چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۱

بازگشت تونس به محور مقاومت

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 397616
بازگشت تونس به جمع حامیان محور مقاومت با پیروزی سیاستمدار کهنه‌کار تونس در انتخابات محقق شد.
به گزارش جهان به نقل از نسیم، اگر چه برخی پیروزی "قائد السبسی" در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس را زمینه‌ساز بازگشت اعضای حکومت زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع این کشور به عرصه سیاست می‌دانند اما مواضع السبسی در قبال سوریه و مقاومت با مواضع منصف المرزوقی رئیس جمهور فعلی این کشور و رقیب سرسخت انتخاباتی وی، متفاوت است.

"باجی قائد السبسی" پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در زمان زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع این کشور ریاست پارلمان را برعهده داشت و در زمان حبیب بورقیبه رئیس‌جمهور پیشین تونس در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷، وزیر بود و پس از انقلاب ۱۴ژانویه ۲۰۱۱ نیز سمت ریاست دولت موقت را در اختیار داشت.

السبسی رئیس حزب "نداء تونس" است و حزب وی ماه گذشته با کسب ۸۵ کرسی در پارلمان تونس، گوی سبقت از حزب اسلامی "النهضه" را گرفت و رسما پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری تونس السبسی با کسب ۳۹.۴۶ درصد آرا توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد و پس از وی المرزوقی با ۳۳.۴۳ درصد آرا قرار گرفت.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز قائد السبسی با بیش از ۵۵ درصد آراء پیروز این انتخابات شد و منصف المرزوقی رقیب سرسخت وی نیز حدود ۴۵ درصد آراء را به دست آورده است.

جنبش اسلامگرای النهضه که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ حاکمیت تونس را در دست داشت، از آنجایی که نتوانست در انتخابات پارلمانی موفقیت چندانی به دست آورد و در مقابل ندای تونس شکست خورد، به طور مستقل نامزدی را برای ریاست جمهوری معرفی نکرده و برخی کارشناسان پیش بینی کردند که این جنبش از "منصف المرزوقی" رئیس جمهور تونس و رقیب قائد السبسی دیپلمات کهنه‌کار و لیبرال این کشور حمایت کرده است.

جنبش النهضه که ریاست آن را "راشد الغنوشی" بر عهده دارد بر این باور است که السبسی و حزب وی در واقع ادامه دهنده راه حزب زین العابدین بن علی است و به عقیده راشد الغنوشی خطر آن برای انقلاب تونس بیش از خطر سلفی های تندرو است.

پیروزی "باجی قائد السبسی" در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس از نگاه برخی زمینه مشارکت مجدد اعضای رژیم سابق این کشور در صحنه سیاسی را فراهم می‌‌کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در پی پیروزی حزب "نداء تونس" در انتخابات پارلمانی به نقل از مشاور ویژه رئیس این حزب لیبرال تونس اعلام کرد که "این حزب راه بن‌علی را ادامه خواهد داد" . مشاور ویژه رئیس نداء تونس ضمن تاکید بر ادامه دادن راه دیکتاتور مخلوع تونس گفته بود که تنها تفاوت این حزب با حکومت بن علی در آزادی بیان است.

مخالفان السبسی معقدند که پیروزی رئیس حزب نداء در انتخابات ریاست جمهوری تونس، امکان بازگشت اعضا و رهبران حزب حاکم منحل شده در دوره ریاست جمهوری زین العبادین بن علی به صحنه سیاسی را فراهم می‌سازد آن هم در شرایطی که مردم خواستار دور کردن آنان از سیاست هستند.به گفته برخی از این مخالفان، اعضای سابق حزب حاکم تونس یا همان حزب وابسته به بن علی که با حکم قضائی منحل اعلام شده بود، به نداء تونس ملحق شدند.

دیدگاه حزب السبسی درباره سوریه و مقاومت

از سوی دیگر، حزب قائد السبسی بر خلاف حزب حاکم منصف المرزوقی بر برقراری روابط تونس و سوریه از همان ابتدای کار تاکید داشته است؛ برخی از اعضای حزب "نداء تونس" قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در اظهارات رسانه‌ای خود دیدگاه خود درباره سوریه و فلسطین و محور مقاومت را بیان کردند. در همین ارتباط، "محسن مرزوق" از رهبران حزب "نداء‌" در گفتگو با خبرگزاری سانا گفت: قطع روابط تونس با سوریه تاسف‌بار است. خبرگزاری سوری سانا نیز ضمن اعلام انتشار مصاحبه وی گزارش داد که حزب ندا در صورتی که زمام امور را بر عهده گیرد در راستای تقویت روابط با سوریه حرکت خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرد که این حزب تمایل دارد روابط تونس با کشورهای منطقه به قبل از دخالت های سیاسی قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس بازگردد. محسن المروزق با بیان اینکه مبارزه با تروریسم از اولویت‌های برنامه کاری حزبش است، درباره قطع روابط سوریه و تونس ابراز تاسف کرد و این تصمیم دولتمردان تونس که در دوره ریاست منصف المرزوقی اتخاذ شده است را "غیر حکمیانه" خواند.

از سوی دیگر، "احمد المناعی" حقوقدان تونسی و عضو پیشین هیأت کارشناسان عرب در سوریه ضمن متهم کردن "منصف المروقی" به دست داشتن در انتقال تروریست‌های تونسی به سوریه تاکید کرد؛ در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تونس به منصف المروزوقی رای نخواهد داد، چراکه او با چشم پوشی بر نفوذ تروریست‌های تونسی به سوریه، در زمینه بحران سوریه نقش داشت. المناعی در گفتگو با یک روزنامه تونسی اعلام کرد؛ منصف المرزوقی علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک خود با سوریه، پذیرای دشمنان مردم سوریه بوده است.

وی تاکید کرد که خطرناکترین موضع المرزوقی در این موضوع، چشم پوشی و حتی همدستی او با تروریست های تونسی است که وارد سوریه و عراق شده اند و این امر تونس را به بزرگترین منبع تروریسم در جهان مبدل ساخته است.

حزب نداء تونس همچنین برای اعلام موضع‌ خود در قبال موضوع فلسطین، جنایت‌های مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را بارها محکوم کرده و جامعه بین المللی را مسئول این تجاوزات صهیونیستی دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حزب نداء تونس ملی گرایان تونسی هستند. بر خلاف حزب النهضه که در رویای خلافت اسلامی بودند.