پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واقعیتی که زیر تیغ شایعات جان می دهد

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 436243
معمولا در چنین حوادثی صدا وسیما ابتدا سیاست سکوت و سپس تزریق قطره چکانی و دیرهنگام اطلاعات را در پیش می گیرد. سیاستی ناکام که قدرت بازیگران میدان شایعه پراکنی در شبکه های مجازی را تقویت می کند.
به گزارش جهان به نقل از رصد، یک هفته از واقعه تلخ قتل دکتر اصغر پیرزاده پزشک متخصص اردبیلی گذشت.

در طول این مدت و به ویژه در روزهای نخست پس از حادثه شاهد شکل گیری موج گسترده ای از اخبار و اظهارنظرها در شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های اینترنتی بوده ایم.

همچون وقایع مشابه پیشین، رسانه ها و مطبوعات به عنوان بازوهای اصلی و رسمی نظام رسانه ای کشور چند گام از اطلاع رسانی به موقع عقب ماندند .

فرایندی که به دلایل گوناگون پیش از این هم تکرار شده بود.

در جریان فوت مرتضی پاشایی و همچنین حادثه قتل کارمند هتل تارای مهاباد نیز این شبکه های اجتماعی مجاز بوندند که توانستند به طرفه العینی بازیگر اصلی جریان اطلاع رسانی شوند.

البته این وضعیت با توجه به گسترش روز افزون استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین امری قابل پیش بینی بود.

اما آنچه قابل تامل است سرعت بروز واکنش های احساسی و بی پشتوانه ای است که در برخی موارد بسترساز خطرات و بحران های قابل توجهی خواهد شد.

این بار نیز و با گذشت چند ساعت از انتشار خبر قتل پزشک اردبیلی شاهد شکل گیری انواع شایعات و خبرهای گوناگون در عرصه شبکه های ارتباطی بودیم.

این اخبار گستره وسیعی را در بر می گرفت.

از شیوه به قتل رسیدن تا ماهیت و انگیزه قاتل گرفته تا واکنش های واقعی و غیر واقعی شخصیت ها و تشکل های پزشکی و همچنین فراخوان های اعتراضی که گاه و بیگاه منتشر می شد فضایی را شکل داد که بسیاری از کاربران و مخاطبان این اخبار را به سمت قضاوت و تصمیم گیری بدون داشتن اطلاعات موثق سوق داد.

به واقع آنچه در این میان قربانی شد و به حاشیه رفت «واقعیت» حادثه اردبیل بود.

واقعیتی که همچون حادثه جنجالی و بحران ساز قتل کارمند هتل تارای مهاباد زیر تیغ شایعات جان سپرد.

فضای هیجانی حاکم بر شبکه های اجتماعی برای تداوم خود نیاز به تعمیق و استمرار شایعات دارد.

به خصوص این که یک طرف این گونه رویدادها جامعه پزشکی قرار دارد که پیش از این هم حواشی ریز و درشت فراوانی را در ازراف خود می دید.

بر مبنای همین شایعات حتی تعداد قابل توجهی از پزشکان کشور به اشکال مختلف نگرانی خود را از نبود امنیت جانی از جانب بیماران وهمراهان آنها اعلام کردند.

چند روز پس از حادثه بنا بر تحقیقات صورت گرفته و اعلام رسمی سخنگوی ناجا، متهم این حادثه ضمن پذیرش اتهام قتل، تنش‌ها و اختلافات شخصی و غیرمرتبط با حرفه پزشکی را دلیل وقوع این جنایت بیان کرد.

اتفاق دیگری که در یک طرف آن هم یک پزشک حضور داشت و به فاصله سه روز از قتل دکتر پیرزاده رخ داد، بازداشت پزشک جراح بیمارستان نورآباد ممسنی توسط نیروهای قوه قضائیه بود.

در این حادثه که روز یکشنبه اتفاق افتاد خانم دکتر رزمجویی به وضعیت فردی که در یک نزاع خانوادگی بر اثر اصابت ضربات چاقو مجروح شده بود، رسیدگی می کرد که فردی با عنوان بازپرس برای پیگیری این موضوع به بیمارستان مراجعه کرد و با پزشک جراح و معالج مجروح به مشاجره لفظی پرداخت و این امر موجب بازداشت پزشک معالج شد.

در اعتراض به بازداشت وی گروهی از پزشکان بیمارستان نورآباد ممسنی برای ساعاتی دست از کار کشیدند و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز جلوی دستگاه قضایی استان فارس تجمع کردند و خواستار پایان این برخورد شدند.

این اتفاقات البته در جای خود تلخ و قابل تامل اند، اما دامنه دار شدن آنها و تبدیل شدن به بهانه ای برای بروز بحران های گوناگون بیش از هرچیر به عدم مدیریت درست جریان اطلاع رسانی کشور باز می گردد.

صدا وسیما به عنوان رسانه ای با مخاطب میلیونی و قدرت نفوذ فوق العاده در میان مردم، بازهم نقش انفعالی در این موضوع داشت.

معمولا در چنین حوادثی صدا وسیما ابتدا سیاست سکوت و سپس تزریق قطره چکانی و دیرهنگام اطلاعات را در پیش می گیرد.

سیاستی ناکام که قدرت بازیگران میدان شایعه پراکنی در شبکه های مجازی را تقویت می کند.

دو حادثه ای که برای دو تن از پزشکان کشورمان در اردبیل و نورآباد ممسنی رخ داد، نشان داد که بسترهای شایعه پراکنی و قلب خواسته و ناخواسته حقیقت در میان کاربران پرتعداد شبکه های مجازی فراهم است.

اگر جریان اصلی رسانه ای کشور اعم از مطبوعات و صدا وسیما اقدام عاجل و موثری در این حوزه نداشته باشند به زودی قافیه را در سایر عرصه های خبری نیز خواهند باخت.

علایم این ناخوش احوالی هرازگاهی با وقوع چنین حوادثی خود را نشان می دهد.

نشانه هایی که در صورت عدم رسیدگی چه بسا به تعمیق بیماری و به کما رفتن رسانه های ریشه دار بینجامد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *