پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مقامات‌آمریکایی در فکر تغییر نظام‌ایران

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 449906
یک رسانه آمریکایی در گزارشی با موضوع چالش‌های پیش روی برای بهبود روابط تهران و واشنگتن می‌نویسد میل به تغییر نظام ایران هنوز در میان عده‌ای از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه آمریکایی وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی در گزارشی با موضوع چالش‌های پیش روی برای بهبود روابط تهران و واشنگتن می‌نویسد میل به تغییر نظام ایران هنوز در میان عده‌ای از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه آمریکایی وجود دارد. 
 
المانیتور در این گزارش، مسیر پیش روی دو طرف برای بهبود روابط را مسیری «غیرهموار» توصیف کرده و می‌افزاید: «ایرانی‌هایی که مخالف بهبود روابط با آمریکا هستند درست همانند آمریکایی‌های مخالف (رابطه با ایران) موانع زیادی ایجاد می‌کنند.»
 
این رسانه آمریکایی سپس به اظهارات «استفان والت»، استاد دانشگاه هاروارد اشاره می‌کند که خاطرنشان کرده افزایش فشار بر ایران گروه‌های بد بین به رابطه با آمریکا را تقویت می‌کند.
 
المانیتور، علاوه بر این، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره رابطه با آمریکا را مد نظر قرار داده و می‌نویسد ایشان نشانه‌های زیادی مبنی بر تلاش مکرر آمریکا برای تغییر نظام در ایران در طول دهه‌های گذشته مشاهده کرده است.
 
در ادامه این گزارش آمده است: «حتی امروز، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از همین لحن برای ایران استفاده می‌کنند.»
 
مستندات بسیاری درباره تلاش‌های آمریکا برای تغییر نظام ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است. این تلاشها از سال ۲۰۰۶، در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش پسر شدت گرفت و چنانکه اسناد نشان می‌دهند در سال ۲۰۰۹، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به اوج خود رسید.
 
به گزارش فارس، «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌پست از موافقت کنگره آمریکا با بودجه ۴۰۰ میلیون‌دلاری برای بی‌ثبات کردن نظام ایران خبر داده بود. 
 
مقام‌های مطلع آمریکایی در آن زمان گفته بودند دولت آمریکا قصد دارد با تحرکات قومی - مذهبی و جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه برنامه هسته‌ای ایران، پروژه تغییر نظام این کشور را به سرانجام برساند.
 
حجم این تحرکات به اندازه‌ای بود که «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه فعلی ایران که در آن زمان سمتی نداشت درباره تحرکات آمریکا برای ایجاد انقلاب مخملی و تغییر نظام حاکم در تهران هشدار داده بود.  
 
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه پیش در مصاحبه‌ای با «رادیو ملی آمریکا» (NPR) اعتراف کرد مذاکرات هسته‌ای با ایران به دلیل ناتوانی آمریکا از تغییر نظام ایران بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *