پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۲۲
قابل توجه رئیس بعدی سازمان صدا و سیما

زنگ خطر در تبلیغات زنانه تلویزیون/ نه به آگهی‌های ابتدای دهه هفتاد، نه به امروز

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 386348
اکنون و در آستانه تغییرات پراهمیت این رسانه، کاملا ضروری است تا نحوه اجرایی‌سازی راه‌بردهای کلان سیما در زمینه آگهی‌های بازرگانی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و بیش از این اجازه داده نشود تا حریم عفت و حیای عمومی، مخدوش شود.
زنگ خطر در تبلیغات زنانه تلویزیون/ نه به آگهی‌های ابتدای دهه هفتاد، نه به امروز
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ سیاوش رضوانی: اگر بیننده تلویزیون باشید و ندانید آن‌چه می‌بینید متعلق به شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است یا یکی از کشورهای عربی دور و اطراف (و البته صدای تلویزیون هم قطع باشد)، شما به سختی متوجه خواهید شد که تبلیغات پخش‌شده مربوط به چه کشوری است؛ زنان جوان و بزک‌کرده، لبخندزنان و پُر ادا و اطوار، با لباس‌هایی به رنگ‌های تند و شاد (و موهایی کاملا پوشانده‌شده) و فعال و پرتحرک و در کنار مردان، در نماهایی نیمه‌نزدیک و بسته، مرتبا نمایش داده می‌شوند و کالاهایی را تبلیغ می‌کنند که با مصرف بیش‌تر آن‌ها، کانون خانواده‌ گرم‌تر خواهد شد!

در نیمه دوم دهه هفتاد که بازار رنگین‌نامه‌های مطبوعاتی داغ شده بود و هر روز عکس دُرشت چهره‌ای زنانه، روی جلد مجلات و روزنامه‌ها نقش می‌بست، قانونی در مجلس شورای اسلامی در ۲۵ مرداد ۷۷ به تصویب رسید که طی آن یک بند و یک تبصره به ماده شش قانون مطبوعات (که بیان‌گر خطوط قرمز است) بدین نحو اضافه شد: استفاده ابزاری از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین
به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی.

در دستورالعمل تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی که به وسیله اداره کل بازرگانی صدا و سیما تهیه شده و در اختیار سازندگان و سفارش‌دهندگان آگهی‌ها هم قرار می‌گیرد، این موارد آمده است:

• زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه ای برخوردار است... لذا استفاده از خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت‌های خاصی است و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مد نظر باشد.

• حضور خانم‌ها و دختر خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضاء موضوع مورد آگهی، بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان پذیر است.

• حضور خانم‌ها در آگهی‌هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست.

خب کافی است این آیین‌نامه‌ها و قوانین را با حال و روز امروز پخش آگهی در تلویزیون مقایسه کنید؛ نه به آگهی‌های ابتدای دهه هفتاد و نه به این آگهی‌ها. کار بدان‌جا رسیده که در برخی موارد کلیپ‌های مشهور خوانندگان روز دنیا دقیقا کپی‌برداری‌شده و در تبلیغات تلویزیونی به نمایش در می‌آیند.

نگارنده بنای شرح و تفصیل‌دادن به این بحث ‌را ندارد و البته جای خوش‌وقتی است که بعد از حدود یک‌سال، رئیس رسانه ملی تصمیم گرفت در جهت اجرای قانون و اقدامی خیرخواهانه، مانع از تداوم تبلیغ کالاها در برنامه‌های کودک شود. اکنون و در آستانه تغییرات پراهمیت این رسانه، کاملا ضروری است تا نحوه اجرایی‌سازی راه‌بردهای کلان سیما در زمینه آگهی‌های بازرگانی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و بیش از این اجازه داده نشود تا حریم عفت و حیای عمومی، مخدوش شود.

آگهی‌ها از پُربیننده‌ترین بخش‌های برنامه‌های تلویزیونی‌اند و باید به‌شدت مراقبت کرد مبادا آن‌ها از جاذبه‌های کاذب برای بالابردن اثرگذاری‌شان بهره بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متوجه نشدم
کاش کمی بیشتر توضی می دادید که شرح ماجرا چیست
یعنی مثل کشورهای غربی وبدون توجه به ارزشهای اسلامی وبدون توجه به کرامت بانوان از خانمها به عنوان ابزارتبلیغاتی استفاده می شود.
رحیم
United States
شرحش رو برید زمانی که تلویزیون آگهی بازرگانی پخش میکنه ببینید.
Iran, Islamic Republic of
یکم از این واضحتر توضیح می خواهی جانم
موافقم... حتی کاملا واضحه که بازیگر تبلیغاتی که جذابتر و پر اداتر هستش بعدها بیشتر در تبلیغات دیده میشه!!
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم چه اصراری دارید مرد رو بی نیاز به زن نشان دهید .
1. تو آگهی زن بیرون از خانه مرد با بخار پز و یا هر وسیله دیگری صد جور غذا درست می کنه و موقعی که زن می یاد خانه می بینه و ذوق زده می شه .

2. چرا از زمانی که رئیس جمهور جدید آمده کل تلویزیون شده تبلیغات پلین . من نمی دونم این شرکت وارد کننده پلین کیه اگر شما می دونید بفرمائید می دونید چرا ؟ چون اطلاع دارید هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما برابر با چقدر هزینه هست ؟؟؟؟!!!! من نمی دونم هر چیزی تو ماهواره تبلیغ می شه این شخص بعد از مدتی خودش تبلیغ می کنه .
Iran, Islamic Republic of
یک چیز دیگه یادم رفت می دونید چیه ؟
سرویس چند پارچه آشپزخانه ای که تبلیغ می کنه می دونید کجا لو می رند ؟؟؟ اونجا که طرف خونه اش مبل سلطنتی هست و طرف داره با قابلمه هایی که ما زمان مادربزرگ من هست قابلمه رو تمیز می کنه .
الان هر دختری تو این مملکت زندگی میکنه می ره برای ازدواج سرویس های آنچنانی می خره نه قابلمه هایی برای زمان مادربزرگ من
یا اونجا که سیب زمینی با چه فلاکتی اونم با چاقو روکش سرامیکی خرد می کنه بعد می گه این چاقوها بدرد نمی خوره برید از این خردکن های همه کاره بخرید .
ای ول راس میگه همین دیشب ما داشتیم در مورد این حرف می زدیم که این تبلیغات هیچیشون شبیه زندگی واقعی ما ها نیست . نه سرو وضع خانم ها نه لباس آقایون نه خونه و زندگی . انگاراینا برا یه عده تو لس آنجلسی لندنی جایی تبلیغ می سازن . جدی این خونه ها که نشون میدن کجاها هست . تو صفحه بچه مایه دارا ؟
تارینه
احسنت .
انصافا من هم با دیدن تبلیغات بیشتر چشمم روی ست ورنگبندی هماهنگ وزیبای لباسها وشال وروسری شان جلب میشه تا به محصولی که داره معرفی میکنه. به نظر من تبلیغات تلویزیون تبدیل شده به یک شوی لباسهای رنگارنگ همراه با قر واطفار خانمها.مثلا خانومه طوری میخنده که تمام دندونای بیلیچینگ شده اش معلوم بشه یا طوری روش وبرمیگردونه که مدل لباسش به خوبی با چرخشش مشخص بشه. به نظر من این تبلیغات همه هدفدارهستند وبه دنبال این هستند تا فکر وذکر مردم به سوی مد ولباسها یی با رنگهای جیغ وبدن نما (البته پوشیده) سوق دهند . این هم یک نمونه از جنگ نرم!!!!
علوی
اگه یه ذره شرایط جهان و درک می کردیم و قدر این فرصت طلایی رو که در این برهه ی حساس تاریخ به ما داده شده رو می دونسیم تمام تلاشمون رو در جهت افزایش دین داری ملت صرف می کردیم و نه ترویج فحشا یادمون نره که ملت برای دین شهید دادن
عذاب آوره ببینیم بچه هامون توسط صدا و سیما به چه سمتی دارن میرن....
........ فتامل
پیام غیر بازرگانی
Iran, Islamic Republic of
من که حالم ازآگهی های تلویزیو ونرادیو بهم میخوره شدید.. تبلیغات بی معنی و هجو و غیرضروری
تارینه
همش تبلیغ تبلیغ تبلیغ.....اون از همراه اول که ر به ر پیامکهای تبلیغاتی میفرسته اینم از تلویزیون که تا روشن میکنی فقط پیام بازرگانی نشون میده.خسته شدیم به خدا!!!!!
ارام
اگرصاحبان کالا بدانندکه درزمان قطع پخش یک فیلم پرطرفداربیننده به شدت ازتبلیغات عصبانی شده وازکالایی که تبلیغات ان باعث قطع فیلم گردیده بیزارمیشوند،هرگزدست به تبلیغ کالایشان لااقل بین سریال پربیننده نمیزدند!
مهدي
فقط گفتيم در غرب از زن استفاده ابزاري ميشه
خدا رو شكر كه اينجا نميشه!!!!!
بابای من همیشه میگه این چیپس و پفک و مایع ظرفشویی مگه چقد سود داره که دم به دقیقه اینا تبلیغش رو می کنند.
ای خدا پدرتون بیامرزه کمی از رنج
ما گفتید
مهسا
(اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
چرا رهبر اینو گفتند چون اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته اند اگه افرادی بخوان کار اقتصادی بکنند و فرهنگ رو فراموش کنند بعد ضرررشو می بینند.
خب هنوز که . ...نپوشیدن!
فراموش شده
Iran, Islamic Republic of
باید در مورد فساد اقتصادی در اداره ...بازرگانی نوشت آنهم توسط افرادی که هیچ ...ندارند
فراموش شده
Iran, Islamic Republic of
باید نوشت که چرا چند سال است یک ... در اداره بازرگانی همه کاره است باید نوشت چرا بچه مذهبی ها را حذف کردند
... . و این ضرورتی فوری و حیاتی است از نبود نظارت مستقل و قوی و فراگیر خیلی خسارت دیده ایم ...