جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۷
۱۵
یادداشتی از دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی؛

روایتی از رویکردهای چهارگانه مذاکره کنندگان ایرانی در ۱۰ سال کشاکش هسته‌ای/ آنجا که بردیم و باختیم

اثبات بی‌صداقتی وبهانه‌جویی آمریکا،نتیجه راه طی‌شده است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 346045
۱۰ سال مذاکره با رويکرد‎هاي چهارگانه نمايندگان ايران اسلامي با کشور‎هاي ۱+۵، حکايت از تاييد مجدد آزموده‎‎هاي قبلي و اثبات صدباره دقت نظر و نوع نگاه واقع‎بينانه بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري در بي‎اعتمادي به آمريکا و همپيمانان او دارد.
روایتی از رویکردهای چهارگانه مذاکره کنندگان ایرانی در ۱۰ سال کشاکش هسته‌ای/ آنجا که بردیم و باختیم
گروه سیاسی جهان نيوز - دکتر علیرضا زاکانی: ۱۰ سال مذاکره با رويکرد‎هاي چهارگانه نمايندگان ايران اسلامي با کشور‎هاي ۱+۵، حکايت از تاييد مجدد آزموده‎‎هاي قبلي و اثبات صدباره دقت نظر و نوع نگاه واقع‎بينانه بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري در بي‎اعتمادي به آمريکا و همپيمانان او دارد.

بازخواني رخداد‎هاي بيش از ۱۰ سال اخير درباره موضوع حياتي فناوري هسته‎اي و روايتي دقيق از آن سبب تشکيک و بي‎اعتمادي به اظهارات مسئولان بي‎آبروي کاخ سفيد و تاکيد دوباره‎اي است بر راه حل منطقي و درست اتکا به توانمندي‎‎هاي داخلي، براي برونرفت از مشکلات کنوني که به‎واسطه زياده خواهي‎‎هاي استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا ايجاد شده است.

۱. پيرو ادعاي پرهياهوي کشور‎هاي غربي و مواضع نادرست آن‎ها در اتهام نارواي تلاش ايران براي دستيابي به سلاح کشتار جمعي و به‎خصوص بمب هستهاي، شوراي حکام آژانس، ابتدا در خرداد سال ۱۳۸۲ طي يک بيانيه و سپس در شهريور همان سال در قطعنامه‎اي، به موضوع هسته‎اي ايران پرداخت و مطالبات زيادي را از ما طلب نمود.

۲. دکتر حسن روحاني در تاريخ ۱۴/۷/۱۳۸۲ مسئول پرونده هسته‎اي ‎شد و با تحويل پرونده هسته‎اي به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، نشست مشترک وزراي خارجه سه کشور اروپايي و هيئت ايراني در کاخ سعدآباد تهران در ۲۹ مهر سال ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳ برگزار شد و طي بيانيه‎اي اعلام گرديد ايران براي بازديد بازرسان آژانس انرژي اتمي ـ بنا بر پروتکل الحاقي ‎ـ‎ از تاسيسات اتمي خود، اعلام همکاري کرده و راه‎اندازي سانتريفيوژ‎هاي گازي در نطنز را در راستاي اثبات صلح‎آميز بودن فعاليت هسته‎اي خويش، به‎صورت داوطلبانه و براي مدت محدود تعليق خواهد کرد.

۳. چهارم اسفندماه ۱۳۸۲ برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۰۴، نشست بعدي در بروکسل برگزار شد و توافقنامه‎اي به امضا رسيد‎ که طي آن ايران متعهد شد ساخت و آزمايش سانتريفيوژ‎هاي مورد نياز براي غني‎سازي و ساخت قطعات يدکي سانتريفيوژ‎هاي موجود را به‎طور داوطلبانه تعليق کند.

۴. توافقنامه‎ آخرين نشست، در زمان حسن روحاني در ۲۴ آبان ۱۳۸۳ برابر با ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ در پاريس بين ايران و سه کشور فرانسه، بريتانيا و آلمان به امضا رسيد و بهموجب اين توافق، ايران به‎عنوان اقدامي «داوطلبانه» در جهت اعتمادسازي، پذيرفت که کليه فعاليت‎‎هاي مربوط به غني‎سازي و بازفرآوري مانند ساخت، توليد، نصب، آزمايش، مونتاژ و راه‎اندازي سانتريفيوژ‎هاي گازي و همچنين فعاليت‎‎هاي مربوط به جداسازي پلوتونيوم را متوقف کند و در عوض اتحاديه اروپا براي پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني تلاش کند و سه کشور مذاکره‎کننده نيز، از انتقال پرونده ايران به شوراي امنيت جلوگيري نمايند.

۵. در ايام فوق که دکتر روحاني هدف جدي خود را مذاکره گذاشته بود، متاسفانه شوراي حکام آژانس انرژي اتمي علي‎رغم حسن نيت مذاکرهکنندگان ايراني، قطعنامه‎‎هاي مکرري را صادر
فروردين سال ۱۳۹۰، نظام در اوج خودش بود و يک سال بيداري اسلامي، آن‎ها را به خود مشغول کرد و در عوض آن‎ها به‎دنبال ضربه زدن به جبهه مقاومت در سوريه بودند و زماني که در سوريه شکست خوردند، اشتون دوباره نامه نوشت که آماده مذاکره هستند.
نمود. اين قطعنامهها بعدا به‎عنوان بخشي از دلايلي قرار گرفت که معطوف به آن‎ها، در شوراي امنيت عليه ايران قطعنامه صادر شد.

۶. دکتر علي لاريجاني مسئوليت پرونده هسته‎اي را در ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ پذيرفت و ۲۶ ماه اين مسئوليت را بر عهده داشت و تا زمان استعفا در مهر سال ۱۳۸۶، مذاکرات متعددي را با خاوير سولانا برگزار کرد. مردادماه سال ۸۴، تعليق يو.سي.اف برداشته شد و در اولين سفر رئيس‎جمهور وقت به نيويورک، لاريجاني، جليلي و متکي سه نفر تيم مذاکره‎کننده جديد بودند که با سولانا، فيشر، استراو و وزير خارجه فرانسه وارد مذاکره شدند و آقاي دکتر ظريف سفير ايران در سازمان ملل نيز حضور داشت. طرف اروپايي به‎خاطر برداشتن تعليق يو.سي.اف اصفهان، اظهار ناراحتي کرد تا جايي که فيشر بيان داشت: «تعليق داوطلبانه شما بايد به تعطيلي هميشگي و تخريب آن تاسيسات منجر شود. او مدعي بود ما با روحاني چنين حرف‎هايي ـ که شما مي‎زنيد‎ ـ‎ نداشتيم». در آذرماه، تعليق نطنز نيز برداشته شد. همان زمان با مسئوليت آقاي ظريف به‎عنوان سفير ايران در سازمان ملل، سه قطعنامه در شوراي امنيت عليه ايران صادر شد.

گفت‎وگوي دکتر لاريجاني با سولانا ادامه يافت و سپس روسيه و چين هم اضافه شدند. ايران مدعي بود که حاضر به حل همه مشکلات با آژانس است و طرف‎‎هاي مذاکره‎کننده مي‎گفتند اين مشکلات قابل حل نيست و اگر بتوانيد حل کنيد، اشکالي ندارد. تا اينکه در تيرماه سال ۱۳۸۶، در يک مداليته با آن‎ها به توافق رسيديم.

۷. با استفاده از تجربه مذاکرات هيئت قبلي، به طرف خارجي گفته شد بايد همه سوالات خود را يکجا بيان کنند و در صورت حل کامل آن‎ها، وارد موضوع بعدي شوند و نبايد با گذر از يک موضوع، دوباره به آن برگردند. آن‎ها شش موضوع را مطرح کردند و قرار شد ايران ظرف هجده ماه به آنها پاسخ دهد. البته در آخر، آن مداليتهبندي اضافه شد که در مورد مسائل ادعايي، ‎ـ‎ مانند مسائلي که منافقين ادعا مي‎کردند‎ ـ‎ طرف غربي اين مسائل را براي اظهار نظر به ايران بدهد تا اگر بعدا خلاف آن‎ها ثابت شد، پاسخگو باشد.

گرچه در اثناي مذاکرات دو نظر وجود داشت، برخي معتقد بودندکه پاسخ به اين مسائل، سخت است و نهايتا در موضوع فني آن‎ها ما را محکوم خواهند کرد؛ بنابراين بايد با کار سياسي مشکل را حل کنيم.

۸. با بروز اختلافات ميان لاريجاني و احمدي‎نژاد که منجر به استعفاي لاريجاني شد، دکتر سعيد جليلي در تاريخ ۲۵/۷/۱۳۸۶ مسئوليت را پذيرفت. گرچه قرار بود تيم مذاکره‎کننده ايران موضوعات شش گانه را در يک بازه زماني هجدهماهه حل کند، توانست در مدت هفت ماه، همه آن‎ها را حل نمايد و آژانس اين موضوع را، طي نامه‎‎هايي اعلام نمود و بعد در گزارش البرادعي به شوراي حکام بيان شد که شش موضوع حل شده است و آن‎ها هم حل شدن موضوعات را تاييد کردند.

۹. قطعنامه دوم شوراي امنيت دقيقا چهار روز بعد از اعلام حل شدن موضوعات توسط آژانس انرژي اتمي، عليه ما صادر شد و در پاسخ به اعتراض آقاي جليلي، سولانا صريحا چند بار تاکيد کرد که بحث شما فني نيست بلکه سياسي است. بهعلت نزديکي به انتخابات مجلس هشتم، در مذاکرات بهصراحت به طرف ايراني گفته شد که قطعنامه دوم را براي انتخابات مجلس شما صادر کرديم!

البته وقتي قعطنامه دوم در انتخابات بي‎تاثير بود و مسائل مهم شش گانه نيز حل شد دو طرف، هريک بسته‎‎هاي پيشنهادي آوردند. در بسته ايران موضوعاتي مانند دموکراسي در منطقه، انرژي در دنيا، خلع سلاح و همکاري هسته‎اي آمده بود و آن‎ها نيز يک بسته پيشنهادي آوردند که در کنار ساير مسائل،
مسير طي شده فوق نشان مي دهد هر جا مذاکره کنندگان ما منفعل و بدون ابتکار عمل وارد ميدان نبرد شده اند بازنده ميدان بوده اند و هرکجا تيم مذاکرات ما با ابتکار و خلاقيت توأم با عزت و از موضع قدرت و تدبير پاي در ميدان گذارده اند موفقيت را براي ايران اسلامي سوغات آورده اند.
بحث هسته‎اي را نيز مطرح کرده بودند.

۱۰. در خرداد سال ۱۳۸۷ سولانا اظهار مي‎کرد که بوش بهعلت عصبانيت، به تاسيسات هسته‎اي ايران حمله خواهد کرد و آمريکا نيز گفته بود که تا ايران قطعنامه را نپذيرد، در گفت‎وگو شرکت نمي‎کند و رايس رسما اعلام نمود که در مذاکرات شرکت نخواهد کرد ولي آمريکايي‎ها علي‎رغم خواست‎ خود در گفت‎وگوي تيرماه سال ۱۳۸۷ در ژنو ۱، از موضع ضعف در مذاکرات شرکت کردند.

۱۱. اوباما با شعار تغيير در آمريکا، در انتخابات شرکت کرد و با مشخص شدن پيروزي‎‎هاي ايران، نامهنگارياش به مقام معظم رهبري در ۲۰ خرداد شروع شد و در نامهاي اظهار داشت که بدون ايران مسائل منطقه قابل حل نيست. در اين ايام، انتخابات سال ۱۳۸۸ آغاز شد و يکي از خيانت‎‎هاي فتنهگران اين بود که ما را در اوج، به زير کشيدند. در ۱۰ مهر ۱۳۸۸ در ژنو گفت‎وگو آغاز شد. طرف خارجي معتقد بود اورانيوم غنيشده پنج درصد در داخل کشور (۱۲۰۰ کيلو)،‎ بايد از کشور خارج شود تا آن‎ها اورانيوم ۲۰ درصدي بدهند که دکتر احمدي‎نژاد نيز موافق آن بود (احمدي‎نژاد و مشائي به‎دنبال رابطه با آمريکا بودند). دکتر صالحي نيز در وين به‎عنوان رئيس انرژي اتمي اين امر را پذيرفت، ولي جلوي اين اشتباه گرفته شد و سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان از طرف آژانس، مامور مذاکره ـ در مورد ۲۰ درصد ـ با ايران شدند.

۱۲. با عضويت برزيل و ترکيه در شوراي امنيت، اوباما به اين دو کشور نامه نوشت که اگر ايران سوختش را خارج کند، ما ۲۰ درصد را به آن‎ها مي‎دهيم و در نشستي سنگين و سه گانه، نمايندگان ايران، ترکيه و برزيل به تفاهم رسيدند و اردوغان و رئيس‎جمهور برزيل داسيلوا به ايران آمدند و در جلسه‎اي رسمي متن توافق سه‎جانبه، به‎عنوان بيانيه تهران اعلام شد؛ اما با اينکه خود اوباما برزيل و ترکيه را براي مذاکره فرستاده بود، بيانيه را نپذيرفت و بلافاصله قطعنامه سوم شوراي امنيت را عليه ايران صادر کردند و در عوض برزيل و ترکيه ضمن راي منفي در شوراي امنيت، نسبت به قطعنامه پيشنهادي عليه آمريکا موضع گرفتند و برزيل نامه محرمانه آمريکا را منتشر نمود و اردوغان نيز به ۲۸ کشور اروپايي نامه نوشت و اعتراض کرد و کشور‎هاي عدم تعهد ـ که ۱۲۰ کشور دنيا هستند ـ از بيانيه حمايت کردند.

۱۳. با تغيير سولانا و آمدن خانم اشتون، ايشان نامه نوشت و خواستار ادامه گفت‎وگو‎ها شد. گرچه فاصله گفت‎وگو‎ها ۱۴ماه شده بود، ولي با تاکيد مقام معظم رهبري بر گفت‎وگو و ارائه منطق ايران در دنيا، دوره سوم ژنو شروع شد. اين گفت‎وگو يک هفته بعد از شهادت شهيد شهرياري انجام شد و اين موضوع، اعتراض اوليه ايران را به خود اختصاص داد و موضوع اعتراضي دوم، قطعنامه شوراي امنيت بود که پس از اعلام آژانس مبني بر عدم انحراف ايران تصويب شده بود. علاوه بر اينکه طرف ايراني مدعي شد که بايد گفت‎وگو‎ها روي امور مشترک باشد، خانم اشتون و همه نيز آن را قبول کردند. اين امر يعني خارج شدن بحث هسته‎اي ايران از محور مذاکرات؛ زيرا ما با آن‎ها در موضوع هسته‎اي اختلاف داشتيم.

۱۴. با درخواست ايران دور بعدي گفت‎وگو‎ها در استانبول برگزار شد و اين درحالي بود که ايران در ۱۷ بهمن سوخت ۲۰ درصد توليد داخل را وارد رآکتور کرد. آمريکايي‎ها طرحي را آوردند و اعلام نمودند که ما حاضريم نسبت به تامين سوخت ۲۰ درصد با ايران همکاري کنيم. به آمريکايي‎ها گفته شد اين تحصيل حاصل است و ما ديگر نيازي نداريم ولي اگر پذيرفتيم، شما قرار است چه‎چيزي را به ما بدهيد؟ و پاسخ آمريکايي‎ها سکوت بود. در مذاکرات ژنو آمريکايي‎ها از ايران وقت ملاقات خواستند و خواسته خود را در استانبول
بايسته است همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند، همه نخبگان به سمت شناختن حقيقت آمريکا گسيل شوند و با روشنداشت خوي استکباري دشمنان ايران از بزک و آرايش کردن اين شيطان بزرگ پرهيز کنند تا انسجام يکپارچه اجتماعي عليه اين دشمن قسم خورده با تودهاي حجيم تر همراه شود.
تکرار کردند ولي طرف ايراني مقدمه اين ديدار را معلوم شدن امتياز متقابل آمريکايي‎ها قرار داد و وقتي وزير خارجه ترکيه نيز پيشنهادي را مطرح کرد، طرف آمريکايي آن را رد نمود. تا آنجا که آقاي جليلي به اوغلو اعلام کرد که طرف آمريکايي مذاکره را براي مذاکره مي‎خواهد نه براي حل مشکل و هم‎چنين خاتمهبخش جلسه، قهر خانم اشتون بود.

۱۵. فروردين سال ۱۳۹۰، نظام در اوج خودش بود و يک سال بيداري اسلامي، آن‎ها را به خود مشغول کرد و در عوض آن‎ها به‎دنبال ضربه زدن به جبهه مقاومت در سوريه بودند و زماني که در سوريه شکست خوردند، اشتون دوباره نامه نوشت که آماده مذاکره هستند.

با پيشنهاد ايران، مذاکره در بغداد ـ به‎عنوان رئيس اتحاديه عرب ـ صورت گرفت. برگزاري مذاکرات در يک کشور، امتياز بسيار بالايي براي آن کشور است؛ به‎ويژه اينکه قدرتمندترين کشور‎هاي جهان در اين مذاکرات حضور پيدا مي‎کردند. با توجه به نياز طرف غربي به گفت‎وگو، شرمن در استانبول پيام اوباما را خوانده بود که حاضر است گفت‎وگو‎ها را ادامه دهد و بيان طرف ايراني اين بود که گفت‎وگو بايد براي همکاري و براساس همکاري باشد و اين گفت‎وگو‎ها بايد گامبهگام و متوازن بوده و تعهدات هم‎زمان داشته باشد و با اين شرايط حاضريم.

۱۶. سوم خرداد سال ۹۱، تاريخ مذاکره در بغداد بود و براي اولين‎بار پيشنهاد معامله از طرف آمريکايي‎ها داده شد. آن‎ها پيشنهاد کرده بودند که فردو بايد تعطيل شود، مواد غني شده ۲۰ درصد به خارج منتقل گردند و توليد ۲۰ درصدي متوقف شود و در مقابل صرفا گفتند که تحريم جديدي نمي‎کنيم.

۱۷. جلسه بعدي در مسکو برگزار شد و ايران پيشنهادش را در پنج محور با عنوان «گفت‎وگو‎هاي جامع و هدفمند و درازمدت ميان هفت کشور» ارائه کرد و با استقبال مواجه شد. محور‎هاي بحث، هم هسته‎اي بود و هم غيرهسته‎اي که تصريح ميکرد گام‎ها بايد متقابل، متوازن، همتراز و هم‎زمان باشد و هيچگونه تعرضي به حقوق مصرح در ان.پي.تي براي کشور‎ها نداشته باشد. ضمنا راجع به عدم رعايت دموکراسي در سوريه و بحرين و همکاري‎‎هاي پيرامون مواد مخدر و دزدي دريايي نيز نکاتي مطرح شده بود. در جلسه کارشناسي، شرمن اصرار داشت که فقط روي مسائل هسته‎اي متمرکز شوند که نماينده آلمان با عصبانيت گفته بود چرا شرمن حرف بي‎منطق مي‎زند. در جلسه کارشناسي کار تا جايي پيش رفت که نماينده روسيه گفته بود تا هفته ديگر، مشکل ايران کاملا حل خواهد شد اما آمريکايي‎ها صرفا به‎دنبال ايجاد مشکل و بهانه‎گيري هستند.

۱۸. به پيشنهاد ايران هشت ماه بعد از مسکو، ادامه مذاکرات در آلماتي ـ قزاقستان رئيس کنفرانس اسلامي بود ـ دنبال شد و ايران پاسخ پيشنهادش در مسکو را طلب نمود، البته آن‎ها از پيشنهاد بغداد عقبنشيني کردند و در گام اول کاهش آمادگي فردو را خواستند. انتقال مواد به خارج از کشور را نيز پس گرفتند و گفتند آن‎ها را تبديل کنيد. همچنين توقف ۲۰ درصد را به تعليق شش ماهه تبديل کردند، اما در مقابل عدم تحريم جديد، تعليق تحريم‎هاي طلا، فلزات گرانبها و پتروشيمي را پيشنهاد دادند.

با بررسي ايران طي ۲۰ روز کار فشرده و بنا بر گفته تمام صاحبان پتروشيمي دولتي و خصوصي، مشخص شد که به‎علت وجود مشتري آسيايي، مشکلي براي صدور و فروش پتروشيمي نيست. همچنين در مسئله حمل و نقل کشتي با يک ميليارد دلار سرمايه‎گذاري ـ مانند بيمه معلم‎ ـ‎ انحصار بيمه انگلستان شکسته شده بود و در مورد طلا نيز، بانک مرکزي اعلام کرده بود که هنوز تحريم نشده‎ است.

۱۹. دور دوم مذاکرات در آلماتي ۲ برگزار شد و درخواست ايران رفع تحريم‎‎هاي بانکي و نفتي بود که
نهايتا بايد توجه داشت هر کجا ايران اسلامي به قدرتي رسيده و درخششي در مسيري حاصل شده است با تکيه بر نيروي طلايي انسجام و وحدت داخلي بوده است و هر زماني به تشتت و نقار داخلي گرفتار شده شکستي همراه آن بوده است.
آن‎ها، خواستار مشاوره با پايتخت‎هاي خود شدند و در مذاکره بعدي که در استانبول نيز انجام شد، صريحا به تيم مذاکره‎کننده گفتند بگذاريد انتخابات رياست‎جمهوري ايران تمام شود بعدا مذاکره مي‎کنيم.

۲۰. پس از آغاز به‎کار دولت حسن روحاني در مردادماه سال ۱۳۹۲‎، مسئوليت مذاکرات به وزارت امور خارجه منتقل شد و دکتر محمدجواد ظريف به‎عنوان وزير امور خارجه مسئوليت اين مذاکرات را بر عهده گرفته است. از ايشان نقل شده که بحث‎‎هاي سابق به تاريخ پيوسته است.
در ادامه با سلسله مذاکرات جديد، توافقنامه هسته‎اي بين ايران و ۱+۵ با فرصت‎ها و تهديدات خاص خويش، در ژنو مورد توافق قرار گرفت.

نيم نگاهي به متن و حاشيه نکات بيستگانه فوق و روايت ذکر شده نشان ميدهد که بي صداقتي ها و بهانه جوييهاي آمريکا در اين مدت ادامه دار است. شايان توجه است که در هر مورد که انسجام ملي و وحدت داخلي مستحکم است گزينه هاي روي ميز کمتر است! اين ديپلماسي مردمي است که پشتوانه ديپلماسي دولتي است. بصيرت مردم و مسئولين درشناخت آمريکا و اتحاد و همساني شان در منافع ميهني و ديني تکيه گاه محکمي براي مذاکره کنندگان ماست و از سويي مسير طي شده فوق نشان مي دهد هر جا مذاکره کنندگان ما منفعل و بدون ابتکار عمل وارد ميدان نبرد شده اند بازنده ميدان بوده اند و هرکجا تيم مذاکرات ما با ابتکار و خلاقيت توأم با عزت و از موضع قدرت و تدبير پاي در ميدان گذارده اند موفقيت را براي ايران اسلامي سوغات آورده اند. البته بايستي توجه داشت ايستادن بر موضع قدرت و عزت شاخصه هايي دارد که در حوصله اين يادداشت نيست.

نهايتا بايد توجه داشت هر کجا ايران اسلامي به قدرتي رسيده و درخششي در مسيري حاصل شده است با تکيه بر نيروي طلايي انسجام و وحدت داخلي بوده است و هر زماني به تشتت و نقار داخلي گرفتار شده شکستي همراه آن بوده است.

بايسته است همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند، همه نخبگان به سمت شناختن حقيقت آمريکا گسيل شوند و با روشنداشت خوي استکباري دشمنان ايران از بزک و آرايش کردن اين شيطان بزرگ پرهيز کنند تا انسجام يکپارچه اجتماعي عليه اين دشمن قسم خورده با تودهاي حجيم تر همراه شود.

توجه و مداقه بر اين مهم، اشکالات نگاه به بيرون جهت حل مشکلات درون کشور را بازنمايي ميکند و مديران را به سمت تکيه بر توانمنديهاي داخلي با توجه به ثروت فراوان و منابع غني کشور سوق ميدهد. پي جويي اين مطالبات همان راه علاج ماست که اقتصاد مقاومتي اولين گام آن است.

بديهي است مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي نيز جهت برونشد از دشواريهاي اقتصادي کشور و يادنمود مشکلات پيشرو؛ بدون اتکا به نيروي خارجي و با تکيه بر داشته ها و منابع فراوان داخلي سياستهاي کلي «اقتصاد مقاومتي» را بر اساس بند يک اصل ۱۱۰ قانون اساسي ابلاغ کردند تا همين مسير گامي باشد در طليعه برونرفت و شکوفايي ايران اسلامي. از اين جهت در ذيل اين ابلاغيه به رؤساي قواي سهگانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام فرموده اند: «لازم است قواي كشور بيدرنگ و با زمانبندي مشخص، اقدام به اجراي آن (سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي) كنند و با تهيه قوانين و مقررات لازم و تدوين نقشه راه براي عرصه هاي مختلف، زمينه و فرصت مناسب براي نقش آفريني مردم و همه فعالان اقتصادي را در اين جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهي حماسه اقتصادي ملت بزرگ ايران نيز همچون حماسه سياسي در برابر چشم جهانيان رخ نمايد».

خلاصه اينکه :
سالها دل طلب جام جم از ما ميکرد
آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا ميکرد

منبع: هفته نامه پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهمترین هدف غرب سکته در برنامه هسته ای بود همانند ورزشکاری که در حال دویدن است چند متر مانده توقف کند بدن سرد می شود و خشک و میل به ادامه ندارد به شما قول می دهم این توقف موقت اگرچه می گویند چیزی نیست و قابل بازگشت ولی منجر به توقف کامل برنامه هسته ای می شود نگاه نکنید می گویند که ایران حق غنی سازی محدود را دارد دو سه هزار سانتریفیوز که برنامه غنی سازی نیست به شوخی شبیه است به نظر من غنی سازی صفر بهتر از این نوع غنی سازی است اصلا توهین امیز است مهم نیست در داخل جار بزنند که غنی سازی داریم امریکا لبخند می زند که ما به هدفمان رسیدیم حا لا شما هرچه می خواهی بگو ولی در کل می ترسم از ان روز که توافق نهایی شود و حداقل دو یا سه سال طول می کشد که راستی ازمایی برای لغو تحریم ها انجام شود و مدام رسانه های جهانی از بازرسی ها بگوییند و نوع بازتاب این خبرها همانند اشغال ایران توسط غرب بدون حتی یک گلوله باشد وقتی غرور مان له شد دیگر پسر حرف گوش کن غرب می شویم و از لحاظ اقتصادی نه یک اقتصاد مستقل ملی که همانند چین با ان همه ابهت کارگر ان ارزان سرمایه داری غرب که البته اوضاع اقتصادی مردم بهتر می شود ولی مدام وابسته به اقتصاد امریکا اگر بحران در اقتصاد امریکا شد اقتصاد ما له شود و تا همان اقتصاد وابسته به امریکا هم روزی چنان رشد کرد که خطرناک شد چون وابسته است با یک توطئه چنان بحرانی دچار شود که ارزوی بحران یونان را بکنیم متاسفانه راهی که رفتیم یعنی مارا بردند نیاز به یک معجزه دارد که برگشت پذیر باشد و مسیر خودمان را ادامه دهیم ما اسان این مسیر را نرفتیم خیلی بها دادیم خیلی
علی
احسنت به شما با این کامنت تحلیلی
Iran, Islamic Republic of
شماکه اینهمه ادعای دفاع ازهسته ای بودن ایران میکیند ، بگویید و نشان دهید که علیرغم هزینه های میلیاردی برای انزِ هسته ای که ازجیب ملت و بیت المال پرداخت شده است ، تاکنون چه فوایدی ازانرژی هسته ای نصیب کشورومردم ایران شده است ؟؟
مسلم ایرانی
مهم اینه که چشمهاتو بستی بعد داد میزنی کو چیزی نمیبینم .ندیدی وقتیکه اورانیوم بیست درصد را برای راکتور تهران ندادند بیماران ما با چه مشکلیب مواجه شدند واگه دانشمندان ما آنرا تولید نمی کردند به خاطر همین یه مسئله کوچک باید استقلال کشور را اهدا میکردیم البته فکر میکنم استقلال برای شما جماعت اهمیتی ندارد پس بدان تولید برق و صدور به خارج یعنی ثروت و تولید رادیو داروها وکارهای علمی بسیار که توانسته ایران را در تراز جهانی قرار دهد البته فکر نمیکنم برای شما بازگو کردن این گفته ها تاثیری چندان داشته باشد همانطور که شما جماعت در زمان جنگ تحمیلی مانند قوم بنی اسراییل از دفاع در برابر صدامیان تفره میرفتید ودفاع را انکار میکردید
آیا شما آقای ناشناس تولید بیش از 30 نوع رادیو داروئی که قبلا با پرداخت ارز خریداری میشدو الان تولید داخل استو یا 1000 مگاوات برق نیروگاه بوشهر و یا ارتقا علمی ایران در این تکنولوژی برتر در حدی که منجر به قدام ایران به طراحی بومی راکتور 360 مگاواتی دارخوئین شده است ویا ارتقا بذر گندم با ایجاد موتاسیون برای تولید بیشتر وبسیاری از موارد دیگر رافواید میدانی یا نه؟این اثر این تکنولوژی در حال حاضر و اما آینده.همه میدانیم که تا 2 یا 3 دهه دیگر ما نفتی برای استخراج و فروش نداریم.اگر در آن زمان توانائی طراحی ساخت و تامین و نصب نیروگاههای برق اتمی به همراه تکنولوژی تولید سوخت را بصورت بومی داشته باشیم که هیچ مشکلی نداریم ولی اگر نداشته باشیم به نظر شما آمریکائیها میآیند و به ما میگیند آفرین مردم خوب حالا شما آنموقع که ما به شما گفتیم جمع کنید و شما جمع کردید حالا نوبت ما است.چی میخواهید؟نیروگاه اتمی؟خب ما براتون احداث میکنیم.سوخت؟ما به شما میدهیم.چیزی دیگه نمیخواهید؟آب و غذا چیزی نیاز ندارید؟پول میخواهید؟...
باختامون بیشتر بود در این دولت
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسد حرکت دولت یازدهم درراستای نرمش قهرمانانه است...
دوتاش هم اجرایی بشه خوبه
Iran, Islamic Republic of
بازخوبه چند نفر حرف می زنن با اینکه رئیس جمهور بهشون می گه بیسواد
تحليل زاكاني تحلیل خوبی بود فقط امیدوارم کمی حتی کمی تا قسمتی از اون اجرایی بشه
Iran, Islamic Republic of
به نظر من که همشو باختیم اونم پرگل!
مالمیر
Iran, Islamic Republic of
....حالا راهکار میدید؟؟!!
حمزه
Iran, Islamic Republic of
لازم است قواي كشور بيدرنگ و با زمانبندي مشخص، اقدام به اجراي آن (سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي) كنند ...
آقاى زاكانىخواهشا این قضیه توافقنامه را جدا پیگیری کنید و ببینید چه عملکردی از دولت به جا مانده خداییش من نگرانم ولی جایی دستم بند نیست
مسعود
Iran, Islamic Republic of
یک کلام: سانتریفیوژها بچرخند، به شرط اینکه چرخ زندگی مردم هم بچرخد. این رو مردم گفتند. این رو بفهمید.