شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

کدام عاقلی پول خود را یک‌سال در بانک می گذارد؟!

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 425407
در حالی حدود دو هفته از تصویب وام ۸۰ میلیونی مسکن می‌گذرد که پس از گذشت این مدت، هنوز پرداخت این وام به شعب بانک مسکن ابلاغ نشده است.
به گزارش جهان، گزارش‌های میدانی از چندین شعب بانک مسکن حکایت از آن داشت که هنوز افزایش سقف وام خرید مسکن به 80 میلیون تومان به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
 
 
 نکته‌ای که در مراجعه به بانک‌ها قابل تامل بود، این‌که حتی کارمندان بانک مسکن روی خوش به وام 80 میلیونی نشان نمی‌دهند و آن را عاملی برای افزایش قدرت خرید خانه مردم نمی‌دانند؛ این در حالی است که هدف از تصمیم شورای پول و اعتبار برای افزایش وام خرید مسکن، کمک به رونق تولید در بخش مسکن و تقویب قدرت خرید مسکن خانوارها اعلام شده است.
 
مسوول یکی از شعب بانک مسکن در این باره به خبرنگار عنوان می‌کند: «با توجه به شرایطی که برای پرداخت وام مسکن گذاشته‌اند، کدام آدم عاقلی می‌آید درخواست وام مسکن می‌دهد.»
 
طبق اعلام بانک مرکزی، دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی مشروط به سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی است. به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، تسهیلات 80 میلیون تومانی پس از طی دو دوره سپرده‌گذاری 6 ماهه و بعد از یک‌سال پرداخت خواهد شد.
 
بر این اساس، متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن باید یک‌سال 40 میلیون تومان خود را در بانک مسکن بخوابانند تا بتوانند وام 80 میلیون تومانی بگیرند.
 
یکی از کارمندان بانک مسکن درباره سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی برای دریافت وام مسکن می‌گوید؛ «کسی که بخواهد 40 میلیون تومان خود را در حساب بانک سپرده‌گذاری کند تا وام 80 میلیونی دریافت کند و سپس دو برابر 80 میلیون را به بانک بازگردانند، به طور قطع اگر عاقل باشد، چنین کاری را نمی‌کند.»
 
به اعتقاد وی، «اگر فرد متقاضی با 40 میلیون تومان در طول سال کار کند، حتما سود خوبی کسب خواهد کرد.»
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با احتساب بازپرداخت 12 ساله تسهیلات 80 میلیون تومانی با نرخ سود 14 درصد سالانه، باید 85 میلیون تومان سود پرداخت شود؛ یعنی در پایان سال دوازدهم بابت وام مذکور 165 میلیون تومان پرداخت خواهند شد.
 
در این میان، رقمی که بابت اقساط بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن در نظر گرفته شده نیز، موج انتقادات را در پی داشته است. براساس اعلام معاون اعتبارات بانک مرکزی، در بازپرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی، میزان اقساط ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 
این در حالی است که از نگاه متقاضیان این وام، به طور قطع با درآمدهای پایین امکان بازپرداخت این وام را ندارند. یکی از افرادی که با شنیدن مصوبه شورای پول و اعتبار تصمیم به درخواست برای دریافت این وام داشت، با شنیدن رقم اقساط وام 80 میلیونی عنوان کرد: «من که بازنشسته و مستاجر هستم و ماه یک میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گیرم، چطور می‌توانم اقساط یک میلیون و 200 هزار تومانی را پرداخت کنم. کدام ریاضی‌دانی می‌تواند این معادله را حل کند؟»
 
به اعتقاد وی، «مسوولان هنوز فکر می‌کنند چیزی به نام طبقه متوسط درآمدی وجود دارد. اما کسانی که حقوق حدود دو میلیون تومان می‌گیرند، با افزایش سهم هزینه‌ای مواد غذایی و ضروریات، چیزی برای پرداخت قسط ندارند؛ تازه باید نزدیک به 3 برابر پول را پس بدهند.»
 
فرد دیگری نیز معتقد بود که «مسوولان یک ذره فکر نکردند شخصی که 60 میلیون وام گرفت و 165 میلیون تومان ناقابل پرداخت کرد، بعد خونه‌اش را چند می‌فروشد؟»
 
به گفته وی، «بانک‌ها اول مابه‌التفاوت وام را به حساب کارمندهایش می‌ریزد، مثل وام خودرو و بعد اگر جیزی موند، بعد از گذراندن هفت‌خان رستم به مردم می‌دهد.»
 
در این شرایط، با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد وام 80 میلیونی مسکن که هدف رونق بخشیدن به بخش مسکن و تقویت قدرت خرید مردم را دنبال می‌کند، از اهداف خود همچون دیگر برنامه‌های دولت باز بماند. به عبارتی، از نگاه صاحب‌نظران اقتصادی نه خروج از رکود بخش مسکن را شاهد خواهیم بود و نه قدرت خرید مسکن مردم افزایش می‌یابد، بلکه احتمالا شاهد اوج قیمت مسکن در آینده خواهیم بود.
منبع:افکار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *