جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶
فاجعه منا تا سرنگونی سوخو 24؛

ترک ها چگونه بحران دست ساز خود را مهار خواهند کرد؟!

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 458212
داعش و نیروهای مخالف سوریه بر خلاف رویه گذشته در خصوص سرنگونی جنگنده روسی موضع گیری نکرده و با سکوت همراهی می کنند، علی الظاهر دو گروه مذکور از بروز مناقشه و درگیری هر چند محدود بین دو کشور روسیه و ترکیه استقبال می کنند.
ترک ها چگونه بحران دست ساز خود را مهار خواهند کرد؟!
گروه بین الملل "جهان نيوز"،امیر محمد فاطمی ـ  ۱-جنگنده روسی طی چند روز گذشته در حال پرواز در سوریه مانند سال ۲۰۱۳ توسط ترکیه ساقط شد. ترکیه ادعای تجاوز جنگنده روسی به ترکیه و عدم توجه به هشدارها را مطرح کرده است. قبلا نیز روسیه بدلیل تجاوز ناخواسته و سهوی جنگنده های این کشور به ترکیه عذر خواهی کرده بود.

۲- مقامات دو کشور با اتخاذ مواضعی در حال پاسخگویی به افکار عمومی کشورشان و راه حل یابی برای خروج از موضوعی هستند که با گزینه یابی های نامناسب بدلیل جایگاه ممتاز روسیه در جهان و وابستگی ترکیه به جبهه غربی و ناتو از ظرفیت تبدیل به بحران فی مابین و حتی بین المللی برخوردار است.

۳- مقامات کشورهای غربی و عربی طی روز گذشته تلاش کردند تا بی هیچ حاشیه سازی و ایجاد جبهه بندی نسبت به ایجاد زمینه گفتگوی فی مابین مقامات دو کشور اقدام کنند.

۴- داعش و نیروهای مخالف سوریه بر خلاف رویه گذشته در خصوص سرنگونی جنگنده روسی موضع گیری نکرده و با سکوت همراهی می کنند، علی الظاهر دو گروه مذکور از بروز مناقشه و درگیری هر چند محدود بین دو کشور روسیه و ترکیه استقبال می کنند.

۵- اولاند پس از انفجار پاریس با دشمن سازی مصداقی داعش(فاقد موجودیت رسمی) و با پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی روانی روزهای نخست حادثه نسبت به اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگول به سمت مدیترانه دستور داد خبرهایی نیز از پرواز و بمباران بخشی از مواضع داعش در سوریه نیز منتشر گردید که طبیعتا می توانست فارغ از ناچیزی اثرگذاری نظامی در کم و کیف نیروهای داعشی سوریه پاسخگوی نیازهای تبلیغی و روانی فرانسه و عرصه بین الملل باشد.

۶- سرنگونی جنگنده روسی در مرز ترکیه بنابر رویه های گذشته که منطبق با منطق بین المللی برخورد با چنین مواردی است حتما با پذیرش راه حلی میانه و مسالمت آمیز هر چند با تلرانسی بیشتر به سمت منافع یکی از طرفین خاتمه خواهد یافت.

۷- ترکیه با شناخت دقیق توانمندی نظامی و تهاجمی روسیه ، شرایط بین امللی و امکان بهره گیری از ظرفیت سیاسی ، دیپلماسی و دفاعی قابل رجوع جبهه غربی و عربی و ناتو حتما در صدد حل سیاسی منازعه مذکور با پذیرش شرایط روسیه و البته توضیح حقوق و اراده دفاعی ترکیه خواهد بود.

۸- ایران با توجه به دو تجربه قبلی که از تشکیل نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در موضوع سوریه و سپس تشکیل قرارگاه مشترک روسیه ، ایران ، سوریه و عراق برای مبارزه با داعش بدست آورده است و با عنایت به اینکه از حضور نیروی مستشاری و در صورت نیاز و ضرورت نظامی و دفاعی در سوریه و عراق برخوردار خواهد بود می تواند ضمن دعوت از طرفین روسیه و ترکیه به خویشتنداری و پیگیری ادعای ترکیه مبنی بر تجاوز هوایی و سرنگونی جنگنده روسی از طریق گفتگوی فی مابین نسبت به طرح ایده پذیرش ترکیه در قرارگاه ضد داعش چهارجانبه اقدام کند. پذیرش حضور ترکیه در قرارگاه عملیاتی حتما ضمن ناچار سازی ترکیه به پذیرش دیدگاه اکثریت چهارگانه قرارگاه بر ضرورت افزایش هماهنگی و پرهیز از بروز حوادثی از این دست تأکید دارد.

۹- شاید در خاتمه مطالب تقدیمی دعوت به تأمل در این سوال نیز مناسب باشد که چرا در جریان فاجعه منا که با رونمایی بلادرنگ ایران از موشک دور برد و نقطه زنی عماد و شهرهای موشکی زیر زمینی برای اعمال فشار به طرف عربستانی همراه بود شاهد موضع گیری و مداخلات بین المللی مقامات کشورها برای رفع درگیری لفظی در آستانه زورآزمایی نظامی بی دو کشور نبودیم؟ چرا کشوری در صدد دعوت ایران به گفتگو و پرهیز از تهدید نظامی نشد؟ چرا عربستان را برای ممانعت از بروز درگیری ناخواسته دعوت به پاسخگویی منطقی و معقول به ایران و سایر کشورهای آسیب دیده نکردند؟

۱۰- علی رغم تأکید بر درک تفاوتهای مبنایی فی مابین ایران و روسیه یا موضوع فاجعه منا و سرنگونی جنگنده روسی تصور می کنید ما در چه چارچوبی می توانستیم در موضوع فاجعه منا یا حتی شهادت سردار تقوی در عراق و سردار همدانی در سوریه موضع گیری و اقدام کنیم که علاوه بر عربستان ، سایر دولتهای درگیر مقامات سایر کشورها نیز بلافاصله برای کنترل تصمیمات احتمالا تند ایران نسبت به پادرمیانی اقدام می کردند؟ با تأکید بر اینکه حداقل اعضای جبهه غربی و عربی در تلاشند تا جمهوری اسلامی ایران در هیچ جا و موضوعی دیده نشود ما چه اقدامات معقول و اثرگذاری برای دیده شدنی موثر و مورد اطمینان می توانیم اتخاذ و اجرایی کنیم تا تصمیمات و اقداماتمان به عینه برای همه مهم تلقی گردد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نمایش دیپلماسی ایران در مقابل فاجعه منا، محکومیت حقوق بشری ایران را به درخواست عربستان بدنبال داشت.
و حال ببینیم نمایش دیپلماسی روسیه را.
علی
Iran, Islamic Republic of
چون ما در موقعیت تنبیه اقتصادی هیچ کشوری نیستیم چون رابطه با کسی نداریم و در دنیای کنونی اقتصاد حرف اول را میزند.ترکیه از موشکهای بالستیک و جنگ افزارهای روسیه نمیترسه ولی از کاهش ارتباطات اقتصادی میترسه چون هم به گاز روسیه نیاز داره هم به بازار بزرگ آن.فکرمیکنیدالان کسی از موشک میترسه؟؟؟نه عزیزم الان اقتصاد چینه که آمریکا رو میترسونه روابط اقتصادی جهانی همان چیزی که امثال جهان نیوز معتقدن اصلا نباید با هیچ کشوری رابطه داشته باشیم....فکرکن جهان نیوز حرف حساب منتشرکنه !!!!فکرکن.
بدون اقتدار نظامی و امنیت و استقلال سیاسی و جلوگیری از نفوذ و وادادگی سیاسی فکری و فرهنگی هیچ گونه اقتدار اقتصادی میسر نمی شود . ضمنا هیچ کس خواهان کشور ایزوله و بسته نیست و از آن سو شما باید تفاوت بین وادادگی منفعلانه و هضم شدن در نظم نوین غرب تنیده با تعامل عزت مندانه بین المللی را درک کنید
Iran, Islamic Republic of
هیچی باید در حماقت اردوغان بسوزن
اردوغان بای بای
حسین اهوازی
ترکها با مهارت تمام بازی را در دست گرفته اند چرا؟
1- توانستند هواپیمای روسی را بزنند.
2- حمایت ناتو را به شدت جلب کرده اند
3-هیمنه روسها را به شدت خدشه دار کرده اند.
4-نشان دادند که قدرت هوایی روسها در مقابل ناتو آسیب پذیر است همانگونه که در جنگ یوگسلاوی و جنگ خلیج فارس همه به این نتیجه رسیده بودند.
5- چراغ سبز اتحادیه اروپا را دریافت کرد و کمکهای میلیاردی اروپا را به جیب خود سرازیر کردند.( در همین کنفرانس اخیر اتحادیه اروپا)
6- ممکن است گروههای مخالف را با کمک اروپا و سایر مدعیان مبارزه با داعش به منظور به زانو در آوردن روسیه در باتلاق سوریه تسلیح خواهند کرد.
7-روسیه همپای ترکیه در g20 عضو هستند و دینامیک اقتصادی ترکیه به مراتب قویتر و فعالتر از روسیه است و این روسیه است که به شدت تحریم است و در صورت تقابل ترکیه چیزهای دیگری را از دست خواهد داد.
8- شصت درصد صادرات نفت روسیه به خاطر حمله روسیه به اوکراین از خاک ترکیه میگذرد و ترکیه میتواند روی این قضیه خیلی راحت با اقتصاد روسیه بازی کند که در صورت ادامه این روند ترکیه این اهرم را به دست خواهد گرفت.
9- بیش از 45 درصد ترددها و مراودات و تجارت دریای و لجستیکی روسیه از تنگه بسفر امکان پذیر است که ترکیه باز هم در این زمینه میتواند ابتکار عمل را به دست بگیرد.
10 - روسیه به هیچ عنوان به ترکیه حمله نخواهد کرد چون حمله روسیه به ترکیه به معنای اعلام جنگ به ناتو است.
11- ترکیه با 882 میلیارد دلار درآمد ناخالص سالیانه هم اندازه روسیه است تازه ترکیه متکی به نفت هم نیست که روسیه شدیدا محتاج فروش نفت و گاز به ترکیه و اتحادیه اروپاست.
12- ترکیه آلترناتیو خیلی قویتر دیگری به نام اسلام دارد که خیلی از کشورهای اسلامی سنی و ثروتمند از آن حمایت میکنند.

نهایتا همانگونه که ترکیه روسیه را به لحاظ نظامی دست کم نمیگیرد روسها هم ترکیه را دست کم نخواهند گرفت.

پس نباید با غلیان احساسات ضد ترکیه ای با قضیه برخورد کنیم همین ترکیه در تحریمهای سخت غرب علیه ایران به خاطر انرژی هسته ای با ایران همکاری کرد که هشدارهای شدید اتحادیه اروپا و آمریکا را به دنبال داشت. ترکیه همسایه قدرتمند ماست و با این کشور با احترام متقابل رفتار میکنیم و ایران هم با هیچ یک از کشورهای همسایه خود (حتی روسیه) به اندازه ترکیه روابط اقتصادی و سیاسی تنگاتنگ ندارد. همچنین سابقه بد تاریخی روسیه و رفتار آنرا به فراموشی نسپارید روسیه به خاطر ایران وارد سوریه نشده و فقط دنبال منافع خودش است.
لطفا نظر ما را هم چاپ کنید من یک بیطرف واقع بین هستم.