پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

دولت به استقلال اتاق بازرگانی احترام بگذارد

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 410647
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت باید به استقلال اتاق بازرگانی احترام بگذارد، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان یک پشتیبان برای توسعه بازرگانی محسوب می‌شود
به گزارش جهان، محمد فیروزی عضو کمیسیون عمران و نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ائتلاف ایرانی آباد، با تاکید براینکه باید از نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت استفاده شود، افزود: متاسفانه دولت‌ها وقتی که بر سر کار می‌آیند، تصور می‌کنند که باید تمام مجموعه‌های مرتبط و فعال، در سیطره خودشان باشند. این نوع نگاه، یک فضای بسته در اجرایی کردن عملیات‌ها به وجود می‌آورد در حالی که باید از تفکرات متفاوت و از نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلف استفاده کرد. در خصوص اتاق بازرگانی هم به همین شکل و اگر افراد نخبه به دور از حواشی و مسایل سیاسی و به طور تخصصی در حوزه خودشان فعالیت کنند، من فکر می‌کنم که ثمره خوبی برای نظام و توسعه اقتصادی داشته باشد.

فیروزی در ادامه، بیان داشت: دولت باید بتواند با نهاد‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی تعامل برقرار کرده و دیدگاه‌های موجود را بدون دخالت، هم سو و هم ساز کند. در این صورت من فکر می‌کنم موفقیت بیشتری به دست خواهد آمد هر چند که شاید در ابتدای کار چالش ها، تنش‌ها و سختی هایی به وجود بیاید اما در انتها عاقبت خوبی در پی خواهد داشت. طبیعتا دولت‌ها چه در گذشته و چه در این دولت، کمتر به این موضوع توجه کرده اند و انشا الله دولت یازدهم بتواند به شعاری که داده عمل کرده و به دور از فشار‌های داخلی از درون دولت، فضای مطلوبی برای فعالیت بخش خصوصی به وجود آورد. در مجموع انتظار می‌رود که دولت مسایل اقتصادی را با حواشی سیاسی دامن نزند تا همه بتوانند کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای مقابله با اقتصاد رانتی وجود دارد، اظهار کرد: اگر از سوی سیستم حاکمیتی نظارت باشد و فعالیت‌ها در بخش خصوصی طبق روال و قوانین پیش بروند، طبیعتا شاهد اقتصاد رانتی و دستوری نخواهیم بود اما وقتی که این دو مقوله در هم تنیده شده و تشخیص فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی برای افکار عمومی مشکل شود، آنگاه با همین مشکلاتی که الان پیش روی داریم مواجه شده و امکان ایجاد رانت به وجود می‌آید. به نظر من دولت باید نقش نظارتی و حمایتی اش را بیشتر کرده و به معنای
واقعی در کوچک سازی خود اقدام کند تا با آسیب‌های کمتری در حوزه اقتصادی مواجه شویم.
وی با انتقاد از نبود اطلاع رسانی کافی از عملکرد اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه گزارش‌های کامل و جامعی از حوزه کاری اتاق به جامعه ارائه نشده است و افکار عمومی شناخت کافی از وظایف و عملکرد اتاق بازرگانی ندارد. اتاق بازرگانی نتوانسته جایگاه اش را بین اقشار مختلف مردم تثبیت و حفظ کند. به نظر من باید در خصوص فعالیت‌های اتاق، اطلاع رسانی شود و عملکرد و توانمدی هایش به مردم معرفی شود. اتاق باید از نظرات مجموعه‌های متفاوت استفاده کرده تا بتوانند در کار و هدف اصلی اش که همان توسعه اقتصادی کشور است، موفق شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که اعضای اتاق بازرگانی تا چه اندازه نماینده واقعی بخش خصوصی هستند، اظهار کرد: به اصطلاح همه این افراد از نماینگان بخش خصوصی محسوب می‌شوند ولی متاسفانه به خاطر برخی حمایت‌های جریانات سیاسی طبیعتا افراد ذی نفوذ و وابسطه به مسایل سیاسی، حاکمیت اتاق را بر عهده می‌گیرند. من فکر می‌کنم که شاید نگرانی هایی که در خصوص اتاق بازرگانی وجود دارد همین موضوع بوده که امیدواریم اصلاحی واقعی صورت بگیرد.

فیروزی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های اتاق بازرگانی استفاده شود، ادامه داد: در مجموع تعامل اتاق با مجلس مناسب است اما در کمیسیون عمران که بنده در آن حضور دارم، ارتباط اتاق را با حوزه کاری کمیسیون خیلی قوی ندیدم و یا می‌توانم بگویم که اصلا ندیدم. اگر همه دستگاه‌ها نسبت به عملکردشان پاسخ گو باشند هیچ کدام ار آنها دچار آسیب نمی‌شوند. دولت باید نظارت کرده و اتاق بازرگانی هم به وظایف اش عمل کند. مجلس نیز باید با تصویب قوانین جدید، شرایط را برای رشد و توسعه بخش خصوصی و رفع مشکلاتی پیش روی اتاق بازرگانی فراهم نماید. آنچه که مهم است این بوده که نباید به جای یک تشکل خصوصی اقتصادی، یک تشکل سیاسی بوجود بیایید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *