جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶

نکاتی از سوره مبارکه نصر/ دلیل استغفار پیامبر اعظم

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 417848
از آنجا که فتح مکه نعمتی بزرگ بود و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را از گرفتاریهای مقابله با مشرکین بزرگ فارغ ساخت لذا حمد و تسبیح پروردگار به سبب این نعمت ضروری بود.
نکاتی از سوره مبارکه نصر/ دلیل استغفار پیامبر اعظم
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
 به نام خدایی که حامی مسلمانان است
 
سلام علیکم
 
در این مطلب نکاتی با تکیه بر تفسیر شریف المیزان از سوره مبارکه (نصر) تقدیم می‎شود.
 
ابتدا ترجمه سوره مبارکه نصر :
 
به نام خداوند بخشایشگر مهربان. هنگامی که یاری خدا و پیروزی فرارسد و ببینی که مردم گروه‎گروه وارد دین خدا می‎شوند پروردگارت را تسبیح و حمد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه‎پذیر است.
 
و بعد 4 نکته درباره محتوای سوره مبارکه نصر :
 
1 -  اشاره نصر و پیروزی در این سوره به فتح مکه توسط مسلمانان است که شرک را در مکه ریشه‎کن ساخت.
 
2 -  مراد از افواج یعنی مردمی که دسته‌دسته پشت سرهم و با سرعت به دین خدا در‌آمدند و مقصود از دین خدا هم به بیان آیه 19 سوره مبارکه آل عمران اسلام است چرا که فرمود : انّ الدین عند الله الاسلام. (همانا دین در نزد خدا، اسلام است)
 
3 -  از آنجا که فتح مکه نعمتی بزرگ بود و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را از گرفتاریهای مقابله با مشرکین بزرگ فارغ ساخت لذا حمد و تسبیح پروردگار به سبب این نعمت ضروری بود.
 
4 -  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که گناهکار نبود و بدین سبب نیازی به استغفار نیست بلکه مقصود از استغفار در این آیه، درخواست تداوم مغفرت است و این هم مکمل همان شکرگذاری است. هر چند در ذکری که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می‎گفتند اختلاف هست اما در روایتی است که ایشان در اواخر عمر شریف‌شان ذکر (سبحان الله و بحمده و استغفر الله و اتوب الیه) را زیاد تکرار و علت آن را هم نزول همین سوره مبارکه و مأمور به حمد و تسبیح و استغفار بودن بیان می‌فرمود.
 
یکی از اساتید هم می‎فرمود علت توبه و استغفار از بزرگان این است که انسان به بیان قرآن کریم (خداوند بسیار توبه‎کنندگان را دوست دارد / بقره، 222) با استغفار و توبه زیاد محبوب خداوند متعال می‎شود و در این راه هرچه بیشتر توبه و استغفار باشد محبوبیت هم فزون‎تر خواهد بود.
 
شاهد این مدعا آن که از خود پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل است که هر روز و شب صد بار استغفار می‎فرمود. (تفسیر کنز الدقائق، ج 14، ص 479)
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *