پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۲
ظریف جزئیات و نتایج مذاکرات وین را تشریح کرد؛

پایان مذاکرات وین/ ادامه جلسات ماهانه با اشتون، واکنش به طرح موضوع موشک‌هاومواضع آمریکایی‌ها

توافق کردیم همدیگر را متعجب نکنیم
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 345217
وزیر خارجه کشورمان در نشستی با خبرنگاران ایرانی ضمن خسته نباشید و تشکر از آنها گفت: طبق مذاکرات ژنو توافق کردیم با هدف حفظ برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران مذاکرات را ادامه دهیم.
پایان مذاکرات وین/ ادامه جلسات ماهانه با اشتون، واکنش به طرح موضوع موشک‌هاومواضع آمریکایی‌ها
به گزارش جهان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک خود با کاترین اشتون با اشاره به مذاکرات سه روز گذشته هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و نمایندگان ۱+۵ اعلام کرد: در سه روز گذشته بر چارچوب مباحث توافق کردیم.

وی گفت: ما سه روز کاری مفید و بسیار فشرده داشتیم که در این سه روز موضوعاتی را که باید به آنها برای رسیدن به راه حل جامع برسی می کردیم، به مذاکره نشستیم.

ظریف افزود: کار دشواری در پیش داریم و هر دو طرف فکر می کنند که شروع خوبی برای این کار دشوار بوده است.

وزی رامور خارجه کشورمان افزود: علاوه بر بحث‌هایی که ما در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را هم آغاز کردیم و همینطور بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم تا در ۴ ماه آینده بحث ها را دنبال کنیم و در مورد چهارچوب بحث‌ها هم توافق کردیم.

ظریف همچنین ا زدولت اتریش و وزیر خارجه اینکشور به خاطر میزبانی از مذاکرات ایران و ۱+۵ تشکر کرد.

به گفته مقامات و دیپلمات‌های حاضر در این نشست،‌ دستیابی به چارچوبی برای هدایت مذاکرات آتی و ترتیب اولویت‌ها و مسائل مورد بررسی،‌ هدف اصلی این نشست‌های وین است.

پیشتر ایران و کشورهای ۱+۵ سوم آذر گذشته توافقنامه موقت شش‌ماهه‌ای موسوم به "برنامه اقدام مشترک" را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافقنامه موقت از تاریخ ۳۰ دی به‌طور رسمی اجرایی شد.

ادامه جلسات ماهانه با اشتون، واکنش به طرح موضوع موشک‌ها و مواضع اخیر آمریکایی‌ها

محمد جواد ظریف سپس در نشستی خبری با خبرنگاران ایرانی ضمن خسته نباشید به خبرنگاران و تشکر از آنها گفت: مذاکراتی که برای رسیدن به راه حل جامع برگزار شد‌، طبق مذاکارات ژنو توافق کردیم با هدف حفظ برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران مذاکرات را ادامه دهیم. مرحله اول که موقتی است در حال حاضر اجرایی است و طرفین تعهدات خود را با روش‌های پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک انجام می‌دهند و بر همان مبنی قرار بود
اظهاراتی که در ۲ ماه گذشته مشاهده کردیم به ویژه از طرف دولت آمریکا کمکی به اعتمادسازی نکرده و اعتماد را بیشتر هم خدشه دار کرده است.ما در همه سطوح تعامل به این نکته تأکید کرده ایم و امیدواریم که رسیدن به یک راه حل مهمتر از فشار گروه‌های فشار برایشان باشد.
که از این جلسه وارد گفت وگوی نهایی شویم که طبق برنامه حداکثر ظرف یکسال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول مذاکرات ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود و به اجرا گذاشته شود یعنی اول بهمن ۹۳.

وی افزود: البته قصد ما این است که در کوتاه ترین فرصت به نتیجه برسیم. در مورد موضوعاتی که بیان کردم من و خانم اشتون چارچوب‌هایی را که باید مورد توافق قرار گیرد در جلسه سه شنبه صبح مطرح کردیم و بعد هم در جلساتی که در سطح معاونین و مدیران سیاسی برگزار شد، این موضوعات را پیگیری کردند.بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می تواند در دستور کار بشد و چه موضوعاتی نمی تواند در دستور کار باشد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: در بعضی مواد تفاهم هست و در بعضی موارد تفاوت وجود دارد.توافق کردیم در موضوعاتی که تفاهم داریم کار را ادامه دهیم.دیدگاه ما کاملا مشخص است. تنها موضوعی که در این مذاکرات بحث می شود هسته ای است و هیچ موضوع دیگری مورد بحث قرار نمی‌گیرد. در جلسه دوم در سطح سیاسی هم که در پایان سال جاری شمسی یعنی از ۱۷ تا ۱۹ مارس ینی ۲۶ تا ۲۹ اسفند در خدمت دوستان در وین خواهیم بود. به هر حال راه دشواری است. تأکید ما این است که طرفین باید مراقبت کنند.باید اقدامات و اظهاراتی نکنند که بی اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و باید از این فرصت تاریخی که مردم ایران با حضور یکپارچه در انتخابات و در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراهم کرده اند استفاده کرده و اعتماد مردم ایران را جلب کنند و اظهاراتی که فایده ای برای آنها و مذاکرات ندارد و تنها گروه های فشار را خوشحال می کنند مطرح نکنند.

ظریف در توضیح فضای مذاکرات وین گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی بود. معتقدم که برای اولین جلسه قدری هم مثبت تر از پیش بینی ها بود. ما همواره تأکید کرده ایم که نمی پذیریم کسی برای ما راه حل مطرح کند و برای ما نسخه بپیچد. مشخص بود که این موضوع برای سایر طرف‌ها حداقل زمانی که پای میز مذاکره با ایران نشسته بودند رعایت می شد. امیدواریم پس از بازگشت به پایتخت هم همین روش را ادامه دهند. من به شما اطمنیان می دهم که در زمان مذاکره هیچ کس این امکان را نداشته و نخواهد داشت که با مذاکره کنندگان ایرانی جز با زبان اکرام و احترام سخن بگوید و در همه بحث هایی که شده و حتی در حوزه های دشوار ما مواضع خود را با صراحت بیان کردیم و احساس شد که مجموعا تلاش می شود که با دید انتخاب های متفاوت و نه با دید انتخاب جزمی و فقط یک راه با مذاکرات برخورد شود. البته ما تنها در اول راهیم و مشغول بحث در مورد چارچوب ها هستیم. نیاز است که به جزئیات بپردازیم که بسیاری فنی خواهد بود. موضوعات ریز حقوقی مطرح خواهد بود. حتما راه پر نشیب و فرازی در پیش داریم. بیش از هر چیز به یکددلی و حمایت همه اقشار مردم
در حال حاضر چند موضوع داریم که شامل هسته ای و تحریم‌ها هستند و قرار است بر این دو موضوع از جلسه بعد تمرکز کنیم. بحث همکاری ها هم هست که همکاری هسته‌ای است که به صورت بسیار مقدماتی در این جلسه در مورد آن بحث شد.
و نخبکان جامعه نیازمندیم وبیش از آن به دعای خیر.

وی افزود: این نکته را ما توافق کردیم که تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته ای ایران قابل مذاکره است. ما راجع به هیچ چیز جز برنامه صلح آمیز هسته ایران و ایجاد اطمینان از اینکه این برنامه همواره صلح آمیز خواهد ماند بحث دیگری نداریم. تمام اسنادی هم که مورد توجه ما در جریان مذاکرات است صرفا درباره بحث هسته ای است. موضوعات نظامی و توانمندی های علمی ما خارج از موضوعات مذاکرات است. موضوع مذاکرات ما منحصر به توانمندی‌های هسته ای ایران است. ما رسما اعلام کردیم که برنامه هسته ای ما ادامه خواهد داشت. ما سایتی را تعطیل نمی کنیم و رسما گفته‌ایم. مشکل همواره این بوده که کسی فکر کند می تواند برای مردم ایران نسخه بپیچد. برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و برنامه ما تنها در صورتی می تواند دنیا از آن مطمئن باشد که به صورتی علنی و شفاف شابد و مطابق با نظارت‌های موجود. تعطیلی هیچ چیزی در کار نیست.

ظریف در پاسخ به سوالی مربوط به مکتوب شدن توافق در این مذاکرات گفت: فعلا چیزی مکتوب نشده. نه به صورت پیپر نه به صورت نان پیپر.چرا که نان پیپیر غیررسمی است. ما نه موضوع مکتوب رسمی داریم و نه غیر رسمی. در موضوعاتی که مطرح شد توافق کردیم که در میان راه طرفین با اظهارنظرهای جدید همدیگر را متعجب نکند. اظهاراتی که در ۲ ماه گذشته مشاهده کردیم به ویژه از طرف دولت آمریکا کمکی به اعتمادسازی نکرده و اعتماد را بیشتر هم خدشه دار کرده است.ما در همه سطوح تعامل به این نکته تأکید کرده ایم و امیدواریم که رسیدن به یک راه حل مهمتر از فشار گروه‌های فشار برایشان باشد.

ظریف گفت آنچه که تعریف شده و بر آن تصریح شده بر اساس آن عمل خواهیم کرد. هدف ما این است که اقدامات ایران کاملا صلح آمیز و در شرایطی کاملا آشکار باقی خواهد ماند و این قدمی در خصوص راه حل جامع است. هدف بحث این بوده که جز مسأله هسته ای ایران چیزی را مورد بحث قرار نخواهیم داد و در سطوح فنی و سیاسی با خانم اشتون و همکاران دیگر که صحبت کردیم نشست‌ها ادامه خواهد داشت. نشست نخست اواخر اسفند ماه و نشست بعدی در حاشیه نشست شورای حکام خواهد بود که امیدواریم یک قدم جدی برداریم و این توافقات نهایی شود. در حال حاضر چند موضوع داریم که شامل هسته ای و تحریم‌ها هستند و قرار است بر این دو موضوع از جلسه بعد تمرکز کنیم. بحث همکاری ها هم هست که همکاری هسته‌ای است که به صورت بسیار مقدماتی در این جلسه در مورد آن بحث شد. در جلسه بعدی فنی هم مقداری بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. اگر به برنامه اقدام نگاه کنید مشخص است که چه بحث‌هایی مطرح است
در موضوعاتی که مطرح شد توافق کردیم که در میان راه طرفین با اظهارنظرهای جدید همدیگر را متعجب نکند.
و ما این موضوعات را به صورت همزمان بررسی می کنیم، اما وقتی به مرحله نهایی برسیم زمان بندی انجام می دهیم. یک رشته موضوعاتی را تفاهم کردیم در برنامه اقدام و بر سر برخی موضوعات تفاهم نکردیم.

وی درباره اقدامات دولت آمریکا گفت: معتقدیم اقدامات آمریکا فضای مذاکرات را تحت تأثیر منفی قرار داده و به بی اعتمادی دامن زده است.برنامه هسته ای ما هم ادامه دارد. اصولا آمریکا باید این واقعیت را بفهمد که این تحریمها هم غیرقانونی است هم ناکارآمد. آنچه که مهم است این است که ما از این بحث قرار است به این نتیجه برسیم که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. ما که به این نتیجه رسیدیم و فتوای مقام معظم رهبری هم داریم و خارج از استراتژی ایران هم هست که سلاح هسته ای مخل امنیت می دانیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره اراده کشورهای غربی در حل موضوع هسته‌ای ایران اعلام کرد: باید اراده طرف مقابل را در عمل ببینیم. پشت میز مذاکره همه با نمایندگان جمهوری اسلامی با عزت وا حترام صبحت می کنند. من ندیدیم کسی به شکلی حتی با تحکم بخواهد با ما صحبت کند. لحن و فضای مذاکرات فضایی است که این احترام به چشم می خورد.مـتأسفانه در بیرون مذاکرات ما این فضا را مشاهده نمی کنیم. جز با زبان احترام مذاکرات پیش نخواهد رفت.

اشتون: کارشناسان در اوایل مارس برای مذاکرات فنی دیدار می‌کنند

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در نشست خبری مشترک خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خاجه کشورمان با اشاره به مذاکرات سه روز گذشته هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و نمایندگان ۱+۵ اعلام کرد:کارشناسان در اوایل مارس برای مذاکرات فنی دیدار می‌کنند.

اشتون همچنین از سازمان ملل، اتریش و همه دست‌اندرکاران این دور از مذاکرات تشکر کرد.

به گفته مقامات و دیپلمات‌های حاضر در این نشست،‌ دستیابی به چارچوبی برای هدایت مذاکرات آتی و ترتیب اولویت‌ها و مسائل مورد بررسی،‌ هدف اصلی این نشست‌های وین است.

پیشتر ایران و کشورهای ۱+۵ سوم آذر گذشته توافقنامه موقت شش‌ماهه‌ای موسوم به "برنامه اقدام مشترک" را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافقنامه موقت از تاریخ ۳۰ دی به‌طور رسمی اجرایی
من ندیدیم کسی به شکلی حتی با تحکم بخواهد با ما صحبت کند. لحن و فضای مذاکرات فضایی است که این احترام به چشم می خورد.مـتأسفانه در بیرون مذاکرات ما این فضا را مشاهده نمی کنیم. جز با زبان احترام مذاکرات پیش نخواهد رفت.
شد.

شرمن: برای مشورت با متحدانمان درباره برنامه هسته‌ای ایران به عربستان و اسرائیل می‌روم

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا هم در نشست وین با حضور در مرکز رسانه‌ای موسوم به "مرکز اتریش" اعلام کرد که در گفتگوهای سه روز گذشته درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

شرمن در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه آقای ظریف گفتگو درباره برنامه موشکی و بازرسی از تسلیحات نظامی را خط قرمز می‌داند، نظر شما چیست، گفت: بارها اعلام کرده‌ام همانگونه که اوباما نیز گفته است تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مطمئن باشیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

وی گفت: ما قصد داریم مطمئن شویم که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود و جامعه بین المللی از این بابت اطمینان حاصل کند.

شرمن افزود: مذاکرات سازنده و مفیدی داشتیم، پیشرفت کردیم و درباره ماهیت و فرآیند بحث کردیم و درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی افزود: درباره تمام مسائل گفتگوهای سازنده ای داشتیم و این مباحث برنامه کاری تداوم مذاکرات را فراهم کردند. برای پیشبرد مذاکرات باید فضا را برای مطرح شدن تمام دیدگاه‌ها باز کرد.

شرمن تصریح کرد تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگرفته یعنی درباره هیچ چیزی توافق نشده است.

درباره جزئیات مذاکرات اینجا سخن نمی‌گویم زیرا ما در ملاء عام مذاکره نمی‌کنیم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود این یک فرآیند سخت پیچیده و طولانی خواهد بود. اما تلاش خود را خواهیم کرد که در شش ماه به توافق برسیم. هم اکنون شاهد انجام برخی اقدامات از جانب ایران هستیم. راه زیادی مانده اما در این زمان کوتاه مسیری را طی کرده ایم.

وی بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات بسیار جامع بودند و درباره تمام موضوعات بحث شد.

شرمن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی ایران بحث شد یا نه گفت درباره این مساله به صوت ویژه سخنی نمی‌گویم اما باید بگویم که تمام مسائل در این مباحث مطرح شده‌اند و یک بار دیگر تاکید می‌کنم تا زمانی که درباره تمام مسائل توافق نشده درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی در واکنش به پرسش خبرنگار نشریه صهیونیستی هاآرتص افزود: هر کشوری می‌تواند نگرانی های خود را داشته باشد. ما یقیناً به مشورت‌های متحدانمان گوش فرا می دهیم. برای مثال در هفته آتی به اسرائیل و عربستان خواهم رفت تا با آنها مشورت کنم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار خودش یا یک مقام ارشد آمریکایی از ایران در آینده گفت: همه چیز ممکن است.

وی افزود: دیدارهای منظمی در سطح مدیران سیاسی و کارشناسان در آینده خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه این ظریف که مشکل نگرانی کد خدا از موشکهای بالستیک ایران رو هم حل میکنه.


تعلیق ساخت و انباشت و استفاده اونم با چاشنی خنده.
United Kingdom
این تغییر ظاهر ظریف به نظر شما پیامی به غرب داره؟؟
Iran, Islamic Republic of
لابد اینم تقصیر روحانیه؟؟؟؟؟؟؟
Serbia
این که قطعا تقصیر روحانی هست.....
مجتبی
بلهههههههههههههه
دقیقا جواب سوالت بله است آره صحیح است
Iran, Islamic Republic of
....
به نظر برای مذاکرات هسته ای بهتره تعدادی کاسب های بازار رو ببرن تا ایشون
سرور
کاسب های بازار می دانند در برابر دادن هر چیزباارزشی باید مابه ازا گرفت اما وی نمی داند.در عوض بزرگترش به دیگران توهین می کند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
زنده باد ظریف با ظرفیت فراوان ..
مرتضی
آره!! زمان عهدنامه ترکمنچای هم ازین ظرفیتهای فراوان بسیــــــار بـــــــــــــــــــــوووود!!
ايشون اصلا تخصصش نداره خودش چندبار گفته بهمون اینطوری گفتن ما هم میگیم البته اضافه تر
مهم عمل است و نه حرف !!!
جناب ظریف ، باید دید نظر طرف گفتگو چی هست !!!!
علی
به مرگ گرفتن که به تب راضی بشن
عوض اتخاذ سیاست پیشرو تهاجمی دل ملتو خوش کردن که راجع به مسائل دیگه صحبت نمی کنن، عوضش در مسئله هسته ای، قشنگ امتیاز میدن
بهتره با مردم رو راست باشه و به حرف دلسوزان تحصیلکرده(نه بیسواد!!) گوش بده...
علی
خدا قوت دلاور ما پشتیبان انقلاب و رهبری عزیز و شما ها هستیم
Iran, Islamic Republic of
ظریف دقت کن
توافق خوبی بود اینکه همدیگر را متعجب نکنید اونا که تعجب نمیکنن ولی شمارو نمیدونم...
سید علی
به لطف خدا و اقا امام زمان عج اونها هیچ غلطی نمی تونن بکنن . اگه ظریف هم از خط قرمز عبور کنه کنار گذاشته میشه .
این مذاکرات همونطور که رهبر ما فرمودند سرانجامی نداره .اونها میگن به هیچ وجه تحریم نفتی برداشته نمیشه . پس یعنی هیچ!!!
احمدی نژاد عزیز جات خالی !
هی جلسه هی جلسه...خوب که چی؟
سعید
یکی نیست بگه : کی باید در مورد صلح آمیز بودن هشته ای شما ( آمریکا و ... ) تحقیق کنه
سعید
جالب اینجاست ! اعتراف شرمن در مورد متحدانش : برای مشورت با متحدانمان درباره برنامه هسته‌ای ایران به عربستان و اسرائیل می‌روم
ظریف لا مچکریم!
البته دوستان توجه کنند این که شما می بینید ظریف ماست ....