جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
ظرفیت مغفول کشاورزی در حوزه اشترانکوه و شهرستان ازنا

کشاورزی ازنا معطل افتتاح یک سد!

سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 442011
با توجه به اینکه کشاورزی در منطقه ازنا مهمترین منبع اقتصادی مردم به شمار می آید و به لحاظ موقعیت خاص آب ، خاک و هوای این منطقه دارای ظرفیت های فراوانی برای تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی است که می توان آن را به قطب کشاورزی در کشور تبدیل کرد.
به گزارش جهان، کشاورزی به عنوان پایه و اساس رشد و توسعه کشور محسوب می شود که ضمن تامین امنیت غذایی موجبات اشتغالزایی قشر عظیمی از جامعه که عمده آن ها روستائیان هستند را فراهم می آورد.

استان لرستان به واسطه دارابودن منابع آب فراوان همواره یکی از استان های مطرح در زمینه امورات کشاورزی در کشور بوده که توانسته سهم عمده ای از تولیدات محصولات کشاورزی همچون غلات و حبوبات و محصولات باغی را به خود اختصاص دهد ولی با همه این موارد هنوز استفاده واقعی و در حد انتظار از منابع آبی و خاکی این استان بعمل نیامده است.

در حال حاضر با وجود این همه منابع فراوان آب هنوز نزدیک به ۷۰ درصد اراضی استان لرستان به صورت دیم کشت می شود که یکی از عوامل مهم آن را می توان عدم سرمایه گذاری دولتی در مهار آب ها و ایجاد سدهای مناسب ، نبود شبکه های آب رسانی کافی و توسعه نیافتن آبیاره قطره ای، یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی و عدم استفاده از دانش فنی نوین کشاورزی نام برد.

کشاورزی در حوزه اشترانکوه و شهرستان ازنا نیز با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است که عوامل مهم آن علاوه بر موارد نام برده شده در کل استان لرستان عدم توجه به توسعه باغداری و گسترش فرهنگ آن را نیز باید به این موارد اضافه نمود که باعث شده پتانسیل های فراوان در حوزه مهم کشاورزی بلا استفاده بماند که پیامد های آن فقر کشاورزان و نابودی روستاها است که این امر با تشدید خشکسالی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

برای ظرفیت بزرگی همچون منابع آبی درحوزه اشترانکوه تاکنون برنامه ریزی مناسبی نشده است که احداث سد در مکان مناسب برای مهار آب های آن از ضروریات اقتصاد و کشاورزی این منطقه است که در این راستا تنها سد منطقه کمندان ازنا سال هاست که عملیات اجرایی آن شروع شده ولی به دلیل نبود بودجه مناسب هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

در نبودن سدها و شبکه های مهار آب های سطحی در منطقه ازنا شاهدیم که حفر صدها حلقه چاه مجاز و غیر مجاز به منابع آبی این منطقه به شدت آسیب وارد کرده است این در حالی است که قنات های زیادی نیز به واسطه چاه های عمیق کشاورزی از بهره برداری خارج شده است که در صورت توجه به آن ها و حفرقنات های جدید ضمن کنترل آب های زیرزمینی از برداشت های غیر مجاز و مخرب منابع آب زبرزمینی جلوگیری می شود.

مشکل دیگر کشاورزی این منطقه نبود شبکه های مناسب آب رسانی مثل کانال های بتونی و همچنین توسعه نیافتن شبکه های آبیاری قطره ای است که این شبکه ها ضمن آبیاری مناسب و کیفی زمین های کشاورزی از هدر رفت زیاد آب هم جلوگیری می کند.

از دلایل دیگر توسعه نیافتگی کشاورزی منطقه ازنا عدم توجه به توسعه باغات و تولید میوه جات است که با توجه به آب و هوای این منطقه می توان با انتخاب گونه های مقاوم و سازگار با این آب و هوا ضمن تامین بازار میوه جات منطقه در رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه ازنا نیز تحول چشمگیری به وجود آورد.

درهرحال با توجه به اینکه کشاورزی در منطقه ازنا مهمترین منبع اقتصادی مردم به شمار می آید و به لحاظ موقعیت خاص آب ، خاک و هوای این منطقه دارای ظرفیت های فراوانی برای تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی است که می توان آن را به قطب کشاورزی در کشور تبدیل کرد. در این راستا از مسئولان محترم کشوری و استانی انتظار می رود در جهت رشد و پیشرفت کشاورزی شهرستان ازنا و حوزه اشترانکوه برنامه ریزی ویژه ای مد نظرداشته باشند تا بتوان از این ظرفیت مهم در جهت رشد و پیشرفت منطقه ازنا و استان لرستان به نحومطلوبی بهره برداری نمود.
نویسنده : حسن گرجی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رجبی
United States
آبی برای ازنا نمونده،طرحهای انتقال آب ازنا به استانهای دیگر این شهر را نابود کرده و میکند.ازنا قربانی بی تدبیری مسئولین شهری و خصوصا استانی(خرم آباد)شده!