چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تهيه برنامه جامع فرهنگي براي حج امسال

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 378310
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: برای موسم حج امسال برنامه جامع فرهنگی و نقشه راه تهیه شده است.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در نشست خبری مشترک با رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر استفاده از لحظات معنوی سفر تمتع،افزود: در این برنامه مباحث قرآنی،شناخت تاریخ اسلام،جلسات انس و معرفت،نشست های تخصصی ویژه و همایش های بین المللی همچون قدس و تقریب،پیش بینی شده است.

وی گفت: امسال دو مراسم دعای کمیل در مدینه قبل و دو مراسم در مدینه بعد برگزار می شود و مراسم دعای کمیل مکه نیز بر اساس توافقات صورت گرفته در بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان این که مراسم دعای کمیل همه ساله با هماهنگی ماموران انتظامی عربستانی برگزار می شود،گفت:در دو سال گذشته نماینده وزارت کشور عربستان در مراسم دعای کمیل حضور یافته است و ما نیز سعی می کنیم حساسیت های کشور میزبان را رعایت و برنامه ها را منظم اجرا کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر این که مراسم برائت از مشرکان وظیفه ای دینی است،گفت:طبق فرموده امام راحل و مقام معظم رهبری برائت از مشرکین رکن سیاسی حج است که ریشه در قرآن و روایات دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان این که مراسم برائت از مشرکین امسال نیز در عرفات برگزار خواهد شد،گفت: چینش کاروان های ما به شکلی است که از ناحیه تندروها خطری نباشد و ماموران عربستانی نیز حساسیت ویژه ای دارند که اتفاق خاصی نیافتد.

وی افزود: شرایط امسال ما نسبت به دو سال گذشته بهتر است زیرا در مسئله سوریه هجمه وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشت اما اکنون شرایط به کلی تغییر پیدا کرده است و برخی مقامات عربستانی به صراحت علیه تکفیری ها اعلام موضع کرده اند.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به این که شعار حج امسال«معنویت،خودباوری و اتحاد اسلامی» است،گفت: ما به دنبال آنیم که از ظرفیت حج برای اتحاد امت اسلامی استفاده کنیم و اجازه نخواهیم داد اختلافات مذهبی در حج مطرح شود زیرا باعث ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و سو استفاده دشمن خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: البته ما پاسخگوی شبهات خواهیم بود اما برنامه ای برای بحث های فرقه ای و طایفه ای نداریم.

وی گفت: در ایام عمره عناصر تندرو رفتار مناسبی با زائران ما نداشتند که این امر از طریق مجاری دیپلماتیک به عربستان منتقل شد.
سرپرست حجاج ایرانی به زائران توصیه کرد حساسیت های کشور میزبان را رعایت و از انجام برخی کارها همچون دخیل بستن و برداشتن خاک از قبور پرهیز کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: از برنامه های آتی ما این است که با ایجاد بازارهایی در سالن ترانزیت ایستگاه های پروازی و ارائه تولیدات مطلوب داخلی یا خارجی، از حجم خرید زائران یا بازارگردی آنان در عربستان و خروج ارز بکاهیم.
وی تاکید کرد: این طرح به نفع کشور و ضروری است دولت از آن حمایت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *