پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱

تاثیرات عزل بندر بن سلطان بر پرونده سوریه، جریان مقاومت و تکفیری‌ها

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 355900
برخی گروه های تروریستی در سوریه که مستقیما با بندر بن سلطان در ارتباط بوده اند و آمریکا مخالف تجهیز انها بوده از این پس روند رو به ضعیف شدن را پشت سر خواهند گذاشت. برخی از این گروه ها با تغییر در سیاست های امنیتی عربستان از کنترل این کشور خارج خواهند شد و بعید نیست کشورهای مانند قطر در صدد فرصت برای جذب آنها باشند.
تاثیرات عزل بندر بن سلطان بر پرونده سوریه، جریان مقاومت و تکفیری‌ها
گروه بین الملل جهان نيوز: بندر بن سلطان مسئول مستقیم پرونده سوریه چند روز قبل از سرویس اطلاعاتی عربستان کنار گذشته شد. بندر بن سلطان معتقد بود می توان از طریق گروه های تروریستی نظام اسد را سرنگون کرد. وی در این راه از تجهیز گروه های متعدد تکفیری و حتی القاعده به نوعی دریغ نورزید. آمریکایی ها که خود بندر را مسئول پرونده سوریه کرده بودند الان یکی از عوامل اصلی برکناری وی محسوب می شوند.

بندر آنقدر در تجهیز گروه های تکفیری و القاعده اصرار کرد که بسیاری از سرویس های اطلاعاتی در غرب مانند فرانسه و آلمان نیز آن را مانند آمریکایی ها خلاف امنیت ملی خود دانستند. این کشورها معتقد بودند که گروه های مختلف تکفیری که بخشی از آنها از کشورهای غربی به سوریه آمده اند روزی به کشور های خود برای عملیات های تروریستی باز خواهند گشت.

نگاه رادیکال بندر در سوریه به این مسئله نیز ختم نشد و او اصرار داشت که تنها راه شکست ارتش سوریه ورود مستقیم آمریکا به جنگ با این کشور می باشد، مسئله ای که آمریکایی ها اعلام کرده اند که توان آن را ندارند. بندر پس از چند اظهارنظر مبنی بر تهدید ضمنی آمریکا به سرعت از قدرت خلع شد. با این وجود بررسی تاثیر برکناری بندر بن سلطان در پرونده سوریه حائز اهمیت می باشد. در اینباره نکات ذیل قابل تامل می باشد:

الف: به نظر میرسد آمریکایی ها با برکناری بندر بن سلطان قصد دارند که عربستان را ذیل سیاست های خود در سوریه قرار بدهند. سیاستی که مدعی است که تنها از گروه های میانه رو غیر از القاعده و گروه داعش حمایت خواهد کرد و از گزینه های دیپلماتیک نیز تحت شرایطی حمایت خواهد کرد. در ذیل این سیاست گروه های غربگرا بیشتر از این تقویت خواهند شد و برخی گروه های تکفیری با ضعف حمایت ها روبه رو می شوند.

ب: بندر بن سلطان با نفوذترین چهره در میان گروه های تکفیری در سوریه محسوب می شود، رفتن وی گرچه ممکن هست که خلا کمک های مالی و تسلیحاتی در کوتاه مدت ایجاد نکند ولی ارتباط برخی از گروه های تکفیری را با عربستان تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی گروه های تروریستی در سوریه که مستقیما با بندر بن سلطان در ارتباط بوده اند و آمریکا مخالف تجهیز انها بوده از این پس روند رو به ضعیف شدن را پشت سر خواهند گذاشت. برخی از این گروه ها با تغییر در سیاست های امنیتی عربستان از کنترل این کشور خارج خواهند شد و بعید نیست کشورهای مانند قطر در صدد فرصت برای جذب آنها باشند. طبق این استدلال این مسئله حتی می تواند موازنه قدرت در سوریه را میان قطر و عربستان تحت تاثیر قرار بدهد.

ج: بندر در ماه های اخیر تلاش کرد که میان گروه های وهابی تکفیری به نوعی همسویی ایجاد کند، موضوعی که به شکست انجامید و اینک با رفتن وی اختلافات بیشتر نیز خواهد شد. این موضوع از همین اکنون نیز علائم خود را نشان داده است. بطوریکه سرکرده گروه تروریستی داعش در بیانیه ای جدید با حمله شدید علیه سران القاعده، آنها را به انحراف ریشه ای متهم کرده است.

در هر صورت بندر بن سلطان نقطه نمادین شکست سیاست های رادیکال حمایت از گروه های تروریستی در سوریه می باشد و جریان مقاومت در منطقه اینک یکی از سر سخت ترین مخالفان خود را دیگر پیش رو نخواهد دید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا لعنتش کنه
آمین
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
شاید بندر در حال آماده سازی فضا برای جانشینی ملک عبداله باشد و با خروج از پرونده سوریه به دنبال ترمیم وجهه تروریستی خود است تا در صورت فوت ملک عبداله برای جانشینیش مشکلی پیش نیاید
مرگ بر نوکر آمریکایی
دربست نوکر امریکا و اسرائیل بود بندر
چشم بسته غیب گفتی؟
به نظر من جنگ در سوریه حالا حالاها ادامه داره
علی
Iran, Islamic Republic of
بیشششبار
چقدر بدم میاد از این نوکرها
مرتضی
مقاومت عزیزان جبهه حق بسیـــار قابل ستایش می باشد ، علی رغم تبلیغات سنگین رسانه های معانِد و نمایش معکوس واقعیت ها پیروزی ملت سوریه نزدیک است .
دانشجو
وقتی بودش چه غلطی کرد...
United States
کلا در سوریه دشمنان مقاومت شکست خوردند