جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اثبات علمی دلایل ذبح اسلامی

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب: 403348
حلال شدن گوشت شاید تنها دلیلی باشد که در نگاه اول برای انجام ذبح اسلامی حیوانات از سوی مسلمانان مطرح می‌شود، اما نتایج تحقیقات علمی در جهان با کیفیت بودن، ماندگاری افزون‌تر و نیز ذبح بدون درد چهارپایان را در ذبح اسلامی به اثبات رسانده است.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، در فقه اسلامی، شرط حلیت گوشت در حیوانات حلال، «تذکیه» است. شرایط وجوبی تذکیه در ذبح این حیوانات، تسمیه (گفتن بسم الله یا الله اکبر)، رو به قبله بودن و قطع اوداج اربعه (نای، مری و دو رگ شریانی و وریدی اطراف گردن) با چاقوی فلزی تیز است. یافته‌های علمی، بهداشتی بودن، کیفیت برتر و ضریب سلامت این روش را اثبات کرده است.

در ذبح اسلامی شکافی در عرض یک ثانیه بر روی گردن انجام می‌شود که با یک چاقوی تیز، همه رگ‌های گردن به جزء طناب نخاعی قطع شده و با این عمل، خونریزی به سرعت و ناگهانی اتفاق می‌افتد. در این حالت به سرعت فشار خون از دست رفته و مغز دچار فقرخون شده و هیچگونه دردی را حیوان احساس نمی‌کند.

شرایط در این نوع ذبح این است که سر از بدن جدا نشده و هنگام ذبح تا خارج شدن روح از بدن باقی بماند. اگر طناب نخاعی قطع شود فیبر عصبی که به قلب می‌رود ممکن است آسیب دیده و سبب توقف فعالیت قلب گردد. بنابراین ایستایی خون داخل عروق اتفاق می‌افتد. از جنبه علمی، هنگامی که برش در قسمت گردن ایجاد می‌شود پیام این برش به سرعت به مغز مخابره شده و مغز به دلیل کاهش فشار خون، پیام عصبی را از کانال نخاعی (اتصال سر به نخاع) به قلب می‌فرستد.

در ذبح اسلامی حیوان احساس درد نمی‌کند

در این حالت قلب با فشار بیشتری به عمل تلمبه‌ای خود ادامه داده تا فشار از دست رفته را جبران‌کند. به این سبب خون بیشتری از لاشه خارج شده و به دلیل خروج خون بیشتر، گوشتی با ماندگاری طولانی و بهداشتی حاصل می‌شود. برخلاف نظر گروهی از حامیان حقوق حیوانات که این روش را موجب درد برای حیوان تلقی کرده‌اند، اثبات شده که حیوان احساس درد نمی‌کند و حرکت دست و پایی که پس از برش سریع گلو با چاقوی تیز انجام می‌دهد وابسته به درد نیست بلکه وابسته به اتساع و انقباض عضلات است که خون رسانی در آنها کاهش یافته است و روش‌های جایگزین غربی‌ها مثل شوک برقی یا طپانچه سوراخ کننده جمجمه یا بیهوشی با گازو ... بمراتب برای حیوان دردناک‌تر بوده و حتی منجر به جنون گاوی می‌شود که در بولتن‌های علمی آلمان به آن اشاره شده و حتی کشتار به وسیله بولت‌های شکافنده مغز در اروپا بر اساس یافته‌های علمی که سبب جنون گاوی می‌شود، ممنوع شده است.

روش‌های بیهوشی با شوک برقی که در کشور ما هم معمول است از کیفیت گوشت می‌کاهد

استقبال کم سابقه غیر مسلمانان از گوشت‌های ذبح حلال نیز نشان‌دهنده بهداشتی‌تر بودن این شیوه و کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر این محصول است. روش‌های بیهوشی با شوک برقی که در سال‌های اخیر در همه کشور‌ها از جمله کشور ما هم معمول شده از کیفیت گوشت می‌کاهد و بعضی تحقیقات علمی که در دانمارک انجام شده مؤید این نظر است. اما کشتارگاه‌های دام به دلیل ضریب ایمنی برای پرسنل خود، به این موضوع تن داده‌اند در حالیکه روش‌های جایگزین برای این ایمنی هم وجود دارد.
آنچه مسلم است با کیفیت بودن، سالم بودن، بهداشتی‌تر بودن و ماندگاری افزون‌تر گوشتی که با روش ذبح اسلامی (تذکیه) فراهم آمده امروزه با یافته‌های علمی دانشمندان برای جهانیان امری مسلّم است که از افتخارات شریعت مطهّر اسلام است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبدالحسین فخاری، دبیرکل مؤسسه حلال جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *