پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۰
دور جدید تحریم ها در راه است؟

فهرست کاملی از تحریم های صورت گرفته علیه ایران

شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 179816
تحریم های هدفمند ومتناسب با فضای سیاسی و اقتصادی ایران چند سالی است که در دستور کار مقامات غربی از جمله کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار گرفته است تا شاید بتوانند بر جمهوری اسلامی ایران فشار مضاعف وارد کنند. 

به گزارش جهان، خبر گزاری رویترز اخیرا فهرست کاملی از تحریم های صورت گرفته علیه ایران را منتشر کرده است که تاریخ این تحریم ها به انقلاب دوم ایران یعنی اشغال لانه جاسوسی توسط نیروهای خط امام در سال ۵۸ و در اولین سال پیروزی انقلاب شکل گرفت تابه امروز ادامه داشته است. 

آخرین دور این تحریم ها که با هوشیاری مسئولین نظام در نطفه خفه شد به آشوب اسرائیلی ۲۵ بهمن سال گذشته بر میگردد که دشمنان وضد انقلاب قصد داشتند با سریالی کردن کشته سازی های خود در هفته های مختلف یک قطعنامه دیگر علیه ایران صادر و به قول خود تیر خلاص را به ایران شلیک کنند. 

اما با نگاهی به تحریم های چند سال گذشته می توان گفت که دشمنان نظام قصد دارند از طریق اقتصاد به ایران ضربه بزنند. در اولین دور تحریم ها علیه ایران در سال ۵۸ واردات محصولات ایرانی جز هدیه های کوچک، مواد اطلاعاتی، مواد غذایی و برخی انواع فرش‌ها به آمریکا ممنوع اعلام شد. 

در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴ شمسی) بیل کلینتون رئیس جمهوری آمریکا دستور داد که شرکت‌های آمریکایی از سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و تجارت با ایران خودداری کنند. تهران نیز به دنبال مشتری‌های دیگری برای نفت و گاز خود برآمد. 

در همین سال، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، دولت آمریکا موظف شد که شرکت های خارجی را که بالای بیست میلیون دلار در سال در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده اند، تحریم کند. 

این قانون در سال ۲۰۰۶ به مدت پنج سال تمدید شد. هیچ شرکت خارجی تا کنون به این خاطر جریمه نشده است اگر چه خیلی از این شرکت‌ها روابط تجاری خود با ایران را کاهش دادند. 

در اکتبر ۲۰۰۷(سال۱۳۸۶)، واشنگتن سه بانک ایرانی را تحریم کرد و سپاه پاسداران را به عنوان گسترش دهنده سلاح های کشتار جمعی معرفی کرد. وزارت خزانه داری آمریکا نیز، از این سال به بعد، تعداد زیادی از بانک های ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. 

وزارت خزانه داری آمریکا، بر اساس قانون تحریم تجاری، ۲۰ شرکت نفتی و شرکت پتروشیمی تحت کنترل حکومت ایران را از ادامه تجارت با آمریکا محروم کرد. 

در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۰، کنگره آمریکا، تحریم‌های همه جانبه شدیدی را علیه ایران تصویب کرد که هدف آن فشار به بخش‌های مالی و انرژی ایران بوده و شرکت‌های خارجی را که با ایران روابط تجاری دارند، دربر می‌گیرد. 

قانون تحریم سال ۲۰۱۰، شرکت‌ها و موسساتی را که در طی ۱۲ ماه، بیش از ۵ میلیون دلار فرآورده های نفتی پالایش شده به ایران بفروشند، جریمه خواهد کرد. این موسسات از سیستم مالی آمریکا و انعقاد قرارداد در آمریکا محروم خواهند شد. به موجب این قانون، اگر بانک های خارجی با بانک های ایرانی یا سپاه پاسداران رابطه تجاری داشته باشند، از ارتباط با سیستم مالی آمریکا شدیدا محروم خواهند شد. 

در ماه می ۲۰۱۱، دولت آمریکا، بیست و یکمین بانک دولتی ایران یعنی بانک صنعت و معدن را در فهرست سیاه خود قرار داد چرا که این بانک از طرف دو موسسه مالی تحریم شده یعنی بانک ملت و بانک ایران و اروپا (EIH Bank) معاملاتی در زمینه گسترش سلاح های کشتار جمعی انجام داده بود. 

دولت آمریکا همچنین شرکت نفت دولتی ونزوئلا یعنی و شش موسسه نفتی و کشتی رانی این کشور را به خاطر روابط بازرگانی با ایران و نقض قانون تحریم ایالات متحده، تحریم کرد که باعث خشم دولت هوگوچاوز شد.
اما در بین کشورهای اروپایی هم کشورهایی بودند که دنباله روی آمریکا بوده اند. دولت بریتانیا در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که روابط تجاری خود با بانک ملت و خطوط کشتی رانی ایران را قطع کرده است. هر دو موسسه قبلا به وسیله دولت آمریکا تحریم شده بودند .

در ۱۲ اوت ۲۰۱۰، اتحادیه اروپا، تحریم های شدیدتری را علیه ایران اعمال کرد از جمله ممنوعیت ایجاد سرمایه گذاری مشترک با شرکت های ایرانی که در زمینه نفت و گاز طبیعی فعال اند. 

به موجب این تحریم ها، فروش و عرضه یا انتقال تجهیزات و تکنولوژی انرژی که دولت ایران می تواند از آنها برای پالایش و معیان گاز طبیعی یا کشف و تولید آن استفاده کند ممنوع است. اتحادیه اروپا انتظار دارد که اثرات این تحریم‌ها در طول زمان افزایش یابد. 

انتقال پول های بیشتر از ۴۰ هزار یورو نیازمند مجوز مقامات ارشد دولتی کشورهای عضو اتحادیه است. مبالغ بالای ۱۰هزار یورو که به مواد غذایی یا بهداشت مربوط نمی شوند، باید ثبت شوند. 

دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه ایران که در نهم ژوئن ۲۰۱۰ تصویب شد، همه بانک های ایرانی در خارج را که مرتبط با برنامه هسته ای یا موشکی ایران بودند، هدف قرار داد. به علاوه همه معاملات افراد و شرکت‌ها با بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران، تحت نظر قرار گرفت. 

گفتنی است باراک اوباما هفته گذشته در یکی ار اظهار نظرهای خود گفته بود با اجرای اخرین دور تحریم ها علیه ایران، این کشور طی ۶ ماه سقوط خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امام فرمود: آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند ، انشاالله با دعاي خير حضرت حجت (ع) و زعامت مقام معظم رهبري و همت مضاعف امت شهيد پرور اين مكر دشمن هم به خودش خواهد برگشت .
انشاءالله
Iran, Islamic Republic of
بابا جان همش کاغذ پاره است.اصلا توجه نکنید!
United States
آیا تمام این تحریم ها به شدت تحریم های قریش علیه پیامبر (ص) در شعب ابیطالب می رسد؟!
اگر مسلمانیم، باید الگوی مان رسول الله (ص) باشد.
اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبة ولینا
Iran, Islamic Republic of
كشورمسلمان ايران باتوكل برخداوندباريتعالي وپيروي ازسنت خاتم الرسل،حضرت محمد(صلي الله عليه وآله)،هيچ ترس وحزن واندوهي ازدنياي غرب مغرورندارد.به اميدحذف استكبار جهاني وبرپائي پرچم اسلام درسراسر جهان به دست حضرت مهدي(عج).
United States
خدا شاهده مدتیه سوژه واسه خنده پیدا نکردیم. انشاالله تحریم کنند باز ما دوباره واسه خنده یه موضوعی داشته باشیم.
ما همیشه توکلمون به اون بالاییه.
فعلا گویا خود آمریکا و اروپا باید اول شلوار اقتصادی خودشان را نگهدارند!!!
تحريم ها قابل تحمل است تبعيض و بي عدالتي و فساد ولو اندک در دستگاه قضائي قابل تحمل نيست
Iran, Islamic Republic of
ما اگر از داخل به خودمون ضربه نزنيم هيچكس از خارج نميتونه هيچ كاري بكنه
Iran, Islamic Republic of
ايران بايد به استقامت انقلابي خود ببالد.
Iran, Islamic Republic of
اوباما اين حرف را براي كساني مي زند كه ساده لوح هستند .ما گوشمان از اين شعارها 30 سال بيشتر است كه پرشده .جواب ايشان همان است كه امام داد :امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند