سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ایران کوتاه بیاید اما تحریم‌ باقی بماند!

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 392413
در حالی که رئیس جمهور در نیویورک گفته بود ایران بیش از حد توقع غرب انعطاف به خرج داده، وزیر خارجه انگلیس گفت: برای رسیدن به توافق باید انعطاف قابل توجهی در روزهای باقی مانده تا دوشنبه از خود نشان دهد!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، دکتر روحانی در جریان سفر نیویورک و در مصاحبه با خبرنگاران تأکید کرد ما بیش از حد توقع غرب از خود انعطاف نشان داده‌ایم و اکنون توپ در زمین آنهاست. اما به گزارش بی‌بی‌سی فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس می‌گوید: من نسبت به اینکه بتوانیم تا دوشنبه معامله را کامل کنیم خوشبین نیستم اما فکر می‌کنم اگر بتوانیم پیشرفتی قابل ملاحظه داشته باشیم ممکن است بتوانیم راهی برای تمدید مهلت برای رسیدن به یک توافق نهایی پیدا کنیم، اگر در مسیر درست پیشرفت داشته باشیم.»

او اضافه کرد: «اگر قرار است به توافق برسیم لازم است مذاکره کنندگان ایرانی در روزهای آینده انعطاف بی‌سابقه و قابل توجهی نشان دهند.»

هاموند گفت: «هر چند گروه پنج به علاوه یک خواهان توافق با ایران است اما یک توافق بد نمی‌خواهد. توافق نکنیم بهتر است تا به یک توافق بد برسیم.»

تونی بلینکن از معاونان تیم مشاور امنیت ملی آمریکا هم در واشنگتن گفت: «رسیدن به توافق غیر ممکن نیست. کاملاً به این بستگی دارد که آیا ایران مایل به برداشتن گام‌های لازم برای قانع کردن ما و شرکای ما هست یا نه.»

همزمان به گزارش رویتر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ضمن دیدار با جان‌کری گفت: بخش مهمی از اختلافات همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم اختلافات را در روزهای پیش‌رو کاهش دهیم اما این مسئله بستگی به رویکرد طرف ایرانی دارد(!)

این اظهارات در حالی است که هیچ یک از مقامات مورد اشاره غربی حاضر نیستند اشاره‌ای به لغو یا حتی تعلیق تحریم‌ها داشته باشند. دقیقاً به همین علت است که خبرگزاری رویتر نوشت: شکاف بر سر موضوعات میان ایران و غرب سرجای خود باقی است و منابع نزدیک به مذاکرات احتمال تمدید دوباره توافق موقت را می‌دهند.

معنای ساده این خبر، حفظ رژیم تحریم‌ها و مسکوت گذاشتن موضوع لغو آنها با وجود اخذ امتیازاتی مشابه امتیازات گرفته شده در توافق ژنو است. به تعبیر دیگر طرف غربی می‌خواهد خود مذاکرات و نه هیچ چیز دیگر - را به عنوان امتیاز به هیئت ایرانی بفروشد و خود از تعهد درباره لغو تحریم‌ها طفره برود.

این واقعیت در حالی است که کشورهای غربی به همان تعهدات اندک خود در توافق ژنو هم پایبند نماندند و تحریم‌های مربوط به هواپیما، خودرو و پتروشیمی برخلاف متن توافق حفظ شد. در عین حال ده‌ها شرکت جدید در همین دوره ۱۰ ماهه با تحریم‌های جدید روبرو شدند. حال آنکه توافق ژنو، تحریم‌های جدید را منع می‌کرد.

گزارش رویتر از وین و به نقل از دیپلمات‌های غربی حاکی است که «مذاکرات در فضایی عصبی و پرفشار برگزار می‌شود و منابع نزدیک به مذاکرات احتمال دستیابی به توافق در مدت کم باقی مانده را ضعیف ارزیابی می‌کنند. در شرایط فعلی احتمال دست‌یابی به نوعی توافق موقت وجود دارد؛ یا شاید در بهترین شرایط بتوان آن را چارچوبی برای یک توافق دانست که می‌توان در هفته‌ها و ماه‌های آتی بیشتر روی آن کار کرد.»

یکی از مقامات ایرانی هم همین انتظارات را در گفت‌وگو با رویترز تکرار کرده است: «ما به زمان بیشتری برای حل و فصل مسائل فنی نیازمندیم و فراموش نکنید که زمان‌بندی رفع تحریم‌ها از مهمترین مسائل مورد اختلاف است.» ممکن است ضرب‌الاجل پیشین تا مارس ۲۰۱۵ تمدید شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *