جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

سمیح القاسم شاعر مقاومت درگذشت

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب: 376204
سمیح القاسم شاعر به نام فلسطینی که اشعار بسیاری در زمینه مقامت فلسطین سروده بود و یکی از بزرگترین شعرای عرب زبان معاصر محسوب می شد درگذشت.
به گزارش جهان، مهر به نقل از القدس العربی، "سمیح القاسم" شاعر بنام فلسطینی و یکی از بزرگترین شعرای عرب زبان معاصر که به شاعر انقلاب و مقاومت معروف است، درگذشت.

وی که ۷۵ سال سن داشت پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با بیماری در بیمارستانی در منطقه الجلیل واقع در شمال اراضی اشغالی سه شنبه شب درگذشت.

خانواده این شاعر فلسطینی با انتشار بیانیه ای در رسانه ها اعلام کردند که القاسم پس از تحمل سالها بیماری سخت و طاقت فرسا سر انجام در بیمارستان "صفد" و در حالی که از بیماری رنج می برد، سه شنبه شب درگذشت.

القاسم که از طایفه دروزیها در فلسطین است از برجسته ترین شعرای فلسطینی به شمار می رود.

وی به دلایل مواضع سیاسی خود و مطالب و اشعاری که در راستای مقاومت و پایداری فلسطین سروده است، بارها از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده و مدتها در زندانهای این رژیم به سر برده است.

القاسم ۷۰ اثر ادبی از جمله شعر و نثر و ترجمه دارد و بخش اعظمی از قصیده های وی به انگلیسی، فرانسوی و دیگر زبانها ترجمه شده است.

یکی از مشهور ترین قصاید وی که با مضمونی حماسی سروده شده است قصیده "منتصب القامه امشی" (سربلند و سر افراز راه می روم) است که توسط خواننده معروف لبنانی "مارسل خلیفه" به صورت آواز تنظیم و خوانده شده و به صورت ترانه ای زیبا و حماسی تبدیل شده است و این ترانه از معروفترین ترانه های این خواننده به نام لبنانی محسوب می شود.

در زیر بخش آغازین این ترانه آورده شده است:

منتصب القامه امشی...مرفوع اهامه امشی.... (سر افراز و سربلند راه می روم) فی کفی غصنه زیتون (در دستم شاخه زیتون است)

و علی کتفی نعشی و انا امشی و انا امشی (نعش خودم را روی دوش خودم حمل می کنم و سرافراز و سربند راه می روم)

شاعر انقلاب و مقاومت در سال ۱۹۳۹ در شهر "الزرقاء" در اردن متولد شد و بعدها به عنوان معلم در یکی از مدارس فلسطین مشغول به تدریس شد و پس از آن به علت مشغول شدن به فعالیتهای سیاسی از معلمی انصراف داد و مدتی به سیاست مشغول بود و پس از آن به شعر و ادب روی آورد و این در حالی است که فعالیتهای ادبی وی نیز رنگ و بویی سیاسی با مضمون مقاومت داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رحمه الله علیه