهم کردن زیرساخت‌ها و بودجه و امکانات در حوزه تعلیم و تربیت نمی‌توان انتظاری برای تحقق اهداف سند تحول داشت.

* اهمیت مهر امسال

فانی با بیان اینکه محور دومی که در برنامه اجلاس سی و دوم بیشتر دیده شده است، مهر ۹۴ است، گفت: می‌دانید مهر ۹۴، دوره‌ای است که نظام ۳ـ۳ـ۶ سند تحول، همه دوره‌ها را در برمی‌گیرد یعنی چند سال پیش یک کلاس ششم به دوره ابتدایی اضافه شد و ۳ـ۳ـ۶ فقط در دوره ابتدایی بود که تأثیر فرعی در دوره راهنمایی داشت.

وی ادامه داد: اما امسال کلاس‌های دوره ابتدایی ۶ ساله است و با مشکلاتی که وجود دارد مانند کمبود نیروی متخصص و فضای آموزشی، دوره راهنمایی نیز کامل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر پایه اول متوسطه دوم را نداریم و موجب می‌شود در دوره متوسطه دوم با تورم نیروی انسانی مواجه شویم، چرا که یک پایه کم شده است و از سویی در دوره متوسطه اول، به دلیل تکمیل شدن هر سه پایه ممکن است با کمبودهایی در بعضی مواقع روبه‌رو باشد؛ در نتیجه بحث ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ حساسیت بالایی را طلب می‌کند.

* بازنشستگی ۳۸ هزار فرهنگی در سال جاری

فانی با بیان اینکه امسال ۳۸ هزار نیروی انسانی بازنشسته می شوند، گفت: دانشگاه فرهنگیان هیچ خروجی نخواهد داشت و اولین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مهر ۹۵ وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی تصریح کرد: در کنار مشکل نیروی انسانی، مشکل فضای آموزشی مهر ۹۴ هم مورد توجه است و موضوع مشکلات عدم پیش‌بینی فضای آموزشی مسکن مهر، مورد توجه اجلاس سی و دوم، است.

* اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از اول مهر

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: با پیگیری‌هایی آموزش و پرورش در سال ۹۳ در ۲۷ اسفند این سال، طرح رتبه‌بندی معلمان به تصویب هیأت دولت رسید و یک‌هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد نیز در سال ۹۵ برای رتبه‌بندی به تصویب هیأت وزیران رسید که این جدا از اعتبارات سنواتی آموزش و پرورش است.

فانی ادامه داد: یکی از محورهای اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، بر روی رتبه‌بندی معلمان و اقدامات صورت‌گرفته است و امیدواریم پس از این نشست، طرح رتبه‌بندی را به تصویب برسانیم و احکام را از اول مهر صادر کنیم.

وی با تأکید بر سیاست های پنج‌گانه مانند توسعه، مشارکت، ساماندهی نیروی انسانی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکززدایی در آموزش و پرورش گفت: این سیاست‌ها همچنان ادامه خواهد یافت و امیدواریم بحث بهسازی منابع آموزش و پرورش را با کمک دانشگاه فرهنگیان دنبال کنیم.

* اجباری کردن آموزش در دوره ابتدایی در طول برنامه ششم توسعه

وزیر آموزش و پرورش افزود: توسعه عدالت آموزشی در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش مورد تأکید است و در سال گذشته در کشور ۱۱۰ مدرسه تک‌دانش‌آموزی و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز داشتیم که این پیام می‌دهد دولت مصمم است بازمانده تحصیلی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: البته هنوز یک درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش نیستند که این شامل کسانی می‌شود که توسط خانواده‌ها به مدارس اعزام نشده یا دانش‌آموزانی هستند که به لحاظ ذهنی عقب‌ماندگی دارند و مدرسه استثنایی در منطقه آنها نیست یا اینکه خانواده‌ها به لحاظ اقتصادی و فرهنگی، از آمدن این دانش‌آموزان به مدرسه جلوگیری می‌‌کنند.

فانی با اظهار امیدواری از اینکه در طول برنامه ششم با اجباری کردن آموزش در دوره ابتدایی با استفاده از ابزار اجبار، این تعداد نیز از تحصیل برخوردار باشند، گفت: مصوبه خوبی در دولت یازدهم در خصوص سوادآموزی وجود دارد و آن، استفاده از توانمندی جامعه برای کاهش بیسوادان به خصوص افراد کمتر از ۵۰ سال است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش دختران مورد تأکید ما و در سند آموزش برای همه که در سال ۲۰۰۰ در داکار سنگال به امضای وزرای آموزش و پرورش دنیا رسید، تکلیفی برای آموزش برای همه دختران، آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای، پیش‌دبستانی مورد توجه بود که ما به عنوان کشوری پیشرو در منطقه توسط یونسکو شناخته شدیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دنیا به این نتیجه رسیده، کلید توسعه پایدار در گروی آموزش و پرورش است و اگر به دنبال جامعه‌ای هستیم که در آن توسعه‌یافتگی پایدار باشد، باید بدانیم راهی جز توسعه آموزش وجود ندارد.

به گزارش فارس، فانی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه علاوه بر تحقق سند تحول، باید نیم‌نگاهی به تکالیف جهانی داشته باشیم و در اجلاس کره اعلام شد، سهم آموزش از کل هزینه دولت باید به مرز ۳۰ درصد برسد.

وی گفت: در توسعه آموزشی، بحث توازن در رشته‌ها و شاخه‌ها مهم است و توسعه متوازن در رشته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه متوازن در شاخه و رشته در ذیل عدالت آموزشی مطرح می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید تجربه‌های اندوخته در طول انقلاب اسلامی را به کشورهای منطقه منتقل کنیم که زمینه آن فراهم است و آموزش و پرورش این توانمندی‌ها را دارد.

فانی با اشاره به ایفای نقش آموزش و پرورش در وظایف دولت‌ها افزود: محیط زیست، بهداشت و سلامت، استفاده بهینه از انرژی جزو وظایف دولت‌هاست و آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه‌ها مؤثر باشد و آموزش و پرورش با عقد قرارداد با وزارتخانه‌های مختلف و معاون حقوقی رئیس‌جمهور اقدامات خوبی داشته و باید نقش خود را در قالب مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ایفا کند.

وی با اشاره به طرح پرسش مهر رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان یادآور شد: رئیس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی از دانش آموزان خواستند تا بگویند چطور می‌توانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم که دانش‌آموزان به خوبی پاسخ دادند و یک میلیون و ۷۰۰، ۸۰۰ هزار برگه را دانش‌آموزان در کنار خانواده‌های خود تکمیل کردند.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: برنامه‌ریزی برای فرایند یاددهی و یادگیری و پژوهش‌محور کردن آموزش باید به عنوان یک هدفگذاری در ستاد و مناطق دنبال شود و دانش‌آموز باید چیستی، چرایی و چگونگی را بیاموزد و یاد بگیرد چطور فکر کرده، سؤال کند و مسائل را دیده و تحلیل کند و راه‌حل ارائه دهد.

* استفاده از امکانات استان‌ها و مناطق در زمینه فضای آموزشی و مشارکت مردم در آموزش و پرورش

فانی گفت: پژوهش‌محور کردن آموزش و پرورش به عنوان یک هدف در فرایند یاددهی و یادگیری است و توسعه و خلاقیت و نوآوری خلأیی است که باید به مرور جبران شود و امیدوارم با اعلام روش‌ها و جهت‌گیری‌های آموزش و پرورش، آموزش‌مان را پرسش‌محور کنیم.

وی با اشاره به فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش اضافه کرد: به کارگیری فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش اقدام خوبی است که سال‌ها آغاز شده و باید در طول برنامه ششم تلاش کنیم استفاده از فناوری‌های نوین را در آموزش و پرورش تعمیق بخشیم و قدم اول، آماده‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش برای استفاده از فناوری‌های نوین خواهد بود و نیروی انسانی لازم، تجهیز مدارس به سخت‌افزار و استفاده از دانش‌آموزان، سه نکته‌ای است که باید دنبال شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: چشم داشتن به ستاد وزارتخانه اشتباه بزرگی است که تاکنون داشته‌ایم و باید بتوانیم از امکانات استان‌ها و مناطق در زمینه فضای آموزشی و مشارکت مردم در آموزش و پرورش استفاده کنیم و تقویت شوراهای آموزش و پرورش استان و شهرستان باید بیش از پیش تقویت شود.

فانی خطاب به مدیران مناطق آموزش و پرورش ادامه داد: همکاری خوبی که خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌دار با ما داشته و کمک می‌کنند، به دست باکفایت شما انجام شده و کمک‌هایی از استانداران، بخشداران و فرمانداران و نمایندگان مجلس شده که منابع فراوانی است که به کمک منابع دولتی آمده است و باید بیشتر دنبال شود.

وی اضافه کرد: توجه به نخبگان و استعدادهای برتر کاری است که مورد تأکید بزرگان کشور است و باید آنها را رشد دهیم و تجربه خوبی که تحت عنوان المپیادهای درون‌مدرسه‌ای داشتیم، روحیه و نشاط و تلاش دانش‌آموزان را به همراه داشته است و امیدواریم با تلاش شما، دانش‌آموزان بتوانند با تحرک لازم که لازمه سلامت است، فعالیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به امکانات وزارت بهداشت گفت: می‌توان با این امکانات در بهداشت مدارس، تقویت جسم دانش‌آموزان و توسعه بهداشت در مدارس شبانه‌روزی مؤثرتر باشد.

فانی با اشاره به حوزه پرورشی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پرورشی در تربیت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان و تربیت زیباشناختی می‌تواند مؤثر باشد و بحث قرآن، آشنایی دانش‌آموزان با ائمه اطهار(علیهم‌السلام) استفاده از آیات پرتکرار برای حفظ دانش‌آموزان و ورود قرآن به زندگی آنها، اقامه نماز و انس آنها با نماز و توسعه فعالیت‌های مشاوره‌ای، فصل‌هایی است که در سال تحصیلی آینده با عمق و عنایت بیشتر به آن توجه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *