جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
با ساخت تونل سد کانی؛

انتقال آب به دریاچه ارومیه کلید خورد

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 448042
مشاور وزیر نیرو از آغاز حفاری مکانیزه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در هفته جاری با حضور وزیر نیرو خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۱۶۰۰ میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید محمدرضا رضازاده در نشست خبری گفت: یکی از برنامه های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: سد کانی سیب آخرین نقطه ای است که می شود به صورت ثقلی و در کانال‌های روباز آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد.

رضازاده افزود: بقیه پروژه ها به علت ارتفاع سد نیاز به پمپاژ آب چندصد متری دارد و یک هزینه دائمی بهره برداری را نیز در بر می گیرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: مجموع این آب‌ها با رهاسازی، نیاز زیست محیطی که در آن محدوده وجود دارد، حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: برای انتقال این حجم آب به دریاچه یک تونل با قطر نهایی ۵.۵ متر طراحی شده که مجموعاً ۳۵.۳ کیلومتر طول تونل است که خود به دو بخش ۲۱ کیلومتری خروجی و بخش ورودی ۱۴ کیلومتری تقسیم شده است.

وی از به کارگیری دو دستگاه حفاری فرانسوی در این پروژه سخن گفت و اظهارداشت: یکی از این دستگاه ها بهمن ماه امسال به ایران می رسد و امیدواریم از اردیبهشت ماه سال آینده بتواند وارد پروژه حفاری شود.

رضازاده با اعلام هزینه ارزی-ریالی ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برای این طرح، گفت: دریاچه ارومیه ۱۵ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب کم دارد، بنابراین باید پروژه های دیگری نیز در محدوده دریاچه ارومیه به اجرا دربیاید. برای اینکه آب انتقالی به دریاچه هدایت شود، کانالی در خروجی تونل و دریاچه کشیده می شود.

رضازاده همچنین درباره انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه بیان داشت: مطالعات زیست محیطی این طرح در حال انجام است و می خواهیم به این نتیجه برسیم که آیا اساساً انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه امکان پذیر است یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قبل از اینکه آب شیرین را شور کنید لا اقل نمکهای مسیر را از سر مسیر با لودر بردارید.