سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۳
زمان برای غرب به سرعت می گذرد؛

آیا داعش به نقطه اوج تهدید امنیتی علیه غرب نزدیک شده است؟

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 377708
ارزیابی های اطلاعاتی کشورهای غربی فضای جدیدی از خطرآفرینی داعش را به مسئولین سیاسی اروپایی و آمریکایی منتقل کرده اند.
آیا داعش به نقطه اوج تهدید امنیتی علیه غرب نزدیک شده است؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ  طی چند روز اخیر مقامات غربی مرتبا از خطرآفرینی داعش علیه غرب سخن گفته اند. نخست وزیر انگلیس تاکید کرده که خطر داعش علاوه بر اینکه کل منطقه را تهدید می کند تمام اروپا را نیز مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: هر کسی را که قصد ملحق شدن به گروه داعش داشته باشد، بازداشت می کنیم.

دیوید کامرون گفت که باید از انگلیسی‌ها در برابر تروریسم حمایت کنیم و علیه کسانی که به دنبال ترویج تروریسم در انگلیس هستند، اقدامات امنیتی انجام می‌دهیم.

نخست وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد که مبارزه با تروریسم سال‌ها به طول خواهد انجامید و با تدبیر اقدام خواهیم کرد. وی گفت انگلیس قوانین جدیدی برای ضبط کردن گذرنامه سفر تروریست‌های احتمالی وضع خواهد کرد.

دیوید کامرون تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید با تروریسم و افراطی گری مقابله کند. وی گفت که راهبرد جدیدی را برای مقابله با هر کسی که از اقدامات تروریستی حتی در خارج از انگلیس انجام می‌دهد، وضع کردیم. کامرون ضمن اشاره به این موضوع که هر کسی که پرچم داعش را برافرازد، بازداشت خواهیم کرد، گفت: با تهدید تروریستی
مجموع این اظهارات نشان می دهد که ارزیابی های اطلاعاتی کشورهای غربی اینک فضای جدیدی از خطرآفرینی داعش را به مسئولین سیاسی اروپایی و آمریکایی منتقل کرده اند.
صادر شده از سوریه و عراق مواجه هستیم.

نخست وزیر انگلیس گفت که خطر بازگشت جنگجویان خارجی به کشورهایشان وجود دارد و باید با آنها مبارزه و اقدامات بیشتری را برای مقابله با آنها اتخاذ کرد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه گفت که تروریسم تمام جهان را تهدید می‌کند. فابیوس تاکید کرد که فرانسه موضعی بی‌طرف در قبال تروریسم اتخاذ نخواهد گرفت.

در بهار ۲۰۱۴ میلادی برنارد کازنیو وزیر کشور فرانسه در گزارشی اعلام کرد: ۲۸۵ شهروند فرانسوی برای جنگ به سوریه رفته اند و ۱۲۰ نفر دیگر نیز فرانسه را ترک کرده و احتمالا در مسیر خود برای عزیمت به سوریه هستند.

علی رغم تلاش های دولت فرانسه برای جلوگیری از پیوستن شهروندان این کشور به جنگ تازه ترین گزارش وزیر کشور فرانسه که هفته گذشته منتشر شد نشان داد هم اکنون حدود ۹۰۰ فرانسوی برای جنگ در عراق و سوریه به سر می برند.

وزیر خارجه آمریکا هم در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با تهدیدات گروه داعش شده است. وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت، گروه داعش را «تهدیدی یک‌پارچه» علیه دسته وسیعی از کشورها از جمله آمریکا دانسته است.

کری در ادامه این یادداشت با خاطرنشان کردن برخی از جنایت‌های گروه داعش اذعان کرده این گروه با بهره‌گیری و سوء استفاده از درگیری‌ها در سوریه تشکیل شده است. وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد: «حضور مجموعه‌ای از پیکارجویان خارجی در داعش این گروه را به تهدیدی نه‌
اینکه اگر داعش در عراق متوقف نشود به راحتی خواهد توانست در ابتدا اردن و لبنان را نیز دچار مشکل امنیتی کند. این سیر به سرعت می تواند متحدین عربی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. به همین دلیل خطر داعش قبل از آنکه از عراق به منطقه ای دیگر منتقل شود باید جلوی آن ایستاد.
تنها در منطقه بلکه در هر نقطه‌ای که آنها بتوانند به آنها سفر کنند، تبدیل کرده است و آمریکا هم از جمله همین کشورهاست».

وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد: این گروه تروریستی در صورتی که متوقف نشود به سوریه و عراق راضی نخواهند شد.

کری سپس به سفرش با هیگل به منطقه خاورمیانه جهت ایجاد ائتلافی بیشتر در همین راستا اشاره کرده و با بیان اینکه تمامی کشورها، چه به‌صورت مستقیم و چه غیرمستقیم باید به مقابله با داعش کمک کنند نوشته برای مقابله با این گروه به تشکیل ائتلافی جهانی احتیاج است.

حتی ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان هشدار داده در صورتی که دنیا برای مقابله با تروریسم وارد عمل نشود، تهدیدهای تروریستی به آمریکا و اروپا خواهند رسید.

مجموع این اظهارات نشان می دهد که ارزیابی های اطلاعاتی کشورهای غربی اینک فضای جدیدی از خطرآفرینی داعش را به مسئولین سیاسی اروپایی و آمریکایی منتقل کرده اند.

این ارزیابی ها که مقداری از انها به رسانه های غربی نیز درز کرده در دو محور ذیل قابل خلاصه گذاری است:

الف: اینکه اگر داعش در عراق متوقف نشود به راحتی خواهد توانست در ابتدا اردن و لبنان را نیز دچار مشکل امنیتی کند. این سیر به سرعت می تواند متحدین عربی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. به همین دلیل خطر داعش قبل از آنکه از عراق به منطقه ای دیگر منتقل شود باید جلوی آن ایستاد. همچنانکه گراهام فولر مقام سابق سازمان سیا در گفتگویی اظهار داشت: آیا چیزی بدتر از داعش می تواند در نسل بعدی شبه نظامیان و جنگجویان می تواند ظهور پیدا کند؟ خیلی سخت بتوان آن را تصور کرد ولی سرطان بی شک می تواند گسترش بیشتری پیدا کند و با حرکت سریع از مناطق جنگی سوریه و عراق به مکان های دیگری مثل اردن، عربستان سعودی و مصر نیز
در صورتی که داعش بتواند حکومتی حقیقی در عراق شکل بدهد، با انسجامی که در حوزه اقتصادی و امنیتی پیدا خواهد کرد آنوقت امکان گسترش تروریسم به کشورهای غربی به شدت افزوده می شود.
گسترش پیدا کند. باید پیش از آنکه اقدامات شبه نظامیان داعش به سایر کشورهای خاور میانه گسترش یابد جلوی این گروه گرفته شود.

ب: در صورتی که داعش بتواند حکومتی حقیقی در عراق شکل بدهد، با انسجامی که در حوزه اقتصادی و امنیتی پیدا خواهد کرد آنوقت امکان گسترش تروریسم به کشورهای غربی به شدت افزوده می شود. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی درباره دولت اسلامی شام و عراق، بررسی پیامدهای ناشی از تشکیل یک دولت افراط گرای جدایی طلب در خاورمیانه را آغاز کرده اند که این امر منعکس کننده تهدید ناشی از پیشرفت داعش در سراسر عراق و سوریه است. مقامات اطلاعاتی آمریکا همچنین در حال بررسی کامل آسیب پذیری و نقاط ضعف داعش و از جمله در زمینه های قدرت انسانی و تسلیحاتی این گروه در زمینه تشکیل دولت هستند؛ مقامات آگاه می گویند که اگر شبه نظامیان داعش بتواند دستاوردهای ارضی خود در عراق و سوریه را در طولانی مدت حفظ کنند، در این صورت نگرانی بزرگ تر این است که تشکیل یک دولت عملا افراطی توسط این گروه می تواند به پایگاهی برای توطئه های خارج از منطقه و از جمله علیه آمریکا تبدیل شود.

یک مقام آگاه اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که پابرجایی یک دولت افراط گرا در خاورمیانه توسط داعش می تواند پایگاهی برای حمله به هر دولت مرتدی از دیدگاه این تروریست ها باشد و تشکیل دولت توسط داعش همچنین جنگ افراط گرایان را در نگاه آنها مشروعیت می بخشد که این امر نهایتا به جذب نیرو توسط این گروه و شتاب و قدرت بیشتر آن ختم خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تا الان هر چه داعش انجام داده به سود غرب و به ضرر مسلمانان بوده و مبارزه با تروریسم هم دروغی بیش نیست
اصلا مبارزه داعش علیه غرب فریبی بیش نیست برای اینکه غرب رامظلوم جلوه دهند
ماهم باید مراقب باشیم شاید فیلمشونه .اصلا هدف ایران باشه