رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: كساني كه ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئيسجمهور مملكت ناميدند به دنبال كودتا بودند، اما كودتاي آنها شكست خورد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمد جواد لاريجاني رئيس پژوهشگاه دانشهاي بنيادي در دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينكه خداوند نعمتهاي بسياري را از روي مهرباني به مردم ارزاني داشته،اظهار داشت: بالاترين نعمت خداوند به مردم نعمت تعليم قرآن يعني هدايت است. البته در اين بين نعمتهاي ديگري مانند انسانيت و وجود انسان نيز براي ما در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينكه پيامبر اكرم نيز در قبال اين هدايت خواستار پيروي از اهل بيت شدهاند، افزود: در اين بين نكته حائز اهميت اين است كه تنها بحث محبت مطرح نيست بلكه رسول اكرم ميخواست مقوله پيروي از مكتب اهل بيت را مورد تاكيد قرار دهد. مكتبي كه امروز به دردسر بزرگ جهان كفر و طاغوتهاي مسلط بر جهان شده است. رئيس پژوهشگاه دانشهاي بنيادي و رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در ادامه با اشاره به اينكه همين مكتب اهل بيت باعث خيزش جهان اسلام شده، ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) در رساله ولايت، شمائي از اين مطلب را ترسيم كرده و نشان داده كه اسلام در مكتب اهل بيت 4 پايه دارد كه شامل نماز، حج، زكات و روزه است اما اگر ولايت را در نظر نگيريم اين 4 مورد نيز ناديده انگاشته ميشود. لاريجاني با تاكيد بر اينكه ولايت اكسير عظميي است كه مر هدايت محسوب ميشود گفت: ولايت بر اساس فرمايشات معصومين داراي 4 ركن است كه نخستين ركن آن داشتن دغدغه مشروعيت است يعني بايد بدانيم كه در زير بيرق چه كسي هستيم و در واقع تشخيص ملاك مشروعيت سرچشمه مشروعيت حكم ولايت است. وي تشخيص ملاك مشروعيت را دومين ركن دانست و ادامه داد: در مرحله سوم بايد مصداق ولايت را تشخيص بدهيم و بر اساس احاديث معصومين اگر اين مصداق را نشناسيم و از دنيا برويم به مرگ جاهليت مردهايم. اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه خاطرنشان كرد: چهارمين و آخرين ركن ولايت، قيام براي انجام وظايف نسبت به ولي است كه به عنوان تولي و تبري از آن ياد ميكنيم. لاريجاني ولايت را موتور اصلي هدايت خواند و خاطرنشان كرد: مسلماني كه با بصيرت از مكتب اهل بيت پيروي ميكند كمتر فريب ميخورد اما بايد بدانيم كه اين بصيرت نيز به آساني به دست نميآيد و بايد براي كسب آن وقت صرف كنيم. وي با تاكيد بر اينكه همه بايد ولايت را بشناسيم يادآور شد: شما دانشجويان شعار "ما اهل كوفه نيستيم،علي تنها بماند " را به درستي سر ميدهيد اما در حوادث اخير برخي از خواص "علي " را تنها گذاشتند و اين به دليل برخي از لرزشهايي است كه وجود دارد. اما اگر مانند نماز خواندن و روزه گرفتن در پيروي از ولايت نيز با بصيرت عمل كنيم، هرگز كسي نميتواند دين را از ما بگيرد. رئيس كميته حقوق بشر قوه قضائيه در ادامه اظهار داشت: همانطور كه در ساير اعمال ديني انحرافاتي وجود دارد و برخي موارد ميتواند موجب ابطال آنها شود براي ولايت نيز انحرافاتي وجود دارد كه بزرگان به آن اشاره كردهاند. لاريجاني اولين انحراف از اصل ولايت را از دست دادن دغدغه مشروعيت خواند و گفت: در زمان طاغوت بسياري از دينداران از اين مسئله مهم غافل بودند كه تحت حاكميت چه حكومتي زندگي ميكنند اما امام خميني (ره) به ما ياد داد كه بايد در اين زمينه دغدغه داشته باشيم. وي ايستادگي و خروج در مقابل ولي فقيه را انحراف دوم از اصل ولايت دانست و تصريح كرد: اين انحراف بسيار مهلك و خطرناك است كه بنا به دلايل متعددي بارها در طول تاريخ تكرار شده است و امروز نيز شاهد درجات مختلف آن در جامعه هستيم. اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري دهم خاطرنشان كرد: كساني كه ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئيسجمهور مملكت ناميدند يكي از مصاديق اين انحراف هستند؛ اين افراد در واقع كودتا كردند چون كودتا به معني اين است كه افرادي در قالب نظام حركت ميكنند اما ناگهان با چرخشي در مقابل آن ميايستند و در انتخابات شاهد بوديم كه اين افراد در داخل نظام در انتخابات شركت كردند اما از ساعت 11 شب ناگهان برگشتند. بنابر اين موسوي كودتا را انجام داد اما اين ناكام ماند. لاريجاني با بيان اينكه اين جريانات در مقابل ولي فقيه ايستاده بودند اضافه كرد: در حوادث بعد از انتخابات شاهد بوديم كه حرفهاي تندي زده شد و همين افراد به دولت مشروع و قانوني كشور تهمت فحاشي، آدمكشي و خيانت زدند. وي با بيان اينكه كساني كه در اين حوادث سكوت كرده بودند نيز مداهنه با فتنه كردند كه آن نيز نوعي انحراف از مكتب اهل بيت است،گفت: اگر فتنه را شناختيم بايد در مقابل آن بايستيم و براي پيروي از اصل ولايت نبايد بر سر كسي منت گذاشت. رئيس موسسه دانشهاي بنيادي در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد نظرات خود را با منطق و حوصله اما محكم مطرح كنيم، يادآور شد: كساني كه در انتخابات رايي غير از احمدينژاد دادهاند بايد بتوانند نظر خود را بگويند چون دانشگاه جايي براي تمرين در كنار هم بودن است و با هر كسي بايد بر اساس مكتب و مشي او به مباحثه پرداخت. لاريجاني ادامه داد: در مباحث سياسي براي دانشجويان دو توصيه دارم اول اينكه دل خود را از هر گونه كينه نسبت به موسوي و كروبي خالي كنيد تا بتوانيد مباحث اصولي انجام دهيد و دوم اينكه با تمسك به اصل اهل بيت مباحث را دنبال كنيد تا به نتيجه درست برسيد. وي با بيان اينكه موسوي اخيرا اعلام كرده ميخواهد در داخل نظام فعاليت سياسي كند و انحرافات را اصلاح كند، تصريح كرد: موسوي به حدي به برخي نمادها ميپردازد كه به سختي ميتوان نظر وي را در اين مورد تشخيص داد. اما بزرگترين انحراف ايستادن در مقابل نظام بودكه بايد آن را اصلاح كردچون كساني كه به موسوي راي دادند از علاقمندان به نظام بودند كه به موسوي به عنوان فرزند امام و انقلاب راي دادند. اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در يكي از سخنرانيهاي خود تاكيد كرده بود كه ولي فقيه بايد در چارچوب قانون اساسي حركت كند، يادآور شد: حضرت امام خميني اين مسئله را رد كردند چون معتقد بودند حوزه اختيارات رهبري در قانون اساسي محدود شده است. لاريجاني در ادامه با اشاره به ادعاي موسوي براي حركت در چارچوب نظام و اصلاح برخي انحرافات تصريح كرد: اين ادعا در حالي مطرح ميشود كه نمادهايي مثل جنبش سبز با هر اسم و عنواني يك تشكل محسوب ميشود كه بايد در چارچوب قانون تشكيل و برنامههاي خود را اجرا كند. وي افزود: احمدينژاد نيز شعار كابينه 70 ميليوني را مطرح كرد اما به اين معني نبود كه وزراي خود را رسما به مجلس معرفي نكند،پس موسوي هم بايد براي حزب سياسي خود از طريق قانون پيگيري كند وگرنه اينگونه برداشت ميشود كه دو نكته قبلي را بيهوده مطرح كرده است. اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به شعار " نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران " خاطرنشان كرد: طرح اين گونه شعارها هر چند كه اساسا نادرست و اشتباه هستند، نبايد ما را از اصل ماجرا غافل كنند يعني نبايد براي چيزهاي غيرمهم دعوا كنيم و بايد بدانيم كه مهم اين است كه هرگز از حوزه ولايت خارج نشويم و در مقابل آن نايستيم. لاريجاني ادامه داد: اين شعار اساسا برخلاف مكتب امام خميني است اما بايد توجه كنيم كه انحرافات اينگونه زياد مطرح ميشود اما ما نبايد به دنبال حاشيه باشيم و بايد تلاش كنيم سرچشمه اصلي انحرافات را بشناسيم و با ريشه مشكل برخورد كنيم. وي در ادامه اين جلسه در پاسخ به اين سوال مجري برنامه كه برخي از نخبگان در مباحث سياست خارجي شما را فردي غربگرا ميدانند كه نمونه آن را در مسائل نظير بحث سلمان رشدي و يا ارتباط با آمريكا عنوان ميكنند، نظر شما چيست؟ اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته در مورد اين موضوعات بسيار صحبت كردهام اما در مورد مسائل سياست خارجي تنها بحث گرايش نيست بلكه بحث نحوه تعامل مطرح است. فتواي حضرت امام در مورد سلمان رشدي فتواي همه فقهاي شيعه و سني بود و اين مسئله تنها نظر حضرت امام نبود. رئيس موسسه دانشهاي بنيادي با بيان اينكه بنده در بحث حكومت و قضا از امام خميني تقليد ميكردم، و اكنون نيز از حضرت آيتالله خامنهاي در اين مباحث تقليد ميكنم، خاطرنشان كرد: در آن زمان بعد از فتواي حضرت امام خميني در مورد سلمان رشدي در غرب اينگونه مطرح شد كه فردي كتابي نوشته اما رئيس يك كشور اسلامي آن كتاب را خوانده و از آن خوشش نيامده است. پس گفته نويسنده كتاب را بگيريد و بكشيد. كه من طي نامهاي به حضرت امام اين فضا را به ايشان منتقل كردم و حضرت امام در پاسخ به نامهام فرمودند كه من به عنوان يك طلبه اين مسئله را مطرح كردم. لاريجاني در ادامه با بيان اينكه امام خميني داراي دو شان افتاء و شان حكومتي بودهاند، يادآور شد: ايشان در اين بحث حكم حكومتي صادر نكردند بلكه تنها نظر فقهي و فتواي خود را بيان كردند و جالب است بدانيم طرح مطرح شده از سوي بنده بعدها در شوراي امنيت ملي نيز تصويب شد و به عنوان مبناي تعامل نظام با غرب اجرا شد. وي با بيان اينكه حكومت آمريكا يك خصومت سازمان يافته نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران دارد، گفت: با توجه به اين نكته بنده قبلا مطرح كرده بودم كه اگر منافع نظام بطلبد، در قعر جهنم نيز حاضريم با شيطان مذاكره كنيم كه اين نكته مورد توجه نشرياتي مانند كيهان قرار گرفته بود و حتي كاريكاتور من در حال مذاكره با شيطان در ميان شعلههاي آتش را نيز منتشر كردند اما بايد بگويم كه ما از مذاكره ابايي نداريم ولي بحث اين است كه هر كاري چه منفعتي براي نظام دارد. رئيس كميته حقوق بشر قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه غربيها هرگز از خوبيهاي ما حمايت نميكند، تصريح كرد: يكي از اشكالات امثال ميرحسين موسوي اين است كه مرز خود را با حمايتهاي وسيع خارجي مشخص نميكند در حالي كه اين مسئله بايد براي مردم روشن شود چون دشمنان هرگز خوبي ملت ايران را نميخواهند. لاريجاني در ادامه تاكيدكرد: اين مواردي كه مطرح كردم همه در حوزه نظر بود اما در حوزه عمل بايد در چارچوب مجاز نظام و حكومت اسلامي اقدام كنيم. رئيس پژوهشگاه دانشهاي بنيادي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه جمهوري اسلامي ميخواهد نظام مدني بر اساس افكار ديني داير كند، يادآور شد: همه بايد تلاش كنيم اين تفكر را فربه كنيم اما در حوزه علوم انساني متاسفانه غالبا صورت مسئله را پاك ميكنند و بايد توجه داشت كه بهترين فكرها بايد در حوزه علوم انساني حاضر شود چون سعادت و حيات ما به اين مسئله ارتباط دارد سياست حوزه بسيار فراگيري است كه متاسفانه در كشور چندان به اين نكته قائل نيستند كه مركز و موتور محرك حوزه علوم انساني مباحث سياسي است كه بايد بر روي آن تمركز شود. ادامه دارد.... انتهاي پيام/ي