پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

تشریح ویژگی‌های دو زلزله اخیر تهران

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 441346
مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح ویژگی های زلزله خیزی تهران، گفت: زلزله‌های کوچک علامت فعال بودن لرزه خیزی زمین و تنش در منطقه است.
به گزارش جهان، علی بیت اللهی در گفتگو با مهر در خصوص زلزله‌های اخیر در اطراف استان تهران، اظهار داشت: زلزله‌ای که در در جوادآباد ورامین رخ داد حاصل یک گسل فعال است که از نظر ساختاری جدا از گسل‌های تهران محسوب می‌شود و این زلزله، ایران مرکزی را در برمی گیرد که شامل شهر تهران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه البته این گسل قسمت‌هایی از جنوب تهران مانند دشت وسیع ورامین را دربرمی‌گیرد، گفت: اما زلزله‌ای که روز پنجشنبه با ۴.۶ ریشتر در منطقه فیروزکوه رخ داد مربوط به گسل‌های منطقه البرز است که به عنوان گسل مشاع شناخته می‌شود که از دره مشاع تا قسمت‌هایی از فیروزکوه گسترده است.

مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: این گسل در کنار گسل گرمسار و فیروزکوه الگوی لرزه خیزی این منطقه است که کمابیش به تهران نزدیک است اما باید توجه داشت که دو زلزله اخیر در اطراف تهران بیانگر این واقعیت هستند که لرزه خیزی منطقه‌ای فعال است.

بیت اللهی با اشاره به اینکه زلزله‌ها نشان می‌دهد که منطقه دچار تنش است که این تنش هم حاصل ده‌ها هزار سال روند طبیعی کوه‌ها، دشت‌ها و زمین است، اظهار داشت: دانشمندان در مورد زلزله‌هایی با مقیاس کوچک دو نظریه دارند، نظریه اول این است که با این زلزله‌ها، زمین انرژی خود را تخلیه می‌کند و منطقه با آرامش می‌رسد؛ نظریه بعدی این است که این آزادشدن انرژی بصورت زلزله کوچک معرف انباشت بالای انرژی در داخل زمین است که ممکن است به زلزله بزرگتری تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید صادقانه صحبت کنیم، ادامه داد: از نظر علمی وجود یک تب در انسان ممکن است یک بیماری کوچک و یا پیش زمینه‌ای از بیماری بزرگتر باشد؛ بنابراین زلزله‌های کوچک هم همینطور است و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که زلزله بزرگتری در راه است ضمن آنکه ما ابزار اندازه گیری دقیقی نداریم تا ویژگی‌های زلزله را مشخص کنیم.

مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: البته دیدگاهم این است که منطقه تهران تحت تنش است و با وجود گسل‌های بزرگ و فعال دراین منطقه، احتمال زلزله بزرگ وجود دارد و این دیدگاهی است که در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر داشته ایم.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه باید برنامه مدونی برای مقابله با زلزله و عوارض آن داشته باشیم، گفت: زلزله‌های کوچک علامت فعال بودن لرزه خیزی زمین است و گسل‌های بزرگ ری، کهریزک و شمال تهران هم معرف این ویژگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *